ben ten einde raad! wie kan me helpen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

ben ten einde raad! wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:00

Ik weet dat ik al een ander topic hier over hab maar daar reageerd niemand meer op!

Maar in iedergeval ik weet niet meer wat ik moet doen nouja er is eigenlijk nog een optie waar ik niet echt voor ben maja!

Ik zal even uit leggen wat er aan de hand is.
Mijn 1,5 jaige hengst staat in een wei dag en nacht en nu is hij zijnn halster kwijt!
Nou geen probleem toch zou je zeggen , maar jewel dus.
Ik krijg het met geen mogelijkheid meer om en de enige manier is hem de verdoven niet helemaal maar dat hij geen puf meer heeft om weg te rennen.
Dat hebben ze daar waar hij staat ook met de andere 4 gedaan!

Maar hoeveel kost dat nou?
En heeft iemand hier ervaring mee?

Wrom hij zijn halster om moet is omdat hij bij mijn verzorg haflinger komt te staan zo dat ik alles samen heb.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want kan op internet niets vinden van hoe duur dat het is enzo

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:08

ik begrijp het niet helemaal.
je krijgt hem dus niet om omdat hij te wild is?
probeer is eens wat vertrouwen op te bouwen, ga naar hem toe met wat lkkrs ofzo en probeer hem te aaien.
Hoe wil je hem anders verdoven? met een spuit in de mond kan niet want je moet hem dan te pakken krijgen,
de enige manier lijkt me dan een verdoving te schieten :S:S

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:11

Kan je hem niet in een trailer of een hok krijgen (jagen Schijnheilig )? Of in een afgesloten stukje waar ie niet weg kan?

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:18

Hij komt wel naar me toe en pakt het lekkers ook wel enzo maar zou gauw het halster te voorschijn komt is hij weer weg!

En kan wel wat in zijn mond spuiten hoor geen probleem!

Maar hetg ing meer om het schieten ik vind het totaal niets maar dat werk denk ik beste


Nee kan hem nergens heen jagen is een wei wat een paar meter vanhet huis af ligt en er staat nog een hengstje bij waar je wel alles mee kan!

Heb hem vandaag zelf met zijn 3en geprobeert in een hoek te drijven maar rende dwars door het touw heen!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:24

probeer idd het vertrouwen te winnen.
Ga gewoon in het land zitten en neem lekkere dingetjes voor hem mee. Het kan zijn dat hij de eerste keren nog niet gelijk bij je komt kijken, maar uiteindelijk als hij wel komt laat hem dan voorzichtig aan je ruiken en maak geen plotselinge bewegingen maar blijf gewoon stil zitten. uiteindelijk na dat alles te oefenen strek je je hand een keer uit en laat hem het leekkers in je hand opeten. Let op dat je laag blijft en hem niet probeert te pakken! Als dat allemaal goed gaat kun je staand in de wei verder proberen met het vertrouwen te winnen door alles te herhalen wat je zittend hebt gedaan. Als je hem eenmaal kunt aaien kun je proberen een beetje te gaan friemelen aan het hoofd als voorbereiding van het halster om doen. Als dat allemaal lukt probeer je het halster om te doen.

Succes

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:27

Dat is het nou juist dat vind hij allemaal niet erg....
Hij komt wel ruikt aan mij enzo
Pakt het lekkers enzo...
En dat doe ik al een hele tijd
Maar staan dan komt hij gewoon echt niet!

Maar weet niemand dan hoe duur dat is een verdovings spuit die ze schieten?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:28

Geen idee!! Vind het vervelend voor je, maar een spuit is misschien op dat moment een oplossing, maar hoe doe je dat dan later als je hem weer eens wil pakken?? Weer een spuit??

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:30

wat ik altijd doe, is het paard met zn tweeen/drieen en een touw ertussen in een hoek drijven, en dan een halster om.
vaak vliegen ze eerst wel een over/door het touw weg, maar na een paar keer proberen lukt het me meestal wel

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:30

Iemand met ervaring zoeken die jou kan begeleiden met het opvoeden van een jaarling Verward

Oke, probeer het volgende eens:

*je loopt de wei in met halster en wat bix/snoepjes of iets derg.
*je veulen wordt nieuwschierig en loopt op je af...
*je veulen is vooral geintereseerd in de snoepjes
*je hangt het halster over je pols en in je platte hand hou je een snoepje
*je veulen zal in eerste instantie niet het snoepje pakken en misschien wegrennen...
*je doet niks tot ie weer naar je toekomt
*als ie weer bij je is doe je het zelfde, net zo lang tot ie het snoepje aan neemt.
*je kan ook het halster in je ene hand houden en het snoepje in je ander hand, maar zorg wel dat ie ten alle tijden het halster EN het snoepje kan zien!
*als hij bij je blijft staan met het halster in zicht, geef je hem nog een snoepje, beloon je hem en loop je de wei uit...

PROBEER IN GEEN GEVAL HET HALSTER OM TE DOEN!
Je moet zorgen dat hij er niet automatisch van uit gaat dat je het halster omdoet als je het mee heb... Zo hoeft hij zich ook niet druk te maken als hij het halster ziet.

Vanuit dit punt kun je gaan proberen het halster om te doen. Eerder niet...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:30

wkoekoek schreef:
Kan je hem niet in een trailer of een hok krijgen (jagen Schijnheilig )? Of in een afgesloten stukje waar ie niet weg kan?


dies ook goed!!! Haha! Haha!
beter als verdoven vind ik

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:33

klomp schreef:
Geen idee!! Vind het vervelend voor je, maar een spuit is misschien op dat moment een oplossing, maar hoe doe je dat dan later als je hem weer eens wil pakken?? Weer een spuit??



Neej maar hij kwam altijd naar me toe tot dat ze tegen me gezegt hebben van of je komt gewoon elkedag even met hem wandelen ofniet!

Nou daar heb ik dus met me domme kop naar geluisterd en hem af en toe es op gezocht en toen raakte hij zijn halster kwijt en door dat hij me niet vaak meer zag ook mijn vertrouwen!

Ik ben er helemaal niet voor echt totaal niet zie het liev anders! maja!
Het moet daar voor een bepaalde datum weg zijn dus Boos!

Maar hij komt als ik hem weg kan krijgen daar in een veel kleinere wei met een volwassen paard enzo en daar zou hij ook wel veel van kunnen leren!

Nu jutten de twee elkaar op dus maja

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:33

Een touw spannen vind ik ook heen olossing. Daar rent ieder paard doorheen. Maar een stuk of drie, vier hekken bij elkaar is een stuk sterker. In een trailer kan het paard geen kant op (helaas jij ook niet Haha! )

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:36

Malibu schreef:
Iemand met ervaring zoeken die jou kan begeleiden met het opvoeden van een jaarling Verward

Oke, probeer het volgende eens:

*je loopt de wei in met halster en wat bix/snoepjes of iets derg.
*je veulen wordt nieuwschierig en loopt op je af...
*je veulen is vooral geintereseerd in de snoepjes
*je hangt het halster over je pols en in je platte hand hou je een snoepje
*je veulen zal in eerste instantie niet het snoepje pakken en misschien wegrennen...
*je doet niks tot ie weer naar je toekomt
*als ie weer bij je is doe je het zelfde, net zo lang tot ie het snoepje aan neemt.
*je kan ook het halster in je ene hand houden en het snoepje in je ander hand, maar zorg wel dat ie ten alle tijden het halster EN het snoepje kan zien!
*als hij bij je blijft staan met het halster in zicht, geef je hem nog een snoepje, beloon je hem en loop je de wei uit...

PROBEER IN GEEN GEVAL HET HALSTER OM TE DOEN!
Je moet zorgen dat hij er niet automatisch van uit gaat dat je het halster omdoet als je het mee heb... Zo hoeft hij zich ook niet druk te maken als hij het halster ziet.

Vanuit dit punt kun je gaan proberen het halster om te doen. Eerder niet...



Nou kijk zo doe ik dat ook elke dag als ik naar hem toe ga zo ongeveer da haha...
ik probeer het halster ook NOG niet om te doen maja...

En de vrouw waar hij staat heeft genoeg verstand om te zeggen dat het beter is om hem suf te laten zijn dus verdoven! ( dat hebben ze ook met de andere gedaan )

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:37

Citaat:
Een touw spannen vind ik ook geen oplossing. Daar rent ieder paard doorheen. Maar een stuk of drie, vier hekken bij elkaar is een stuk sterker. In een trailer kan het paard geen kant op (helaas jij ook niet Haha! )


neej dat was bij mij ook het geval
Laatst bijgewerkt door qwinty op 21-09-04 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:46

Citaat:
En de vrouw waar hij staat heeft genoeg verstand om te zeggen dat het beter is om hem suf te laten zijn dus verdoven! ( dat hebben ze ook met de andere gedaan )


Nou sorry hoor, maar naar mijn idee spoor je dan gewoon niet Verward Dan zou je voortaan alleen het halster om kunnen doen door verdoving Scheve mond het paard moet vrijwillig (en niet verdoofd) het halster om laten doen pas dan heb je iets goeds bereikt...

Mijn veulen heeft ook zo'n periode gehad. Soort van puberteit, maar om 'm dan te verdoven??? Die van mij liep gewoon zonder halster achter mij aan en dan liepen we zo de stal in waar ik het halster dan om deed, ene keer ging makkelijker dan de ander. Maar nu is het geen probleem meer (en die van mij is nu 1,5)

Laat 'm eens lekker een tijdje met rust, misschien dat dat helpt. Ze zijn gek op aandacht en als ie dat een paar weken niet meer krijgt wordt ie misschien wat makkelijker ofzo...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:53

Een touw om zijn nek doen, lukt dat wel?
Lijkt me wel, dat is binnen een halve seconde gedaan.
Maar werk allereerst aan het vertrouwen.
En ZOEK HULP! Deskundige hulp, die jou ter zijde kan staan en kan helpen.
Verdoven is in mijn ogen absoluuut geen optie.
Dan zou ik er persoonlijk nog eerder voor kiezen om het paard te verkopen aan mensen die er wel wat mee kunnen.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:54

Ja kweet het ook nie meer hoor...
Ik ben gewoon dom geweest om hun raad optevolgen door hem niet zo vaak meer te bezoeken , want toen ik heel vaak kwam was die zo lief als ik weet niet wat...
Maar goed elke dag komen ging toen wat moeilijker met school en werk en de afstand!
ben nu verhuist en woon dichter bij dus kan vaker komen!

Heb hem een hele tijd dus met rust gelaten en nu sinds paar weken weer aan het proberen te pakken!!!!

Ik ben ook echt niet voor dat hij verdoofd word maar hij is een beetje dominant enzo en zoals zij zegt verwillert ( en das HUN schuld) sorry hah..

Ik heb heel erg veel gedult en die heb ik hem ook gegeven maar het helpt allemaal niet!!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 15:55

Kiara schreef:
Een touw om zijn nek doen, lukt dat wel?
Lijkt me wel, dat is binnen een halve seconde gedaan.
Maar werk allereerst aan het vertrouwen.
En ZOEK HULP! Deskundige hulp, die jou ter zijde kan staan en kan helpen.
Verdoven is in mijn ogen absoluuut geen optie.
Dan zou ik er persoonlijk nog eerder voor kiezen om het paard te verkopen aan mensen die er wel wat mee kunnen.



Zoals ik al eerder heb gezegt ik KON er alles mee tot dat mij werd gezegt dat Ik of elkedag moest komen OF helemaal niet en soms!

En ik ben weer zo dom om hun raad op te volgen!!

En neej dat touw lukt ook niet!
En verkopen over me lijk!!!
Daar is hij te lief voor!! ( toen hij wel nog kwam)

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:03

Maar er is dus niemand die me kan vertellen HOEVEEL het kost?

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:10

Bel gewoon de DA! Die kan het zo voor je opzoeken!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:13

Je kunt ook verdovingskorrels halen. Is vergelijkbaar met tranquigel(net zoiets als de oude sedalin) Die doe je in de zemelen met flink wat zoetstof en dan eet ie ze zo op.

En doe hem in het vervolg een koeieband aan ipv een halster. Die krijgen ze nl niet zo makkelijk af!!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:18

nou de optie van verdoven zou ik zeker niet kiezen vind het echt paardonvriendelijk. haal eerst de rest eruit en laat hem een tijd alleen staan wedden dat hij na een tijd wel gewoon komt. vertrouwen opbouwen dat is de bedoeling en niet op een dier gaan schieten. Haha! dan kan het alleen maar erger worden hoor. heb ook een hengst gehad dus ik heb er ervaring mee dacht ik zo. hij is later superbraaf geworden. OK dan!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:20

Das wel een goeie , maare ik hoorde dat je paard er juist ook heel erg agresief van kan worden !
En waar kun je dat halen?

Kunje dat ook gewoon door brokken mengen?
Hij krijg namelijk nu in de zomder maanden ( zijn ook al weer om ) geen brokken of iets dergelijks

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:21

rashida schreef:
nou de optie van verdoven zou ik zeker niet kiezen vind het echt paardonvriendelijk. haal eerst de rest eruit en laat hem een tijd alleen staan wedden dat hij na een tijd wel gewoon komt. vertrouwen opbouwen dat is de bedoeling en niet op een dier gaan schieten. Haha! dan kan het alleen maar erger worden hoor. heb ook een hengst gehad dus ik heb er ervaring mee dacht ik zo. hij is later superbraaf geworden. OK dan!



Ik kan die andere niet eruit halen!
Want dan staat mijn paardje op straat !
die glipt er zo achter aan!
Heb ik zelf ook al aangedacht maar vinden de mensen daarniet goed!

Maar zo als ik nu al heel vaak gezegt heb wil ik het liev ook niet met een schier verdoving doen vink ook niet echt prettig
Laatst bijgewerkt door qwinty op 21-09-04 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:21

Maar je raakt het vertrouwen niet kwijt door minder te komen imo.
Het is een raar verhaal, maar als je alleen maar gaat jagen bereik je ook niks den ik.
Ik zou met van die prikpaaltjes draad spannen om zijn wei te verkleinen, en dat dan zo klein maken dat hij uiteindelijk niet veel meer kan, en dan proberen hem te lokken. Eerst zijn hoofd kroelen, en als dat goed kan kun je ook het halster wel weer omdoen.