Dressuurzadel en martingaal = Fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Dressuurzadel en martingaal = Fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:12

Ik gebruik tegenwoordig regelmatig de martingaal tijdens het rijden. Dit omdat Solide tegenwoordig de neiging heeft om flink haar hoofd omhoog te gooien en weg te rennen of flink te bokken/steigeren (ze is denk ik aan het puberen). Door de martingaal om te doen heb ik meer controle op haar, ze kan in ieder geval niet haar hoofd de lucht ingooien zodat ik weinig over haar te zeggen heb.

Nu reed ik van de week door het dorp en werd ik door een vrouw (een vreemde voor me) aangesproken dat een martingaal en een dressuurzadel absoluut niet kan. Het was gewoon belachelijk volgens haar.

Mijn mening is dat als ik hiermee mijn probleem op kan lossen dat het dan toch helemaal niks uitmaakt bij welk zadel je een martingaal gebruikt? Of ben ik nou de enige met deze mening.... Heb wel vaker mensen gezien die met dressuurzadel en martingaal rijden. Ik vond het een rare opmerking van haar, ben benieuwd hoe bokkers erover denken.
Laatst bijgewerkt door Solide op 21-09-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:14

Volgens mij heeft je zadel er niks mee te maken,
en ik ben het helemaal met jou eens!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:19

Ehh? Volgens mij maakt het ook niks uit hoor op welk zadel je hem gebruikt. Als het voor jou fijner rijdt met martingaal, gewoon blijven gebruiken dan! Totdat je je paardje weer zonder onder controle kan krijgen Lachen

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:25

Pfffff, wat een onzin! Ik rij ook af en toe wel eens met dressuurzadel + martingaal (dus ook voortuig), schijt aan!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:32

Laat dat mens zich met zichzelf bemoeien! Ik rijd met een dressuurzadel, daar springt mijn dochter zelfs mee em ik gebruik een martingaal als mijn paard en ik een buitenrit gaan maken!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:36

idemdito
ik heb alleen een dressuurzadel en als ik ga buitenrijden doe ik altijd een martingaal om(gewoon voor de zekerheid)

tuurlijk kan dit

sommige mensen gr...... Boos!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:08

Waarom zou dat niet kunnen Verward Doe het zelf ook vaak.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:34

tja zelf doe ik het ook nooit.. Schijnheilig ik weet niet, om de 1 of andere reden vind ik het gewoon niet helemaal kloppen Bloos
dus wanneer ik een martingaal gebruik leg ik dan maar mijn veelzijdigheidszadel erop.. Schijnheilig

maar het is echt niet zo dat het niet kan, of niet hoort! ik weet zelf ook niet waar ik het vandaan heb, maar goed... Schijnheilig Verward
maar je kan gewoon met martingaal en dressuurzadel rijden hoor!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:55

Wat een onzin! Als mijn zus gaat buitenrijden op haar merrie doet ze toch echt een martingal om. Voor de zekerheid, je weet maar nooit. En ze rijdt toch echt met een dressuurzadel. Ik zou niet weten waarom niet.
Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van meerdere zadels voor een paard. Zoals een zadel voor de dressuur en een zadel om mee buiten te rijden. Beetje onnodig naar mijn mening....

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:11

mijn beste vriendin doet het ook met der paard ! martingaal, dressuurzadel en dan leuk sprongetjes maken :p leuk hoor!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:14

Laat kletsen, Penny in volwassen vorm.
Als je er achterstevoren opzit en die martingaal aan haar staart knoopt, oke, maar dit is heel normaal en veilig!

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:23

Inderdaad, een 'Penny'dame! pff onzin hoor, alsof een martingaal minder goed werkt met een dressuurzadel ofzo?? onzin!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:24

Een moederpenny ? *LOL*
Dit is echt kletspraat hoor, een martingaal kan in combinatie met zowel een dressuur-, spring- als veelzijdigheidszadel.
De functie verandert er niet door, en daar gaat het om.
Een martingaal is imo. een heel onschuldig hulpmiddel wat bij juiste bevestiging alleen inwerkt als het nodig is en waarmee je het wel heel bont moet maken om er schade mee aan te kunnen richten Knipoog
Een prima hulpmiddel dus voor jouw gebruiksdoel.
Laat je niks wijsmaken Knipoog

