onderhoud nieuw zadel nieuw hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

onderhoud nieuw zadel nieuw hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:41

Ik krijg volgende week mijn nieuwe KN en ook een nieuw hoofdstel.
Heeft iemand nog tips hoe je ze in het begin moet behandelen?

Op de site van Anky stond iets over twee keer helemaal inolieen?

Tips welkom!!!!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:11

Je nieuwe zadel mag je niet met oliehoudende producten behandelen, hoor. Dan zit de zwarte verf straks alleen nog maar aan je rijbroek en is je KN groenig geworden... Ik heb mijn nieuwe KN in het begin elke dag ingesprayed met Rapide dressing, dat is op waterbasis en tast de verf niet aan. Nu doe ik dat nog maar 1 keer in de week en mijn zadel blijft mooi zwart.
Ik zou een hoofdstel zelf niet in de olie leggen. Ik heb dat een keer gedaan en de olie heeft toen de lijmlaag van de neusriem opgelost. Als je een wat beter hoofdstel koopt, heeft het leer dat helemaal niet nodig. Mijn hoofdstellen onderhoud ik met Hamanol (heet dat zo?) van Stubben. Gewoon elke dag een vochtige doek eroverheen als je paard erg zweet en een keer per week vetten.

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 10:18

thanks voor de tips....

En inderdaad je ziet wel eens van die groenige KN's dat zou ik echt zonde vinden....!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:52

Met die rapide dressing moet je ook oppassen hoor, want dat schijnt minder goed voor de stiksels te zijn.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:54

Tessebes schreef:
Met die rapide dressing moet je ook oppassen hoor, want dat schijnt minder goed voor de stiksels te zijn.


Hmm, nooit van gehoord en ik heb die ervaring gelukkig ook niet. Van Rijs geeft dit zelf als tip, dus het zal wel goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 16-09-04 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:55

Marijn4045 schreef:
Hmm, nooit van gehoord en ik heb diee rvaring gelukkig ook niet. Van Rijs geeft dit zelf als tip, dus het zal wel goed zijn.


Ik weet dat Van Rijs die tip geeft. Knipoog
Het enige waar je voor op moet passen, is dat je de stiksels niet verzadigt met dat spul, daar schijnen ze van op te lossen op de langere termijn.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:57

ik heb het gwn de eerste keer met zadelzeep gedaan.
werkt perfect:D:D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:01

Moet eerlijk zeggen dat ik nu begin te twijfelen, was het nou juist olie waar de stiksels niet tegen konden. Nou ja, laat maar, ik heb niks gezegd. Bloos

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:12

Tessebes schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik nu begin te twijfelen, was het nou juist olie waar de stiksels niet tegen konden. Nou ja, laat maar, ik heb niks gezegd. Bloos


Van olie heb ik het wel eerder gehoord... Elke zadelmaker die ik spreek zegt ook iets anders hoor, om moe van te worden... Zo zou ik nOOIT mijn zadel met zeep doen, daar gaat het zeker van afgeven.

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:59

En gewoon leervet van Passier dan?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:07

Dat zou ik niet gebruiken voor de zitting. Dat is namelijk ook weer op oliebasis en daar kan de verf die ze nu gebruiken niet goed tegen. Ik doen wel alle delen van het zadel waar ik niet op zit met passier vet en dat gaat goed.

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 15:26

ok en dan op je zadelzitting gewoon die rapide?

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:04

Marijn4045 schreef:
Van olie heb ik het wel eerder gehoord... Elke zadelmaker die ik spreek zegt ook iets anders hoor, om moe van te worden... Zo zou ik nOOIT mijn zadel met zeep doen, daar gaat het zeker van afgeven.


Ik heb altijd geleerd dat je zadel afgeeft van vet en niet van zeep Clown

Iig zeep ik mijn zadel ongeveer 1 keer per maand en ik heb nooit vieze rijbroeken ook niet als ik er met een witte broek op rijd, wat ik wel heb na het vetten.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:15

Dat je met de stiksels op moet passen met lederdressing heb ik ook weleens gehoord geloof ik, Tessebes (volgens mij zelfs van Van Rijs ook, ze raden het idd wel aan, maar zeiden er ook bij dat je op moest passen met je stiksels..), dus misschien vergis je je niet Knipoog
Ik heb mijn zadel in het begin net als Marijn4045 iedere dag met lederdressing gedaan en nu doe ik het 1 keer in de 2 weken..
Zou alleen geen lederdressing op je singelstoten gebruiken, die van mij zijn er na een paar maanden zo glad van geworden dat ik alleen nog maar met handschoenen aan kon aansingelen Scheve mond Dus die doe ik tegenwoordig met ledervet (gewoon, bij een schoenenwinkel vandaan) als het weer nodig is, geen vaste tijd..
Nieuwe zadels moet je niet met zadelzeep doen is mij verteld (ook al door Van Rijs Knipoog), omdat nieuwe zadels van ander leer gemaakt zijn, dat niet tegen zadelzeep kan..

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:31

oei oei ik beken....... ik heb volgens mij vorig jaar het laatse me zadel gevet en me hoofdstel..

Ik heb een meisje die me paard rijd.. en die doet het af en toe wel eens. Maar ik beken ook dat het veel beter is voor het onder houd van je spulllen als je het bij houd

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:39

Ok Lederdressing dus... nog voorkeur voor merken?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:35

PP -> VMR

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:40

Rapide lederdressing...daar gaat het heel mooi van glimmen

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:09

Mijn zadelmaker zei dat het erg slecht is om je spullen zo vaak te vetten.
Wel vaak schoonmaken met zadelzeep en zo'n 3/4 maal per jaar vetten is voldoende.

Maar ja...bij mij is mijn hoofdstel na 2 maanden keihard.
Ik moet bekennen dat ik het ook nooit met zadelzeep afdoe.
Ik geef alles om de 2 maanden een grote beurt(zeep+vet)
Maar ja, schijnt niet goed te zijn....ik weet het ook allemaal niet meer.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:04

1x per maand/6 weken doe ik het toch wel hoor...gewoon met zeep en/of lederdressing...vet gebruik ik zoiezo niet.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:04

Hippotha schreef:
Mijn zadelmaker zei dat het erg slecht is om je spullen zo vaak te vetten.
Wel vaak schoonmaken met zadelzeep en zo'n 3/4 maal per jaar vetten is voldoende.



Van die van mij heb k gehoord dat zadelzeep errug slecht is. Slijt het sneller van.. liever olien..
Maar nu k hier vanalles lees weet k het niet meer. Tot nu toe gaat het bij mij goed zoals k het doe (regelmatig schoonmaken met zadel zeep, 1 x in de week, 1 x in de maand 2 maanden vetten. en een keer in de 3 mnd ong olien..)Dus dat blijf k maar volhouden.