stalhouder speelt niet eerlijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarah

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: Maria Heide

stalhouder speelt niet eerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 21:20

Verdrietig
Ik heb me pony hier vlakbij op een ministalling staan.
een boerderij met een schuur waar 6 boxen zijn, en 1 buitenbak enzo.
Nou woont er in die boerderij een jongere boer, aardige vent, doet er alles aan om het gezellig en je ten goede te zijn.
Zijn vader woont langs de boerderij en hangt veel op stal rond, van andere pensionklanten hoorde ik al dat hij vaak bij mijn paardje rond hangt, en zich graag met de mijne bemoeid (hij wil hem buiten zetten, de rest laat hij over aan zijn zoon) en de mijn evoer hij enzo!
Terwijl ik niks afspreek! Verward

Toen ik had besloten hem te verkopen ging hij allemaal vragen stellen en wilde weten wat ik er voor betaald had enzo (moet je me vader hebben) en ineens allemaal nog meer bemoeien met mijn pony.

Me vader heeft een keer met hem gepraat en hij wil mijn pony graag kopen (maar wil veel minder betalen als dat we vragen, en iedere "kenner"zegt dat we meer kunnen vragen, maar we vinden een goed tehuis belangrijker)
Sindsdien merk ik dat hij mijn pony extra hooi voert (dit is niet de bedoeling!) hij hangt er nog meer omheen, maar zodra ik er aan kom is hij weg!

Iemand op stal melde me al, dat ze het helemaal niet gek vond als hij mijn pony extra zou voeren, om hem feller te maken, zodat ik hem niet aankan, en hem weg wil hebben (nou heb ik geen haast, er is een box leeg, dus kan daar eventueel me 2e paard stallen)

Ik heb het idee dat hij hier een smerig spelletje aan het spelen is, maar wat doe ik er tegen?
Ik kan zijn zoon wel inlichten, maar die zal me ook zien aankomen!

Van stal veranderen, is een ander probleem, dan moet ik hem 5 km verder weg zetten (en iedere dag een uur kwijt zijn aan fietsen, nu staat hij vlakbij) en meer betalen! (zeg gerust maar,meer als het dubbelen, aangezien je daar meer faciliteiten hebt wel logisch, maar ik heb ze niet nodig(wel handig))

Wat moet ik doen?

Het zit me goed dwars, aangezien ik niet weet hoever hij gaat!
(het is een harde, zei iemand op stal al!)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

hoi sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:38

de eerste vraag die in mij opkomt is? hebben ze geen voerschema op die stal. daar heeft iedereen zich gewoon aan te houden.
te tweede het voeren van extra hooi kan in zoverre geen kwaad dat je pony er echt niet drukker van zal worden.
hooi is buikvulling.
als hij je pony meer brok (krachtvoer) geeft kun je daar gewoon wat van zeggen hoor, hij moet gewoon z'n normale hoeveelheid hebben en niet meer. als die man hem toch meer geeft kun je het tegen die boer zeggen dat je dit niet wilt, o.a. omdat te veel voer erg slecht is met oog op maandag ziekte, hoefbevangenheid te dik worden waardoor het vet op het bloed staat (sorry is uitspraak bij ons. je pony kan dan gewoon niet meer lopen en je kunt hem dat moeten laten afmaken.) en verzin er zo nog maar een paar.
als die man hem overigens zo nodig wil kopen betaald hij er vast wel voor wat jullie vragen, anders toch niet. zijn probleem. niet door laten intimideren hoor.
overigens als hij je pony overvoerd, en hij krijgt wat waardoor hij afgemaakt moet worden kan die boer hem toch ook niet meer kopen, is dus in z'n eigen nadeel.
mocht de vader van die boer echt lastig gaan worden, schakel dan je ouders in. laat die met hun gaan praten.

mocht het probleem zo groot worden dat er geen oplossing komt, ook na praten van je ouders met hem, is de enige oplossing inderdaad naar een andere stal.

laatste vraagje waarom wil je je pony verkopen????

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:42

Hoi

Wat lastig is dit zeg.
Ik zou als ik jouw was toch even naar die zoon gaan en zeggen dat je niet wil dat hij extra dingen krijgt het is en blijft nog steeds jouw pony.
Als hij dan eerlijk is zal hij dt heus wel zeggen tegen die ander.
En anders zou ik het gewoon tegen die man zeggen dat je het niet wil.
Succes ermee hé.

groetjes

Sarah

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: Maria Heide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 21:46

er is geen voerschema, iedereen voert voor zich, of spreekt wat af met de boer (jr) (bijna iedereen woont vlakbij en komt meerdere keren per dag)
Mijn pony wordt nou weinig bereden, 1 meisje van stal rijdt hem 1 a 2 x per week en ik longeer hem afentoe.
Veel energie heeft hij niet nodig, en geef ik hem veel hooi, (kijk een plak maakt niet uit, maar heel de ruif vol of half, is wel een verschil)
Maar die boer geeft hem zijn dubbele portie!

