Goodtimes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Goodtimes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 15:41

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de hengst Goodtimes. Ik heb een paar keer een ongeluk gehad met een Goodtimes, en toen heb ik verhalen gehoord van klasgenoten dat zij er ook een paar kenden die een afschuwelijk karakter hebben, wat dit paard wel enigszins heeft. Nou vraag ik me af of dit vaak voorkomt bij nakomelingen van Goodtimes. Het paard waar ik het over heb is ontzettend lui en doet alles om onder het werk uit te komen, en daar hoort ook het slaan naar ons toe. En dan bedoel ik niet per ongeluk in mijn richting slaan, maar echt met opzet. Tijdens het rijden kan hij ontzettend bokken en omhoog komen. Ik heb al eens een paar weken niet kunnen rijden omdat ik van hem afgevallen was. Je kan wel nagaan hoe vervelend dat was! Gelukkig rijd ik nu alweer, maar ik vraag me af of dit paard te veranderen is of dat dit probleem echt in zijn karakter zit en dus onveranderlijk is....

Alvast heel erg bedankt!

xxx Pneekz

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 15:43

Ik heb Goodtimes laatst gezien, en ik vind het een super hengst. Ik heb hem op stal geaaid en vond hem daar super lief. Absoluut niet bijten ofzo. Hij was ook erg mooi. Maar ik weet dus niet wat voor karakter hij verder heeft.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 17:11

Ja, oke, hij is lief, maar ik vraag me meer af of zijn nakomelingen over het algemeen lief of juist niet zijn. Ik bedoel, Iglesias bijt ook continu op stal, maar zijn nakomelingen zijn superlief (tenminste die die ik ken...)

xxx Pneekz

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:35

Good Times geeft super trouwe, eerlijk, veelzijdige, lieve, hardwerkende dieren.. maar er zijn altijd uitzonderingen.. Paarden hebben namelijk ook nog een moeder.......

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:16

Van wat ik van Goodtimes gezien heb op de hengstenshow en op stal, is het een lieve eerlijke hengst met een fijn karakter.
Wat zit er voor merrie achter?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 08:35

Tja, Goodtimes is net als een PUrioso niet de makkelijkste, maar hij geeft prima spirngpaarden. Vind het een goede hengst. Zelf zie ik geregeld een jaarling van Goodtimes, een hengstej, wel mooi paardje, maar een echte heer.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:02

Inderdaad ,hier wordt gevraagd wat voor merrie zit er achter,wat een juiste vraag is.

En dan gaat het nog niet over de afstamming van zo'n merrie.
Maar over het karakter.

We komen dan aan het onderwerp inprinting van het veulen.

Wanneer een veulen geboren wordt in een grote fokstal waar meerdere merries een veulen hebben en waar de aandacht naar het veulen alleen door de merrie bepaald wordt ,heb je op latere leeftijd kans op zulke gedragsstoortenissen.

voorbeeld:Moeder staat met veulen in een box.
Wanneer er iemand langs komt loopt de moeder met de oren in de nek dreigend op die persoon af. Wat zie je na enkele weken:
Wanneer je het veulen als "mens"aanhaalt komt het veulen zenuwachtig naar je toe ook met de oren in de nek.

Nog een voorbeeld.
Moeder en veulen staan langs een paard die moeder echt niet mag.
Dus zo gauw dat paard richting de moeder komt slaat moeder tegen de wand.
Wat zie je op latere leeftijd bij sommige veulens:
Wanneer er in zijn/haar beurt ook iets dreigends op hem/haar afkomt, hup slaan.

Nog een:
Moeder en veulen.
Je wil in de stal komen bij het veulen wat doet die moeder;
Ze draait de kont naar je toe om het veulen te beschermen.
Wat zie later bij dat veulen als paard:
Wanneer je hem/haar uit de stal wil halen draait ie de kont naar je toe.

En zo zijn er nog 100 voorbeelden van niet prettig gedrag, ontstaan in de eerste levensjaren.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 09:16

Ja, maar dat zijn allemaal stalondeugden. Dit paard is op stal wel braaf, alleen tijdens het werk niet, en dan maakt het niet uit of je longeert of rijd, hij blijft lastig. Ik weet niet meer precies de naam van de moeder, dus dat ga ik nu nog niet zeggen, maar ik zal vanavond even kijken, dan weten jullie morgen meer.

Ik weet ook niet of het waar is, dat goodtimes nakomelingen lastig zijn, maar omdat mij dat verteld is wil ik het graag aan jullie vragen. Snap je?

