Nog een scheef paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Nog een scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 08:34

Omar, verschrikkelijk scheef, rechts bol, links hol. Na het andere topic gelezen te hebben kan ik dus zeggen dat ik dan zelf verschrikkelik scheef ben. Hebben jullie ook tips en adviezen om mezelf recht te maken?
In de les moet ik het volgende doen. Rechtrichten, nog eens rechtrichten en nog eens rechtrichten (ook in de voltes). Dit moet ik doen dmv een flink inwerkend rechterbeen (vooral rechtsom) en omdat Omar nog weleens wil vluchten (hij is nog jong en de knoppen zitten er nog niet op) moet ik 'm opvangen met links en met rechts ophoudinkjes maken.
Maar nogmaals als ik dan het probleem bij mezelf moet zoeken (wat ik best wil doen) hoe kan ik dan erachter komen wat ik zelf scheef doe?

:evaw:


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:15

Ik weet of dit de oplossing is maar je zou eens een fysio kunne bezoeken. Ik ben daar geweest nadat ik last kreeg van mijn nek (echt flink pijn, ik was vergeten dat ik op Pablo niet zonder te bukken de poort door kon dus klapte mmijn kopppie tegen de bovenkant en kreeg ik een schok in mijn nek). En de fysio heeft mij echt goed geholpen. Ze kunnen je heel goed laten voel en wat je doet en hoe het moet voelen als je recht bent. Ik heb echt veel gehad aan die sessies en de oefeningen.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:27

ik heb zelf mensendieck gehad en ben daar veel rechter enz van gaan staan en lopen, dat merk je ook in je rijden terug. Misschien is zoiets (of idd fysio) een optie?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:48

Wellicht ben je zelf ook wer niet zo heel scheef dat je daarvoor therapie moet ondergaan...

in lichte gevallen kan de materie van Sally swift's boek "Centered Riding" een hele leuke bijdrage leveren. Goed boek, geeft je mooie beelden waarmee je je eigen psyche kunt bewerken om daarmee rechter op je paard te komen zitten (denneboom met wortels en afhangende takken, of de blokjes gewichten in je benen...) klinkt zo vast heel wazig, maar zo nuchter als ik ben, mij heeft het enorm geholpen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:56

troost je, iedereen (mens en dier) is in mindere of meerdere mate scheef. Iedereen heeft ook een sterke kant (als je rechtshandig bent is dat je sterke kant) die vaak ook soepeler is (want je doet er meer mee).

Je kunt je paard minder scheef maken (dus de duidelijk voelbare holle en bolle kanten verdwijnen dan) door rechtrichten. Dat rechtrichten kun je alleen bereiken als je zelf recht op je paard zit. Zitlessen (zonder beugels)willen hierbij helpen, evenals bijvoorbeeld Mensendieck-oefeningen. Zit je zelf rechter, dan kun je je paard rechtrichten door in eerste instantie stelling te vragen, daarna door te gaan naar schoudervoor en dan de schouderbinnenwaarts. Doe dit in eerste instantie langs de wand zodat je paard daar steun uit haalt en niet van de hoefslag af kan komen (je wertk dan dus met buitenstelling, en schouderbuitenwaarts), later kun je dit afwisselen met stelling naar de andere kant te vragen en weer later kun je het een stuk uit de hoefslag gaan doen.
Je kunt dit absoluut van een jong paard vragen, je doet namelijk niets anders dan het paard vragen jouw gewicht te volgen en in te buigen met zijn lichaam en hals. Je krijgt een paard alleen recht als hij in zijn hele lichaam los is en dit zijn prima oefeningen!
Ik heb hier zelf heel veel hulp bij gehad van zowel mijn trainer als een paardenfysio die niet alleen mijn paard behandelde vanaf de grond maar mij ook rijtechnische aanwijzingen en oefeningen heeft geleerd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:26

Vraag eens raad bij Timvdh! Of kijk op zijn site www.hoefkatrol.be.

Dit gaat specifiek over rechtrichten. Ik heb ooit eens een verslag geschreven over een clinic van Antoine de Bodt en daarin uitgebreid verteld hoe Antoine een scheef paard recht probeert te krijgen, met zeer goed resultaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers