Vraagje over dikker worden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Vraagje over dikker worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 20:27

FF een vraagje:
Tiko moet aankomen! Een onbekende probleem voor mij en Tiko. We zijn intensiever gaan rijden, en ik ben ook meer gaan voeren, maar blijkbaar nog niet genoeg.
Als ik m nu xtra voer, komt er een 'buikje'onder te hangen. Maar dat is niet de bedoeling (duh). Hij is juist te dun bij zijn schouders en kont (steken uit) je voelt ze ribben (achteraan bij zijn zijkant...vlak voor zijn lies) veel te duidelijk. Ook is ie een beetje ingevallen. Wel is ie de de laatste tijd juist (ondanks dat ie afviel) super vrolijk en juist heel voorwaarts...

Wat zouden jullie 'm nu meer gaan voeren...hooi, kuil, brok, musli of nog iets anders???? hij krijgt 's ochtends een flinker portie kuil, halve kilo musli (met haver) en een halve kilo bix (kweet niet precies of het een 1/2 kilo is, gebruik een beker als voerschep) en eind v d middag krijgt ie 2 a 3 plakken hooi (soms half kuil/ half hooi) en de zelfde hoeveelheid (soms een beetje xtra) voer.

K sta niet op een manege, en ik zet s avonds voer klaar voor de volgende ochtend, en voer heb eind v d middag als k er zelf ben. hij kan dus niet vaker per dag gevoerd worden....

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:44

hoe lang geleden is het dat ie een wormkuur heeft gehad? domme vraag denk je maar als ik je verhaal zo lees, kom het nog wel eens zo zijn dat ie wat last heeft van wormen.
als je hem keurig op tijd z'n wormkuur hebt gegeven, denk dan een aan eieren, hiervan worden ze wat dikker en de vacht gaat verschrikkelijk mooi glansen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:49

heey! Dit is mijn verhaal! Sinds ik Ed weer intensiever train voor de endurance heb ik hetzelfde probleem. Wormenkuren heeft ie keurig op tijd gehad.
Ik ga vanaf maandag op aanraden van m'n fouragehandelaar beginnen met gerst. (of tarwe, kan ook... ik weet niet precies meer wat het was). Ik heb echt een super fouragehandelaar, dus ik vertrouw hem helemaal. Gerst (of wat het dan ook is) zorgt echt alleen voor meer 'spek' op het paard. Verder zit er niets in, geen vitaminen, mineralen, niets...
Als ik het maandag heb gekregen (het wordt dan geleverd), dan zal ik gelijk even voor je kijken wat het nou precies is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:04

maismeel wil ook nog wel eens helpen! succes!

Kitty´s Redemption is the best!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:35

ik had dit probleem, ze was dun maar kwam wel een hangbuikje onder
was ze drachtig,
maar aangezien jou paardje geen merrie is ( geloof ik) lijkt me dit stug Haha!

ik voer haar nu de hele dag door
ze staat de hele dag door kuilgras te eten
ze word al iets dikker,haar ribben "verdwijnen"lanzaam

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 01:34

Tja hoor, hier nog iemand. Ilonk is in super conditie, maar vandaag zag ik voor het eerst haar ribben! Ze was al begonnen met afvallen, net als Tiko en Ed, maar nu ik haar ribben helemaal kan zien....
Als Ilonk hinnekte kon je haar ribben zien en dat vond ik wel mager voor een fjordje. Dus iets meer gaan voeren maar vandaag... kon ik dus gewoon haar ribben zien. Ik ga haar nu van graan afvallen (daar blijven ze schraal van) en haar voor dat deel ook brok voeren. Hoop dat het helpt, want dit is ook niet wat.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 06:13

ik had dit zelfde probleem met mijn tinker. toen ik begon met haar in te rijden werd ze ook een stuk slomer in de wei (dus niet meer spelen enzo) en ze mocht ook wel weer iets dikker. ik heb een vrij slank typetje (alhoewel ze nu weer aan t werk moet want t buikje is iets te rond, maar ze heeft ook weinig gedaan de afgelopen tijd) dus dan valt t meteen op als ze nog dunner worden. ik ben sportmengeling van havens gaan voeren. en ze loopt er super op ze krijgt elke ochtend een kilo. na 2 weken voelde ikd at t begon te werken en ze werd tijdelijk even ontinkerig (schrikken enz) maar toen ze haar energie weer goed wist te verdelen voelde t ideaal ze werd weer mooi van figuur en met rijden ook lekker actief.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 07:32

