advies gevraagd: welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

advies gevraagd: welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 13:49

Ik heb er al eens een topic over gestart, gewoon uit nieuwschierigheid.
Nu is het echt zeker dat ik Pompidou volgend jaar wil laten dekken.
Pompidou is een Junior STV X Zeno.
Ze is heel rank en elegant gebouwd, en een heet type. Ze is 1m60. Ook heeft ze erg mooie ruime gangen.

Ik zoek een goede (commerciele) hengst, die wat grotere maat doorfokt. Graag een met super gangen, goed karakter, compact, en die al wat bereikt heeft.

Wie heeft goede suggesties?
En waar zou ik eens heen kunnen, om de hengsten te bewonderen? Tijdens shows etc.?

Het is voor mij, en Pompidou voor het eerst. Dus goede begeleiding hierin kan geen kwaad. Haha!

[Edit] titel [/edit]


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:51

Bij het KWPN hebben ze een boekje met fokindexen, erg nuttig onm te zien wat een hengst verbetert en wat een hengst vermindert.
Goodtimes verbetert veel, maar is misschien op z'n slechte punten weer minder geschikt voor jouw paard. Gewoon het kwpn bellen voor dat boekje met indexen en dan goed lezen. Staan ook de verwachtingswaarden en de betrouwbaarheid in.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:50

Wat zijn de mindere punten van je paard, wat zou je willen toevoegen en wat wil je behouden?
Mail me anders eens een foto, ik wil best wel wat keuzes geven.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 15:02

Mindere punten:

- iets te lange rug in verhouding
- heet
- vrij klein


Ik wil vooral graag haar mooie ruime gangen behouden, en haar luxe exterieur. Ook haar gehoorzaamheid, ze is echt heel gehoorzaam voor zo'n hittepit.

Foto heb ik niet, komen binnenkort. Lachen
Ze is een blauwschimmel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 15:04

Ik heb ook zo'n weinig hoog en rank beestje, [naam verwijderd] (Balzflug), met een beetje typisch karakter (schitterend, maar niet altijd even makkelijk).
Ik laat haar insemineren met Rubiquil, vanwege maat, prestatie en karakter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 17:30

Rubiquil vind ik ook wel wat ja.
Ik dacht zelf aan Jazz, of Sit this one out.
Maar Jazz schijnt al helemaal niet zo makkelijk te zijn toch?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:44

Aan Jazz zat ik ook te denken. Kijk ik denk maar zo: het is maar hoe je met een paard om gaat. Als ik zelf een merrie had waar Jazz een uitkomst voor zou zijn zou ik het ook doen Haha! Ik zal nog eens verder kijken.
Btw, Sit this one out xx is ook een erg leuke hengst maar zou het dan niet kunnen dat je merrie niet te rank wordt Verward Hij is immers een volbloed. Nu je het toch over karakters had; Sit this one out xx schijnt ook iets moeilijkere karakters te brengen maar zoals ik hier boven al heb gezegd, daar kijk ik dus niet naar. Ik heb nog een tijd op een dochter van hem bij gereden (jammer genoeg niet zo lang) en dat was een heel leuk paard maar niet exclusief. Al moet ik wel zeggen dat er meer uit haar had kunnen komen.
Rubiquil is ook een mooie hengst, hij schijnt ook erg werkwillige paarden met goede karakters en maat te vererven met mooie gangen. Iig de fam. Van Lieren heeft een stel nakomelingen van hem en ze zijn hier uiterst tevreden over.
Jazz lijkt me toch wel een goede.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:44

waarom ben je afgelopen zat. niet naar VDL geweest.. het was super en daar staan nou eenmaal tophengsten...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 22:30

VDL? Verward

En de Nieuwe Heuvel? Die hebben toch ook vaak leuke hengsten staan.
Ik zou binnenkort graag eens naar een show gaan.
Ik wil echt uitgebreid, en met zorg gaan zoeken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 23:21

Als ik eerlijk ben vind ik dat je niet naar 1 hengstenhouder moet kijken, er zijn zo veel hengstenhouders die tophengsten hebben; De Ijzeren man, De Radstake, De Dalhoeve, Team Nijhof, De watermolen, Van Uytert en ga zo maar door, het is maar net welk paard je zoekt. Niks tegen VDL hoor, prachtige paarden en hele behulpzame mensen btw.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 08:10

Hey, in mijn Kaminka zit ook Zeno!!! Die naam hoor je niet vaak.

