Chippen/Terugkopen bij diefstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Chippen/Terugkopen bij diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 15:07

Even korte samenvatting (zoals ik het begrijp van dit topic )

Fjord wordt uit de wei gestolen, naar de markt gebracht en daar verkocht. Vervolgens vindt de rechtmatige eigenaar het dier terug en moet (volgens de politie) aan de nieuwe eigenaar het bedrag terug betalen wat hij ervoor betaald heeft op die paardenmarkt.

Nu vraag ik me dus af... Wat heeft die chip die het dier heeft dan voor zin? Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest, maar ik kan me zo voortstellen dat dit niet het eerste gestolen paard is wat daar verhandeld wordt. Waarom is er op die markten dan niet gewoon een chiplezer beschikbaar?

We moeten allemaal verplicht onze paarden chippen, maar ondertussen is het dus nog steeds mogelijk dat een gechipt paard gewoon doorverkocht wordt, of zefs geslacht wordt. Als er een chipplicht is, die verdomd veel geld kost, dan zouden organisatoren van paardenmarkt, slachthuizen en grensovergangen toch wel eens voorzien mogen worden van chiplezers. Dan had dit hele verhaal in 10 seconden opgelost kunnen worden.

Ben ik nu zo kortzichting? Begin het een beetje zat te worden dat je paard gewoon gestolen of mishandeld kan worden, je veewagen, trailer of zadel onder je kont vandaan gejat wordt, en je dan vervolgens ook het hele zooitje terug moet gaan kopen...

Voor mij dus ook geen reden om mijn zadels te laten chippen... Dat maakt dus uiteindelijk toch geen donder uit.

Overigens, in Engeland kunnen paarden gefreezemarked worden op de plek waar de chip zit, zodat er in een oogopslag gezien kan worden of dit het geval is. Zou dit eigenlijk een beter systeem zijn?

Europe is our playground


Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:11

toen de hond vna mn vriend gestolen was heb ik VOLGENS MIJ gehoord dat een chip niet rechtsgeldig is maar ik kan dr naast zitten

www.trimmerijemarije.nl

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:14

Ik wacht ook op een goed antwoord, ik heb altijd mee gekregen dat een chip tegen het stelen was....

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:16

Maar als het niet rechtsgeldig is wat is het nut dan.
De chip word zo wel door iedereen gepromoot, `dan heb je je paard sneller terug en kan je bewijzen dat het jouw paard is`.
Nu blijkt dat het dus niet klopt.

En dan nog dat je je eigen paard terug moet kopen, belachelijk.

And then she realized nothing would change...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:23

Of een chip rechtsgeldig is, is niet eens van belang. Je koop een paard op een markt en hebt dus een onderzoeksplicht. Aan jou dus de plicht om te kijken of hij gechipt is en om het eigendomsbewijs/stamboekpapier erbij te vragen.

Doe je dit niet, dan loop je dit risico dat zich bij deze kopers nu voorgedaan heeft. De politie kan helemaal niet zeggen dat ze moesten betalen, want je kunt je eigendom gewoon opeisen, politie of niet. Wie heeft er nu het eigendomsbewijs in handen????

Misschien kun je zelfs denken aan het aansprakelijk stellen van de OvJ /politie/staat omdat hij helemaal niet kan bepalen dat zij moeten betalen voordat ze hem mee kunnen nemen.

Ze kunnen je helemaal niets maken als je je paard pakt en hem op de trailer laadt. Jij hoeft niet op te draaien op de goedgelovogheid van andere mensen.

Ook vraag ik me af of Iris een kwitantie gezien heeft dat zij daadwerkelijk € 1100 voor een fjord op de markt betaald hebben (vind ik vrij veel namelijk!) Voor hetzelfde geld verdient zowel de dief als de koper er nu aan. En dat geld zie je nu echt niet meer terug hoor.....of de politie moet er werk van maken, maar dat zie ik niet snel gebeuren!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:26

Maar zover ik het begrepen heb is een paspoort geen bewijs dat het paard van jou is, een echt eigendomspapier zou er niet bestaan voor paarden.
Dat is ook vaak een probleem bij de verkoop van een paard.

Wat het bedrag betreft, dat zou ik ook even na proberen te gaan.

And then she realized nothing would change...

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 15:27

Het geld heeft in dit geval te maken met het "te goeder trouw" gekocht zijn van de pony. Daar kun je lang over discusieren, maar zolang iedereen zeg dat het dier aan hun verkocht is als zonder papieren en zonder chip is het kennelijk te goeder trouw.

Maar, wat mij dus dwarszit is dat het volgens mij sinds kort verplicht is om je paard te registreren met paspoort en chip, dus zou zo een dier helemaal niet eens verkocht kunnen worden zonder papieren/chip. Dus hallo, wat nou te goeder trouw...

Als ze dus gewoon op de markt de mogelijkheid bieden om van een paard waar je interesse in hebt even de hals te laten scannen, ga je dit soort "misverstanden" dus al tegen.

Maar gelukkig kun je wel je XTC pillen laten checken op de gemiddelde techno rave party... Tsjonge, jonge, weer echt Nederland hoor.

