Soa thuistesten of bij de huisarts

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

thuistesten of huisarts

Thuis is betrouwbaar genoeg denk ik
Geen stemmen
Huisarts dan weet ik het zeker
29 (69%)
Thuis dan hoef ik mij tenminste niet te schamen en is betrouwbaar genoeg.
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 42


appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 13:06

Ik hoorde ergens dat je nu ook SOA's thuis kunt testen. Binnen 10 minuten heb je dan de uitslag.
Wat zou jij doen? Als jij ooit een soa test zou willen doen? Thuis of bij de huisarts of GGD? Of denk je dat thuis testen niet betrouwbaar genoeg is?

Groetjes Linda


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:08

Ik zou 't bij de huisarts doen. Heb wel eens over bv blaasontsteking/diabetes thuistesten gelezen dat deze niet erg betrouwbaar zijn. Stel je hebt dan een blaasontsteking/diabetes zul je toch alsnog bij de HA moeten laten testen lijkt mij. Denk niet dat de HA op de uitslag van een thuistest af gaat.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:10

Ik zou het toch laten testen bij de GGD of HA.
Ben niet van de thuistesten. Mocht er staan dat je geen SOA hebt en je hebt er toch een dan ben je mooi de pineut.

Mocht je een SOA hebben dan kan je ook gelijk er mee aan de gang qua medicatie en dat kan natuurlijk niet als je thuis een test doet.

Komt bij dat als je thuis een test doet ik niet weet of een HA dat accepteerd qua medicatie of dat je dan nog een keer opnieuw getest moet worden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 13:12

ik heb gehord dat deze testen 95% betrouwbaar zijn maar als het blijkt uitd test dat je het hebt zou je alsnog naar de huisarts moeten gaan om het nogmaals te testen.

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:13

huh kan je dat ook thuis doen dan? hoe gaat dat dan? Als dat zou kunnen zou ik het thuis doen ;)

brenda1982
Berichten: 850
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: In of om het huis en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:15

ik heb het tot nu toe alleen nog maar bij de HA gedaan, wist niet eens dat er thuistesten bestonden, maar ik denk dat ik toch een ritje ervoor zou maken naar de huisarts, gelukkig is zij er ook een voorstander van om op SOA´s e.d. te testen!

R.I.P. Veronica:30-05-2000 - 26-02-2008 en Evlin: 26-02-2008/ Indra: 01-06-2010
4 februari moeder geworden van Jesse

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:15

Wat test je precies met een thuis SOA test?
Want stel je test ook HIV, en je komt er dan thuis achter.
Persoonlijk zou ik voor die uitslag erg graag bij de huisarts zitten, en niet thuis in mijn eentje :=

De minder ernstige SOA's zou ik wel thuis "durven" testen, maar dan nog geeft het natuurlijk geen uitsluitsel van alle SOA's dus heb je er IMO vrij weinig aan.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:17

Ik zou naar de HA gaan.
Eigenlijk dezelfde argumenten als miepie1980...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:20

Als ik bij wijze van spreken met een SOA thuis zou komen, dan zou mijn partner een probleem hebben. :D

Als je veilige sex hebt (dus met condoom), loop je veel minder risico's op een SOA. En ik verwacht toch echt van mijn partner dat hij me trouw is.

Dus, ja, als ik onveilige sex gehad zou hebben, ga ik toch echt naar de huisarts toe om me volledig door te laten lichten, incl. Aidstest. Dito als mijn partner een slippertje heeft gemaakt en me dat niet heeft verteld en verder onveilig sex met me heeft gehad.

En bij mijn weten kun de Aidstest nog niet als thuistest halen...

Je suis Charlie.

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:22


Niet alle dwalers bennen verdwaald


appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 13:30

brenda1982 schreef:
ik heb het tot nu toe alleen nog maar bij de HA gedaan, wist niet eens dat er thuistesten bestonden, maar ik denk dat ik toch een ritje ervoor zou maken naar de huisarts, gelukkig is zij er ook een voorstander van om op SOA´s e.d. te testen!


