goede KWPN dressuurhengst voor niet meer dan ongeveer 600??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

goede KWPN dressuurhengst voor niet meer dan ongeveer 600??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 14:57

aangezien ik zelf de dekking van een van mijn paarden moet betalen dit jaar,wat ik trouwens heel normaal vind,ben ik op zoek naar een goede hengst die niet te duur kost,meeste zijn al gauw 800/900 euro en sinds dat voor iemand die 20 uur werkt geen kattenpis is vroeg ik me af of jullie nog suggesties hadden?

ik geloof dat samber niet al te duur is,maar weet niet precies hoeveel en om nou bij alle hengstenhouders alle boekjes op te vragen.

iemand suggestie?

is voor een stermerrie van glendale*souvenir,hengst moet minstens 1.65 zijn,goed karakter doorgeven en beetje commercieel zijn ivm eventueele verkoop van veulen.

alvast bedankt!

Z1+4


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:21

nou, [naam verwijderd]....wat jij zoekt, dat zal je niet vinden....een dressuurhengst die een beetje commercieel handig is voor onder de 800 Euro, die zijn er niet binnen het kwpn. 800 euro is het laagste wat je zult vinden op dressuurgebied. Kwa springen zitten de geodkopere hengsten rond de 650-700 Euro.

Bij het NRps zitten nog wel hengsten onder de 800 euro die dressuurmatig mee kunnen komen. Ik weet de prijzen niet zeker, maar Respect en Parlando, die zullen toch niet duur zijn?

Maar commerciele tip: investeer de extra 300 euro in dekgeld als je het veulen toch wilt verkopen. Een veulen met een klinkend papier verkoopt gewoon makkelijker dan eentje met een minder klinkend papier. De prijs zal ook beter zijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:44

Hoi Paulanda,

Wat dacht je van Equador, Voltaire x Joost. Hij is de vader van Idocus de KWPN goedgekeurde dressuur topper van Marlies vna Baalen, verder is ook Bertolucci van Jeanine Fiechter van Equador. Hij is niet alleen een dressuur maar ook een spring vererver Jackson is ook een goedgekeurde zoon van hem. De hengst is eigendom van een aardige man in het Noorden van het Land zijn naam is Henk van Dam. Hij vraagt maar 550,- Euro dekgeld. Zijn telefoonnummer is 0594-513299. T is echt een super hengst. Succes ermee

Gratis af te halen mooie jonge katten


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:58

Een optie is om voor een jonge hengst te kiezen die nog geen nakomelingen heeft. Die zijn altijd een stuk goedkoper.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:52

Wij hebben ook een Equador op stal, is een mooie merrie. Ze geeft ook mooie veulens.
Equadors zijn ook best wel populair.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:00

Ik zou toch investeren, die 200 of 300 euro zorgen ervoor dat jij je veulen ook voor meer geld kunt verkopen en misschien wel een beter veulen krijgt...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:03


Goedgekeurd onderschrift :)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:23

Wat dacht je van Elcaro, die kost 680 euro en dat is toch ook een goede dressuurpaardenvererver. Tiffy is ook een dochter van hem, zie profiel, en hij heeft ook twee KWPN-goedgekeurde zonen, Jacardo (mv. Renville) en Jeraldo (mv. Rinaldo).

Samber is idd niet zo duur meer, maar hij bevrucht ook niet zo goed meer en je moet je merrie naar hem toe brengen, want voor zover ik het begreep is zijn sperma niet goed genoeg om te verzenden. Als je dat geen probleem vindt, is Samber ook geen verkeerde. Mijn andere merrie Zio is momenteel drachtig van een Samberzoon, nog twee maandjes Pling .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:07

hanna schreef:
Wat dacht je van Equador, Voltaire x Joost.


een hengst met een afstamming Voltaire x Joost is per definitie GEEN dressuuurpaard. Als er nakomelingen zin die wel dressuurmatig goed mee kunenn doen, is dat eerder toeval dan gericht gefokt...
Waarmee overigens niet gezegd is dat Equador geen beste hengst is, want dat is hij zeker wel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:03

Toevallig komen de meeste dressuurpaarden uit springhengsten, ik geloof nog niet zo in dressuurfokkerij. Een springpaard moet goed kunnen galopperen en bergopwaarts gebouwd zijn. Dit moeteen dressuurpaard ook. Een springpaard dat niet goed kan lopen is ook niets waard. De betrouwbaarheid van de springindexen is beter dan de betrouwbaarheid van de dressuurindexen. Denk daar ook eens aan.
Overleg gewoon met een hengstenhouder. Je moet niet meteen geen springbloed willen gebruiken, dan wordt je fokproduct erg beperkt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:38

Toch, het Franse bloed van Voltaire geeft Voltaire nou niet direct genen waarvan je een extra draf mag verwachten....en als je de dressuurindexen wilt raadplegen, kijk dan maar eens naar het loop-talent van Joost nakomelingen...ook daar wordt je niet enthousiast van. Er zijn heel veel spring-gerichte hengsten die toch echt geen makkelijk lopende paarden geven. Tuurlijk zijn er wel degelijk spring-hengsten die dressuur-nafok kunnen opleveren (we denken aan Ferro, we denken aan Flemmingh, Emilion, Zuidhorn ook, en nog wel een heleboel). Maar voltaire staat niet echt bekend om zijn dressuurmatig presterende nafok, en Joost al helemaal niet.