Thanx,
Pneekz

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:30

Oh,....
Hij wil niet luisteren of werken.
Heeft dit dan ook niet met de opvoeding of inprinting te maken???
Is een denkertje !!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:17

Ik heb veel Goodtimessen (??) meegemaakt, zijn stuk voor stuk 'rillerige' paarden, snel beledigd en geprikkelt. Echt paarden die een ervaren ruiter vragen. Opvoeding speelt een erg grote rol, maar afstamming ook.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 11:33

Nee, Troef, ik denk niet dat het met de opvoeding te maken heeft gehad, want dit paard is door zeer ervaren mensen opgevoed. Dit paard is een koetspaard, dat zowel voor de koets als in de dressuur en het springen word gebruikt (al zal hij het springen waarschijnlijk nooit leren....) Maar in ieder geval, hij is in het bezit geweest van Ad Aarts (bekende menner) en staat nu als school-en koetspaard op het hippisch centrum in Deurne...
Dus ik denk dat het toch echt in zijn karakter zit....

Hoe het met de inprinting zit weet ik niet... dat gaat te ver terug. Ik heb hem nooit gekend als veulen.
xxx Pneekz
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 11-04-02 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:36

"Echt paarden die een ervaren ruiter vragen"

En nu komen we weer terug bij andere Topics.

Voor wie moet er nu gefokt worden?

Voor ervaren ruiters of voor algemeen gebruikers.

Want het blijkt dat goodtimes - kinderen toch goed in de markt liggen bij de sportmensen.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 11:41

Maar parnassia,

kan je wat meer vertellen over de goodtimes die jij gekend hebt? Ik zie dit paard waarschijnlijk nooit of in ieder geval niet vaakmeer, maar omdat ik blijvend letsel aan hem heb overgehouden is het best belangrijk voor me, om zo veel mogelijk erover te weten. Snappie?

thanx...

xxx Pneekz

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:43

staat nu als school-en koetspaard op het hippisch centrum in Deurne...

Zal allemaal wel meevallen,anders wordt hij niet als schoolpaard ingezet.

Ad Aarts kennende zit deze man niet zo in elkaar om jullie te laten te verongelukken.
Laatst bijgewerkt door Troef op 11-04-02 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 11:54

Toevallig gaf ad aarts me les op het moment dat ik van hem afviel. Hij schrok zich wild en sindsdien mag niemand meer met dat paard in de les komen voor hij gelongeerd is. En met de blijvende schade valt het niet mee, ik ben mede daardoor gestopt met deurne (en er waren nog andere redenen maar die doen er op dit moment niet toe) omdat mijn rug het stalwerk niet meer aankan. Na 4 boxen mesten heb ik de hele dag pijn... En niet zo'n beetje pijn... helaas...

xxx Pneekz

By the way: geloof niet alles wat er over deurne word gezegd, je wilt niet weten hoeveel mensen er per jaar in het gips zitten, met krukken lopen, enz...
Ken je Ad trouwens? Omdat je zegt Ad Aarts kennende?
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 11-04-02 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:03

Pniekepnak schreef:

"By the way: geloof niet alles wat er over deurne word gezegd, je wilt neit weten hoeveel mensen er per jaar in het gips zitten, met krukken lopen, enz...


Antwoord Troef:

Nu stop ik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:41

Ik heb er eentje van dichtbij 'mogen' meemaken en die was staatsgevaarlijk.
gruwelijk hoog steigeren e.d.

Maar voorzover ik weet geeft Goodtimes normaliter werkwillige dieren.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 13:15

thanx!!

dat zijn er al twee!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:47

pniekepnak schreef:
thanx!!

dat zijn er al twee!!


Het lijkt me niet dat het hier om een optelling hoort te gaan, door 1 of 2 slechte ervaringen hoeft een hengst nog niet slecht te vererven. Het kan ook dat dat paard daar totaal niet lekker in zijn vel zit of wie weet wat hij heeft, een medische oorzaak???
Een van de paarden die ik nu heb is ook waarschijnlijk ooit verkocht omdat er volgens hun "niks mee te beginnen viel". Echt klink klare kul!!! Je moet wel met hem om kunnen gaan en eerlijk en consequent zijn. Anders heb je aan hem een slechte Extreme duivel en terecht!
Maar ik heb nog nooit zo'n positief werkwillig & lief paard gezien en van zulke moet je er meer hebben. Door zulke dingen laat ik me echt niet snel afschrikken!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 13:53

Dat bedoelde ik niet helemaal, chantal.

