Hoe moet je opstappen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:53

nee links opstappen komt van het leger Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:55

bijna goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:59

Citaat:
Op 2001-04-30 20:47, schreef ikke:
Wat is het verschil tussen westernzadel en een engels zadel? waarom maak je dan wel onderscheid bij het opstappen?


Bij een westernzadel kun je je beugelriemen niet verwisselen. Dus als je dan altijd links op- en afstijgt, zakt je linker beugelriem verder uit en ga je scheef zitten.

Overigens vind ik dat alle paarden er tegen moeten kunnen dat de ruiter ook wel eens links of rechts opstijgt.

Sonja.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:00

Ja, dat weet ik. maar waarom zou je het dan niet met een engels zadel doen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:07

ik vind persoonlijk handstand overslag ook wel heel comfortabel, alleen Pablo denkt daar anders over als ik zo in het zadel klap Haha! Haha! Haha! Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-04-30 21:15 ]</font>

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:10

Ik mag het graag met een snoekduik doen, vergt enige oefening maar is zeer comfortabel.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:13

Maar wie stijgt er weleens rechts op met een Engels zadel??
Volgens mij is dat ontzettend moeilijk, maar ik ga het gauw eens proberen. Volgens mij is je paard dan ook meteen van slag, als ie heel zijn leven gewend is geweest dat er aan de linkerkant opgestegen wordt.
We zullen zien, ik zal proberen Fitz zijn verbaasde blik te beschrijven ....

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:19

Nee hoor. Ik probeer het regelmatig. Het moeilijke eraan is dat je het niet gewend bent en verder stelt het niks voor.
Overigens, wij stappen links op omdat de engelsen links rijden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:37

Elke regel die eigenlijk geen duidelijke reden heeft is onzin. Schijnheilig Het is voor je paard veel beter als je afwisselend links en rechts opstapt. Kijk maar eens hoe je aan je paard hangt als je jezelf in het zadel zet. Als je dit altijd aan dezelfde kant doet, kan dat nooit goed zijn. Je kunt je ook voorstellen dat het voor jou beter is als je niet ALTIJD met links de wateremmers sjouwt bijvoorbeeld. Haha! Dus ik zou het gewoon afwisselen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:40

Nou, deze regel heeft een hele duidelijke reden in een ver verleden. Daarom rijden de engelsen ook links.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-01 22:48

het is in ieder geval een intressante vraag geweest... *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* }>

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 00:39

links opstappen
en je mag je helemaal eigenlijk niet aan het zadel optrekken.
heb het geprobeert, lag met mijn kont in de modder, dus doe het toch maar met het zadel vast pakken Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 10:51

Het allerbeste voor je paard is om gewoon met een stoeltje of krukje op te stappen. Zo komt het gewicht van de ruiter direct van boven op de paardenrug. Door het gehang aan een kant van het zadel belast je je paard onnodig en scheef ook al is het maar voor even.
ook als je afstapt doe je eerst je beide beugels uit, zwaait je been over je paard en laat jezelf er dan rustig afglijden. Maar ook hier zou een afstapje ideaal zijn.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 12:59

je moet niets met afstappen en opstappen gebruikelijk is links op en af stappen en dat komt omdat vroeger met aan de linkerkant het zwaard had hangen wat men niet over de rug heen kreeg bij het opstappen daarom is het links opstappen gebruikelijk geworden. Dan kon het zwaard recht naar beneden blijven hangen.
Ik stap links en rechts op of af gewoon afwisselen belast je je paard niet alleen maar aan 1 kant.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 13:09

Rechts lukt mij niet. Rij nu al bijna 14 jaar paard, en heb het altijd links gedaan. Maar ik stap wel via het kontje af en zo, ook doe ik eerst mijn rechterbeen voor het zadel langs en dan spring ik eraf. Altijd beugels uit, want als je ze aan houdt en je paard doet gek hang je eronder. Lijkt me minder. Bij Voltrack doe ik 2 beugels uti, en hang ik over hem heen, geef hem een pak slaag op zijn buik (jaja, ben vreselijk grof)en klop op zijn kont. zodat hij niet zo heet meer is. Hij vind het nu wel best, maar de 1e keer zat hij boven in de boom! Hahaha. Met joop ook zo gedaan. Nu kan ik gewoon allemaal rare kunsten doen voor ik eraf ga. Is wel makkelijk, hij blijft gewoon staan. Ik kan allemaal reizen om de wereld maken!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 16:59

hihi fitz ik stap dus met een engelszadel ook rechts op ben er pas mee begonnen en het is net zo lastig als vroegre het links opstappen behalve dat ik aan deze kant minder lenig moet ik moeite doen om niet neer te ploffen hihi soms hang ik op m'n buik op z'n hals ben ik daar geland...
ach ja het rechtsafstappen is trouwens een stuk makkelijker!

kenzolover

Berichten: 228
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: POORTUGAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 17:02

ik kan wel bij een westernzadel de beugels verstellen! huh????

nou ja dit is een langlaufzadel ofzoiets

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:38

Ik heb inderdaad ook ooit ergens gelezen dat je het opstappen links en rechts moet afwisselen omdat dat de druk die telkens op de benen en de rug komt verdeeld. Voorkomt op de lange termijn slijtage(volgens mij moet je wel heel veel op en afstappen voor slijtage, maar ok) Ik heb het zelf eigenlijk al heel lang niet meer gedaan, doe alles links, was het afwisselen eigenlijk allang weer vergeten Haha! Tijd om mn spieren wat op te rekken en weer eens rechts op te stappen. Of af...

Citaat:
Cody Posted: 2001-04-30 21:37

Elke regel die eigenlijk geen duidelijke reden heeft is onzin. Het is voor je paard veel beter als je afwisselend links en rechts opstapt. Kijk maar eens hoe je aan je paard hangt als je jezelf in het zadel zet. Als je dit altijd aan dezelfde kant doet, kan dat nooit goed zijn. Je kunt je ook voorstellen dat het voor jou beter is als je niet ALTIJD met links de wateremmers sjouwt bijvoorbeeld. Dus ik zou het gewoon afwisselen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:26

Mijn paard is iets te groot, of ik iets te klein en daarom stap ik altijd via het hek op *LOL*. Ik stap altijd links op, omdat hij gewend is om zo voor het hek te gaan staan. Hij doet dat inmiddels al zelf nl. Afstappen doe ik ook altijd links, gewoon nooit over nagedacht eigenlijk.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:35

Citaat:
Kijk maar eens hoe je aan je paard hangt als je jezelf in het zadel zet.

Mijn zeer simpele brein zegt daarom ook dat je moet hupsen, want daarmee belast je het paard een stuk minder IMO. Ik krijg het alleen ECHT niet voor elkaar om rechts op te stappen, wel afstappen, maar dat is sowieso geen probleem. Misschien moet ik maar eens gaan oefenen!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:39

Nee, omdat de 'ridders' vroeger een zwaard droegen aan hun linker kan (geloof ik) en het was blijkbaar handiger om links op te stappen.
En onkruid vergaat niet (als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel)
Nu ja, ik stap eigenlijk wel uit gewoontje links op, omdat mijn paard eigenlijk vrij lastig doet bij het opstijgen (vroeger stijgeren, nu er van door gaan, neenee, zo erg is het nu ook al niet meer, hij trap hoogstens op mijn teen...)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:58

Het maakt natuurlijk nix uit aan welke kant je opstapt...je moet het eigenlijk afwisselen zoals Sonja maar volgens mij kan ik niet eens rechts opstappen....wil het wel eens leren maar m'n eigen stresskipje is niet zulk goed oefenmateriaal vrees ik. Dus van de zomer met de ponykampen maar oefenen...... *LOL*

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:03

Afstijgen doe je zo:

- rechterbeugel uit
- rechtebeen over het zadel zwaaien
- nog even op het zadel blijven hangen om je linkerbeugel uit te doen
- en dan op de grond stappen/springen(ligt aan de hoogte van je paard

Of je doet het gewoon andersom.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: corinepgek op 2001-07-12 22:09 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:28

Ik heb weleens wat moeite om in 1x direct door te draaien het zadel over, maar mijn paard lost dat balans voor hem handig op door te gaan lopen hahahaha, lag laatst haast achterover pffff.
Als ik hem vast kan laten houden dan neem ik een opstapje, maar hij is een echte draaikont dus in mijn eentje lukt dat niet.