verslag verloop: sarcoid, korst weg, nieuwe foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

verslag verloop: sarcoid, korst weg, nieuwe foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 15:54

Omdat bij de zoekfunctie van bokt wel het een en ander terug te vinden is over sarcoids, maar weinig over het verloop, vertel ik hier maar even hoe het verloop is van de plek bij mijn paard. Zodat andere mensen daar alert op kunnen zijn.

Lanna is vrij allergisch voor insectenbeten. Dat worden al gauw dikke bulten of onstoken bijtwondjes.

In mei constateerde ik bij de flank (een cm of 10 voor de plek waar ik been geen) een bobbeltje. Het was ingekapseld en los te bewegen.

In de loop der tijd werd een klein plekje erachter kaal, en er gingen rare stugge haren op groeien.

In diezelfde periode onstak het bultje. Van de veearts moest ik twee weken smeren met hydrocortiderm. Dat leek te helpen, maar de ontsteking kwam terug.

Daarna kreeg ik een penicilinezalf. Ook dat leek te helpen, maar de plek ging niet over. Het advies: stoppen met de zalf en kijken of het nu vanzelf wilde helen.

Het heelde niet.. Het bultje bleef zitten en de kale plek achter het bultje werd een soort dikker stuk huid dat er onrustig uitziet. Een beetje bobbelig en als je eraan zit, dan bloedt het erg snel.

Daarom heb ik toch de veearts maar weer laten komen. Hij constateerde dat het waarschijnlijk een sarcoid was die was ontstaan als gevolg van die oorspronkelijke vliegenwond.

Sarcoids schijnen o.a. door een virus te worden bevorderd. Dit is het virus dat ook gewone wratten veroorzaakt. De jaarlingen in de wei hebben inderdaad veulenwratjes.

Morgen gaat Lanna naar de kliniek waar de sarcoid wordt weggebrand met stikstof (plek is ca 1 x2 cm). Verder wordt een biopt genomen.

De kans dat een sarcoid terugkomt ligt op ca 50%, waarbij paarden als Lanna (met maar 1 sarcoid op een makkelijk bereikbare plek) een beter percentage ook kans op genezing hebben.

Ik hou jullie ook op de hoogte van het verloop van operatie en wondbehandeling. Altijd fijn voor de latere zoekers naar sarcoids.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-04 17:01, in het totaal 4 keer bewerkt


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:06

Jeempie, wist niet dat zo'n sarcoid door een insectenbult kon ontstaan. Maar goed dat je er zo alert op gereageerd hebt! Hoop dat het niet meer terug komt na het verwijderen.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:09

Een paard bij ons op stal had precies hetzelfde, alleen dan onder zijn buik en hij had er meerdere. De bultjes zijn afgelopen vrijdag weggebrand in een kliniek, het paardje kwam maandag weer terug en hij maakt het uitstekend... De Da is gister nog even komen kijken en alles zag er goed uit! Veel succes met jouw paard! Ik hoop dat alles net zo voorspoedig verloopt!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 10:51

Nou vandaag is het dus zover.. vanmiddag naar de kliniek. Intussen heb ik veel bijgelezen en helaas ook een aantal verhalen gelezen waar het minder goed afliep. Eigenlijk moet je dat ook niet doen: in zulke gevallen maakt die info op internet je hartstikke gek Scheve mond

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:40

good luck..komt helemaal goed

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 16:11

Update: ben dus bij de kliniek geweest. Ja het lijkt heel erg op een sarcoid (dat wist ik al). Maar ik heb geen stikstof gehaald, want ik wilde het zeker weten. Kom volgende week maar terug...

En toen stonden we weer buiten de deur Boos!

FiregurlJarig

Berichten: 272
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:31

Heey,mijn paard is afgelopen maandag geopereerd in een kliniek,ze denken vrijwel zeker dat het sacroiden zijn,maar t is toch maar even naar een lab gestuurd! Bij mijn paard is het weggesneden en later nog heel erg bevroren ivm met het kapotmaken van de overige cellen die een andere sacroid kan worden.Mijn paard maakt het nu goed,nog wel een beetje duf van alles,heeft woensdag laatst antibiotica spuit gehad,mochten het die sacroiden wel zijn,en dat het terug komt moet ik nog een keer heen om bcg in te alten spuiten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 16:37

Ik heb geen biopt laten maken. Het was vrijwel zeker dat het een sarcoid was en ik word er niet echt beter van het te weten. Eruit moet het toch gezien het feit dat het groeit. En het komt vanzelf wel of niet terug. Als het terugkomt is het zeker weten een sarcoid. Als het niet terugkomt was het waarschijnlijk een sarcoid, of iets dat eruit moest Lachen

En een biopt kost weer 60 euro.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:48

mijn paardje heeft ook een sarcoïde. 2 maanden geleden operatief verwijderd (zijkant van zn hoofd) en nu weer teruggekomen. moeten nu 4 keer naar facculteit in utrecht voor BCG injecties, die immuunsysteem tegen de sarcoïde opbouwen. hierbij is ca. 80% kans op genezing, dus heb hoop...