Hoi,
je geeft aan dat je dit al eens hebt gedaan. voelde je je niet ongemakkelijk? en hoe ging het in zijn werk? misschien denken we er dan anders over

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:06

En huisarts heeft toch zwijgplicht? Hij behoort een vertrouwenspersoon te zijn, als hij dat niet is, zou je op zoek moeten naar een andere huisarts.

Je suis Charlie.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:08

Ik ga voor dit soort dingen naar de huisarts. Waarom zou ik me schamen? Omdat ik besluit om onveilige seks te hebben? Het is niet anders, das mijn keuze, en al zou ze me veroordelen dan nog zou ze het me niet vertellen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Chawi
Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:18

Ik doe regelmatig een SOA test. Soms wordt het condoom vergeten....Weet het, niet slim etc... Doe het zelf altijd bij de huisarts.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:28

Een SOA-thuistest? Daar zou ik dus écht niet op vertrouwen.. Kleine moeite om even naar de huisarts of de ggd te gaan.

Ik heb afgelopen jaar 2 soatesten gedaan (beide negatieve uitslag, niks aan de hand, heb geen wild en onveilig seksleven, maar liever teveel getest dan te weinig :) ), 1 keer bij de GGD, waar ik een lang wattenstaafje mee kreeg naar de wc, om wat slijmvlies 'van binnen' weg te halen. Een week later kon ik bellen voor de uitslag. Bij de huisarts moest ik een potje urine inleveren en zijn er twee buisjes bloed getapt.
Is dus helemaal niet raar of eng, geen inwendige onderzoeken oid. Als je wel de klachten van een SOA hebt, willen ze wel graag even kijken, zo niet, dan niet. :)

En de huisarts/ggd kijkt echt niet raar op als je een soatest wil laten doen hoor. Dat horen ze wel vaker.

Bij de GGD kreeg ik wel een hele preek, of ik wel wist "dat je van seks zonder condoom niet alleen SOA's kon krijgen, maar ook zwanger kon worden!". :oo Nou, dat was een hele schok voor me. Maar ik ben eroverheen. 8-)

Gewoon even naar de huisarts of de GGD dus. Wel zo betrouwbaar! :)

appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 14:29

okay en doen ze dat met een urinetest of een inwendige test?

appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 14:32

haha goh wat een verassing wist niet dat je zwanger kon raken hahah.
okay dus je kon het gewoon zelf doen op de wc. Ik dacht dat het net als bij een uitstijkje zou gaan met een een endenbek enzovoort. Dan zou ik het denk ik ook doen bij ggd

Myukii schreef:
Een SOA-thuistest? Daar zou ik dus écht niet op vertrouwen.. Kleine moeite om even naar de huisarts of de ggd te gaan.

Ik heb afgelopen jaar 2 soatesten gedaan (beide negatieve uitslag, niks aan de hand, heb geen wild en onveilig seksleven, maar liever teveel getest dan te weinig :) ), 1 keer bij de GGD, waar ik een lang wattenstaafje mee kreeg naar de wc, om wat slijmvlies 'van binnen' weg te halen. Een week later kon ik bellen voor de uitslag. Bij de huisarts moest ik een potje urine inleveren en zijn er twee buisjes bloed getapt.
Is dus helemaal niet raar of eng, geen inwendige onderzoeken oid. Als je wel de klachten van een SOA hebt, willen ze wel graag even kijken, zo niet, dan niet. :)

En de huisarts/ggd kijkt echt niet raar op als je een soatest wil laten doen hoor. Dat horen ze wel vaker.

Bij de GGD kreeg ik wel een hele preek, of ik wel wist "dat je van seks zonder condoom niet alleen SOA's kon krijgen, maar ook zwanger kon worden!". :oo Nou, dat was een hele schok voor me. Maar ik ben eroverheen. 8-)

Gewoon even naar de huisarts of de GGD dus. Wel zo betrouwbaar! :)

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:33

HA. :j

Veel betrouwbaarder en als je een SOA zou hebben zou je sowieso moeten. :Y)

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:48

Waarom is dat betrouwbaarder ? Ze verkopen die dingen echt niet voor zoveel als ze niet betrouwbaar zijn..
Volgens mij is het idee van een echt persoon die er verstand van heeft alleen maar 'betrouwbaarder'.

Is een zwangerschapstest van de kruidvat dan ook opeens niet te vertrouwen?

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:50

em_papillon schreef:
Waarom is dat betrouwbaarder ? Ze verkopen die dingen echt niet voor zoveel als ze niet betrouwbaar zijn..
Volgens mij is het idee van een echt persoon die er verstand van heeft alleen maar 'betrouwbaarder'.

Is een zwangerschapstest van de kruidvat dan ook opeens niet te vertrouwen?

De betrouwbaarheid zit hem vaak niet in de test zelf, maar in hoe de test wordt uitgevoerd :)*

De redenering dat als iets veel verkocht wordt, het dus wel goed is, is natuurlijk je reinste onzin...

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:01

em_papillon schreef:
Waarom is dat betrouwbaarder ? Ze verkopen die dingen echt niet voor zoveel als ze niet betrouwbaar zijn..
Volgens mij is het idee van een echt persoon die er verstand van heeft alleen maar 'betrouwbaarder'.

Is een zwangerschapstest van de kruidvat dan ook opeens niet te vertrouwen?


Afslankpillen worden ook als een gek verkocht, gaan als zoete (warme?) broodjes over de toonbank, maar ken jij mensen die er ooit echt van afgevallen zijn? ;)

Een zwangerschapstest is heel iets anders, daarbij wordt één hormoon aangetoond door middel van een indicator. Ik geloof gewoon niet dat je binnen 10 minuten uitsluitsel hebt over alle SOA's, waar de huisarts/GGD een paar dagen voor nodig heeft. Lijkt me niet betrouwbaar genoeg dus.

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Soa thuistesten of bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:18

Ik ben het daar niet mee eens.
Dingen als een soa thuistest zijn waarschijnlijk geen dingen die je even in een schap bij de kruidvat kan kopen. Zoals afslankpillen. En ik bedoelde met veel het geld en niet de hoeveelheid van verkoop.

En inderdaad de garantie van 100% zekerheid zullen ze niet geven omdat je het inderdaad juist moet gebruiken. Er zullen zeker wel mensen zijn die de gebruiksaanwijzing niet lezen en voor die mensen is het dan betrouwbaarder om naar een arts te gaan.

Maar ik denk dat zoiets als dit een zelfde soort systeem heeft als een zwangerschapstest. (niet dat ik daar nou verstand van heb) Maar ik geloof wel dat wanneer ze dit voor 75 euro verkopen je wel kan geloven dat het betrouwbaar is :)

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:21

em_papillon schreef:
Maar ik denk dat zoiets als dit een zelfde soort systeem heeft als een zwangerschapstest. (niet dat ik daar nou verstand van heb) Maar ik geloof wel dat wanneer ze dit voor 75 euro verkopen je wel kan geloven dat het betrouwbaar is :)

En dat is dus een fout idee...
Dan kan ik ook wel een gebakken lucht gaan verkopen. als ik er dan maar flink geld voor vraag, dan geloven de mensen me wel :')
Serieus, dan vraag je er toch om om opgelicht te worden?

Maar... stel nou dat de test aantoont dat je een SOA hebt... dan moet je alsnog naar de HA, die je waarschijnlijk nog een test laat doen.
Dus echt goedkoper is het dan ook nog niet eens.


Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:22

Maar waarom kan de huisarts het dan niet binnen 10 minuten? Daar moet je 3 tot 4 dagen wachten, tot het getest is in het lab. Als die 10-minuten-thuistest echt zo betrouwbaar zou zijn, zou de huisarts het wel op die manier doen, toch? Scheelt een hoop lab-kosten en héél wat tijd.

Een zwangerschapstest werkt op hormonen. Een soa kan je niet aantonen op basis van hormonen en kan dus niet hetzelfde werken als een zwangerschapstest.

Die soatesten kan je gewoon in internetwinkels kopen, geen doktersrecept voor nodig, en mijns inziens net zo'n onzin als afslankpillen die je op eenzelfde manier kan kopen. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Area51, Dominique_96, Suliko, Ufurio4e en 35 bezoekers