fjordje nu nog scheren vóór lange afstands rit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

fjordje nu nog scheren vóór lange afstands rit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 20:50

Hoi hoi,

2 oktober (over 2 weken) heb ik een lange afstandsrit van 25 km (of 40, ben er nog steeds niet uit)

Nu heb ik 2 fjorden, met de ene geen probleem qua wintervacht, maar de ander...
Ze heeft nu al haren van ruim 4 cm en een flink dik pak. Verder wind ze zich nogal op tijdens het rijden ('vogelfobie', alles is eng, enz.) met als gevolg dat ze na 5 km al flink bezweet is. Als ik samen rijd met die andere (wat we op de rit gaan doen) is het wel iets minder, maar niet veel..

Ik heb geen ervaringen met scheren, dus tips graag over mijn mogelijkheden!

Ik heb een 300/400 (weet niet precies, erg dik iig) grams winterdeken van wheater Beeta, die kan ik er ook op gooien, maar zodra de zon dan gaat schijnen staat ze zelfs zonder deken, al grazend, te zweten in die idioot dikke vacht van d'r....

kweet niet of het nog belangrijk is te vermelden, maar de rit wordt gereden op snelste tijd, en ik wil uittesten of de paardjes geschikt zijn voor endurance, dus ben van plan lekker door te rijden met een gem. snelheid van een dikke 10 km per uur..

Help!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:54

Als ik het zo hoor zou ik gaan scheren. Mss kunnen de 'echte' endurance mensen je een beter advies geven. Maar met dikke haren en veel zweten, verbrand het paard te veel energie, zodat je minder overhoud voor het rijden!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 06:40

Vind zowizo dat je dom bezig bent om nu je paard al over de kop te willen rijden omdat het om de "snelste tijd" gaat. Immers de endurance lijfspreuk is: to finish is to win en it's not te distance that kills the horse but the speed...
Oftewel rij gewoon normaal anders krijg je hele grote problemen als je ze overneemt.
Verder is scheren een superoptie (als ze niet 24/7 buiten staan in de winter), mijn fjord gaat ook een dezer dagen dr jas uitdoen, idd om dezelfde reden.
Je kunt ook een racestreep scheren (onderkant hals en buik) of half (jachtmodel).
Succes!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 11:23

Ik ga ze heus niet over de kop rijden, wees maar niet bang, ze kunnen het conditioneel aan, ze zijn goed getraint. Het staat erbij omdat ik anders reacties krijg dat ik zo moet rijden dat ze niet gaan zweten ofzo..
's winters staat ze 14 uur per dag buiten, het paard in kwestie onder een dikke deken, de rest zonder, gewoon met een lekkere jas van hunzelf.

Wat is een racestreep precies? Ik heb er al vaker over gehoord, maar wat doet het precies? Ik heb geen ervaring met scheren, dus dan zal dat wel de makkelijkste manier zijn, en het minst ingrijpend.
en half is dat soort dekenmodel? Sorry, ik heb echt geen verstand van scheren, heb ook nog nooit een paard gezien die zo'n dikke wintervacht krijgt!

Groetjes Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:30

Afbeelding

Dit is volgens mij een race streep, loopt dus helemaal door op de hals. Ik had toen de buik erin gelaten, maar die kun je ook helemaal scheren.

Het dekenmodel is volgens mij hetzelfde als de racestreep alleen dan de hele hals kaal. Zodat het lijkt dat je een uitrijdeken erop hebt liggen (maar goed dat is mijn idee)

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:38

scheren kan idd een optie zijn, ik heb me ook ingeschreven voor die rit en mijn paard staat ook al behoorlijk dik in het haar. ik kijk gewoon ter plekke wat hij die dag aan kan.

vind het veel belangrijker dat mijn paard over een x aantal jaar nog een super paard is dan dat ik op zo'n informele wedstrijd mijn paard uitput.
om een dikke 10km per uur te rijden moet je paard echt wel wat in zijn mars hebben.

ik zou zeggen, scheer je paard, rij de 25 km en geniet van de mooie omgeving en achteraf zie je wel hoe "goed" je geeindigd bent.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 18:56

goed, was dus stom om dat erbij te zetten, nu denkt iedereen dat ik m'n paarden over de kop rijd..
Ik geniet er echt wel van en iedereen kan beamen dat als er iemand is zonder ambities ik dat wel ben! Heb nog nooit wat gewonnen en heb daar ook nooit ambities voor gehad, en heb die nog steeds niet.
Het is een informele rit, maar ik wil wel weten wat mijn paarden kunnen, maar ik ben echt wel voorzichtig.

Bedankt voor de reacties verder, ik ga er nog even over denken hoe ik d'r ga scheren, maar het is wel echt nodig, want thuis kan ze nog geen 10 min lopen zonder helemaal bezweet te zijn.. dat ga ik haar dus geen paar uur aandoen.

Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:00

Ik zou haar in het dekenmodel scheren; alles eraf wat onder de deken zit, de rest laten zitten. Zo kan ze de warmte kwijt, maar heeft ze het onder de deken niet te koud.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 19:03

aha, dus als ik haar helemaal scheer, en een gewone deken gebruik, zou ik eigenlijk een halsdeken moeten hebben? mag ik dat concluderen?

Dat was idd ook nog een vraag van mij..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:39

ik had vorig jaar mijn oude fjord ook geschoren op zijn benen na maar voor de rest wel helemaal. ik had toen voor hem een halve hals deken van 300 gram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Noor17, Symke en 81 bezoekers