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:14

Persoonlijk vind ik een martingaal niet mooi staan bij een dressuurzadel.
Ik gebruik een voortuig met martingaal bij m'n VSS zadel. Dat staat goed, recreatief/sportief. Mja.. dat is psychisch.
Een martingaal kan uiteraard wel met een dressuurzadel. Als je fijner buiten rijdt in een dressuurzadel en het is veiliger met martingaal.. natuurlijk altijd doen. Het is meer een gevoel mijnerzijds...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:19

flauwekul *LOL* Ik gebruik een martingaal als ik dat nodig vind, los van welk zadel erop ligt. Het enige wat ik belangrijk vind zijn de martingaalstops aan je teugels, de rest is kosmetisch. Ik heb laatst een dressuurproef met springzadel en buikflapsingel gereden in een sgw wedsrtrijd
wat resulteerde in een 4e plek met 170 punten en een 7 voor houding en zit.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 16:25

Ja ik vond haar ook een beetje heel erg Penny overkomen. Ik had ook echt zoiets van "Waar bemoei je jezelf mee!", maar heb het niet uitgesproken.

Ik kan er wel in meegaan dat het er misschien raar uit ziet of dat er mensen zijn die het niet mooi vinden staan. Maar ik denk dat dat ook komt doordat men dit niet zo vaak ziet. Al werkt het echt super, tenminste bij Solide wel.

Ik heb ook martingaalstops aan de teugels (vind ik erg belangrijk), dus er kan niks fout gaan. Solide heeft er verder ook geen last van tijdens het rijden, als ze haar hoofd tenminste niet tever omhoog trekt.

In ieder geval fijn om te lezen van jullie dat jullie het ook een rare opmerking vinden van die vrouw. Ben ik toch niet de enige...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:41

Misschien had die vrouw ooit eens gehoord dat het bij dressuurwedstrijden niet mocht, en toen zag ze jouw met je dressuurzadel. En vertelde netjes was ze ooit eens had gehoord.

Mijn vriendin rijdt ook met dressuurzadel en martingaal buiten.

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:43

Ik rijd/reed ook met een martingaal..en een dressuurzadel. Nu gebruik ik het alleen nog maar voor buiten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:02

wahahaaha, sorry, daar moest ik even om lachen. Al hang de martingaal er onderste boven aan in combinatie met je dressuurzadel, dat maakt absoluut niet uit.
Als deze beste mevrouw nog eens tegen komt, dan moet je haar maar vertellen dat ze nooit een vakantie naar Zuid-Limburg moet boeken. Ik denk dat ze dan een rolberoerte krijgt. Hier rijdt namelijk nagenoeg iedereen met martingaal (en dressuurzadel)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:04

Solide schreef:
Nu reed ik van de week door het dorp en werd ik door een vrouw (een vreemde voor me) aangesproken.


Hoe zag ze eruit? Ik heb een vaag vermoeden dat ik weet wie het is. PB maar ff, is wel zo netjes.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:53

Dat kan makkelijk hoor, ik doe het zelf ook altijd bij een paard dat ik rijd.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:01

Ik rij ook altijd met martingaal op mijn dressuurzadel als ik naar het bos ga.

Ik spring ook met mijn dressuurzadel, kan dit dan ook niet Haha!

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:06

Dabo schreef:
Inderdaad, een 'Penny'dame! pff onzin hoor, alsof een martingaal minder goed werkt met een dressuurzadel ofzo?? onzin!


Haha daar zat ik ook al aan te denken inderdaad... Knipoog

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:09

Het ziet dr misshcien wta midner leegant uit maar aarom niet!
lekker laten banketstaaf die dame...

maar als martingaal en dressuur zadel neit kanhe ?
zou springzadel zonder martingaal dan ook enti kunne ?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:17

Hahahahahahaham práchtig!! Een typisch voorbeeld van het spreekwoord "de beste stuurlui staan aan wal". Lips are sealed

Ik rij áltijd met dressuurzadel, áltijd met martingaal (behalve wedstrijden) of dat nou met een 3jarige is, of met een Z paard.