Hmm.. Navy is toch wel bijzonder.. Rond Januari deed ze erg weinig door schimmel en maandagziekte, en toen was ze ook echt superdun. Niks geen buikje of vet.. Nu ik weer elke dag hard en intensief train is weer goed op gewicht (eerder iets dikker *LOL* )..
Tsja, ik weet het, heb een raar paard.. Ben er niet veel meer gaan voeren, ze krijgt nu iets een halve schep meer brok en een halve schep extra muesli, maar gewoon omdat ze nu meer doet, en niet om r (nog) dikker te krijgen. Hooi krijgt ze 2 plakken, en ook vaak half kuil/half hooi (sta bij Myrthe op stal Haha! )
Myrthe, ik zou toch ook (als alle andere tips hier niet helpen) mais gaan proberen. Hielp bij mij vorig jaar supergoed, en is ook niet zo heel duur geloof ik. En ze vinden het superlekker Kwijl
Rina.. ben even benieuws.. hoe geef je die eieren dan?? Geroerbakt *LOL* Gewoon rauw? Alleen 'het spul erin' of ook de 'schil'?
Voor Navy heb ik ook maismeel gehad.. maar die doos vrat t nie Verward Verward Terwijl het (volgens mij, heb niet geproeft ofzo..) hetzelfde als mais smaakt..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:11

mais werkt ook goed, maar niet te veel

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:36

carola schreef:
Gerst (of wat het dan ook is) zorgt echt alleen voor meer 'spek' op het paard. Verder zit er niets in, geen vitaminen, mineralen, niets...


''t zal wel geen gerst zijn. Gerst moet je weken of gebroken voeren, de hele korrel is te hard, die kauwen ze niet kapot. Daarnaast maakt gerst behoorlijk "branderig", meer dan haver. Wij voerden het bij aan renpaarden, maar je krijgt een behoorlijk fel paard ermee. Niet direct wat je wil als je meer vlees op je paard wil krijgen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:37

Ganna schreef:
Tja hoor, hier nog iemand. Ilonk is in super conditie, maar vandaag zag ik voor het eerst haar ribben! Ze was al begonnen met afvallen, net als Tiko en Ed, maar nu ik haar ribben helemaal kan zien....
Als Ilonk hinnekte kon je haar ribben zien en dat vond ik wel mager voor een fjordje. Dus iets meer gaan voeren maar vandaag... kon ik dus gewoon haar ribben zien. Ik ga haar nu van graan afvallen (daar blijven ze schraal van) en haar voor dat deel ook brok voeren. Hoop dat het helpt, want dit is ook niet wat.


Ow ow... Dan moeten we het clubje van enduranceruiters met magere paarden maar gaan oprichten! *LOL* Nou ja, ik houdt jullie op de hoogte van m'n toekomstige gerst(?)-bevindingen.

Alvaron: ik weet niet of het gerst is. Het zou ook tarwe, of wat heel anders kunnen zijn. Maar maandag weet ik het zeker, dan krijg ik het geleverd.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 16:23

carola schreef:
Ow ow... Dan moeten we het clubje van enduranceruiters met magere paarden maar gaan oprichten! *LOL*


*LOL* *LOL*

Ameretto is op dit moment nog 'goed gevuld', maar ik heb geen flauw idee wat er gaat gebeuren nu hij weer flink aan het werk gaat qua wedstrijden (endurance, cross, springen). Vorig jaar september zag hij er erg afgetraind uit, bijna mager (zie onderste foto in mijn profiel). En nu is hij zo rond dat we de singel haast niet dicht krijgen, het mag dus nu eigenlijk wel weer wat minder. Maar ben toch bang dat hij straks weer doorschiet naar tè mager. Dino voerden we vroeger bietenpulp bij, maar ik heb idd ook gehoord dat maismeel wel goed doet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 20:41

wat inderdaad heel goed helpt is mais je hebt maismeel en gemaalden mais, mijn paard is ook nog wat mager en nu geven we haar gemaalden mais, helpt goed en het is ook goed voor der klieren!!!!

Houw VaN M'n PaaRdje

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 00:07

Euhm... even een voedingsmisverstandje uit de wereld helpen... in welke granen dan ook zitten ontzettend veel nutrienten zoals koolhydraten, eiwitten, ruwe celstof, vitaminen en mineralenj. Het ligt er gewoon aan hoe deze granen bewerkt zijn. Als het gewoon hele korrels zijn dan kan het paard er weinig mee. Zijn ze echter vermalen dan kan het paard bijvoorbeeld erg goed overweg met o.a. de zetmeel (koolhydraten) die in de granen zitten.

