verrekt haar achtrehand te gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

verrekt haar achtrehand te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 21:26

Ik had mijn verzorgfjord eindelijk zo ver dat ze haar achterhand begon te gebruiken.. maar nu vertikt ze het.... agrr. Boos! Frusty }> Lips are sealed .... en ik heb niet de keuze dat ik met balkjes kan werken zodat ze ze wel kan gaan gebruiken. Dus ik moest wel iets anders verzinnen dus ik kwam op HEEEEL veel overgangen en oefeningen met vooral bochten........ Ben ik nou al 4 weken mee bezig maar mevrouw wil echt niet.. Ik heb alles nagekeken waar het aan zou kunnen liggen. Zoals pijn of stijf of spullen.... maar heb helemaal niks kunnen vinden en ze loopt verder wel ontspannen... maar goed.. ze wil haar achterhand er niet bij gebruiken met alle gevolgen van dien ze gaat alleen op haar voorhand lopen.. ze is. pfff hellup........ Verward Verward Verdrietig


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 08:49

T-touch, helpt echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:04

Sorry, ik kreeg al meteen PBtjes binnen wat T-touch in vredesnaam hiermee zou kunnen doen.

T-touch is ontwikkeld door Linda Tellington-Jones en is erop gericht door middel van aanraking, het paard meer bewust te maken van lichaamsdelen.Zo kun je bijvoorbeeld het paard z'n benen masseren, om hem meer bewust te maken van die vier gekke dingen. Het paard is zich er nl. niet eens echt bewust van dat hij ze heeft. Een paard ziet zichzelf ongeveer als een mens in een passpiegel.

Waarom is dit probleem nou op te lossen met onder meer T-touch?
Jouw fjord is zich niet duidelijk bewust van de achterhand. Ik zou bij jouw paardje na het poetsen een longeersingel omdoen en een elastische bandage bij de hand houden.
Eerst rustig de achterhand gaan masseren, vooral lekker in de buurt van de broekspier. Lange, stevige halen. Lekker tien minuutjes volhouden. De bloedsomloop wordt gestimuleerd, en het paard wordt zich bewust van dat deel van z'n lichaam.
Vervolgens bindt je de elastische bandage aan de longeersingel, achter z'n billen langs. En dan ga je longeren. Zo wordt je massage eigenlijk tijdens het longeren voortgezet.
Ga maar lekker veel overgangen vragen (niet te snel achter elkaar, minder dan twee rondjes is verwarrend voor een paard, maar langer van 4 a 5 rondjes zorgt voor concentratieverlies)

Op deze manier stimuleer je het achterhandgebruik.
Het is natuurlijk niet DE oplossing voor dit probleem, maar het kan je wel een eind op weg helpen. Dit, in combinatie met goed dressuurmatig rijden (veel (schijn-) overgangen, zoals hierboven al werd aangeraden) lost het probleem echt wel op.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij rijd en hoe 'erg' het is bij je paardje, maar binnen een paar weken zou je duidelijk verschil moeten kunnen zien.

Hoe dan echter ook het longeren wel goed vol, niet denken dat het met 1 x voor elkaar is.

Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:08

Goede tip Sonja. Ik heb nog een tip een tikje geven met de zweep op zijn billen met hetzelfde doel als dat van Sonja zodat hij bewust wordt van zijn acherhand. Dit werkt in ieder geval goed bij Barbiano, hij is er niet altijd even blij mee maar gaat er wel stukken beter van lopen. Sonja dat van jou ga ik ook eens doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:38

Ik geloof dat TTouch een methode heeft bij het longeren, dat het paard een band om het lichaam heeft die achter de broekspieren doorloopt. Om het paard op die manier bewust te maken van de achterhand. Verder zie ik er het nut niet van in.
Ik ga dus gewoon voor rijtechnisch: korte tempiwisselingen achter elkaar, en overgangen, en ook schijnovergangen zoals Reddy opperde.

De hond is de betere mens

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 15:50

Sonja schreef:
Waarom is dit probleem nou op te lossen met onder meer T-touch?
Jouw fjord is zich niet duidelijk bewust van de achterhand. Ik zou bij jouw paardje na het poetsen een longeersingel omdoen en een elastische bandage bij de hand houden.

Vervolgens bindt je de elastische bandage aan de longeersingel, achter z'n billen langs. En dan ga je longeren. Zo wordt je massage eigenlijk tijdens het longeren voortgezet.

Op deze manier stimuleer je het achterhandgebruik.

Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.


IDD, weer voor 200% mee eens. Dit heeft bij mijn fjordje ook goed geholpen, eerst met longeren/loswerken de bandage erachter (is eerste evn wennen dus nog niet te strak doen). Na verloop van tijd als ze eraan gewend is kan hij wat straker en zelfs met rijden te gebruiken aan je singel.

Daarbij veel overgangen en goed voorwaarts rijden.

Heel veel succes! Je verzorgfjordje is toch nog niet zo oud?

