regendek op bij jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

regendek op bij jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 15:48

Even een vraagje, wat vinden jullie ervan:
Ik heb net mijn jaarling merrieveulen een regendek op gedaan. Scheve mond
Ze staat met onze andere pony's in de wei in een natuurgebied, ze kunnen nergens schuilen, alleen met de kont in de wind.
Omdat het nu zo te keer gaat heb ik haar maar een regendek op gedaan.
De een zegt: ach kunnen ze wel tegen, maar ze hebben geen schuilmogelijkheden!
En de nader zegt je hebt groot gelijk, wat vinden jullie ervan?

p.s. ze gaan als het zo blijft wel naar binnen hoor, maar we proberen ze zo lang mogelijk buiten te houden! is beter!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:56

Ik vind dat dus niet nodig. Laat hem maar lekker "hard" worden. Ze kunnen echt wel tegen een beetje regen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:58

Die van mij staat ook nog dag en nacht buiten, volgende maand komen ze alleen 's avonds binnen maar overdag staan ze ook gewoon in regen en wind buiten.

Kunnen ze prima tegen. Ik ben altijd bang dat de ander ponies/veulens in de dekens gaan happen of zoiets.

Zolang ze een goede vetlaag hebben (dus niet borstelen) kunnen ze er makkelijk tegen, en zo'n deken belemmert vaak ook de beweging. (aangezien ze nog wel eens een rare bokkesprong maken op die leeftijd Haha! )

Mijn mening is zonder, maar dat is ieder voor zich Knipoog

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:00

Idd, een jaarling hoeft naar mijn mening nog geen deken op. En al helemaal niet met dit weer. Het regent dan misschien wel maar zo koud is het nu weer niet. De mijne wordt gewoon intensief mee gesport en heeft ook geen regendeken oid op. Laat ze maar lekker hard worden! Maak er niet van die suikerklontjes van, daar heb je beide niets aan.

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:01

de mijne is 1,5 jaar en staat ook in een onbeschut weiland en ook zonder deken gaat prima! en net wat hierboven word gezegd laat ze maar hard worden! Knipoog

mijn website www.berlinde.nl

verstuur je haflinger e-cards hier

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:40

Zou geen deken opdoen. Ze moet er makkelijk tegen kunnen en je moet er geen watje van maken.
Als ze naar binnen gaan: gaan ze dan alleen 's nachts naar binnen of helemaal? En als het helemaal is: in een loopstal zodat ze genoeg beweging krijgen?

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 18:23

Nou dan maar af, meiden!
En als ze bij ons naar binnen gaan, staan ze zo'n 8-10 uur per dag buiten en de rest op stal met onbeperkt ruwvoer!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:40

Ik zou m ook af laten ze hebben hun eigen natuurlijke regenjas Knipoog mijn beestjes staan ook altijd zonder op t land en in de bak, is ook geen beschutting. Mijn haf staat liever in de regen buiten dan in een donkere box de hele nacht Haha!

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:01

Veulens hoeven echt geen deken op! Een deken is alleen nodig wanneer je je rijpaard niet te dik in het vacht wil hebben, omdat het droogrijden zolang duurt. Ofwel puur voor ons eigen belang.

Paarden kunnen prima zelf regelen, hebben een dikkere vacht in de winter en een goede huidvetlaag om droog te blijven. Dat is hun regen/winterjas. Wees zuinig op die jas! Poets je veulen beest ook absoluut niet teveel! Want daar haal je haar regenjas mee weg.

Voor een paard heeft een deken geen meerwaarde! Sterker nog, het is beter voor je jonge paard om zelf voor bescherming te zorgen. Als je nu al begint met een deken dan krijg je straks problemen omdat je paard geen weerstand heeft en dergelijke!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:29

Nee joh geen deken opdoen.. Ze kunnen er best tegen hoor. Als ze met de kont in de wind staan is er niks aan de hand. Ze smelten niet..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:02

Tigger schreef:
Voor een paard heeft een deken geen meerwaarde! Sterker nog, het is beter voor je jonge paard om zelf voor bescherming te zorgen. Als je nu al begint met een deken dan krijg je straks problemen omdat je paard geen weerstand heeft en dergelijke!


En das dus de grootste onzin die er is!
Mijn jaarling staat sinds gister ook onder een dunne ongevulde regendeken. En ze staat snachts op stal. Schijnheilig
Dit omdat ik niet wil da ze zo'n angora vacht kweekt als vorig jaar omdat ik nog wil halteren dit jaar.

Vind het wel een beetje een risico om een dek op te doen in een opfokgroep, zeker als je er niet dagelijks toezicht op hebt, weet niet op dit het geval is.