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 16:59

Chaai, wil je ons op de hoogte houden van het verloop?
Het lijkt me goed dat we dat soort dingen opschrijven, dan levert de zoekfunctie tenminste redelijk veel informatie op als iemand er naar zoekt.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:04

is goed anya. in utrecht hebben ze gezegd dat hij er een aantal dagen grieperig van kan zijn (werkt toch op immuunsysteem), maar hij voelt zich tot nu toe kiplekker. loopt te rennen in de wei, en ziet er prima uit. nog niks aan te merken dus. Lachen

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 20:40

Update:
Lanna is naar de kliniek geweest.
Eerst worden de haren weggeschoren, dan volgt de verdoving.
Lanna vond de rook van de stikstof wel SNORT, maar toen ik erin ging staan vertrouwde ze de boel.

Daarna werd het bultje eerst afgesneden, vervolgens is er drie keer met stikstof bevroren en weer ontdooid.

Er moest nog een adertje dichtgeschroeid worden en daarna konden we weer naar huis. Lanna stond vredig hooi te eten en mag morgen gewoon op de wei.

Hij wilde eerst nog over drie weken nog een keer bevriezen...Voor de zekerheid. Maar toen ik vroeg of dat nodig was, zei hij dat dat meer voorzorg was. Ik kon ook wachten of het wel of niet terugkwam en als het wel terugkwam nog een keer laten bevriezen. Ik heb voor die tweede optie gekozen. Ik hou het wel goed in de gaten. Dat lijkt me een beter plan.

Is bij een van de andere bokkers het paard direct drie weken erna weer bevroren??? Ik kan daar nl. op internet niets van terugvinden.


HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:05

Mijn haf heeft ook een sarcoide in zijn hals. Waarschijnlijk het gevolg van een injectienaald. In overleg met mijn dierenarts ben ik begonnen met het insmeren van de sarcoide met puur uiensap. Het is wel een langdurig proces; kan wel 2 jaar duren voordat de sarcoide weg is. Ik ben nu zo'n 6 maanden bezig en je ziet echt verschil! De huid eromheen is alweer een stuk flexibeler en ook de sarcoide zelf is al een stuk kleiner. Ik weet dus nog niet hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn maar tot nu toe ziet het er goed uit. Het is veel werk wat je echt consequent moet doen (iedere dag uien uitpersen met een knoflookpers omdat het niet lang houdbaar is en iedere dag insmeren) maar als het helpt is het de moeite waard. Het scheelt in de kosten en je hebt geen risico van een operatie die het weer verergerd.

Wie goed doet, wie goed ontmoet

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 21:21

Nou dat is een aparte methode!! Nooit van gehoord. Heb je toevallig foto's van voor en na de behandeling met uiensap?

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:26

Anya schreef:
Update: ben dus bij de kliniek geweest. Ja het lijkt heel erg op een sarcoid (dat wist ik al). Maar ik heb geen stikstof gehaald, want ik wilde het zeker weten. Kom volgende week maar terug...

En toen stonden we weer buiten de deur Boos!


Juist gelijk ik met Invierno meegemaakt heb !!
Hij is nu sinds gisteren thuis en hij had ereen in zijn oor..enfin uitslag volgende week..kan een melanoom zijn ook...
ik herken jou verhaal zo goed..sterkte

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:15

nouw, jelmer is dus niet ziek geweest van het BCG-serum, maar het wordt nu wel erg dik. onder de sarcoïde komt een dikke bult die hard aanvoelt, dus ik heb utrecht net gebeld. kreeg een assistente aan de telefoon, en Dr. Klein gaat mij straks terugbellen. Schijnheilig kan ik fijn even al mn nagels eraf bijten... Bloos

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:47

pffff o charme ..ik heb er ook geen meer...

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:14

Nou even twee foto's:

Zo zag het eruit voor de cryochirurgie:
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit (twee dagen later):
Afbeelding

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:17

Jammer dat het nodig was, maar het is wel een mooie wond om te zien, het ziet eruit alsof de genezing prima zal verlopen!

Extremely rare and Beyond Compare

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:20

Het ziet er schoon uit,mooie wondrandjes.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:03

Oei , de mijne trok nie op zo een bult...ik heb geen foto maar da waren bolletjes naast mekaar zo..gelijk melanoom...

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 00:04

er zijn 6 verschillende soorten sarcoïden, die van jelmer zag (en ziet) er ook heel anders uit.

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:47

Ja, ik heb een vochtige zo..maa ja kan ook een melanoom zijn ik weet de uitslag maar volgende week.

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:55

http://www.aromansi.co.nz/4-sale.htm
dit is een goede link met uitleg over de verschillende sarcoïden en de mogelijke behandelingen. had ik opgezocht omdat ik het gewoon fijn vind om te weten wat er nou precies aan de hand is en dit is een hele duidelijke tekst (als je engels kunt tenminste Haha! )
misscihen hebben jullie er ook iets aan.

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:11

ja die had ik ook al gevonden;-) , ik vind ook da e rniet echt heel veel op internet is over sarcoiden enzo..

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Pierus, YandexBot en 102 bezoekers