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Re: verrekt haar achtrehand te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:04

[***] schreef:
Ik had mijn verzorgfjord eindelijk zo ver dat ze haar achterhand begon te gebruiken.. maar nu vertikt ze het.... agrr. Boos! Frusty }> Lips are sealed ....


Ik vind je uitgangspunt een beetje vreemd Verward . Ik zou me eerst afvragen waarom je paard niet mee wil werken. Pas als je daar een antwoord op hebt kun je gaan zoeken naar een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:08

bedankt dat T-touch metode lijkt me wel wat.

Jippi ja ik heb gekeken waar het aan zou kunnen liggen mond, zere rug, stijfheid.. maar ik heb (samen met nog 2 mensen niks kunnen vinden waar ze last van zou hebben.) Naar mijn menig heeft ze er gewoon geen zin in....... Boos! Verdrietig Ik kan helaas geen gedachte lezen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 07:40

Lees nu eens goed wat je schrijft. Je laat 2 mensen er naar kijken, stalgenoten of zo? Vast geen DA denk ik! Ik wordt altijd erg moe en pissig van zulke berichten hoor Boos! :

het ligt altijd aan het paard en nooit aan de ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:46

Jippie, lees nu zelf eens wat je schrijft.... "het ligt altijd aan het paard, en nooit aan de ruiter"..... Als het aan de ruiter ligt, wat heeft die VA dan voor zin Verward Die van mij behandelt alleen paarden....

Mede door andere berichten denk ik niet (sorry alvast, niet rot bedoeld) dat [***] nou echt een topruiter is, dus waarschijnlijk ligt het idd aan de ruiter.
Maar waarom zou je het paard dan ook niet stimuleren om goed z'n best te doen? En er is hierboven ook al meerdere keren aangegeven dat ze er goed aan zal moeten rijden, veel (schijn-)overgangen etc, en dat er eigenlijk een instructeur bij hoort, op elk niveau...

Haal jij bij elk rijtechnisch probleem meteen een VA uit de kast?
Ondanks dat ik niet de indruk heb dat [***] een topruiter is, denk ik wel dat ze symptomen van pijn of ongemak zal herkennen...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:53

Ik kan zo al een verklaring vinden als een paard zijn achterhand niet wil gebruiken: gebrek aan kracht. Dus ga je iemand adviseren om krachttraining te doen, en dat is wat ik gedaan heb; tempiwisselingen en overgangen of schijnovergangen rijden. En dan wordt het paard wel sterk en dus ook gewillliger om zijn achterhand te gebruiken.

De hond is de betere mens

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:42

Ik ben het eens met Desiree, maar je moet ook altijd goed je paard bekijken, sommige paarden hebben nu eenmaal een weinig bespierde achterhand en dan blijft het moeilijk. Ook als een paard wat meer op de voorhand is gebouwd, zal het altijd moeilijk blijven om het paard van achter uit te laten werken. Vraag dus niet het onmogelijke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 23:28

Jippie schreef:
Lees nu eens goed wat je schrijft. Je laat 2 mensen er naar kijken, stalgenoten of zo? Vast geen DA denk ik! Ik wordt altijd erg moe en pissig van zulke berichten hoor Boos! :

het ligt altijd aan het paard en nooit aan de ruiter!



Ik heb nooit gezegd dat het niet aan mij ligt. Anders zou ik deze topic ook niet geopend hebben lijkt mij. Maar goed, als "mijn" paardje dus rijtechnisch ergens moeite of problemen mee heeft of gewoon geen zin heeft wat ook heel goed zou kunnen ga ik er echt niet gelijk een dierenarts bij halen. Ik heb 2 mensen geraadpleegt die zitten al 16 jaar in "het vak" met eigen paarden (kon jij ook niet weten had ik er niet bij vermeld) maar dan zou je toch denken dat die mensen er wel wat verstand van zouden hebben?? Maar nogmaals ik zeg niet dat het niet aan mij zou kunnen liggen. Maar de mogelijkheid is er toch wel dat ze gewoon geen zin heeft. Ik heb er extra opgelet de laatste paar dagen. En heb iemand laten kijken hoe ik rij en zit en gewoon omga. Die zei dus tegen mij van dat ik iets meer mee moest kantelen met mijn bekken om zo meer voorwaarts te drijven, ikzat haar niet in de weg met haar gangen maar moest gewoon ook met behulp van mijn bekken haar meer voorwaatser proberen te krijgen zodat ze dus ook meer van achteren moest doen. Hier ga ik morgen dus mee beginnen. Maar goed kan het ook hier aan liggen?? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 11:37

Met je zit kun en moet je niet drijven. Dat is storend in de rug van het paard. Drijven doe je alleen als je een overgang wilt rijden of een tempiwisseling of even wilt sluiten, en dan wel met je benen. je paard heeft geen zin om dat het te vermoeiend is. Dus moet je hem zo trainen dat het minder vermoeiend is.

De hond is de betere mens

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:37

sonja.. ik denk dat jippie bedoeld dat de ruiter altijd zegt dat het aan het paard ligt, terwijl de oorzaak ook bij hUn kan liggen!

