chip, paspoort en controle overheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

chip, paspoort en controle overheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 00:42

Een hoop gedoe over de chipverplichting/paardenpaspoort etc. Wedstrijdorganisaties kunnen controleren.. het zij zo.

Maar vlg. mij wordt er iets gigantisch over het hoofd gezien inzake de verplichting en de controle door de overheid hierop. WIE moet er namelijk bij controle (op de weg bijvoorbeeld) bekeurd worden ???

De eigenaar zou je in eerste instantie zeggen, maar op chip/paspoort staat helemaal geen eigenaar vermeld ! Wie zegt dat ik niet een paard van iemand anders aan het vervoeren/rijden ben ???? En moet ik dan de identiteit van die ander kennen ?
Een taxi-chauffeur bijvoorbeeld hoeft toch ook niet eerst de identiteit van zijn klant vast te stellen ?


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 05:44

Denk dat de vervoerder - eigenaar of niet - de paspoorten van de dieren moet kunnen tonen?


(Zou ik overigens niet mee ztten hoor; kans op controle lijkt me minimaal. Knipoog )

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:39

uhm,
het lijtk me toch wel dat e, (ookal is het je paard niet) je paspoort bij je meot hebben van het paard.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:46

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij je toch echt niet aan dat paspoort denkt. Stel, je komt op stal, paard blijkt ernstig verwond te zijn en je moet met spoed naar de kliniek. Denk niet dat er veel eigenaren zijn die dan eerst thuis het paspoort gaan halen.
Ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt in de praktijk.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:47

Maar op het paspoort staat niet mijn naam Haha!
Aman heeft een Engels paspoort en ik vind het té veel gedoe om dat op mijn naam te zetten Knipoog
Wel staat mijn naam op het stamboekpapier.

Maar tis wel een goeie Lageveld! Ik had er zo nog niet over nagedacht iig. Ben benieuwd wat de rest zegt!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:48

OP mijn paspoort van mijn paarden staat wel degelijk een eigenaar vermeld.. Op een aantal paginas verder in het paspoort.
Wij gingen afgelopen weekend een weekend nar de veluwe met een aantal paarden en van 1 paard was het paspoort kwijt. Wij reden met de trailer en de eigenaar bleef thuis( verzorger ging mee) ik zei als we worden aangehouden betaal jij de boete want ik kan niks aan doen dat jij het paspoort kwijt ben.

( we zijn NIet aangehouden gelukkig)

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:48

irene schreef:
Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij je toch echt niet aan dat paspoort denkt. Stel, je komt op stal, paard blijkt ernstig verwond te zijn en je moet met spoed naar de kliniek. Denk niet dat er veel eigenaren zijn die dan eerst thuis het paspoort gaan halen.
Ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt in de praktijk.

Als je NOOD heb mag je hem voor controle later laten zien. Maar als het paard maar wel een chip bij zich draagt waar ze controle over kunnen hebben

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:49

irene schreef:
Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij je toch echt niet aan dat paspoort denkt. Stel, je komt op stal, paard blijkt ernstig verwond te zijn en je moet met spoed naar de kliniek. Denk niet dat er veel eigenaren zijn die dan eerst thuis het paspoort gaan halen.
Ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt in de praktijk.


Sja in principe hoor je altijd je paspoort bij je te hebben Scheve mond
(niet dat ik het doe hoor). Dus elk buitenritje etc moet je hem meenemen!

Maar idd ik zou niet eerst naar huis gaan om even mijn paspoort te gaan halen. Ik neem hem zelfs nooit mee op buitenrit! Alleen met wedstrijden en naar keuringen e.d.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:52

Daarbij mogen de stamboeken dan ook wel wat vlotter worden met het terugsturen van de paspoorten. Toen ik Roos voor stamboekopname aanbood heeft het 3 maanden geduurd voor ik het paspoort terughad en bij Noeschka zelfs 6 maanden omdat daar nog DNA controle bijkwam.
Het enige wat ik op dat moment dan heb is het vrijwaringsbewijs van het stamboek. Nemen ze daar genoegen mee of mag ik een half jaar later het paspoort nog eens laten zien Verward Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:53

Ik ben nu de paspoorten van Roos en Dennis al weer een maand kwijt aan het stamboek. Ik heb niet eens een vrijwaringsbewijs van het stamboek mee gehad. Ik verwacht de paspoorten ook nog niet voorlopig. Het NSPS is niet zo snel.

Op de hengstenkeuring kreeg ik dat wel mee, maar dat was geldig voor 1 dag. Dennis was een van de eerst te keuren hengsten van oudere jaargangen dus geen rompslomp van DNA enzo dus had m'n paspoort met een week terug van het NMPRS.

Boete of niet, als mijn paarden vervoerd moeten worden doe ik dat. Paspoorten heb ik nooit bij me(tenzij ik naar plaatsen ga waar ik hem nodig heb).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:14

Om het even straffe te maken ... de meeste mensen vervoeren hun paarden tijdens het weekend !
Op het weekend zijn alle officiele instanties wat betreft passport EN chip control DICHT !!
Hoe kan een eigendom of twijfel geval in zo'n geval gecontrolleerd worden ?????


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:37

In mijn paardenpaspoort staat wel de eigenaars info.

Nieuw profiel! Eindelijk

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:11

ik heb een Oostenrijkse Pferdepass bij Morrie, knappe AID-er die daar chocola van kan maken Haha!
Staat overigens niet op mijn naam, maar ik heb een aankoopbewijs (ook auf Deutsch Cool )

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:49

In het paspoort bij mijn Fjord staan op de 1e pagina de gegevens van de fokker. Verderop zijn een paar pagina's waar je kunt bijschrijven aan wie het paard verkocht is.

Je zou dus kunnen herleiden dat de fokker begint als eigenaar, en zogauw die het paard verkoopt, gaat het eigendom (en dus de verantwoordelijkheid) over op de koper.

Maas in mijn redenering (moet kunnen, in de wetgeving breek je je nek over mazen Schijnheilig ) is dat je er dus voor zou kunnen kiezen het paard niet op jouw naam te laten zetten en dan alle bonnen keurig op te laten sturen naar de fokker/vorige eigenaar.

Oh, wacht! Nog een maas... een paspoort is toch geen eigendomsbewijs? (welnee meneer, ik ken dat paard niet. Nooit eerder gezien!)

Enig dit Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:54

Citaat:
(welnee meneer, ik ken dat paard niet. Nooit eerder gezien!)


wat nu, staat er een paard in mijn trailer??? hoe kan dàt nu weer???? ìk weet van niets...... *knipper met de ogen en kijk onschuldig*

trailer achter mijn auto????? nee meneer agent onmógelijk, ik heb net mijn caravan opgehaald???? Blond

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:06

Hihi .... en dan een cow met zadel erop in de trailer en je ruiterbewijs laten zien Haha! Haha!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:22

En een paspoort was niet geldig als eigendomsbewijs toch?? "Ja meneer, mijn naam staat wel in dat paspoort maar dat zegt niets hoor"... Volgens mij hebben we hier weer een maas in de wet gevonden Haha!:D

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, ComscoreBot, nijnthju en 104 bezoekers