Kom je er wel dagelijks, dan zou ik zeggen als jij je er prettiger door voelt om je paardje een regendek op te doen, lekker doen!
Dat je er een watje van maakt is dus echt onzin, zal best half bokt over mee heen krijgen nu, maar dat geeft niet. Schijnheilig

Ik weet dat ze er niet slechter van worden! Cool

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:06

ah joh lekker die deken af!
laat d;r maar lekker een beetje afharden hoor Lachen

Dag lieve mama...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:53

die van mij, ook jaarling
staat buiten, zonder deken
en komt van de winter ook niet binnen
die blijft met zijn maten lekker op het land paard zijn
ze hebben niets voor niets ene wintervacht

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:56

ImpresBreeze schreef:
En das dus de grootste onzin die er is!
Mijn jaarling staat sinds gister ook onder een dunne ongevulde regendeken. En ze staat snachts op stal. Schijnheilig
Dit omdat ik niet wil da ze zo'n angora vacht kweekt als vorig jaar omdat ik nog wil halteren dit jaar.


maar ervan uitgaande dat iemand niet gaat halteren met zijn jaarling
vind ik het wel onzin
waarom zou je een dek opleggen als je er niets mee doet (kwa halteren of wat dan ook)waarbij het vachtje kort moet zijn
laat die dikke wintervacht zijn werk doen

en paarden die vanaf een jaar onder de deken staan swinters worden wel degelijk watjes gemaakt
durf ze dan eens dekenloos te zetten , dan staan ze spontaan af te vriezen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:04

Ze smelten echt niet! In het wild kruipen ze ook niet met zijn allen in een grot. En ons klimaat is nou ook weer niet zo buitengewoon bar en boos, geen -20 met snijdende wind enzo.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:09

Ik ga de discussie niet aan of ze watjes worden ja of nee, ieder zijn mening oke?

Als je er niets mee doet, dan kan je idd net zo goed die vacht laten komen want daar is hij voor idd.
Maarja, het is haar paard en als zij graag wil dat hij een deken om krijgt, waarom niet. Gaat hier ook om een regendeken, die neem ik aan, niet te dik gevuld is.
Want dat maakt een behoorlijk verschil!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:28

Ik vind het echt de grootste kolder om een jaarling onder een deken te zetten.. hoe kweek je een snel ziek paard.. maargoed je wilt toch niet in discussie..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:43

Mijn jaarling heeft dus WEL een regendeken (ongevoerd) op als het echt slecht weer is. Maar ja, zij heeft regenschurft... Liever een dekentje dan de hele dag op stal zetten. Is ze weer beter, dan gaat de deken af. Als de regenschurft iedere keer terugkomt, dan zal ze die deken hard nodig hebben in de herfst/winter.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 06:37

Hey! De mijne staat op een open stuk weiland, ook zonder schuilplaats, maar als ik er ben en hij is dan evt verregent krijgt hij eventjes een zweetdekentje op, zodat hij weer zo goed als droog terug het weiland in kan. Verder zet k hem niet mét deken ín het land.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 06:55

ImpresBreeze schreef:
En das dus de grootste onzin die er is!
Mijn jaarling staat sinds gister ook onder een dunne ongevulde regendeken. En ze staat snachts op stal. Schijnheilig
Dit omdat ik niet wil da ze zo'n angora vacht kweekt als vorig jaar omdat ik nog wil halteren dit jaar.

Vind het wel een beetje een risico om een dek op te doen in een opfokgroep, zeker als je er niet dagelijks toezicht op hebt, weet niet op dit het geval is.

Kom je er wel dagelijks, dan zou ik zeggen als jij je er prettiger door voelt om je paardje een regendek op te doen, lekker doen!
Dat je er een watje van maakt is dus echt onzin, zal best half bokt over mee heen krijgen nu, maar dat geeft niet. Schijnheilig

Ik weet dat ze er niet slechter van worden! Cool

Hoe bedoel je onzin!!

JIj hebt duidelijk geen kaas hebt gegeten van jonge paarden en hun behoeftes. Zeker als je zegt dat het antwoord waar jij op reageerde onzin is, want dat antwoord was juist goed.

Een jaarling onder deken zetten is zo wat het domste wat je kan doen, mits er een medische noodzaak ik

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:17

Paarden zijn vrij hard. Dit is een jaarling dus de kans dat die erg gaat zweten door hard werk valt ook wel mee. Ik zou het dek er lekker af halen. Wel goed in de gaten houden dat die het niet te koud krijgt maar dat merk je snel genoeg.
Mijn verzorgpony stond in het verleden ook altijd buiten en had nooit een dek op. In de 10 jaar dat ik er op gereden heb is die 1x ziek geweest door een koliekaanval.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:18

Ik zou een deken pas overwegen als het minstens 10 graden kouder is en het al dagen lang niet gestopt is met regenen waardoor de vacht op een gegeven moment doorlekt.
Op dit moment is het echter iedere keer weer droog en er staat dan wel een 'bolle' wind, maar die is wel zacht van temperatuur. In een half uur zijn ze door geblazen.
Zolang er verder geen medische indicatie is zou ik haar voorlopig lekker zonder laten staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:23

De jaarlingen bij ons op stal staan ook zonder deken buiten. Als het echt te keer gaat zul je er nog van staan te kijken hoe droog ze blijven. Kont in de wind, hoofd laag en de bui over zich heen laten gaan.
Ik zou ze nog lekker buiten laten staan, en dan zonder deken. Kans dat ze blessures oplopen juist door die deken is veel groter dan dat ze iets oplopen door de regen. Paard in deze tijd dus ook vooral niet poetsen!

Je suis Charlie.

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:37

misschien een hele domme vraag nu, maar wat is halteren?

Leven als god in Frankrijk?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:46

USKYLD schreef:
misschien een hele domme vraag nu, maar wat is halteren?

Op de rassenshows voor in dit geval een Paint wordt een paard aan het halster ("halter") getoond in stap, draf en in stilstand. Gekeken wordt naar exterieur, beweging en of het paard rastypisch is. Een soort keuring dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers