wat is de beste maat voor een roundpenn ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

wat is de beste maat voor een roundpenn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 11:52

Ik wil graag een roundpenn maken , voor relaxed los werken in stap ,
draf en rustige galop , en om wat nieuwe dingetjes te oefenen zo nu en dan ,
maar wat is nu de beste doorsnede ervoor ?
Ik heb wel eens gehoord een meter of 12 / 15 ,
maar dat lijkt me vrij klein voor een fijne galop ?


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:52

Zo'n 15 meter is prima hoor...waarom zou dat te klein zijn voor een fijne galop? Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:56

Volgens Hempfling is een perfecte roundpenn niet rond maar vierkant zodat een paard constant buiging heeft, en niet draaierig wordt.
De ideale maat is 11m.

Kan me er aardig in vinden Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:59

Dat vierkante ben ik met Batje eens, maar liever één van 18 mtr. Heb je al een gewone bak van 20/40? Dan kun je met plastic paaltjes een stuk afzetten.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:00

Een roundpenn is inderdaad ideaal om in te oefenen, je kunt je zo bv. beter op je zit concentreren zonder dat de omgeving van invloed is op je paard. Ik zou alleen niet een roundpenn van 11m nemen dat is erg klein en vooral in galop denk ik dat je zelf er erg dol van wordt. Ik zou zelf voor de 20m gaan (een grote volte dus eigenlijk) maar 15m moet denk ik ook kunnen.

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:40

Die van ons is een metertje of elf, maar ik vind het te klein. Met Milena (Fjord) gaat het prima, die kan er goed in uit de voeten. Maar voor Leonardo (KWPN, 1.64) is 'ie te klein om echt goed in te kunnen werken. Nadeel van zo'n kleine is ook dat er niet in te rijden valt (ik kruip er soms graag even op tijdens het freestylen, touwtje om de hals en gaan met die hap! )

Op onze vorige stal was er eentje van 20 meter, en die was echt perfect. Die gebruikte ik voor freestyle, gewoon grondwerk, longeren, rijden, losspringen... Gewoon perfect dus.

Dus als je ruimte genoeg hebt, zou ik je 20 meter aanbevelen, anders even naar de grootte van je paardje kijken. Kleiner dan 15 meter vind ik persoonlijk echter niet handig.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:47

Denk dat het inderdaad afhankelijk is van je ruimte..
Bij ons op stal is er een +/- 15 - 30 bak die opgesplitst kan worden in 2 15/15 vierkante bakken.. voor losgooien maar v.n. voor longeren..
Voordeel van een vierkante longeerbak is ook dat je een paardje niet teveel aanleerd om te "leunen" tegen de omheining..
Zou in ieder geval hem wel 12 of meer proberen te houden anders wordt ie wel erg klein. Clown

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:53

wij hebben er vorrige week nog 1 gemaakt van 18 m doorsnee.. En t werkt perfect presies groot genoeg zo...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:11

Ik zou geen vierkante longeerbak maken, de kans dat je paard iedere keer tijdens het roundpennen een hoek in duikt is heel groot (doet die van mij in een vierkante/rechthoekige bak ook).

Het voorkomen dat je paard draaierig word kun je zelf doen door regelmatig van richting te verhanderen. En als je aan reining doet heb je ook een paard nodig die niet zo snel staat te zwabberen na een snelle spin. Dat kan en moet een paard ook leren (net als de ruiter trouwens)
Een round penn van 20m is ideaal, juist voor het maken van snelheid en speedcontroloefeningen in de galop. Bij ons op stal hebben we een round penn van 18m.

Je suis Charlie.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:23

Nou wil ik niet als een betweter over komen.. maar als je paardje in een vierkante roundpen (dat klinkt logisch Verward ) de hoek in duikt betekent dat dat ie dus aan de omheining leunt.. en dat lijkt me toch niet de bedoeling want uiteindelijk krijg je daar met rijden ook last van, tenminste wel als je reining rijdt en uit de kant moet blijven..

Voor de rest ben ik het wel met je eens cassidy, helaas is alleen 20m doorsnee niet voor iedereen weggelegd Lachen

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:28

De bedoeling van een vierkante roundpenn is dat je je paard onder het zadel de hoeken door moet sturen en niet dat ie zondermeer de hoefslag volgt.

Ook voor wat NH-werk is een vierkant bak beter.

