En hoe bevalt het tot nu toe? (1e jaars studenten)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

En hoe bevalt het tot nu toe? (1e jaars studenten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 14:13

Het nieuwe schooljaar is nu al weer bijna 2 (en voor sommige misschien 3) weken bezig.
En mijn vraag aan de nieuwe studenten van dit jaar; hoe vinden jullie dat het tot nu toe gaat?
Vind je het makkelijk of juist heel erg moeilijk? Is het interessant of toch niet zo leuk als je gedacht had?

En het op kamers gaan hoe gaat dat tot nu toe?

Verder aan alle studenten die met het PGO-systeem werken; hoe vinden jullie dat!?

Ik ben nu dus bijna 2 weken bezig met gezondheidswetenschappen. Ik vind het interessant maar de vragen die we bij ons onderwijsgroepje moeten beantwoorden vind ik of vaag of toch best lastig.
Vaak is de literatuur in het engels en dat gaat bij mij niet goed Verdrietig . In het nederlands kan ik wel goed meekomen maar in het engels lig ik heel erg achter en kan ik ook niet die vragen beantwoorden.

Het op kamers gaan gaat steeds eitsje beter, ik begin me ietsje beter op mijn gemak te voelen en ik slaap nu al tot 8 uur uit.
Ook kan ik me in maastricht steeds beter uit de voet maken (OV is geweldig omt e hebben Tong uitsteken)

Alleen het PGO systeem vind ik nog wele en vaag systeem, vooral de manier waarop dit systeem aan ons werd uitgelegd! Heerl erg wennen dus! Ik had het wel een beetje anders verwacht en ik merk ook wel dat de omgeving het nog niet kent.

Hoezo heb jij geen vakken en geen boeken? Dat snapt niemand.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:07

Ik vind het echt super leuk! Leuke school, gezellig mensen! Nee echt helemaal top. Sommige vakken vind ik echt heel moeilijk maar het is vooral het begin denk ik dat er met zoveel woorden wordt gegooit die je niet eens kent...

1 oktober krijg ik mijn ov dus daar kijk ik ook al naar uit Haha!

Ik doe trouwens HBO-V aan de HvA...En zit niet op kamers...

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Saera

Berichten: 178
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:09

ik kijk ook erg uit naar mijn ov (vrienden over heel NL Knipoog )
School valt me ook tot nu toe mee, klas is ook oké, nog geen echte tegenvallers op wat miscommunicatie na. En ik reis (maar) +- 50 minuten dus zit niet op kamers. (als ik er al 1 zou kunnen vinden Tong uitsteken )

miss you
Uneksia

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:22

Fleury schreef:
Alleen het PGO systeem vind ik nog wele en vaag systeem, vooral de manier waarop dit systeem aan ons werd uitgelegd! Heerl erg wennen dus! Ik had het wel een beetje anders verwacht en ik merk ook wel dat de omgeving het nog niet kent.


Komt helemaal goed, na een tijdje ga je de voordelen zien van het systeem. Doordat je in een groep een probleem met bijbehorende oplossingen bespreekt en daarover discussiert onthoud je dingen heel makkleijk. Ik had daar echt enorm voordeel van bij tentamens. Heel veel dingen blijven gewoon in je hoofd zitten, beter dan door 'stamp' werk.
Je hebt inderdaad niet echt boeken, maar heel vaak is het zo dat een blok toch wel een 'basisboek' heeft.
Ook leer je er goed van samenwerken en leer je veel mensen kennen doorat je in verschillende onderwijsgroepen terecht komt.
En dat Engels, dat is een beetje een kwestie van oefenen Lachen dan gaat het vanzelf beter.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:39

PGO is voor mij gesneden koek, omdat ik er op het HBO al 4 jaar mee uit de voeten moest. Wat dat betreft lig ik dus wel een stukje voor. Ook Engelse literatuur heb ik geen problemen mee (ik doe dezelfde opleiding als Fleury), maar ik vind de stof nog wel wat saaitjes, en hoop dat er toch gauw wat meer uitdaging komt!

