Mantoux test? ooit gedaan?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Mantoux test? ooit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:23

heyy

bij mij op school heeft een jongen open tuberculose, hij is sinds juni al in behandeling.
Maar nu willen ze uit voorzorg alle mensen en leraren uit de klas (niet de hele school, vinden ze niet nodig) allemaal gaan testen dmv Mantoux-test. Verward

Wie heeft dit wel eens gehad? Ik ga nu nog even wat info zoeken over tuberculose want weet er echt niks van! Haha!

Kan ik nu ook zelf al erachter komen of ik het heb?

alvast bedankt voor de info! OK dan!
xxx liz


Droopie
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:35

Je kan daarover de GGD bellen, die kunnen je er alles over vertellen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:41

Een mantoux stelt weinig voor. Daarmee testen ze of je antistoffen tegen TBC hebt, meestal mbv een injectie in je arm. Als je al een tijdje TBC hebt of er al eerder mee in aanraking bent geweest dan heb je antistoffen aangemaakt en reageer je op de mantoux. (als je reageert krijg je een zwelling op de plek waar de injectie gegeven is)

Verder is er online vast wel genoeg informatie over TBC te vinden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:03

Hoi ik ben jaren geleden dus besmet geweest met tb.
Is een prikje van niks net onder je huid geven ze een klein prikje met wat vloeistof. Even blijft er dan een blaasje (van de vloeistof)
Na enkele dagen/week?? lezen ze het prikje af. Als je met tb in aanraking bent geweest dan krijg je een soort bobbeltje dat meten ze in mm
Als je bv 4 mm hebt moet het na een tijdje opnieuw geprikt worden. Dit kan een reactie zijn van het prikje.
Als je echt met tb in aanraking bent geweest zal het later meer mm worden. Ik had zelf dus de eerste keer 4 mm en later 12 mm. Dus wel degelijk besmet. Ze hebben me toen een half jaar med voorgeschreven en elke 2 mnd foto's. Bij mij was het na half jr nog niet geheel goed en heb ik nog zo'n 2/3 mnd medicijnen gehad.

Je kunt zelf denk ik nog niet uittesten of je besmet bent. Ik had dus de eerste keer 4 mm en merkte niets maar toen 3 mnd later en het 12 mm was kreeg ik wel klachten. zoals moeheid , nachtzweten.

Suc 6 ermee Groetjes


ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:31

Ik heb hem ook gehad, hetzelfde als hierboven, maar je hoeft je niet zoveel zorgen te maken hoor, het doet geen pijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:17

heb het ook gehad omdat ik getest moest worden aangezien ik stage ging lopen in het ziekenhuis...

het stelt niet veel voor;
eerst ontsmetten ze een stukje huid op je onderarm, dan spuiten ze een klein beetje vloeistof in je huid (intracutaan) met een heel klein dun naaldje, je voelt er niets van. je ziet dan een heel klein bultje.
dan mag je niet wrijven oid op het plekje... en na een weekje moet je terugkomen en dan 'lezen' ze het af om te kijken hoe er gereageerd is op de vloeistof.

(nee hoor mensen ik heb geen toets gehad voor dit onderdeel Slim )
Clown

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:35

Ik heb ook zo'n prik gehad, dat moest bij mij ook voor mijn stage (gehandicapten).
Stelt niks voor, tenminste dat vond ik.

Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:37

Hee, maar hoe krijg je tuberculose? En gaat het ook weer over?

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:37

mntoux is een eitje
je krijgt een prikje bij je pols(bij mij pols in ieder geval) waarbij ze een beetje vloeistof onder je huid spuiten
en na precies een week moet je voor controle en kijken ze wat je reactie op de vloeistof is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:41

Ik krijg elk jaar zo'n prikje op mijn werk voor de medische keuring (werk in een labo).
Zoals XchantjuhX als zei, ze spuiten de vloeistof net onder je huid in bovenop je onderarm (bij ons ong 5 cm terug naar beneden vanaf je elleboog). En dat is dan een bultje. Normaal trekt het vrij snel weg als je niet besmet bent of niet reageert op de vloeistof.
Bij ons in België lezen ze het af na 72u dus na 3 dagen. Als er niks te zien is mag je het zelf aflezen als er wel reactie is dmv roodheid of een harde plek op de plaats van de injectie dan moet je een dokter of verpleegster het laten aflezen.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:33

Het is even een naar prikje want het zit vlak onder je huid.. maar ik principe heb ik er geen last van gehad. Moest het destijds als onderdeel van een medische keuring om verpleegster te worden.

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:38

precies, geen grote naalden bloed of iets anders engs!
ik ben ook in aanraking geweest met een kuggende tbcer, maar ik ben niet besmet!

succes, en wees niet bang Haha!

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:34

Hee, maar hoe krijg je tuberculose? En gaat het ook weer

Je krijgt dus tb als je met iemand in aanraking bent geweest die dus open tb heeft. (Je kan dus ook gesloten tb hebben)

Zoals ze mij toen verteld hebben: als je in aanraking bent geweest gaat je lichaam stoffen maken om die tb te bestrijden. Dit is dus te controleren met dat prikje..Je lichaam maakt antistoffen dan zet zo'n prikje op.
Dus je bent dan besmet. Dan geven ze je dus medicijnen om te voorkomen dat je tb krijgt. Dus als je besmet bent geweest is het niet zo dat je tb hebt gehad.

Je bent later ook niet meer te controleren via zo'n prikje
omdat je lichaam nu al antistoffen heeft.