Dat die nakomling van Equador, Idocus, goed loopt, zit hem in de zeer degelijke merrielijnen achter die Idocus. Dat heeft hij niet in het bijzonder te danken aan Equador.

Waar ik heen wil, als je spring-genen wilt gebruiken om een beter dressuurpaard te fokken, en dat kan soms heel wenselijk zijn, kijk dan wel even naar de hengst in kwestie. Niet iedere springhengst zal kunnen verbeteren.
Een voorbeeld van een modern gefokte hengst die ook een leuk moppie kan lopen is Ramon, afgelopen week te zien bij Wiepke Van de Lageweg. Jonge hengst, hoeft helemaal niet zo duur te zijn nog....maar volgens mij gaat ie dat wel worden, het is een hele beste.... Sigaar

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:45

Equador heeft op het moment veel nakomelingen in de dressuur lopen die het echt niet verkeerd doen!

Ik zelf heb een kennis die er een heeft en die gaat echt super over de benen, fijn karakter en een bloedmooi dier.
Ik weet zo niet meer het bloed van de merrie, maar dat was niet heel bijzonder, anders had ik het nog wel geweten Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:00

Waarom wil je eigenlijk een veulen fokken als die toch verkocht wordt ??

als je dat wilt doen investeer dan in een tophengst en niet een twijfelgeval.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 15:44

vind het vreselijk moeilijk de juiste hengst te kiezen,de een zegt de en de ander dat,je moet ook gewoon maar op je eigen gevoel afgaan denk ik.
het is allemaal gewoon heel duur en dan hoeft ze nog niet eens drachtig te worden en een goed veulen dat gezond is te geven,je hebt natuurlijk geen zekerheid.
zal er nog eens over na denken,hoeveel kost die rubiquil eigenlijk en heeft hij een site?

bedankt

Z1+4

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

lastig, hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:56

heb je wel gelijk in, iedereen zegt inderdaad wat anders maar jij bent toch degeen die wil fokken? en als het zoveel geld kost, waarom doe je het dan, er zitten namelijk inderdaad ook wel risico's aan vast. Denk gewoon goed na waar je aan begint en bedenk eerst voor je zelf wat je in je veulen hebben wilt en welke eigenschappen de merrie al heeft en je dus misschien moet aanvullen of versterken door de keuze van de hengst.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:00

Ik heb even wat huiswerk gedaan (tja, gek, maar het alternatief was de afwas.... Knipoog )

Dalhoeve: Nero kwpn, balzflug x Onyx, prijs 680 euro

Van Olst: Santiago nrps, Sandro hit x Classiker van Calypso II, 600 euro en Spargo aes, Negro x Damocles, ook 600 euro

Radstake: Neostan kwpn?, Florestan I x Debütant, 700 euro
en: Radar kwpn, Cocktail x Le Mexico( Utopia-moederlijn), 700 euro, en (das een aanrader; van Johan Hinnemann gereden door Marlies van Balen) Feinsinn, westfalen (kwpneisen wordt aan voldaan) euro 750,--

Nieuwe Heuvel Paddox kwpn, Ferro x Darwin, prijs 680 euro maar ook: Bachelor NH, nrps van Burggraaf x Baccarat, slechts 350 Euro, geeft heel veel echt mooie paarden die goed kunnen lopen, en eigenlijk altijd vooraan staan bij de nrps-fokdagen.
Vorig jaar stond op NH ook Parlando NH, nra, TCN partout x Uniform, toen ƒ 950,-- en REspect NH, nra, Rubinstein x Nurprimus, toen ƒ 850,--. Laatstgenoemde hengsten staan nu bij De Olen, nieuwe hengstenhouder, advertentie vind je in de Ids.

Zit er wat voor je bij?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 22:45

die paddox vond ik eventueel ook wel wat,riant van jazz*julio marinier ook maar vossen verkopen niet zo heel goed he?
obelisk ben ik ook gek van en olivi geeft vaak mooie koppies.
flemmingh vind ik ook super alleen die is me nu eventjes te duur voor leo.
en zat de hengstenboeken te bekijken en redford(krack c *ferro)vond ik ook een aantrekkelijke hengst,wel een gok z'on jong ding maar das ook wel leuk.

wil toch wel graag een kwpn'er,iig bedankt dees!
zal nog even naar radar kijken in het grote boek Haha!