Ik houd moed Haha!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:38

Het is even wennen voor mij na een jaartje rust.. Werken! Haha!
Maar ik vind het leuk! Doe journalistiek in Zwolle. 1ejaars.. En het valt me mee. Nog niet superdruk. Wel veel opdrachten..

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:20

Ik doe nu nederlands recht in rotterdam, en ik vind het een heerlijke studie!! Lekker veel lezen en zelf doen, en geen kleine klasjes, echt voor mij gemaakt!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:23

Ik doe nu 4 weken de Pabo aan InHolland en het bevalt me toppie, aardige leraren, toppie klasgenoten. Binnekort beginnen we met de studiegroepjes.

Het enige nadeel vind ik dat ik snel tentames krijg, niet aanstaande week, maar die erop krijg ik al NL

22 Januari verwachten we ons kleintje

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:25

Zit nu 3 weken op 't MBO paardenhouderij, is voor mij ongeveer een half uurtje met de trein en dan nog een klein stukje met de bus. Ik zit dus niet op kamers, maar het bevalt goed hoor!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:30

Ik ben eerstejaars Rechten aan de UvA en na een lichte paniek in de eerste week vind ik het echt super! Grote groepen, interessante onderwerpen, goed leesbare boeken, niet te veel herhaling, maar wel genoeg uitleg. Enige nadeel is dat er zelden genoeg plek in de collegezalen is.
Woonde al in Amsterdam, dus daarin is niets veranderd.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

lovemangga
Berichten: 319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:31

ik zit sinds gister op school Haha!:D daarvoor eerst een week stage + 2 dagen. (kheb elke maandag + dinsdag stage)
kdoe dierverzorging.
en het bevalt me tot nog toe goed! kheb 10 uur praktijk in de week en 2 uur theorie, nl. engels en wiskunde beide 1 uur! wat wil je nog meer!!!

greetzz

muppetmayo

Berichten: 3391
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:33

wel weer wennen hoor na zo'n jaartje werken! maar t komt allemaal langz\aam weer bovendrijven Knipoog Zit in utrecht, doe de opleiding oefentherapie cesar Tong uitsteken Iemand anders nog in utrecht en zin om eens te meeten in deze studentenstad? Tong uitsteken ik kan er namelijk nog niet echt wijs worden hahahaha. T is voor mij naar school wel bijna 2 uur reizen, en dr zijn weinig kamers. gaat ook niet omdak dan alsnog iedere dag naar me paardje moet Knipoog

Onderschriftloos....

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:53

Zit op de VU in Amsterdam, doe bewegingswetenschappen, en ik vind het heerlijk! Geen gezeur van leraren, alles zelf indelen, niks verplicht (behalve 1 middag practicum) en het belangrijkste is dat ik het gewoon een vreselijk interessante studie vind! Nee hoor, ik ga dit met gemak nog 6 jaar volhouden Haha! ...

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:57

Ik vind het na 2 jaar freewheelen op het MBO tegenvallen...

Ik heb al eens een HBO opleiding gedaan, maar daar was ik na 1 jaar mee gestopt, maar ik vind wel dat ik daar m'n voordeel mee heb. Ik heb het PGO-gedoe al door terwijl m'n medestudenten dit nog niet helemaal hebben. Ik vind PGO dan ook niet zo'n hele zware dobber. Het is alleen dat we 3 projecten hebben, met 3 verschillende groepjes, dus het plannen hiervan is echt heel irritant, aangezien iedereen in elke groep aparte afspraken heeft enzo, knap irritant.

Verder ga ik er wel vanuit dat alles goed gaat komen dit jaar, ik heb nog bij geeneen vak zoiets gehad van: waar gaaaaaat dit over Scheve mond

Ik doe trouwens HBO Vastgoed en Makelaardij op de HES/Hogeschool Rotterdam.


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:00

lovemangga schreef:
ik zit sinds gister op school Haha!:D daarvoor eerst een week stage + 2 dagen. (kheb elke maandag + dinsdag stage)
kdoe dierverzorging.
en het bevalt me tot nog toe goed! kheb 10 uur praktijk in de week en 2 uur theorie, nl. engels en wiskunde beide 1 uur! wat wil je nog meer!!!