Mijn vader zei ook al: ik zie hem in staat brok te voeren om hem feller te krijgen! (terwijl hij krijgt nu een halve kilo basis per dag)

En ik verkoop me pony omdat ik er te lang voor wordt en hij is niet geschikt voor dressuur, wat ik toch meer wil (loop nu B met hem, maar wil verder)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:34

Het vervelende is dat wat je over boer senior hoort dat dat allemaal verhalen van "horen zeggen" zijn. Hoe betrouwbaar zijn die uitspraken?
Misschien vindt boer sr. gewoon jouw pony hartstikke leuk en is hij er gewoon gek mee! Ik hoor vaker verhalen van ouderen die paarden en ponies overvoeren omdat ze er gek mee zijn.
Dus: Als jij boer junior aanspreekt op het gedrag van zijn vader zonder dat je echte bewijzen hebt en niet zeker weet of hij iets kwaads in de zin heeft kun je gewoon niks doen. Tenzij je ruzie wilt in de keet en graag wilt verkassen naar een andere stal. Maar dat wil je niet.
Ik zou gewoon een babbeltje gaan maken met senior en tegen hem zeggen dat je hartstikke blij bent dat hij jouw pony in de gaten houdt en extra aandacht schenkt. Maar dat je toch liever zelf voert ivm evt. overvoeren en alle gevolgen van dien. Succes ermee!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 07:50

Jeetje, het zit jou niet mee, zeg. Misschien vindt hij je pony extra leuk, maar hij hoeft zich er niet mee te bemoeien. Ook is het vreemd dat hij wegloopt als jij aankomt. Maar aan de andere kant wil hij je misschien niet lastig vallen.
Wat ik wel bezwaarlijk vind, is dat hij nu je pony wil kopen voor (veel) minder geld. Dat zou ik nooit doen. Je weet zelf heel goed wat hij waard is, en dat is meer als wat de boer er voor geeft. Dan kun je hem veel beter voor meer geld verkopen aan iemand die er meer mee doet. (de boer wil hem toch eens in de zoveel tijd voor de kar, logisch dat hij er dan niet zo veel voor wil geven) Iemand die meer tijd in de pony steekt, zal er meer voor willen betalen.
Probeer eens voorzichtig met hem een gesprek aan te gaan, of laat anders je vader dat doen. Mocht het nu niets uithalen, dan zou ik toch overwegen een andere stalling te zoeken. Er zijn stallen en boeren genoeg bij jou in de buurt, een buitenbak is niet eens persé nodig (die heb ik ook niet, maar rijd toch altijd thuis)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:35

Ik ben het helemaal met Sivia eens. Uiteindelijk kan het allemaal een misverstand zijn (of heel onschuldig) en als het dat is, dan maak je onnodig brokken. Praat gewoon eens met boer sr. en kijk wat ervan komt vooraleer je jezelf vanalles begint in te praten. Misschien is het allemaal maar niets. Je kan immers niet bewijzen dat het het omgekeerde is. Eerst gewoon eens praten (zonder en negatieve houding aan te nemen) en daarna eventueel andere stappen ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:45

Ik kreeg ook meteen bij het lezen van jouw topic het idee dat er misschien wel een beetje gestookt wordt....
Is je pony daadwerkelijk dikker of feller geworden de laatste tijd?

Anders om e.e.a. te voorkomen, zou ik z'n voer afgepast in emmertjes klaarzetten, en gevulde hooinetten klaarhangen. En dan met boer-jr. afspreken dat je pony alleen dat mag eten wat jij klaarzet, omdat je 'm te dik of fel vindt worden.
Zo beschuldig je niemand, hou je in het midden waar het aan ligt dat 'ie te dik of te fel is, en kun je boer-jr er ook op aanspreken als er bv. hooi in z'n box ligt als je komt, want hij krijgt immers alleen z'n eigen netjes...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:49

Als het is zoals je denkt dan zou ik als eerste Sonja haar advies opvolgen, evt onder het mom dat er medicijnen in het voer zitten.
Als dat niet werkt en vaders blijft er toch mee doorgaan, kan je maar twee dingen doen. Of je spreekt die man er in het bijzijn van zijn zoon op aan of je zoekt ondanks de afstand een andere stal.