Gebruik je de bak ook als paddock voor meerdere paarden dan kun je de hoeken 'afronden' daar er draadjes in te spannen of draaihekken in te maken, zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen jagen.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 14:37

Ik denk ook dat 15 meter klein zat is ,

als je kleiner gaat dan loopt het toch moeilijker en wordt een paard eerder draaierig denk ik....

Ik wil ze er vooral in om haar rust te vinden en gewoon geconcentreerd te kunnen werken op een vrije , speelse manier en als ze dan een te klein rondje moet lopen dan is dat toch best een zware belasting denk ik ,
hoe kleiner hoe zwaarder voor de benen lijkt me , en ik wil juist dat ze zich helemaal relaxed gaat voelen .

Alleen snap ik niet zo het verschil tussen rond of vierkant ,
ook in een vierkant pennetje moet 'ie een cirkel lopen om de regelmaat erin te houden ,

ik denk dat je er dus alleen maar last van kunt hebben als je paard er telkens induikt .....

Nu "longeer" ik haar wel eens helemaal los in de wei ,
gewoon door zelf een goeie positie naast / achter haar te blijven dan loopt ze een heel braaf rondje om me heen en kan ik haar nog aardig overgangetjes laten maken ook , is wel grappig ,
en Marena vind het heerlijk dat ze eigenlijk elk moment weg kan Haha! .

Als ze even gek wordt naait ze er wel vandoor , helemaal gelukkig bokkend en gek doent Lovers

Dit is meer spelen maar het lijkt me voor haar heel goed om daar eens mee verder te gaan zodat ze een rustig vertrouwd plekje krijgt om ontspannen in te lopen zonder verdere afleiding ,
dat kan bij haar zeker geen kwaad !

Ik denk dat ik voor 18 meter of 20 meter ga ,
hoop dat er hier op stal 1 tje gemaakt mag worden tzt ,
maar ik heb zelf een weilandje bij het huis van 25 x 25 dus daar zal ik van de zomer eens aan gaan prutsen Schijnheilig

Bedankt weer !

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:52

Wat betreft het verschil/gebruik van een ronde of een vierkante roundpen merk je al dat daar de meningen over verschillen.. Misschien is dat ook wel paard afhankelijk.. Zelf vind ik een vierkante roundpen lekker omdat ik dan op een cirkel kan longeren zonder dat ze leert te leunen aan de omheining.. Volgens mij heeft Sugarmiss net als ik liever een vierkante longeerbak alleen om verschillende redenen. Lachen
Als ik longeer en mijn merrie niet alleen op de hoefslag wil laten lopen kan ik ook altijd de grote bak in gaan, mits ie leeg is..
Ik denk dat je een roundpen moet maken zoals jij je er prettig meevoelt of dat nou vierkant is of rond..
En als je de mogelijkheid heb om op een vierkant (a 25m) te longeren waarom zou je dan geen ronde longeerbak maken op stal.. dan heb je de keuze uit beide.. Knipoog
Ik hoop wel voor je dat het mogelijk is om er 1 te maken..
roundpen van 25m haha kijk dat is nog eens een roundpen Lachen

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 16:27

K.F. Hempfling gebruikt een vierkante 'picadero', zoals hij het noemt, idd van 11 meter doorsnede. Hij vind dat een vierkante beter is, hij heeft het paard bestudeerd en in een vierkant lopen ze geen rondjes maar afgeronde vierkantjes, en dat is naar zijn mening beter. De reden wordt er niet bij vertelt, die weet ik dus nog steeds niet Verward

Zelf hebben we sinds kort een hele mooi roundpenn op stal, van 15 meter doorsnede, ik vind het prettig werken, voor grondwerk/longeren en voor het rijden ook.

Groetjes Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 17:04

Ik denk dat we het hier over twee verschillende dingen hebben.

Longeerbak (en dan ga je ook echt met je paard longeren, d.w.z. aan een longeerlijn)
Round pen (en dan werk je met je paard in de bak, alle kanten op, zonder lijn.)

Voor punt 1 kan je inderdaad alle kanten uit. Je doet het in de rijbak, je zet een vierkante picadero uit (zoals KFH dat doet), je leert je paard zonder aanleuning aan de omheining lopen - maar met behulp van de longeerlijn, allemaal prima. Niks mis mee.

