Huursubsidie???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Huursubsidie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 13:00

Hallo,

Ik woon nu nog thuis, maar het plan is wel om binnenkort op mezelf te gaan wonen. Ik sta nu bijna een jaar ingeschreven, dus eerst zal ik nog wel niet in aanmerking komen.

Wel wil ik ff het volgende weten:
* Wanneer kom je nu in aanmerking voor huursubsidie?? (ik heb al www.vrom.nl gekeken, maar ik snap er geen hout van!)
* Hoe weet je hoeveel huursubsidie je krijgt??
* Kan iemand me uitleggen hoe ik dat op www.vrom.nl kan berekenen??

Groetjesss Haha!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:22

Heb net zelf even gekeken (kom natuurlijk weer niet in aanmerking als ik zo snel even wat invul)
maar als je op www.vrom.nl kijkt staat rechts bij veel gezocht huursubsidie 2004/2005. Ik heb daar een proefberekening ingevuld.
Succes in ieder geval!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:26

Je hebt recht op huursubsidie als je zelfstandig woont en een eigen voordeur hebt.
Als je dus in een studentenhuis woont krijg je geen cent.
Je moet idd even die proefberekening invullen, maar dat kan dus pas als je een huis hebt gevonden.
Bij die berekening kijken ze naar je woning, de huurprijs en je inkomen, en aan de hand daarvan wordt bepaald of je wat krijg, en hoeveel je krijgt.
Maar eerst een huisje vinden!:)

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:21

Hangt van een heleboel dingen af, oa je leeftijd, je inkomen en de rekenhuur van de woning.
Als je jonger bent dan 23 mocht je altijd voor iets meer dan 600 GULDEN huren, daarboven kreeg je geen huursubsidie. Als je ouder bent mocht je tot bijna 800 gulden huren. Meestal komt het er op neer dat je na aftrek van subsidie zo'n 200 euro per maand betaald (als je geen inkomen hebt).

Hier staat trouwens redelijk duidelijk hoe het zit:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=17207

Jonger dan 23 maximale huur 325 euro, maximale inkomen 2003: 18.700 en maximaal vermogen 20.300

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:25


_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:16

Volgens mij is het moeilijk om dat te krijgen hoor... mijn moeder heb t gekregen door kennissen. Hebben veel moeite voor gedaan. Dat mijn vader overleed was ze dus alleen met een kind van 3 en woonde toen nog maar een paar jaar in nederland (frans) en met veel gedoe heb ze dus wel huur subsidie gehad.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:29

YvonneS: dat is bij de meeste woningverenigingen zo. Ik heb ooit eens gevraagd: 'Wat nou als ik met mijn 22 jaar 5000 euro in de maand binnenhaal, waarom krijg ik die duurdere woning dan niet?'. Het antwoord was dat mocht dat inkomen wegvallen, je nog geen recht hebt op huursubsidie en de woningvereniging dus de pineut is, want jij kan je huur niet meer betalen.
Huursubsidie krijgen hoeft niet moeilijk te zijn, als je een gewoon huis/appartementje hebt. Heb je een kamer of een studio, of huur je onder, dan is het moeilijker.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:41

Nou het is een hele hoop gezeik met de huursubsidie, maar zeker de moeite waard om het aan te vragen en om te kijken of je er voor in aanmerking komt.

Er staat op de site iets anders vermeld, dan noodzakelijk om in aanmerking te komen..ik ben daar nl hard van op mn b*k gegaan, met als gevolg dat ik n halfjaar huursubsidie terug moest betalen.
De woning moet geheel zelfstandig zijn, dat houd in, eigen opgang, badkamer/toilet, gasmeter/kraan en het allerbelangrijkste, een eigen geregistreerd(bij de geemnte en kadaster) huisnummer. Je mag het huisnummer dus niet delen met anderen bewoners en zelf hoofdbewoner zijn. Je inkomen mag niet hoger zijn dat een bepaald bedrag( zie www.vrom.nl) en de huurgrens mag niet boven de €467 liggen exclusief.
Kortom, particulier huren is erg moeilijk, mits je aan al deze kromme eisen voldoet.
Stel je word afgewezen voor de huursubsidie, maar je hebt wel een zelfstandige woonruimte, maar geen eigen huisnummer. Dan kun je een bezwaarschrift indienen, ook de verhuurder. Er komt dan iemand langs van de huurcommisie en die beslist of de woning idd zelfstandig is en daarvoor in aanmerking komt voor de huursubsidie..
Lang leve de woningbouwverenigingen en op goed geluk dat je gauw aan de beurt bent..
Veel succes.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 06:47

Ik neem aan dat jij - net als ik - recht hebt op een huursubsidie t/m een huurprijs van € 325,90. Als je daaroverheen gaat krijg je geen cent.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:13

dat ligt aan je leeftijd Sylvia. Tot 23 is het dat bedrag wat jij noemt en ligt je leeftijd daarboven dan is het €467 huurgrens.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:50

Ze is 20 Lachen

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:06

Maar kijk eens in de tabel waar de link hierboven staat. Daar staat de tabelhuur, volgens mij is dat de kale huur (weet het niet zeker) De huur tot 325 euro valt voor mij al af, doordat ik net teveel verdien. Ik moet dus gaan huren vanaf tabelhuur €325. Krijg ik dan nog gewoon huursubsidie???

En ik ben idd 20

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:07

Sylvia schreef:
Ik neem aan dat jij - net als ik - recht hebt op een huursubsidie t/m een huurprijs van € 325,90. Als je daaroverheen gaat krijg je geen cent.


Volgens de tabel dus niet.... Ik mag volgens die table dus niet huren voor minder dan 325 euro...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:08

Ik geloof dat je verkeerd leest... *gaat even kijken*

En Yvonne: in principe is 't de kale huur, maar hier zit bv ook een woningbouw die met subsidiabele huren werkt... Jij zult bij woningbouwverenigingen niet onder de 325 mogen huren, bij Vrom lijkt me stug wb huursubsidie. Mijn vriend zit 1 of 2 klasses boven mij wat huren betreft (gelinkt aan inkomen) en ook hij kreeg tot 325,90 huursubsidie. Alleen mocht ie daar dus van de woningbouw niet voor huren...