Tja.... en hoe krijg je een paard dikker...? Dat ligt echt helemaal aan het paard. Het is iig belangrijk om een paard altijd ruwvoer te geven voor een optimale darmwerking. Wanneer deze optimaal is dan kan krachtvoer ook beter benut worden door het dier. Het heeft totaal geen zin om alleen maar krachtvoer te geven... dat sch*t het paard grotendeels weer uit als de darmwerking niet optimaal is. Het voer moet ook niet teveel zetmeel bevatten omdat dit een verzuring kan geven in de darmen met alle gevolgen van dien (het paard is dan aan de dunne *LOL* )

Voor de endurance is het aan te raden dat een paard energie opslaat in zijn lichaam. Gedurende de rit kan hij dan deze opgeslagen energie benutten. Een dergelijk paard moet dus eigenlijk een kleine vetreserve opbouwen. Een paard wat een explosieve prestatie moet leveren (zoals een draver tijdens een koers) moet veel opgeslagen koolhydraten in zijn lichaam hebben.

Ik kan jammer genoeg geen leuk voorschema opstellen hierzo omdat elk paard verschillend is... het enige wat ik kan doen is een paar richtlijnen geven.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 01:33

Maismeel en ook maisolie wil wel goed helpen, veel kalorieen!!!!!

veel succes, als niks werkt, laat je DA dan bloedonderzoek doen!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 09:27

Heb nog even goed over Navy's rolletjes gedacht..
Tijdens haar schimmel/maandagziekte periode (om t zo maar even te noemen..) werd ze niet gereden, en stond ze dus rijkelijk veel stil (met alleen de schimmel wandelde en longeerde we nog wel wat, maar met die maandagziekte natuurlijk niet). Gevolg: Navy zat niet lekker in d'r vel. Nu werkt dit bij Navy ontzettend op de vetjes.. Dus gevolg 2: een dun scharminkeltje Huilen Toen we het werk weer oppakte, en ik weer wat meer tijd kreeg, en er kortom alles aandeed om Navy weer happy te krijgen, kwamen de rolletjes ook weer terug.. en ik ben niet meer gaan voeren, misschien een half plakje hooi meer, en dat nog niet eens een weekje lang, dus dat was het niet. Ik heb het nu wel omhoog gegooit, ze krijgt in totaal 2 scheppen meer, maar dus alleen om het werk optimaal aan te kunnen. Nu weet ik dat Tiko helemaal goed in z'n vel zit (en op tijd ontwormd is.. was eind februari..) dus dat kan het bij Tiko niet zijn.
Heel even wat anders, wat betreft Endurance.. Geven jullie je paard ook extra supplementen, bijvoorbeeld electrocyten? Mijn MaxH is bijna op, en wil nu toch iets zoeken wat ECHT bij het werk dat ze doet past, dus was even benieuwd..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 09:57

misschien dat je ff bij zoeken kan kijken, er zijn al veel topics over geweest

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 10:12

Eerst en vooral zou ik hem nog eens ontwormen.Want ik heb ook een paard van 29 jaar en ik rij daar nie meer op,maar zo'n oud paard valt snel in en dus daarom geef ik een mengeling van brokken,gerst,biks enz......
dat krijgen ze s'morgens(1kilo)-s'middags(1kilo) en s'avonds 1 kilo!
Je kunt ze natuurlijk ookwat extra vitaminen geven.wat ook een probleem kan zijn is dat de tanden te lang zijn of dat er haakjes op zijn tanden zijn ofzo,want dan valt de helft teruit en dan kunnen ze de voeding niet goed verteren.Geef jouw paard vooral GEEN pulp,want daar krijgen ze alleen z'on hangbuik van!
Groetjes julile,en veel succes Party!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 11:17

Mandy: ik geef Adventure electrolyten, dat is echt nodig als je zoveel rijdt en verwacht van een paard vind ik.
MaxH is ook goed spul, maar een teveel aan vitaminen is ook zeker niet goed! Ga dus na of Navy in z'n basisvoer voldoende vitaminen heeft. Als dat zo is, dan is MaxH overbodig of zelfs slecht in ergere gevallen.
Voor Ed had ik eerst poedervormige electrolyten, maar vanaf maandag ga ik beginnen met vloeibare electrolyten. Die worden beter in het lichaam opgenomen en Ed vind de poeder over z'n voer niet echt lekker... Hij is nogal kieskeurig! Haha!
Verder krijgt ie nog Knofloot, Mint en zeewier extra. Hij heeft nu een supermooie vacht en zit goed in z'n vel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 19:08

Bedankt voor al jullie reacties!! K kon een hele tijd niet online want onze computer was gecrasht! Tiko wordt altijd op tijd ontwormd. Bij mijn fourage handel konden ze niet zoveel zinnigs vertellen. ik denk dat k mais ga bijvoeren, kijken hoe hij daar opreageerd!!
Nogmaals bedankt voor jullie reactie!

Myrthe en Tiko

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 20:17

maismeel, daar ben ik ook weer aan begonnen en dat helpt goed, maar dat moet je wel met water aanmaken want het zet uit in de maag..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, YandexBot en 26 bezoekers