Z1+4

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:07

Maar als je nu al zit te beknibbelen op zo`n 200 euro voor het dekgeld, waarom fok je dan uberhaupt? Fokken is sowieso al niet echt een winstgevende hobby en het dekgeld is nog het minste wat het je gaat kosten aan dit hele process (dekken, veearts, drachtige merrie=extra voeren, en dan een veulen opfokken totdat het verkoopklaar is).
Als je dan toch nog een kans wilt maken dat je (een kleine) winst over gaat houden aan dit hele process, dan kun je beter maar investeren in een goede dekhengst die goed bij de merrie past. En zelfs al hoeft het geen geld op te leveren, dan nog vind ik een goede partnerkeuze belangrijk. Anders ben je niet aan het fokken, maar aan het vermeerderen. Ga niet fokken omdat je toevallig een merrie hebt.

Overigens moet ik toegeven dat ik zelf dus ook schuldig ben aan "goedkoop fokken". Ik heb een hengst en een merrie, dus dekgeld ontliep ik al. Bij de nakomeling kan ik geen eens papier krijgen. Maar van te voren heb ik wel vastgesteld wat ik ging doen met dit veulen. Ik wou een veulen voor mezelf fokken en wist al dat ik de middelen heb het veulen te ondehouden. Ik had dit veulen nooit gefokt als het voor de verkoop zou zijn geweest. (Hoewel de markt voor ongepapierde sportpaarden hier wel beter is dan in NL).
Kelvin is trouwens wel mijn megacrack hoor Lovers

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:26


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:00

Ik weet niet van waar je moet komen, maar hier staat saros Van't Gestelhof ter dekking.(in België hé)Tis dan wel geen KWPN maar is wel een kijkje waard mss...
Deze hengst fokt nooit vos (das al intresant daar vos veulens moeilijker verkopen) en hij fokt veel zwart (das ook weer interessant want zwarte veulens zijn gewild en aangezien je het wilt verkopen..)

BWP gekeurd - dressuur
zwart - 1m75 - 1995

-Zwart, groot, veel oprichting, uitstraling en super karakter
- Moeder : Elitemerrie kampioene '83, '84 & 85
index 205, moeder van 5 top dressuur paarden
- Grootmoeder index 211 Kampioene in '82, '83 & '84
28 gen. top Hannoveraans bloed
- Als 4-jarige : 10 overwinningen o.a.
reserve Belgische kampioen LRV +Cyclus
-Als 5-jarige : 12 overwinningen o.a.
Belgisch kampioen Jury: stap 7,5 /draf 8,5 / galop 9 / aanleg 9 (recordscore 84%)
- Fokt veel zwart (nooit vos) goed karakter, veel beweging en .... springen!
Veulenkampioen in Turnhout, Geel en Hoogstraten.
- Droomafstamming: dressuur en springen (56% volbloed)

Zoals je ziet kan hij ook springen wat belangrijk is (een goed dressuurpaard moet kunnen springen, kijk maar naar Ferro zijn score..) maar hij wordt voornamelijk uitgebracht in dressuur en zoals je kan zien doet ie dat goed.


Ik zou voor Saros gaan (als dat haalbaar is voor je) dekgeld weet ik niet wat dat kost, maar je kunt e natuurlijk gewoon eens mailen ofzo en vragen (vragen staat vrij) hier adres van de site daar kun je alles vinden over z'n nakomelingen enzo want dat ga ik hier niet allemaal uitleggen..

http://gestelhof.belgian-horses.com/kla ... index3.htm

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:26

Hoi,

*Wat denk je van Mistral?? Is dan wel een hengst die op nationaal niveau springt, maar super kan bewegen en veulens met veel beweging geven.
Hij is overigens een half broer van Roval Investement. Dus!! Het is een brave hengst, die goede karakters door fokt. dekgeld is 600 euro en hij staat bij de Hastrona Hoeve ter dekking.
Pling-day van Donnerschwee. Is een schimmel. Hij staat ter dekking bij De Ijzerenman. dekgeld 550 euro.
* Sir Holtrup van Silvio. Is een vos en staat bij de ijzerenman. hij wordt gereden door ik geloof Niels Bax. Dekgeld 365 euro.

Dit zijn een beetje de dressuurhengsten in jouw prijsklasse. Verder weet ik alleen geode springhengsten.

Mistral.

Afbeelding



D-Day
Afbeelding




Sir Holtrup
Afbeelding

Groetjes
Denise

George, We'll miss you. You were a great rider and a great trainer.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:36

vossen verkopen niet zo goed... Das toch wel de grootste onzin die ik de afgelopen maanden heb gehoord... Een goed paard heeft geen kleur...

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 23:11

bedankt voor alle adviezen,denise de 2 onderste foto's staan er maar half op.

groetjes nathalie

Z1+4

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 09:09

Je bedankt iedereen.
Maar heb je al een besluit?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 14:17

Hoi,

Ik snap niet hoe dat kan.
Maar voor foto's moet je dan maar kijken op www.deijzerenman.nl.

Welke wordt het??

Groetjes
Denise

George, We'll miss you. You were a great rider and a great trainer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers