Mag je dressuur-wedstrijden rijden met een vzh zadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Mag je dressuur-wedstrijden rijden met een vzh zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 15:00

Officiele wedstrijden dan he! Haha!
gr kat


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:02

Yep, dat heb ik ook deze zomer gedaan. Toen heb ik pas een dressuurzadel gekocht (uit noodzaak, want het veelzijdigheidszadel paste niet goed op Imker.)

Toos paardloos


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:05

Waarom niet! Lachen

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:06

Tuurlijk! Al ging je dressuur starten met een springzadel, dan mocht het nog.
Een dressuuruitrusting verdient wel de voorkeur (dus misschien 1 puntje meer op de verzorging als je wel een dr. zadel hebt), maar een vzh of zelfs een springzadel mag ook.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 15:12

oke, niet dat ik ga starten, maar ik vroeg het me af.
Ik ben het ooit, ver in de toekomst, nog wel van plan met Car, en dan hoef ik dus niet een dressuurzadel aan te schaffen, gelukkig.
Maar nog een ding als je beugels iets te kort zijn, gaan er dan ook punten van af en als je te groot bent voor je pony. IK bedoel niet echt heel erg te groot, maar voor het mooie is het niet mooi.

gr kat
Laatst bijgewerkt door carlosje op 11-04-02 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:50

springen en dressuur mag met vzh-zadel, ze mogen er zelfs geen puntje voor aftrekken hoor.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:52

germie schreef:
springen en dressuur mag met vzh-zadel, ze mogen er zelfs geen puntje voor aftrekken hoor.


Het zou niet mogen nee, maar dressuur is nou eenmaal een echte jury-sport, en vaak genoeg zie je toch dat het gebeurt. Dressuur is nou eenmaal een kwestie van smaak voor een groot deel, en een echt dr.zadel valt vaak beter in de smaak.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:56

Maar ik doe springen EN dressuur en heb geen eigen zadel, dus ...
WEl is het zo dat je de ene keer een 5 voor houding en zit krijgt en de andere keer een 7, of op zuiverheid van de gangen, dan heb ik een 5 en dan een 7.
Moet trouwens zondag voor het eerst buiten, heb ik nog nooit gedaan, dus ik zie wel of het paardje besluit de wereld in te trekken.
Je mag geloof ik niet met een western-zadel starten, al heb ik wel eens iemand bij de pony's het zien doen. In het proevenboekje staat iets vna Engels zadel, dus of dat dr, sp, of vzh is maakt niet uit, dus aftrekken mag officieel ook niet.
Ik krijg les van iemand die ook jureert en die geeft altijd een 7 op verzorging, ook als het een schimmel is met strontvlekken, want zegt ze, ik ga ervan uit dat die persoon ook z'n best heeft gedaan om met een schoon paard te komen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:59

carola schreef:
Tuurlijk! Al ging je dressuur starten met een springzadel, dan mocht het nog.
Een dressuuruitrusting verdient wel de voorkeur (dus misschien 1 puntje meer op de verzorging als je wel een dr. zadel hebt), maar een vzh of zelfs een springzadel mag ook.


Euuh dat mogen ze niet hoor ??? Dan zouden ze namelijk ook minder punten voor een kunststof zadel moeten geven omdat dat er minder netjes uitziet ?? Of omdat je met bruin start en de jury vind het lelijk ??

Janna rijdt Agenda altijd met een VZH zadel richting spring volgens mij. Ze hadden pasgeleden wel een opmerking gemaakt dat het paard minder schoudevrijheid had. Maar geen punten aftrek ??
Ken nog iemand die L2 is met een VZH zadel en kunststof en een TUIGER nou ze rijdt iedereen er af dusse daaraan ligt het niet.

BTW dat ene puntje moet het verschil niet maken hoor ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:02

germie schreef:
In het proevenboekje staat iets vna Engels zadel, dus of dat dr, sp, of vzh is maakt niet uit, dus aftrekken mag officieel ook niet.


Er staat wel van: "een dressuuruitrusting verkiest de voorkeur". Dus: een dressuurzadel zien ze liever als een vzh. zadel.
Toch vind ik niet dat een jury aftrek moet geven voor een vzh. zadel (of extra punt bij een dr. zadel), omdat niet iedere ruiter de middelen heeft om zich een dressuur en veelzijdigheid/spring-zadel te veroorloven. Vooral in de B of L vind ik dat dat niet mag. Dat zijn toch de 'beginners'klassen, en ik vind dat een jury daar niet te moeilijk moet doen wat betreft wel of geen dressuurzadel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:06

het gaat er vooral om hoe je op je paard zit. In een dressuurzadel zit je vaak "langer" en dat oogt dan mooier. Bovendien geeft het een wat andere inwerking. Op laag niveau zijn die verschillen zo minimaal dat geen jury daarover zal vallen. Maar op wat voor niveau je ook rijdt: het gaat erom dat dat zadel goed past en jij er goed in zit. Je zult beter scoren als je prettig kunt rijden met een vzh zadel, dan wanneer je op een dressuurzadel zit wat niet op je paard past en waar jij voor geen meter op kunt zitten. Maar geen jury zal denken: "oh, die rijdt op een vzh-zadel, dus doe er maar wat puntjes af."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:06

carola schreef:
Tuurlijk! Al ging je dressuur starten met een springzadel, dan mocht het nog.
.

