Soa thuistesten of bij de huisarts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

thuistesten of huisarts

Thuis is betrouwbaar genoeg denk ik
Geen stemmen
Huisarts dan weet ik het zeker
29 (69%)
Thuis dan hoef ik mij tenminste niet te schamen en is betrouwbaar genoeg.
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 42


absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:25

Als er betrouwbare thuis-testjes komen, zou ik dat echt een pluspunt vinden. :j
Denk dat er veel meer mensen zich dan wel zouden testen. Naar de dokter ervoor is toch wel een drempel. En blijk je het thuis eenmaal te hebben, gaan de meeste toch wel naar de dokter lijkt me. :)

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:30

Toen ik een soa test moest doen deed ik het thuis. kreeg een test meer van de doktor, die moest ik dan weer ergens heen brengen en had ik de uitslag de volgende dag binnen, gelukkig was hij negatief

muppetmayo

Berichten: 3396
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:31

Ik zou toch voor de test bij de huisarts gaan. Ookal heb ik daar echt hele rotte ervaringen mee.

Liet een spiraaltje zetten bij een kliniek, die vroegen alleen of ik een chlamydia test wilde laten doen, voor de zekerheid, ivm evt naar binnen brengen van de bacterie.

Ik naar de huisarts. Die vond het belachelijk, en hun deden die testen nooit, en of ik er een reden voor had. Euuhh nee, maar beter teveel getest dan niet toch?
Nou ok, goed dan. Of ik dan niet alles wilde testen. Dus vond ik wel ok, als je toch bezig bent :+ Waarom ik dan alles wilde laten doen, of ik daar dan weer een reden voor had.
Zo ging het heel lang door, maar goed.
Kon zelf nog kiezen, uitstrijkje, of urine+ bloed test. Heb uiteindelijk voor het laatste gekozen.

Maar thuis testen lijkt me toch niet echt heel betrouwbaar.. Ondanks dat gezeur mocht het nodig zijn zeker weten weer naar de huisarts...

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:34

Myukii schreef:
Maar waarom kan de huisarts het dan niet binnen 10 minuten? Daar moet je 3 tot 4 dagen wachten, tot het getest is in het lab. Als die 10-minuten-thuistest echt zo betrouwbaar zou zijn, zou de huisarts het wel op die manier doen, toch? Scheelt een hoop lab-kosten en héél wat tijd.

Een zwangerschapstest werkt op hormonen. Een soa kan je niet aantonen op basis van hormonen en kan dus niet hetzelfde werken als een zwangerschapstest.

Die soatesten kan je gewoon in internetwinkels kopen, geen doktersrecept voor nodig, en mijns inziens net zo'n onzin als afslankpillen die je op eenzelfde manier kan kopen. :)


Ow ik dacht dat je ze bij de apotheek moest halen ofzo.
Ja nogal logisch dan.. Internet verkoopt alleen maar rommel.. in die zin is mijn mening compleet omgeslagen.
Want op internet verkopen ze ook crème voor grotere borsten voor 80 euro.... bullshit dus..

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:48

Grote borsten cremé :+
Ik heb toen een urine test gedaan.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:53

Gek dat er nog veel verschillende manieren worden toegepast door huisartsen om te testen, ook bij vrouwen! (heb zelf twee uitstrijkjes moeten doen, én aparte bloedafname)

Ik weet niet of die thuistesten een goede garantie geven, maar waarschijnlijk zijn ze duur en krijg je ze niet vergoed via de verzekering, dus dan toch maar even naar de huisarts!

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:58

Maar... gebruik van het lab bij de huisarts gaat ook van je eigen risico af. Geen ramp, maar houd dat ook even in de gaten :)

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:04

Wendy schreef:
Maar... gebruik van het lab bij de huisarts gaat ook van je eigen risico af. Geen ramp, maar houd dat ook even in de gaten :)


En het is 78 euro. := *kijkt naar de rekening die voor zich ligt*

Kun je beter naar de GGD, iesh gratiesh! :)

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:06

Ik heb liever dat het van mijn eigen risico afgaat dan dat ik het geld 'gewoon' uitgeef. Moet het uiteindelijk allebei zelf betalen, maar ik brokkel er wel mijn eigen risico mee af.... mocht ik later in het jaar nog meer declareren.

Mijn huisarts deed er trouwens helemaal niet moeilijk over en ging ook geen rare vragen stellen/preek houden. De uitstrijkjes heeft de assistente gemaakt, viel reuze mee.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:06

Bij de GGD kan je anoniem en heb je niks met je eigen risico dingen te maken. Maar zoals al iemand zij bij de GGD kan je gewoon zelf op de wc doen. Dus dan lijkt het mij ook al iets minder erg dan als je net als met een uitstrijkje helemaal zo moet gaan liggen. Maar ja daar kom ik volgend jaar ook al voor in aanmerking. Lijkt me ook niet wat.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:16

Ikw eet niet of je in de buurt van een grotere stad woont? Daar zijn altijd SOA spreekuren bij de GGD, kan je je gratis laten testen.
Ik woonde eerst in Amsterdam, daar was het een paar keer per week.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:20

neej ik was meer geintresserd wat iedereen zou dan

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:09

Soa thuis testen? Sommige dingen moet een paar dagen op kweek, dat kan je echt niet thuis testen.
Ik ben langs de GGD gegaan, wordt alles snel, netjes en duidelijk afgewerkt. Met een week wist ik de uitslag.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:24

En jij mocht dat ook allemaal zelf op de wc doen?of heeft de arts daar het zelf gedaan???