Stangbit bij dressuur..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Stangbit bij dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 15:34

Hallo,

Als ik start met mijn draver in de B dressuur, zou ik dan met een stangbit kunnen rijden. Want als ik met een trensbit ga rijden. Kan ik d'r absoluut niet houden. Wat ik ook doe. Dan gaat ze heel de tijd in galop enzo. Heb er ook al les bij. En die gene beweert dat het eventueel wel mag in de wedstrijden als je een goede reden heb.
Weten jullie hier meer van ?

Groetjes Silvie

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:39

Je bedoelt waarschijnlijk geen stangbit maar een ongebroken trens. Je mag hier gewoon met starten. Stangen hebben scharen aan de zijkanten zitten waardoor je een hefboomwerking krijgt in combinatie met de kinketting.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:43

http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.regldress2003.PDF
Hier staat op blz. 38, artikel 144, dat een stang pas in de Z1 en Z2 mag. Voor zover ik dit begrijp mag je B t/m M2 alleen met een enkele trens rijden. Maar ik weet niet of dit is wat je zoekt, dus don't shoot me if I'm wrong! Knipoog

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 16:45

Haha, dat zou ik ook niet doen hoor horse_girl. Maar het is ook een enkele trens en dan met een hefboomwerking en kinketting..

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:46

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:03

Ik zou eens op zoek gaan naar een betere instructeur. Zolang je je paard niet onder controle hebt moet je zowieso niet op wedstrijd gaan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:25

Een bit als dit mag wel:
Afbeelding

Zoiets mag niet:
Afbeelding
(de bijbehorende kinketting staat niet op de foto)

Nulla tenaci invia est via

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:22

Heb je geen plaatje van het bit dat je bedoelt? Het komt niet helemaal over of je type bit A of bit B van Margreet bedoelt. Lachen

^&+ 20 mei 2016

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:39

Met een ongebroken trens mag je gewoon starten (zoals de bovenste van Margreet), geen probleem.

Don't dream your life, live your dreams!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:50

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:01

Hefboomwerking lijkt mij een stang toch?
Met jouw reden lijkt me dat je absoluut geen dispensatie krijgt, het onder controle hebben van je paard is bij de dressuur namelijk erg belangrijk.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:17

Ik rijd ook met en stang maar die is van kunststof en ze hebben er nog nooit iets van gezegd je doet er bitringen aan en je ziet het haast niet

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:17

wendyke schreef:
Ik rijd ook met en stang maar die is van kunststof en ze hebben er nog nooit iets van gezegd je doet er bitringen aan en je ziet het haast niet


dat is volgens mij een "ongebroken " trens,net als op het eerste plaatje van magreet.

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:18

ArwenLune schreef:
Ik zou eens op zoek gaan naar een betere instructeur. Zolang je je paard niet onder controle hebt moet je zowieso niet op wedstrijd gaan.



A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:55

Dat is ook wel een beetje een flauwe opmerking natuurlijk, je zult er toch een keer achter moeten komen hoe je paard op vreemd terrein reageert en dat doe je alleen maar door gewoon te gaan. Die van mij is thuis best braaf, maar op wedstrijd haalt hij nog wel eens rare stunts uit, moet ik dan ook maar thuis blijven? Dan leert hij het nooit.

Ben het er wel mee eens dat je misschien beter nog even kunt wachten als je thuis nog niet zonder stangbit kunt om 'm bij je te houden.

Nulla tenaci invia est via

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:05

Heej ik wist niet dat je met een stang mocht rijden in de B. Ik ken trouwens een meisje die op een sterke haflinger reed met een menhoofdstel (met zo'n stangbit dus). Die pony was altijd heel onrustig met zijn hoofd en luisterde slecht als het meisje wilde sturen of stoppen. Ik had nog een gewoon hoofdstel met een enkel gebroken trens liggen. Dat heeft ze geprobeerd en nu gaat het super! Ik weet dus niet of een stangbit uitkomst zou bieden, misschien maak je het alleen erger, want een stangbit voor een B-dressuur paard is natuurlijk niet niks. Als je paard steeds zo weg wil rennen ligt het misschien ergens anders aan? Het rennen van een paard kun je niet blijven oplossen door er een steeds zwaarder bit in te doen. In elk geval succes ermee.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:05

Yoghurt schreef:
Heej ik wist niet dat je met een stang mocht rijden in de B.


Waar lees je dat??

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 06:45

het hangt er vanaf wat je een stang noemt. Het bovenste plaatje van Margreet is een ongebroken trens, maar wordt vaak stang genoemd, die mag wel, de onderste - DAT is dus een stang - mag niet.

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:21

Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang, zoals diverse mensen boven me ook al zeiden. In de B t/m M mag je wel met een ongebroken trens rijden (ook weer niet alle soorten, raadpleeg het reglement), een dressuurstang mag pas vanaf Z1. Een dressuurstrang heeft ook geen bitringen, maar scharen, kinketting en (soms) een tongboog. Door de scharen en de ketting krijg je een hefboomwerking, zo'n stang mag dus niet worden gebruikt door iemand die geen stille hand heeft.

Na zes dagen werken, mogen mijn paarden een dagje rust !

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:45

marian schreef:
Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang, zoals diverse mensen boven me ook al zeiden. In de B t/m M mag je wel met een ongebroken trens rijden (ook weer niet alle soorten, raadpleeg het reglement), een dressuurstang mag pas vanaf Z1. Een dressuurstrang heeft ook geen bitringen, maar scharen, kinketting en (soms) een tongboog. Door de scharen en de ketting krijg je een hefboomwerking, zo'n stang mag dus niet worden gebruikt door iemand die geen stille hand heeft.


was precies wat ik wilde zeggen!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:53

Ik zou eerder zeggen, oefen nog een jaartje. Ik ken een draver (ex-renpaard) die nu inmiddels Z2 doet. Het meisje heeft wel 2,5 jaar geoefend, wedstrijden met dit paard en geen ander was haar droom. En door haar motivatie is ze er geraakt, haar droom is waargekomen. En voor zoiets kan een jaartje trainen toch geen kwaad ?
Je zult trotser zijn na een jaar, dan nu meteen als het helemaal misloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:58

Een bit met hefboom werking mag in de dressuur idd niet.
En oefening baart kunst.
Ook met paardrijden.

En vergeet niet, terug komen in tempo doe je hoofdzakelijk met je zit/gewicht, niet met de hand, dus niet met het bit.
Oefen dus veel op dat terug komen op de zit en je merkt ineens dat je geen stang (dus dat bit met scharen) meer nodig hebt.

Succes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:00

kawa, je ziet het. Ook op bokt niets nieuws onder de zin Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:48

En probeer het desnoods met je stem.
Ik heb Fedde wel eens met mn stem door moeten rijden, omdat meneer niet meer in tempi te reguleren was (negeert dan alle hulpen, behalve de stemhulp).

Don't dream your life, live your dreams!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ en 34 bezoekers