Maar ff on topic: Rubiquil is inderdaad een goede keuze, hij is een zoon van Rubinstein, kijk de bladen er eens op na hoeveel zonen van Rubinstein er wel niet in de sport presteren. Daar wordt je stil van. En allemaal hebben ze een prachtig hoofd en een fantastisch karakter.

Wil je iets meer "body", dan is misschien Cabochon wel een goede keuze, kijk even op www. pretendenthoeve.nl Hij is niet echt goedkoop trouwens...

Of Parcival, is een gelderse hengst, maar erg modern van type, met drie zeer goede gangen, mooi front, mooi hoofd en zeer veelzijdig.

Osmium (v. Ferro) is misschien ook wel passend.

Moeilijk zoiets hè? Ik kan je aanraden om bij allerlei hengstenhouders folders op te vragen en naar hengstenshows te gaan. Foto's vertekenen vaak een beetje en sommige hengsten vallen in het echt ontzettend tegen. Of juist mee...! Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:30

Lord Sinclair en Royal Dance, zie je daar niks in?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 18:29

Ken ik niet...
Heb je er meer info of eventueel foto's van? Lachen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 18:45

Weten jullie mischien een site waar alle KWPN hengsten opstaan?
Dat is mischien alvast makkelijk kijken... Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 02:12

Anneke schreef:
Ken ik niet...
Heb je er meer info of eventueel foto's van? Lachen


Tuurlijk heb ik die, mail me je email en ik stuur het je. Btw, ik heb ze ook nog gezien bij de hengstenshow bij de Ijzeren man.
Een zoon van Lord Sinclair was dit jaar de veilingtopper op de KWPN Select Sale. Commercieel gezien zit je met hem volgens mij behoorlijk goed. Mooie beweging en een mooie bouw. Royal Dance is 1 van mij favorieten, hij heeft een uitstraling waar ik voor bezwijk, iets wat niet snel gebeurt. Ik zou heel graag een nakomeling van hem willen hebben. Wat ik wel heb gehoord dat zijn nakomelingen wat minder zijn. Ik denk persoonlijk dat je bij hem heel goed moet opletten hoe de combinatie merrie hengst is. Zelf was hij de Siegerhengst van zijn jaargang tijdens de Oldenburger hengstenkeuring (als ik me niet vergis). Hij stamt uit goed duits bloed, nl Rohdiamant, de vader en van moederskant Donnerhall x Welt cup II x Codex. Codex heeft voor 7 goedgekeurde zonen opgeleverd. Hij is een zoon van Cottage son xx. Iig je kan nog zulke goede hengsten nemen, de combinatie moet kloppen. Ik hoor nog wel van je.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 06:47

Anneke schreef:
Weten jullie mischien een site waar alle KWPN hengsten opstaan?
Dat is mischien alvast makkelijk kijken...

Zie dan De Bond van Hengstenhouders.

www.bvhh.nl

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:24


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:09

Mijn instructrice heeft een tweejarige Royal Dance merrie uit een KWPN moeder. Ik ken de afstamming van de moeder niet (sorry). Als veulen was het een prachtig beestje, vos, sierlijke ronde nek en een fabelachtig mooi en edel hoofd. Ik ken niet zo veel van veulens maar het leek me wel een eerder fijner en edeler type.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 23:22

Royal Dance en Lord Sinclair spreken me op de een of andere manier niet zo aan. Haha!
Toch bedankt voor de moeite hoor!!

Wat weten jullie over D-day? Die spreekt me op zich wel aan, en ook zijn bloedlijn (Donnerhall) vind ik erg mooi.
Het schijnt echt een dressuurtopfokker te zijn.

Toch zit ik nog steeds het meeste nog met Jazz in mijn hoofd.
Kan iemand me wat meer over hem vertellen? Of een site of zo waar ik wat info kan vinden? Met name ook het dekgeld wat er voor gevraagd wordt.
Ikzelf vind de Jazz- nakomelingen die ik gezien heb, allemaal erg mooi qua exterieur, heel elegant en verfijnd. Jazz zelf vind ik ook erg gaaf.
Zou hij geschikt zijn? Of fok je dan een té verfijnd paard?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 23:29

Cabochon vind ik helemaal het einde!

Btw, op de nieuwe heuvel hebben ze alleen Paddox staan en verder "Is het al zwart wat er loop" zegt Jurga.
Kortom, nog wat nrps en verders Friezen Friezen en Friezen...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 03:56


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 12:18

Cabochon is al eens vaker voorgesteld als geschikte hengst voor mijn merrie.
Ik zelf weet eigenlijk niets over deze hengst.
Hebben jullie foto's en verdere info? En waar staat hij?

Jazz vind ik erg mooi, ook het feit dat Cocktail in de bloedlijn zit vind ik erg intressant.
Maar als Jazz al een moeilijk paard is, lijkt het me ook weer niet zo slim, aangezien Pompidou van Junior is, die er ook om bekend staat niet makkelijk te zijn. Of zegt dat weinig?

En wat voor kleur veulen zal er uitkomen? Pompidou haar beide ouders zijn blauwschimmel (vos geboren).
Maakt het dan nog uit wat voor kleur de hengst is, of zal het veulen zowiso eerder schimmel worden?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 12:38

Cabochon staat op de Pretendenthoeve. Het dressuurgeweld uit Wapenveld!!! (is hun kreet, ik vind hem wel goed)
http://pretendenthoeve.myweb.nl/
Wel jammer dat Royal Dance en Lord Sinclair je niet zo aanspreken.

Neeltje

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:02

Een site waar je bijna alle KWPN hengsten stallen kan vinden is: www.bvhh.nl . Deze site is namelijk van de Bond voor Hengsten Houders. Op deze site staan alle hengsten stadions met een wed pagina als ze die hebben, als ze die niet hebben dan staat er wel een adres bij en telefoon nummer zodat je ze kan bellen om een afspraak te maken voor een kijkje bij een hengst. Nou ja kijk zelf ook maar dan zie je het vanzelf wel allemaal!! Verder is het erg moeilijk om een hengste keuze voor je merrie te maken als er geen plaatje of foto bij staat. Ik weet alleen dat Jazz geen goede karaters doorgeeft want door zit Ulster in en (dat zegt iedereen althanse) die geeft onzettend moeilijke karakters door. Je kan misschien denken aan Ferro als hengst voor je merrie, deze hengst geeft vaak grote paarden met veel massa en goede bewegingen en hun karakter is dacht ik ook wel okee. Maar nogmaals met een foto gaat het een stuk makkelijker om een hensgt uit te zoeken!!
Je kan natuurlijk ook een bij een hengstenhouder langs gaan of je kan vragen of een hengstenhouder een bij jou langs wil komen om advies te geven over een hengst bij jou's merrie (is een tipje).

Nou veel succes ermee
Groetjes Neeltje

Ik hou van de regen ik hou van de zon, ik doe de duer open en......... van het balkon !!!
geintje!!!

Anoniem

Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:52

Absoluut Jazz, of Jetset!!
Beide goede verervers, die veel beweging en model doorfokken!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh, Ubermetrics, Umeo en 55 bezoekers