Chronische bronchitus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:28

Mijn fjordje heeft cronische bronchitus(CB) en aan het begin met rijden kucht een aantal keer en daarna niet meer.Ook niet als die lost staat, puur alleen als hij beweging krijgt...

Hij staat al op zaagsel en we hebben vrij wel stofvrij hooi....

Wie heeft ervaringen met de producten van de Paardendrogist?

Wat doen jullie allemaal om het te verzachten?
Ik heb pas geleden ze longen nog na laten kijken door de DA en die waren in topconditie!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:48

Veel buitenlucht, hooi erg nat maken, maar liever kuilgras geven.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 12:49

Helaas mag hij geen kuilgras ivm te veel eiwitten...
En hij staat al in een loopstal

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:31

Dan zou ik het hooi in ieder geval nat maken. Stofvrij hooi bestaat volgens mij niet; er zit altijd wat in. Verder zorgen dat hij in goede conditie blijft en niet kou vat (goed uitstappen, niet nat op stal zetten enz.).

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 14:47

Dat doe k al, toch bedankt.
Ik zoek iets wat het kan verlichten..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:30

Hooi is nooit stofvrij, het gaat om de schimmels die erin zitten. Ik heb een CB paard gehad. Het beste is om het hooi minstens 4 uur te weken. (Water wordt heel ranzig). 24/7 op de wei, indien mogelijk en áls hij op stal moet een stal met deurtje naar buiten.
Verder had ik hoestmix kruiden, dat bestrijdt de symptonen een beetje. Maar het beste is nogmaals de oorzaak weghalen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:41

stofvrij hooi bestaat niet, je moet zelfs uitkijken voor te droge kuil (wat in die ronde balen zit)

het enige wat helpt is hooi nat maken, niet aanvegen als jouw fjordje binnen staat.

Er wordt over het algemeen houtkrul geadviseerd voor paarden met een stofallergie. Het ligt er wel aan welk soort je in de stal hebt. Kijk even of het erg stuift als je het er weer nieuw indoet. Eventueel bevochtigen.

Als mijn voorraad houtkrullen op is, ga ik vlasstrooisel proberen. Daar schijnt nog minder stof in te (kunnen) zitten als houtkrul.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:58

Bij de paardendrogist verkopen ze kleine "pellets" hooi. Ben de naam even vergeten. Dit schijnt stofvrij te zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee.

In vlas zit idd minder/geen stof. In gewassen houtkrul zit ook weinig stof.
Nadeel van het vlas, vind ik, bij één van mijn ruinen gaat het vlas in de koker zitten (bij de andere ruin niet)

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:06

ik gebruik nou sinds kort hoestmix poeder voor over het voer van het merk simicur kijk daar eens op www.simicur.nl succes

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:40

Het is een fabeltje dat er in alle kuil te veel eiwitten zit . Je moet juist kijken wanneer het ingekuild is . voorjaarsgras bevat inderdaad veel eiwiten ,maar gras wat eind augustus is gekuild bevat echt niet meer zoveel eiwit . Zeker niet als het lekker grof en stengelig is . Maar hooi moet echt 4 uur van te voren in een bad met water gelegen hebben voordat je het voert.