Groetjes

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:36

Een tijd geleden bij ons op een middelbare school was open tbc uitgebroken. De hele school+personeel moest getest worden.
Een vriend van mij testte positief en kreeg idd voor een half jaar antibiotica. Hij mocht een half jaar geen alcohol drinken, en dat was volgens hem het meest ingrijpend Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:45

Tbc krijg je door middel van een patient met tbc en dan via niezen en hoesten.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:52

Nou ik vond het best steken in vergelijking met een normale intramusculaire prik. Lachen Gelukkig had ik geen Tbc.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:54

Tbc krijg je door middel van een patient met tbc en dan via niezen en hoesten

Is inderdaad zo maar er zit 1 maar''tje aan.
Je hoeft dus niet in de buurt van die persoon te staan/zijn want dit gaat dus tientallen meter ver.
In m'n geval was het uit een cafe/disco. De meeste die toen besmet waren kende de jongen helemaal niet.
Ze dachten dat het toen mischein ook te maken had met de glazen, omdat die in een cafe toch niet zo goed gespoeld worden.
Deze ene jongen besmete toendertijd tussen de 500 en duizend mensen.

Moet wel zeggen dat het wel gezellie was daar toen op het concultatieburo.
En als je die med neemt mag je inderdaad geen alcohol, geen zware lich inspanning.

c_alsemgeest

Berichten: 20568
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:24

Iris82 schreef:
Nou ik vond het best steken in vergelijking met een normale intramusculaire prik. Lachen Gelukkig had ik geen Tbc.


ligt er maar net aan wat voor vloeistof ze erin spuiten... zelfs een subcutaan (onder de huid, niet in de huid zoals de mantoux) prikje kan verschrikkelijk pijn doen, denk maar aan een vit.B injectie Nagelbijten / Gniffelen
Maar de mantoux voor tbc vind ik iig niet veel of eerder bijna geen pijn doen Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:46

ik heb het gehad voor me opleiding en het steld idd nix voor dus wees niet ongerust Haha! komt helmaal goed!klein prikje,rond je erom heen,over een paar daagjes weer komen en laten controleren, en that's it!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:47

Wij krijgen het hier op t werk elk jaar. Dus ben t wel gewend. Haha!
T stelt niet zo veel voor, maak je geen zorgen.

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:08

Ik wil je natuurlijk niet op de kast jagen, maar ik vind het ongelooflijke kl*teprikken, ben er één keer zelfs bijna van tegen de vlakte gegaan.
Het scheelt volgens mij wel dat ik een vrij taaie huid heb....

Toen ik in het ziekenhuis in Tiel kwam werken hadden ze hier de gewoonte om iedereen die in de buurt was geweest van een TB-patiënt gelijk maar lek te prikken. En helaas, als je op de röntgen werkt en dus steeds longfoto's van GGD-patiënten moet maken (vooral asielzoekers en buitenlandse bruidjes), val je in de prijzen. Ik scoorde op een gegeven moment maximaal; ik kreeg er zes per jaar. Vaker had geen zin, anders had ik er nog meer gekregen.

Echt hoor, bloed prikken daar taal ik niet om, en een Mantoux gaat ook prima, totdat ze de vloeistof in gaan spuiten.

AAAUUUWW!!! Boos!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:56

Ik vond het ook een erg nare prik. Maar dat kwam door de staat waarin mijn huid toen verkeerde (erg eczeem). Als je een normale, gezonde en soepele huis hebt valt het vast mee. Maar bij mij kreeg ze de vloeistof niet in de huid (auw...).

maar de pijn was wel bijna meteen weer weg. En er komen geen enge grote naalden ed aan te pas.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:30

Ik heb die test ook gehad voor ik naar Zuid-Afrika vertrok. Het deed totaal geen pijn. Er kwam gewoon uit dat ik nooit TBC heb gehad en daarom kreeg ik een anti-TBC prik.

Helaas krijg je van die laatste spuit een litteken. Mocht ik nu TBC krijgen, dan blijkt dat pas uit een scan. De Mantoux-test wijst nu nl altijd uit dat ik TBC zou hebben, omdat ik die antistoffen geïnjecteerd kreeg.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:45

ik heb hem 2 keer gedaan Lachen
een keer een jaar of 5 geleden in ging toen in een bejaardentehuis werken en dat was toen dr tijd verplicht om die mantoux te doen...
en vorig jaar nog een keer want er heerste toen open TBC in een kroeg... dus heel de jeugd van Vlaardingen werd opgeroepen om zicht te laten prikken.... een uur wacht tijd bij de ggd Scheve mond maar ik vond het echt mee vallen je voelt er bijna niets van!!

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:44

Heyy

ik ben gerustgesteld!! andere prikken hebben bij mij ook geen pijn gedaan (gewone inentingen en tetanus, meningokokke) dus dit zal ik ook wel overleven!
Gelukkig zijn er goede medicijnen voor! We hebben er ook al even over in de klas gepraat, maar niemand wist noue cht rpecies hoe alles zat ! maar we zullen hetw el zien...
ik ben wel ingeent vroeger, weet niet of dat nu nog geld. In de brief stond dat ik dan een rontgenfoto moest laten maken, maarja ik zal het wel horen

dankjewel voor de reacties!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, Amarins2, Britta31, ComscoreBot, DenieesB, Esther, evelien1000, GoogleAdsense, hooi, Julimy, LolaTFB, Macs, maessie, MarjanB, minouesmee, myk_en_shant, PotjeMayo, scrabbel, Sjofel, Toffeltje, topsylover, Vithou, Wescha, Wistaire, xSuuzerd, XxLMMxX en 73 bezoekers