KI vanuit buitenland; door Belg. of Franse hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

KI vanuit buitenland; door Belg. of Franse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 18:56

Wie weet of en hoe je sperma van een Franse of Belgische hengst kan laten overkomen om je merrie in Nederland te laten insimineren?

Kan dat ook als er normaal geen KI met die hengst wordt gedaan (alleen dekken aan de hand)en wat zijn ongeveer de kosten?

Ik heb wel eens gehoord over een bedrijf waar je kan aangeven welke hengst je wil en die zorgt dan dat het er komt, ook vanuit het buitenland. Ik weet niet meer welk bedrijf dat was.

Weet iemand misschien meer over hoe dit in zn werk gaat?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:12

Hangt allemaal af van de hengstehouder, of hij het al dan niet wil doen en of hij het sperma kan versturen. Daarvoor moet hij een Europees erkend dekstation zijn of het vandaaruit laten vertrekken op de een of andere manier.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 08:52

Maar hoe te handelen als de hengstehouder het ok vindt?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:03

Merens schreef:
Maar hoe te handelen als de hengstehouder het ok vindt?


Dan rij je toch even op en neer.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:04

Excuseme schreef:
Dan rij je toch even op en neer.

Ofwel, en dat is voor de hengstehouder nog makkelijker, breng je je merrie en maak je een akkoord dat het van prijs meevalt en ze afgehaald wordt na drachtigheidscontrole.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 10:07

Daar gaat het mij juist om. Ik wil/kan er niet heen. Anders zou ik het niet vragen toch?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 14:22

21 uur (zuid frankrijk) of ook een aantal uur naar Belgie in de trailer vind ik een beetje lang voor een paard met trailerangst, vandaar.

En ik wil mn paard daar niet een aantal maanden laten.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:19

Vraag of ze wat rietjes opsturen?

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 19:28

kattebeest schreef:
Vraag of ze wat rietjes opsturen?


rietjes Verward

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:18

De meeste BWP of SF hengsten leveren diepvries of vers sperma. Indien de hengst geen diepvries sperma levert (vaak het geval bij jongere hengsten of minder bemiddelde hengstenhouders) kan normaal een afspraak gemaakt worden voor het leveren van vers sperma.

De rietjes waar de diepvries sperma in gestockeerd zijn worden meestal geleverd in een cryo container (een vaat met vloeibaar stikstof). Dit container wordt vaak alleen direct aan je dierenarts afgeleverd. Diepvries sperma kan een paar weken van tevoren afgeleverd worden.

Vers sperma kan je zelf gaan ophalen of wordt het opgestuurd via taxi of een andere erkende vervoerder. Dit is meestal in een klein doosje. Vers sperma kan tot een 4-tal uren ervoor afgenomen worden (dit is wel verschillend van hengst tot hengst naarverlang de kwaliteit van zijn sperma).

Er zijn verschillende agenten in Belgie die diepvries sperma van Franse hengsten stockeren !! Er zijn ook agenten in Nederland die belgische en franse diepvries sperma stockeren. Neem in ieder geval contact op met de desbestreffende hengstenboer en vraag het na.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:44

Citaat:
Vers sperma kan je zelf gaan ophalen of wordt het opgestuurd via taxi of een andere erkende vervoerder. Dit is meestal in een klein doosje. Vers sperma kan tot een 4-tal uren ervoor afgenomen worden (dit is wel verschillend van hengst tot hengst naarverlang de kwaliteit van zijn sperma).



Kleine toevoeging op dit verhaal: puur sperma blijft ongeveer een kwartier goed, met toevoeging van vloeistof varieert het per hengst. Sommige een halve dag, andere een week. (en alles wat er tussen zit)

Het makkelijkste is idd even contact op nemen met een dekstation bij jou in de buurt, die kunnen je verder helpen en eventueel ook insemineren.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 17:38

Kan zo'n dekstation waar ik mijn merrie dan zou insimineren het dan uit belgie of frankrijk laten komen of moet je dat zelf regelen?

(alvast bedankt voor de info hoor want hier heb ik wat aan!)

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:02

Merens schreef:
Kan zo'n dekstation waar ik mijn merrie dan zou insimineren het dan uit belgie of frankrijk laten komen of moet je dat zelf regelen?

(alvast bedankt voor de info hoor want hier heb ik wat aan!)


Mits er aan verzendsperma wordt gedaan wel door het hengstenstation van de hengst wel. Merrie hoeft niet naar het dekstation toe, tenzij je wilt laten insemineren op de scan. Als de merrie goed hengstigheid toont kan het gewoon thuis in de box. Gewoon even navragen dus...

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:08

Top dankjewel! Ik ga even uitzoeken welke interesante buitenlandse Merenshengsten geschikt zijn voor mijn merrie.
En binnenkort bij een KI station/DA informeren hoeveel het kost ed om dat naar NL te halen.

En natuurlijk bij die hengst vragen of ze het willen Lachen

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:21

Is het nu de tijd alleen niet voor.... Maar je kan rustig deze winter alle info bij elkaar gaan zoeken.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:51

Nee ik weet het!

Dit jaar hebben we haar geprobeerd te dekken (natuurlijke manier), maar dit is niet gelukt. Al met al moesten we een paar keer heen en weer rijden (circa 1,5-2 uur rijden) en haar daar achter laten. Ik kan zelf niet met de trailer rijden dus was afhankelijk van anderen. De hengstenhouder wilde liever geen bezoek meer na 20.30 uur en ik moet overdag werken dus dat was lastig. En Domi laad heel moeilijk en staat niet stabiel in de trailer. Al met al veel gedoe dus.

We hadden besloten niet meer te dekken hierom. Jammer... En toen dacht ik aan KI. Dat is, als je weet hoe, minder lastig denk ik. Dus misschien toch nog dekken volgend voorjaar.

En dan kan ik met een nieuwe bloedlijn fokken dmv andere hengsten (in NL hebben we maar iets van 6 hengsten, die allemaal niet aan KI doen en best een stukje rijden zijn. en ik vind er maar 1 geschikt voor mijn merrie)

Daarom start ik nu al met info verzamelen enzo. Er is namelijk (zo ver wij weten) niemand die KI bij een Merens gedaan heeft. Wellicht openen we zo deuren voor mensen met hetzelfde probleem.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rien10, SemrushBot, Sky_As en 132 bezoekers