Ik bedoelde met 'dat zijn er al twee' eigenlijk meer: dat zijn al twee reacties waar ik wat aan heb. Heb namelijk net een heel nuttig pb'tje gehad en de reactie van Sjuimpje heb ik ook wat aan. Heb je goede ervaringen met een goodtimes? Prima, maar zeg dat niet alleen dat je er goede ervaringen mee hebt, maar ook waarom, wat wel goed was, en wat niet, dan heb ik er wat aan. En geloof me, ik heb inmiddels wel geleerd eerlijk en consequent te zijn, hoor, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

xxx Pneekz

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:46

pniekepnak schreef:
Dat bedoelde ik niet helemaal, chantal.

Ik bedoelde met 'dat zijn er al twee' eigenlijk meer: dat zijn al twee reacties waar ik wat aan heb. Heb namelijk net een heel nuttig pb'tje gehad en de reactie van Sjuimpje heb ik ook wat aan. Heb je goede ervaringen met een goodtimes? Prima, maar zeg dat niet alleen dat je er goede ervaringen mee hebt, maar ook waarom, wat wel goed was, en wat niet, dan heb ik er wat aan. En geloof me, ik heb inmiddels wel geleerd eerlijk en consequent te zijn, hoor, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

xxx Pneekz


Ik heb zelf totaal geen ervaring met een Goodtimes nakomeling, daar gaat het me ook niet om. Ik heb wel ervaring met de paarden die een beetje dezelfde bloedvoering hebben. Maar wat wil je eigenlijk met die reacties bereiken en hoezo nuttig?
Over dat eerlijk en consequent, heb ik gezegd dat je dat niet doet Verward Ik heb gezegd hoe ik mijn eigen paarden hoor te behandel en specifiek dat ene paard van mij. Als het goed is heb je boven die zin ook een aantal andere redenen gezien die een oorzaak kunnen zijn waarom dit paard volgens jou niet handelbaar is tijdens de training.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 15:11

Over het algemeen heeft een paard met appeltjes het naar zijn zin op stal. Die heeft hij. En op Deurne nemen ze geen paard dat medisch niet volledig in orde is. En er lopen daar genoeg mensen rond die heel goed weten wanneer er iets mis met een paard en wanneer niet. Dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. En nee, je hebt niet gezegd dat ik niet consequent en eerlijk ben, maar je hebt dat wel als reden genoemd, terwijl het niet zo moeilijk is om te begrijpen waarom dat gewoon niet zo is. Dat paard is niet van mij, maar hij staat wel op een stal waar hij prima verzorgd word. En waarom het van mij zo van belang is? Ik heb het hierboven ook al een keer gezegd, maar ik ben van hem afgevallen, heb blijvend letsel overgehouden waardoor ik het stalwerk zoals mesten e.d. niet meer goed kan, wat een van de doorslaggevende redenen is dat ik gestopt ben met deurne. Ik ben niet gestopt met de paarden, want ik rij nog wel, en ik interesseer me nog steeds in de fokkerij. Ik wil graag veel weten over het paard dat mijn rug voor de rest voor mijn leven verpest heeft, is dat zo raar? En als het wel zo zou zijn, dat dit karakter vaak voorkomt bij Goodtimes-nakomelingen, weet ik dat ik geen Goodtimes moet kopen!!!

xxx Pneekz

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:30

Misschien heeft het paard wel ergens pijn. Ik ken een hoop Goodtimes die echt heel braaf zijn, maar ik ken een hele hoop brave paarden die door pijn in monsters zijn verandert. Misschien eens goed naar hem laten kijken. Het kan overal vandaan komen.

Ik sluit hierbij niet uit dat het geen gedragsprobleem kan zijn.

Groetjes Merilyn

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:45

Opvoeding en lichamelijke gesteldheid heeft de meeste invloed op karakter en gedrag van een paard. Maar ook de afstamming speelt een rol, vaak zie je in bepaalde merrielijnen (of van een hengst) nakomelingen met een vergelijkbaar karakter. Waar het om gaat in dit topic is: "wat is jullie ervaring met het karakter van een Goodtimes-nakomeling?".
Is toch leuk en interessant om te weten?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 15:53

Dank je parnassia, dat heb je nou heel goed onder woorden gebracht!!!

xxx Pneekz