Punt 2. Het paard is los. L-O-S. Geen longeerlijntje om hem te begrenzen en van de wand van de round pen af te houden. Een knappe kop die het voor elkaar krijgt op zijn paard in dit geval ervan te weerhouden om tegen de omheining aan te kruipen. Een knappe kop die constante rondjes in een constant tempo van een paard, een jong en onbeleerd of zelfs volwassenpaard in een vierkante picadero kan vragen, zonder dat het de hoeken induikt. Been there, done that.

KFH vraagt concentratie en focus op hemzelf. Hij speelt met het dier. Hij "danst" met het dier. Hij vraagt geen gymnasticering van het paard en versterkt er niet in die mate de spieren mee zoals je dat zou doen met longeren. En nogmaals, ik vind het een blaasbalg die leuke kunstjes kan vertonen, maar hij is voor mij geen voorbeeldfiguur.

In mijn ogen zijn jullie bezig appelen met peren te vergelijken. En dat is al een verkeerd uitgangspunt. Voor mij dus een roundpen, met stevige begrenzing. Waar je desnoods een hengst in los kan laten zonder dat hij over het hek heen springt omdat er vrouwelijk schoon langs komt lopen.

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 18:18

DunnitsMystery schreef:
roundpen van 25m haha kijk dat is nog eens een roundpen Lachen


Ja , hihi , maar dat wordt weer wat te groot vind ik *LOL*

Het moet wel een begrensd stukje zijn waar ze niet te ver bij me vandaan loopt ,
hoe meer ruimte hoe meer afleiding Knipoog .

Ik krijg idd ook steeds meer het idee dat er door sommige mensen aan longeren gedacht wordt ,
dit is dus niet in eerste instantie de bedoeling het gaat me voornamelijk om helemaal los met haar te werken naar ontspanning en concentratie ,
op een relaxedte speelse manier.

Misschien ook wel eens aan de longe of erop (zonder zadel en als het kan langzaam aan wat zonder hoofdstel Lovers )

Ik denk eigenlijk dat 18 meter wel mooi is , kan ik er nog een zwembad - ring omheen maken Haha! .

Nee niet echt hoor , maar lijkt me wel super leuk zo'n paardenzwembadje
in de tuin Haha!
Als het mocht zou ik het nog doen ook denk ik , leuk !!!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 18:22

Elise schreef:
K.F. Hempfling gebruikt een vierkante 'picadero', zoals hij het noemt, idd van 11 meter doorsnede. Hij vind dat een vierkante beter is, hij heeft het paard bestudeerd en in een vierkant lopen ze geen rondjes maar afgeronde vierkantjes, en dat is naar zijn mening beter. De reden wordt er niet bij vertelt, die weet ik dus nog steeds niet Verward

De reden wordt er wel bij gezegd:
'Door die vorm moet het paard steeds zijn buiging veranderen en doet hij dus gymnastiek!'

beter lezen Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 19:55

Elise schreef:
K.F. Hempfling gebruikt een vierkante 'picadero', zoals hij het noemt, idd van 11 meter doorsnede. Hij vind dat een vierkante beter is, hij heeft het paard bestudeerd en in een vierkant lopen ze geen rondjes maar afgeronde vierkantjes, en dat is naar zijn mening beter. De reden wordt er niet bij vertelt, die weet ik dus nog steeds niet Verward

EEN reden om met een vierkante bak/pen te werken is dat je beter kunt zien hoe goed je paard op jou reageert. Als het paard bijvoorbeeld steeds de hoek(en) induikt, heeft hij/zij niet genoeg impuls gekregen om door te gaan of is hij/zij ronduit niet geinteresseerd in wat jij van hem/haar vraagt. In een round pen "duw" je je paard meer tegen de wand aan in een bepaalde richting en da's makkelijker te controleren. Overigens ben ik het er mee eens dat een paard in een vierkante ruimte ook cirkels zal gaan lopen; heeft niks van doen met "hoeken doorrijden".

Overigens werk ik op de manege zelf ook met een ROUND pen, maar heb tijdens een clinic in een "square pen" ( Verward ) van 15 bij 15 m. gewerkt. Het is lastiger (=confronterend?!) met die hoeken, maar ik vond het ook wel leuk om te zien hoe mijn paard meer op mij ging letten na haar een paar keer expliciet door de hoeken heen gewerkt te hebben.

Nog even: dit heeft niks met longeren te maken. Ik heb het hier zelfs over een compleet niet bijgezet paard ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers