HKO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ingridnoah

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 18:39

Ik heb even een vraagje, bij mijn paard is HKO geconstateerd.
Hij liep kreupel en toen zijn er rontgenfoto's gemaakt en kwam eruit dat het HKO is.
Alleen nu loopt ie in stap en in draf in het weiland goed, op de verharde weg loopt ie goed alleen in de rijbak weer niet???
Ik heb geen flauw idee of dat bij HKO paarden normaal is dat ze op het verharde beter lopen dus vandaar mijn vraag.


isabel25
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: veelerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:40

hallo Ingrid, sorry maar wat is HKO???? Groeten Isabel

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:05

bij mijn paard liep ze op het harde idd ook wat beter, in stap dan, in draf leek ze net zo erg te lopen, je zag dr echt zwikken dan...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:33

isabel25 schreef:
hallo Ingrid, sorry maar wat is HKO???? Groeten Isabel


HKO is hoefkatrolontsteking ook wel gewoon hoefkatrol genoemd.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:54

Heel vroeger toen de paarden nog werkten voor hun baas, werd hoefkatrol op de volgende manier herkend....

Op zondag voor de wagen naar de kerk, liep het paard uitstekend, maar als ie dan moest werken op het land verekte hij van de pijn.... Knipoog

Dat betekent idd dat een hoefkatrol paard op het harde beter loopt als in een bak.....

Ook wel medisch verklaarbaar..... de diepe buiger loopt over het katrol. Als het katrol beschadigd is, dan is iedere beweging van die pees over het katrol pijnlijk. Hoe dieper het paard wegzakt in de bodem, hoe meer spanning er op de pees komt, hoe pijnlijker het wordt. Ach gut

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 07:28

Tsja, je zou het volgens de andere reden voor HKO ook kunnen verklaren: paard heeft pijn aan het achterste gebied in de hoef, waar de steunsels naar binnen drukken omdat ze te lang zijn. Op asfalt komen die steunsels net niet tot aan de grond, voelt dus geen druk op die pijnlijke plaats.
Op het zachte komen de steunsels wel tot aan de grond, omdat die een beetje inzakt rondom de hoefwand. Paard heeft dus wel pijn op het zachte.
Mijn voormalig-HKO paardje had precies hetzelfde, liep veel beter op de weg dan op het gras of zand. Maar met Hoefschoenen aan had hij op het zand geen last, want dan liep hij eigenlijk alsnog op een soort harde ondergrond.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

ingridnoah

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 10:07

Bedankt allemaal, super duidelijk uitgelegd OK dan!
Had echt geen idee, ik dacht juist dat een paard op het verharde meer pijn zou hebben met HKO maar vraag me niet waarom??

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:31

Hoefkatrol is gewoon overbelasting. Door anders te rijden heeft je paard nergens meer last van en maakt het niet uit of je nou op een harde of zachte ondergrond rijdt.
Bij mijn paard was, nu meer dan een jaar geleden, ook hoefkatrol (fase 3-4) vastgesteld. dacht hem ook te sparen door met hem te stappen over het harde en zware bodems te vermijden. De ene dag was hij kreupel en de andere dag of week weer niet, maar het ging van kwaad tot erger. Op een gegeven moment liep hij zelfs in stap kreupel. Ik kon kiezen, of in laten slapen of naar antoine de bodt. Heb adb dus maar geprobeerd, hoe sceptisch ik ook was. Maar ik ben blij dat ik ben gegaan want mijn paardje loopt nu nog steeds goed (op harde en zachte bodem...!!!!)

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:11

Precies ga naar Antionne de Bodt dan komt alles weer goed!
Hij heeft een site waar het allemaal uitgebreid uitlegd is, wie weet het adres?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:23


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:49


guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:21

Dat hielp bij mijn paard voor geen meter

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:06

Wat hielp bij jouw paard voor geen meter? Anders bekappen of anders rijden?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:36

Ja Antoine de Bodt of bij een van zijn leerlingen zit je op goede adres... maar dat weet je inmiddels al Knipoog ! Succes en hou ons op de hoogte met je beslissing wat je gaat doen.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:57

Anders bekappen. Heb het een jaar uitgeprobeerd met een hoefsmid opgeleid door strasser, maar zelfs geen tikkeltje verbetering. Volgens de hoefsmid moest ik geduld hebben, maar als je na een jaar nog niet de minste verbetering ziet dan vraag ik af waar je mee bezig bent.
Ik ben dus bij antoine de bodt terecht gekomen sindsdien loopt mijn paard super.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:46

Meer beweging geven, op het harde, dat bevordert de doorbloeding.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:59

Probeer de zoekfunctie eens.
Ik heb zeer slechte ervaringen met antoine de both, en strasser bekappen helpt ook niet meer als je ver heen bent...
Ik zit nu met heen Hko-klasse 4 paard, die deze week geopereerd gaat worden als eerste van heel nederland (zoek maar naar mijn berichten).
Welke klasse heeft jou paardje?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:22

dan ben je een van de weinigen carola (met slechte ervaringen adb). dat verbaast me. Hoe komt dat?????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:16

Ik heb AdB aan het werk gezien en les zien geven. De paarden van de ruiters die bij hem lesten gingen zienderogend vooruit. Er is wel degelijk resultaat bij hem te boeken. En als je er niet van overtuigd bent kun je je paard bij hem stallen en als het niet beter wordt hoef je niets te betalen.

Je suis Charlie.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:26

guusje schreef:
dan ben je een van de weinigen carola (met slechte ervaringen adb). dat verbaast me. Hoe komt dat?????


Ben ik ook wel benieuwd naar

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:40

Cassidy schreef:
Ik heb AdB aan het werk gezien en les zien geven. De paarden van de ruiters die bij hem lesten gingen zienderogend vooruit. Er is wel degelijk resultaat bij hem te boeken. En als je er niet van overtuigd bent kun je je paard bij hem stallen en als het niet beter wordt hoef je niets te betalen.


Om precies te zijn, is paard niet goed en zuiver na een maand hoef je inderdaad niet te betalen. Dit systeem heeft wel wat tijd nodig. Kijk Antoine kan paard in maand goed krijgen, maar dan is het de kunst nog om ruiter ook het systeem te gaan leren en ik kan je zeggen: dat heb je niet zomaar onder de knie. Ik het er zelf ook tijdje over gedaan (ja de ene leert sneller als de andere, maar dat geldt ook voor het paard)
Hij werkt in volgorde van Rechtrichten, juiste Aanleuning met juiste Drang naar voren, Ontspanning, Oprichting en Verzameling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, henshem, Jadero, Kanto, kimmetje26, nadcha, Nef1985, paardje2013 en 29 bezoekers