graszaadhooi wie kent dat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

graszaadhooi wie kent dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 22:33

Ja dat is eigenlijk mijn vraag.
Graszaadhooi wie kent dat en waar kan ik dat kopen en hoe zijn de bevindingen er van.

Ik zit hier over naar te denken omdat ik een tinker heb die nu kuil krijgt
en toch steeds weer erg dik wordt dus ik kreeg het advies om dit eens te proberen dus vandaar deze vraag.


vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:26

graszaadhooi is eigenlijk qua energiesamenstelling meer als stro dan hooi. Het is de overschot van gras dat voor het zaad wordt gekweekt. Ze hebben er dus meer van nodig om eenzelfde hoeveelheid voeding binnen te krijgen in vergelijking met hooi waardoor het terwijl het op het eerste zicht goedkoper leek uiteindelijk duurder is.


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:32

Graszaadhooi is eigenlijk gewoon wat de naam zegt. Het hooi wat overblijft na het doel: graszaad kweken. Op zich is er niets mis mee. Het is alleen behoorlijk arm en eenzijdig hooi, en vooral dat laatste.
Zou dus best wel eens een goede en voordelige optie kunnen zijn in jou geval.
Aanvullen kan altijd nog toch ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:33

Prima om samen met kuil te voeren lijkt me

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:39

Tja, zo kun je het ook formuleren natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:52

Ik voer enkel graszaadhooi, bevalt mij perfect, er zijn krachtigere graszaden (en dus hooien), en minder krachtigere. Ook de structuur wisselt erg. De voordelen zijn, dat er minder kans op troep is (giftige planten, in weidehooi moet je maar afwachten wat je krijgt), dat het minder vol is, maar nog wel krachtig genoeg, en dat het spotgoedkoop is (zeker als je het zelf teelt). Heb nog wel eens een uitgebreider antwoord in een ander topic geschreven, ik ga even zoeken Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 00:05

hee maya waar kan je het kopen als ik vragen mag en hoeveel kost het dan ik wil dit erg graag even proberen om te kijken hoe die van mij er op reageerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:09

Volgend topic gaat over rassen etc. wat ik gevonden heb Lachen [VMR] soort graszaadhooi ???? (DRINGEND!) Je haalt het nu bij loonwerkers vandaan die hooi opslaan. Ik heb mijn voorraad inmiddels al van het land af in de schuur liggen Haha! Wat de prijzen zijn heb ik dus ook geen flauw idee van, maar het zal niet zo veel duurder dan weidehooi wezen Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:24

Wacht ff... de voorraad ligt inmiddels al in de schuur maar nog geen flauw idee van de prijs ??? klinkt niet echt waarschijnlijk moet ik zeggen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:28

lageveld schreef:
Wacht ff... de voorraad ligt inmiddels al in de schuur maar nog geen flauw idee van de prijs ??? klinkt niet echt waarschijnlijk moet ik zeggen.

Lijkt me dat het toch een stuk goedkoper is dan hooi Verward

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:28

Mss van eigen land gehaald & niet bij een ander gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:31

Jessy is een slimme! Mijn vader teelt het, ik jat het van hem Haha! Zonder geinen, is ruilwerking met loonwerker, dit jaar hadden we geen graszaad geteeld, maar dan hebben we gewoon wat Engels Raai graszaadhooi gevraagd aan de loonwerker, en dat geruild voor wat stro zeg maar, gaat gewoon op die manier Lachen

Vind het alleen flauw dat je me gelijk als ongeloofwaardig gaat bestempelen door het ongeloofwaardig te vinden...

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:42

Die van mij krijgt ook graszaadhooi en het is meer dat ze wat te knabbelen hebben want cerder zit er (haast) niks/weinig in.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:54

Maya schreef:
Jessy is een slimme! .......

Vind het alleen flauw dat je me gelijk als ongeloofwaardig gaat bestempelen door het ongeloofwaardig te vinden...


Moet Jessy toch even verdedigen... ik zie niets over ongeloofwaardig of zo, integendeel eigenlijk.
Mijn eigen reaktie zou daar nog meer voor in aanmerking komen, maar ook die is zeker niet negatief bedoeld of zo.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:07

Ze bedoelde eigenlijk jou, lageveld Knipoog

Maar toch lief dat je in de bres springt voor me Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:10

Graszaadhooi is zeker goedkoper als "normaal" hooi.
Maar..............kijk eens even met de zoekmachine voor meer info, want er zijn inmiddels soorten graszaadhooi op de markt, die door "behandeling" absoluut niet niet bruikbaar zijn als voermiddel en vergiftiging veroorzaken. Laat je dus goed voorlichten!!!!

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:13

Kitten schreef:
Graszaadhooi is zeker goedkoper als "normaal" hooi.
Maar..............kijk eens even met de zoekmachine voor meer info, want er zijn inmiddels soorten graszaadhooi op de markt, die door "behandeling" absoluut niet niet bruikbaar zijn als voermiddel en vergiftiging veroorzaken. Laat je dus goed voorlichten!!!!


Daar wilde ik ook al voor waarschuwen !!! Hier in de buurt op een manege zijn er zelfs een aantal paarden overleden door het eten van verkeerd graszaadhooi !!!!! Dus kijk uit. Het gaat, geloof ik maar zoek het even goed uit, om graszaadhooi wat ze kweken voor sportvelden . Dzeze soort graszaad(hooi) bevat een schimmel waar paarden dus absoluut niet tegen kunnen.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:17

Het is sowieso verstandig om niet zomaar "graszaad"hooi te bestellen, maar te kijken naar wat je voor graszaadhooi wilt, en dan kies je het ras uit, en dat vraag je dan...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:18

Niet dus, het is een schimmelwerend iets waar het gras (zaad) mee behandelt is, wat de problemen veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:21

En daarom moet je kiezen naar wat voor graszaad(ras) je wilt, want niet alle rassen worden behandeld met schimmelwerend spul. En sowieso kan je leverancier dat je vertellen, wat er wel en niet behandeld is, en dus ook de hooi soorten. Sowieso, graszaadhooi, wat voor sportvelden bedoeld was (dat graszaad dus) moet je niet voor je paarden hebben.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:47

Waarom niet ? weet je dat ook ?

Wat wel per definitie zo is, is dat graszaadhooi erg eenzijdig voer is. Ook heeft het lang op het land gestaan in vergelijking met verser gemaaid gras wat er ook weer voor zorgt dat het "armer" is.
Dit gegeven is met beleid te gebruiken, waarbij het m.i. voor de hand ligt dat het in combinatie met iets anders gevoerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:58

Omdat graszaad voor sportvelden van andere structuur is, en je paarden mogen ook nooit van dat gras als dat opgekomen is zeg maar eten. Dus lijkt mij logische conclusie dat dat ook voor het hooi geld.

Jij vindt graszaadhooi eenzijdig, en arm voer, en daarom niet goed, en dat je daarom ander krachtiger hooi/kuilvoer moet bijvoeren. Ik vind dat absoluut niet, het graszaad heeft (zeker voor mij) juist die voordelen, dat het niet zo eiwitrijk is als kuilvoer. En dat iha het betrouwbaarder is, en voor mij van betere kwaliteit dan weidehooi. Dat is zoals ik het zie, en het in mijn geval van toepassing is.

Om graszaadhooi per definitie als arm en slecht hooi te bestempelen vind ik niet goed. Te kortzichtig als het ware...

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 19:45

hoi maya ik sta in kamperveen met mijn paard heb jij meschien dan nog enig idee waar ik het krijgen kanik zie bij jou namenlijk dronten staan en dat licht dicht bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:56

Ja, maar mijn paard, en mijn ouderlijk huis, staat in de andere woonplaats... Hier in Flevoland zou ik het ook niet direct weten... Zoek gewoon wat loonwerkers in de gids, en bel ze Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 20:10

ja ik denk dat ik dat maar eens ga doen toch bedankt voor je moeite


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Gambler21, Kinke, LaDonna75, Poldermenner, xYaartje en 98 bezoekers