Citaat:
het ligt altijd aan het paard en nooit aan de ruiter!

"What we call human nature, is actually human habit.."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 18:23

Sonja schreef:
Haal jij bij elk rijtechnisch probleem meteen een VA uit de kast?

[***] stelt dat haar paard het gewoon vertikt de achterhand te gebruiken terwijl hij dat eerder wel deed. Daarmee stelt ze dus dat het probleem bij haar paard ligt, het paard heeft gewoon geen zin. [Over het hoe en waarom wordt ook niet lang nagedacht] Daarmee sluit ze zelf uit dat dit te maken zou kunnen hebben met haar rijkunstige tekortkomingen. Als je daarvan overtuigd bent is het absoluut zaak eerst de DA te consulteren.

Ik stoor me een beetje aan de onzorgvuldigheid daarin. Verder vraag ik me af waar de rol van de instructie is in dit verhaal.

Dit is niet om [***] persoonlijk aan te vallen of zo maar ik zie een dergelijke houding bij veel ruiters. "Mijn paard wil gewoon niet........" Bij dergelijke ruiters ligt het altijd aan het paard en nooit aan de ruiter terwijl ik denk dat vooral bij de amateurs [en dat zijn we hier op Bokt bijna allemaal] 99% van onze problemen worden veroorzaakt door onze eigen rijkunstige tekortkomingen. Ik vind het moeilijk te verkroppen en bijzonder oneerlijk dat ruiters hun paarden afrekenen op hun eigen tekortkomingen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:09

Ik ben et helemaal met Jippie eens, profs zitten er bijna niet op bokt, volgesn mij eigenlijk niemand? WEl een paar ruiters die wel heel aardig kunnen sturen.

Elk probleem heeft een oorzaak, dus dat van die achterhand ook, misschien ligt et aan je rijden, dus dan moet je et corrigeren mede dmv instructie. misschien had ie spierpijn, dan moet je daar rustig doorheen werken, misschien is et een dieper probleem en dan laat je er een veterinair bijkomen. Altijd verder kijken/denken dan je neus lang is, iemand die ervarener is ziet meer dan jij, probeer er wat van te leren en probeer zo doende steeds meer bij te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:10

[***]"]
[quote="Jippie schreef:
Lees nu eens goed wat je schrijft. Je laat 2 mensen er naar kijken, stalgenoten of zo? Vast geen DA denk ik! Ik wordt altijd erg moe en pissig van zulke berichten hoor Boos! :

het ligt altijd aan het paard en nooit aan de ruiter!



Ik heb nooit gezegd dat het niet aan mij ligt. Anders zou ik deze topic ook niet geopend hebben lijkt mij.
[/quote]

Ehhhhh.... ik denk dat ik misschien iets minder negatief gestemd ben dan jullie, of dat ik beter kan lezen Haha! Ik heb nergens uitgehaald dat ze het paard 'de schuld' geeft of dat ze zegt een topruiter te zijn en dat het aan het paard ligt.
Ze had natuurlijk ook als kop kunnen kiezen voor "Ik krijg de achterhand van mijn paardje niet voldoende gestimuleerd omdat ik daar zelf waarschijnlijk rijtechnisch nog niet voldoende aan gewerkt heb of bedreven in ben" maar dat past niet }>

Ik ben het echter wel met Jippie eens dat het punt 'instructie' ontbreekt in het verhaaltje....

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:11

als je nouw eerst eens begint met haar diep laag en rond over de rug te gaan rijden, dan moet ze haar achterbenen wel gebruiken, en die zijn nog niet sterk genoeg blijkbaar om dat werk aan te kunnen, dus verwacht niet dat je dit met 1 keer oefenen verhelpt, bij mijn paarden heeft het wel geholpen heel goed.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:04

Kip/ei-stelling
Je kunt niet diep laag rond rijden zonder een goed gestimuleerde achterhand....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:25

Instructie ontbreekt..... Ik krijg wel les van iemand maar die is niet gediplomeerd. Ik kan zelf dan ook geen gediplomeerd instructie betalen.. jullie weten zelf wel wat dat kost al helemaal priveles en dan nog eens bij jou thuis...(les+ rijkosten) reken maar na.. Maar ik heb het probleem nog niet voor kunnen leggen aan mijn instructrice die is momenteel op vakantie. ik ben het wel eens met jullie dat heel vaak de schuld naar de paarden gaat als er iets fout gaat met rijden of verzorging. Maar begrijp me niet verkeerd ik bedoelde dat helemaal niet zo.. Het kan heel goed dat het probleem bij mij zit maar ik vroeg me af of er niet dingen zijn waarbij ik haar kan helpen door haar te stimuleren.. Ik ben nu bezig met veel tempo wisselingen. en ja voor de rest ik ben bang dat dat laag diep en rond over de rug alleen maar averechts zal werken doordat ze alles juist op haar voorhand gooit.. Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nustice en 36 bezoekers