Uh, het is wel wat minder praktijk hoor, en wat meer theorie.
Maar daar kom je nog wel achter.
Maar deze opleiding bestaat wel uit veel praktijk, zeker als het praktijkleren er ook nog bij komt.
Verder veel zelfstandig werken, voor een project dat het hele jaar duurt.

Sinds woensdag zijn de lessen dus weer bij ons begonnen, maandag en dinsdag altijd vaste stage dagen en je hebt een begin en afsluit week stage.
En daarvoor nog kamp gehad, 3 daagjes.

De schooltijden bevallen me wel, de klas weet ik nog niet, nog niet echt hoogte kunnen krijgen van bepaalde klasgenoten.
Lessen heb ik gedeeltelijk vorig jaar al meegemaakt, weet er dus al het een en ander vanaf.
Maar de lessen van nu stellen nog niks voor, allemaal dat kennismakingsgedoe.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:14

Studie leuk, mensen leuk, Wageningen leuk, alleen alles is een beetje wennen. Op kamers is super gezellig, maar ja wat wil je als je met een bokker samenwoont. Hey Maik, prettig weekend he!!! Tot zondag!

Van vallen leer je opstaan...!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:16

Hee, jij zit ook op Uns40 Knipoog
Ja, dat PGO vind ik ook nog steeds een beetje vaag, komen bij ons altijd nogal vage vragen uit (doe dan psychologie) en hersenanatomie is errug lastig, vooral in het Engels.
Op kamers gaat ook steeds beter, koken gaat al redelijk, alleen biefstuk ga ik voorlopig niet meer proberen *grinnik*

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:42

Ik doe nu bloemsierkunst niveau 3, ik vind het leuk en de klas is ook niet slecht. Maar jemig, wat is het wennen zeg... Huiswerk maken, met boeken slepen.. Ik heb al twee jaar geen normale les meer gehad, ik ben er echt helemaal uit merk ik wel... Scheve mond
Gelukkig zit ik er maar 1 dag in de week, ik heb dus wel even de tijd voordat het huiswerk af moet zijn Tong uitsteken
Verder bevalt het me echt, het is gewoon echt wennen.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^


Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:49

pgo is nog erg wennen!
was gewend op de havo geen kloot te hoeven doen en alles te halen...

nou doen wij dit jaar ook de mini-onderneming dus dat wordt erg leuk, maar ook druk!

heb veel leuke klasgenoten en enorm veel nieuwe vrienden (had ik nog nodig Tong uitsteken )

loop met een moduulboek in me tas + een collegeblok nog wat pennen en that's it... heb me boeken alleen maar thuis nodig (behalve voor bedrijfsadministratie) en dat is ook nog ff wennen, om "thuis" echt aan de slag te gaan en niet relaxed tv te gaan kijken...

verder super naar me zin!
kunt er heerlijk goed uitgaan, voel me er echt thuis!
ben superblij dak deze keuze heb gemaakt

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:26

Ik doe nu rechten in utrecht en dat bevalt wel goed. Hiervoor heb ik farmacie gestudeerd en toen kwam ik erachter dat zo'n praktische/betastudie me toch niet zo ligt...
Het is wel erg veel lezen, na 8 maanden werken is dat wel weer wennen Haha!. Het fijne aan deze studie vind ik dat ze precies aangeven wat je moet lezen en maken. Bij farmacie hadden we pgo en dat vond ik echt een k*tsysteem, je moest zelf maar uitzoeken wat je voor een tentamen moest leren etc.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:30

Ik doe fysiotherapie in nieuwegein. Deze school werkt niet met het pgo-systeem, en daar heb ik bewust voor gekozen Lachen. Het bevalt me erg goed, het is interessant, leuk, gezellig, en ik heb een hele leuke klas Haha!

[o]

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:45

Wat is PGO? Verward (probleem gestuurd onderwijs?) Dat hebben wij dus niet.

Ik doe in Nijmegen een lerarenopleiding Nederlands en ben nu volgens mij alweer drie weken bezig! Haha!
Ik vind het tot nu toe erg leuk, kan het ook goed vinden met leraren en klasgenoten. Ook de school zit er makkelijk in elkaar en heeft een gezellige sfeer waardoor je je snel thuisvoelt.
De stof is vaak wel erg moeilijk en doordat ik sommige boeken nog steeds niet heb! Kan ik het huiswerk alleen via veel omwegen of gewoon weg niet maken en dat maakt het alles natuurlijk nog moeilijker.
Ook vind ik het heeeel erg moeilijk dat we zoveel huiswerk hebben! Ik heb vijf jaar op de havo geen reet uitgevoerd! Nu MOET ik het huiswerk wel maken, want dat wat je thuis moet maken wordt niet in de les besproken, alleen wanneer je het niet snapt (veel zelfstudie dus) En omdat ik zo lang niets heb hoeven doen is het voor mij erg moeilijk om eenmaal aan mijn huiswerk te beginnen.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:01

Ik ben nu net 2 weken bezig aan de Pabo, Hogeschool Domstad in Utrecht en ik moet zeggen, het bevalt me prima! Ik zag er toch best wel tegenop, maar al bij de 1e introductiedag merkte ik dat ik een ontzettend leuke klas heb waarin iedereen elkaar respecteert en normaal met elkaar omgaat, en dat scheelt al een heleboel.

Tot nu toe is het allemaal best relaxed, hoewel ik al wel aan het werk word gezet met presentaties, tentoonstellingen, werkstukken, tentamens... Meeste dingen vind ik ook echt interessant, maar ik moet wel erg wennen aan de vrijheid die je hebt en dat dingen soms erg vaag of slecht geregeld zijn. Zo hadden we gister een toets waarvan niemand wist dat we die hadden of waar die over ging, of stonden we met 3 klassen bij het ICT-lokaal om er daar achter te komen dat het een les op inschrijving was... Scheve mond We hebben nog steeds geen postvakjes of studentenkaarten, maar verder is het allemaal best te doen. WEl wennen is dat je echt veel thuis moet doen, dat lessen op inschrijving zijn enzo, veel meer zelfstandigheid dan ik gewend ben. Ik schoof altijd alles voor me uit enzo maar dat kan nu gewoon niet meer, moet echt alles gaan bijhouden en dat is wennen, zeker als je in de afgelopen jaren weinig hebt gedaan om over te kunnen of je examen te halen...

Ik doe nu eindelijk iets wat ik echt leuk vind, het is ook heel leuk om in de klas te zitten met mensen die allemaal hetzelfde doel hebben. Binnenkort 1e stage en kamp, heb er echt zin in!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:08

ik doe de hotekschool en ik woon op de capus. Heb een vreselijk leuke gang en echt toffe mensen met wie ik meestal samenwerk dus dat is prima
Verder is de opleiding erg pittig maar nog steeds leuk. Het is wel vreselijk hard werken

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:26

Officieel studeer ik nog niet, maar vind zelf wel dat ik ook onder dit kopje val, dus reageer lekker toch Tong uitsteken

Ik zit sinds 2 weken op de Vrije Hogeschool in Driebergen en het bevalt me héél goed! Gezellige mensen, leuke vakken en een ontzettende super sfeer!!! Wel ben ik de introductieweken een beetje zat (maar die zijn nu gelukkig over) en heb dus erg zin in komende week als het 'echt' begint.
Op kamers wonen moet ik wel aan wennen. Op zich gaat het prima; ik zit eigenlijk nooit alleen thuis en doe veel met anderen, maar toch... Ik ben gewend in een heel druk huis met z'n 6-en te wonen, en dan is het soms wel stil. Ik mis m'n ouders, broertjes en vriendje dan ook op momenten heel erg (hoewel het toch allemaal heel leuk en gezellig is). Maar goed, daar moet ik denk ik vooral even doorheen want het is wel tijd dat ik wat meer onafhankelijk word Lachen

You can either agree with me or be wrong.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, Maliboe, Zira1994 en 187 bezoekers