Dat heb ik dus gedaan.
Ik heb mijn eerste wp in de M2 ( was ook nog 1e) nog behaald met mijn springzadel, nu start ik voortaan met mijn dress.zadel.

Voorheen was Kawa zo'n dolle op concours dat ik het zelf niet zag zitten om op een dressuur zadel te gaan zitten omdat ik anders bang was dat ik meer in het zand zou zitten dan 1.65 meter hoger Haha!

En een sjiek zadel was het ook nog eens niet.
Afbeelding
maar dat is de jury zijn probleem hoor.
ik heb trouwens ook wel een commentaar gehad hoor, in de B of l dat weet ik niet meer.
Maar voor verzorging had ik verder meestal een 8, soms een 7.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-02 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:07

carola"]
[quote="germie schreef:
In het proevenboekje staat iets vna Engels zadel, dus of dat dr, sp, of vzh is maakt niet uit, dus aftrekken mag officieel ook niet.


Er staat wel van: "een dressuuruitrusting verkiest de voorkeur". Dus: een dressuurzadel zien ze liever als een vzh. zadel.
Toch vind ik niet dat een jury aftrek moet geven voor een vzh. zadel (of extra punt bij een dr. zadel), omdat niet iedere ruiter de middelen heeft om zich een dressuur en veelzijdigheid/spring-zadel te veroorloven. Vooral in de B of L vind ik dat dat niet mag. Dat zijn toch de 'beginners'klassen, en ik vind dat een jury daar niet te moeilijk moet doen wat betreft wel of geen dressuurzadel.
[/quote]

Voorkeur is leuk idd, maar wat nou als je idd een dressuurzadel niet kunt betalen omdat die fabrieksmodelletjes niet op je paardje passen en je nog niet zeker weet of je wel door wilt gaan in de dressuur?
Om nou voor een paar wedstrijdjes een handgemaakt zadel aan te schaffen..... Knipoog .

Nooit meegemaakt dat ze voor een VZ zadel aftrek in punten geven, tis toch niet voor niks VEELZIJDIG te gebruiken?

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:16

Jury's zullen ook echt niet duidelijk op het protocol zetten van "geen dr. zadel" ofzo hoor. Netzoals dat jury's niet op een protocol zouden zetten van: "je hebt een haflinger, en ik houdt niet van haflingers" bij een iets lager cijfer voor de verzorging als normaal.
Dressuur is gewoon een jurysport, en de smaak van de jury bepaald al een groot deel van de punten. De ene jury beoordeeld slanke dieren duidelijk hoger als bredere dieren, en andersom. Ook de indruk van de 'netheid' is van belang voor een jury. En een dr. zadel is nou eenmaal 'netter'.... Tja, banketstaaf maar waar.

Een jury is gewoon nooit voor 100% objectief in z'n oordeel. Dat kan ook niet, want het zijn ook maar mensen. Maar als je echt zo netjes mogelijk in de ring wilt komen, dan zou iedereen een duur dr. zadel moeten hebben, een Kentucky of Pikeur wedstrijdjasje, leren laarzen, roosjes in de manen, enz... Het 'plaatje' wordt daardoor al een stuk mooier voor de ogen van vrijwel alle jury's.

Wat ik wil zeggen: onbewust krijgen mensen met een dr. zadel, leren laarzen, enz. meer punten als degenen zonder dr. zadel, leren laarzen, enz... (als het paard, het lopen van het paard, de zit van de ruiter, enz, enz, enz. allemaal het zelfde zouden zijn).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:20

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:15

Ik heb ook een paar keer met mijn veelzijdigheidszadel gestart, maar dat paste niet goed en daarom heb ik toen een dressuurzadel gekocht.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:41

vriendin van me rijdt Z2 pony´s en heeft altijd met vzh gereden.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:18

vriendin van me reed laatst in de L1. Met een close-ciontact springzadeltje, nix bijzonders. Ze had een 9 (!) voor verzorging!

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

tuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:16

hoi, ik heb mijn springpaard tot en met het m2 met een springzadel gereden. inwerken gaat net zo goed als bij een dressuurzadel en voor houding en zit heb ik vaak genoeg een 7 gehad. de andere dressuurruiters kijken en zeggen soms rare dingen, maar als je dan met 4 winstpunten naar huis gaat hebben zij het nakijken. gewoon starten dus met je vzh zadel. succes ermee.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:03

Maar dus iemand met het meeste poen (en dus heet mooiste, nieuwste zadel...) zou dus al meer puntjes krijgen!

* ik heb ook een super mooi dressuurzadel,... maar toch Schijnheilig *

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 bezoekers