Vragen met betrekking tot mijn voedingsonderzoek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Vragen met betrekking tot mijn voedingsonderzoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 13:56

Na een weekend Horse Event, waar ik verschillende voerboeren heb ondervraagd Haha! blijf ik toch met een aantal vragen zitten. Ik ben op zoek naar goed voer voor grote koudbloeden. Voor mezelf ben ik er al redelijk over uit. Voerboeren raden me een laag-eiwit bevattend voer aan. Nadeel daarvan is dat er vaak ook minder vitamines en mineralen in zitten. Dat kun je wel aanvullen met supplementen, maar ik zoek een compleet, hoogwaardig voer. Dus laag in de eiwitten en wel veel mineralen en vitaminen, zodat ik gewoon een laag rantsoen kan blijven geven (mijn ruim 900 kilo wegende tank krijgt nog geen kilo biks per dag). En dan kom ik toch gauw in de Sportbrok.

Ik ben nu bezig met een lijst te maken van wat verschillende merken voer aan grondstoffen bevatten zodat alles eens overzichtelijk bij elkaar staat.

Nu ben ik benieuwd naar de volgende zaken:

* Wat zijn precies de functies van ruwe as, ruwe celstof en ruw vet ?

* Wie kan mij de preciese hoeveelheden vitamines en mineralen geven van:
Havens Muesli zonder haver
Havens Reform Kruiden Muesli
Marstall Type E zonder haver

Alvast bedankt voor jullie hulp Haha!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:58

Hoi,

Moeilijk he, om goed voer te vinden ? Marstall E bevat toch redelijk veel vit en min zodat je er maar weinig van hoeft te geven ???
Succes met je zoektocht. Kijk ook eens bij het topic NAV zuiver voer, misschien heb je dar wat aan ?

Groetjes,

Maris

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 21:35

In dat topic heb ik al gekeken en is zeker interessant Haha! Het gaat me echt om de volledige ingrediënten van die drie soorten voer.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:53

Je kunt misschien Havens eens een mailtje sturen en het hun vragen,zij weten er alles van.
Ik heb destijds een voedingsadvies aangevraagd via e-mail en kreeg heel snel een antwoord terug.

Hun site is http://www.paardenvoeders.nl

Daar kun je wel een link vinden om een mailtje te sturen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:54

Wat voeren de andere eigenaren van koudbloeden hun paarden?
Heb je dat al eens nagevraagd?

Me dunkt dat ze heel goed toe kunnen op gras ,hooi en een supplement zoals bijv MAXH.
Maar ik kan het mis hebben Verward

Mijn KWPN merrie loopt Z-dresuur en die krijgt niet eens sportbrok en toch ziet ze er super uit!

Minder is soms/vaak meer.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 11:08

Eigenaren van koudbloeden voeren net zo als eigenaren van warmbloeden Haha! : zeer verschillend! De één geeft sportbrok en de ander geeft zeer ouderwets voederbieten, wortelen en haver.

Ik ben dus juist op zoek naar een compleet, hoogwaardig voer zodat ik geen supplementen hoef bij te voeren. Neem ik voer wat eiwitarm is (en aangeraden wordt voor sobere rassen), is het vaak ook vitamines en mineralen arm en moet ik toch weer meer voeren. Dan voer ik liever wat minder van een hoogwaardig voer.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:40

Kom je,als je minder voert van hoogwaardig voer toch wel toe aan de dagelijkse behoefte?

Onze buren met IJsco's hebben ook heel lang 'een kopje' brokjes gevoerd.
Nu zijn ze over op alleen supplementen en hooi (in de winter)


In de hoefslag staat een voedingsadviseuse wie weet kan ze meer vertellen..

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:23

Idd, als je nu alleen vitaminen brokjes voert ?? Of heeft je paard naast de vit en min ook nog extra energie nodig ?

Groetjes,

Maris

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:47

Dat weet ik dus juist niet of hij voldoende binnenkrijgt. Sinds twee maanden staat hij op een andere pensionstal, dus ander hooi (eerst kreeg hij voordroog, maar daar zaten vaak teveel eiwitten in, ben dus al erg blij met dit hooi). Nadeel is dat hij hier onbeschutter staat en ik hem wat 'kouwelijker' vind (en dat voor een Schots paard die wel wat gewend is).

Hij krijgt ongeveer 6 á 7 plakken hooi per dag en 2 x 1/3 kilo biks (Pavo Explosive nu dus) met 2 grote handen wortelen. Toen ik hem op de Subli had staan vond ik hem er minder goed uitzien, met dit voer moet ik dat nog even aankijken, hij krijgt het net twee dagen.

Ik heb geen Hoefslag, dus als iemand mij wat info kan geven over die voedingsadviseuse (die hopelijk niet aangesloten is bij een voerfabrikant Scheve mond ), graag.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:17