Europe is our playground

manzano

Berichten: 23898
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:29

Ik ga helemaal met Marieketencate mee. Ik heb het ook al uitgelegd in het topic zelf. Of het paspoort een bewijs van eigendom is, is een probleem op zich. Maar je hoeft niet te betalen. Een paard is in dit geval hetzelfde als een tv, stereo, auto etc. Alleen als je het in een normale winkel gekocht hebt en toch is het gestolen sta je als koper in je recht. Anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:29

Tja.. ik zou er voor zijn als je alleen een paard kan verhandelen MET chip en MET geldig pasport... zo kan je weinig handelen aan een gestolen paard..
Maarja ze kijken niet zo nou geloof ik... vind het vriesmerk trouwens wel een goed iedee..

manzano

Berichten: 23898
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:32

Dit is artikel 3:86 BW. Hoop dat jullie het een beetje snappen, maar daar blijkt het dus uit.
Artikel 86
1.
Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.
2.
Rust op een in het vorige lid genoemd goed dat overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 anders dan om niet wordt overgedragen, een beperkt recht dat de verkrijger op dit tijdstip kent noch behoort te kennen, dan vervalt dit recht, in het geval van overdracht overeenkomstig artikel 91 onder dezelfde opschortende voorwaarde als waaronder geleverd is.
3.
Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a.
de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of
b.
het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.
4.
Op de in het vorige lid bedoelde termijn zijn de artikelen 316, 318 en 319 betreffende de stuiting van de verjaring van een rechtsvordering van overeenkomstige toepassing.

bron: wetten.overheid.nl

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:36

Het is inderdaad geen officieel eigendomsbewijs, maar het geeft wel een wettelijk vermoeden. In dit geval lijkt het me niet erg lastig om te bewijzen wie de eigenaar is. Het is in dit geval dus ook niet zo relevant dat het niet geldt als eigendomsbewijs, de aangifte ed lijkt me meer dan voldoende om te bewijzen dat het paard van jou is (en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de eigendom bij een ander ligt!)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:38

*Maar om te bewijzen dat het betreffende paard van jou is heb je toch iets op papier nodig, dus om te bewijzen dat het gestolen is.
Daarna kan je pas beweren dat degene waar het paard nu staat dit had moeten onderzoeken.

*Zolang er nog paarden zonder papier verkocht kunnen worden kan die man beweren dat jij uit bent op gewin, je verkoopt een paard zonder papier en beweert later dat het gestolen is.

Krijg het even niet goed uitgelegd geloof ik.
Laatst bijgewerkt door coydog op 17-09-04 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

And then she realized nothing would change...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:39

manic schreef:
Het geld heeft in dit geval te maken met het "te goeder trouw" gekocht zijn van de pony. Daar kun je lang over discusieren, maar zolang iedereen zeg dat het dier aan hun verkocht is als zonder papieren en zonder chip is het kennelijk te goeder trouw.


Die mensen kunnen op zich wel te goeder trouw gehandeld hebben, maar wettelijk gezien niet, daar zit een verschil in namelijk.

Misschien wisten zij niet eens dat ze zelf een onderzoeksplicht hebben....heel jammer, maar iedere burger wordt geacht de wet te kennen Clown


Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:39

Debo schreef:
Tja.. ik zou er voor zijn als je alleen een paard kan verhandelen MET chip en MET geldig pasport... zo kan je weinig handelen aan een gestolen paard..


Ik ben het met je eens Debo.

Ik weet ook mensen die een stel Welshen had en waarbij ook in huis ingebroken was en het hele zooitje (paspoort,papieren etc) gejat was. Incl. pony's je hebt dus geen poot meer om op te staan!

Maar goed als ze je paspoort en papieren niet weten te vinden dan lijkt mij dat deze methode goed werkt. Tenzij ze weer wat uitvinden om de chip oid eruit te halen of ongeldig te maken Rolleyes
Als ze het willen, doen ze het toch wel helaas...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:40

coydog schreef:
*Maar om te bewijzen dat het betreffende paard van jou is heb je toch iets op papier nodig, dus om te bewijzen dat het gestolen is.
Daarna kan je pas beweren dat degene waar het paard nu staat dit had moeten onderzoeken.

*Zolang er nog paarden zonder papier verkocht kunnen worden kan die man beweren dat jij uit bent op gewin, je verkoopt een paard zonder papier en beweert later dat het gestolen is.


Wat zou die koper dan op papier hebben vraag ik me af....want voor hem geldt dat dan natuurlijk ook

Jij hebt iets op papier als je aangifte hebt gedaan....valse aangifte is nl strafbaar.[/b]

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:42

Ik weet het fijne er natuurlijk ook niet van..... maar misschien hebben ze dat geld alleen betaald zodat ze hem direct mee konden nemen en moet de "koper" dat straks alsnog terugbetalen als blijkt dat de dief niet te vinden is?

Misschien hadden ze Jordy wel in beslag kunnen laten nemen..... maar daar gaat echt wel enige tijd overheen..... en zou jij je pony dan in tussen tijd daar laten? Ikke niet!

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:45

marieketencate schreef:
Wat zou die koper dan op papier hebben vraag ik me af....want voor hem geldt dat dan natuurlijk ook

Jij hebt iets op papier als je aangifte hebt gedaan....valse aangifte is nl strafbaar.[/b]

Dat is ook waar.
Toch zou er iets ingevoerd moeten worden om ze het moeilijker te maken.
En voor de eigenaar gemakkelijker om het paard terug te halen.
Dit is niet echt een juiste actie van de politie geweest volgens mij.

And then she realized nothing would change...

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:48

Sosha schreef:
Ik weet het fijne er natuurlijk ook niet van..... maar misschien hebben ze dat geld alleen betaald zodat ze hem direct mee konden nemen en moet de "koper" dat straks alsnog terugbetalen als blijkt dat de dief niet te vinden is?


Dat is nu juist zo jammer dat ze al betaald heeft....want hoe krijg je dat geld ooit terug?? Alleen via een rechtszaak, maar dat kost gewoon meer geld dan dat het oplevert. Die koper gaat dat echt niet vrijwillig teruggeven hoor. En stel dat hij (in het ergste geval) er maar € 600 voor betaald heeft.....heeft ie nog winst ook!

Maar goed, ik zal vanavond Iris eens bellen (ik ben haar instructrice) en vragen hoe het nu precies gegaan is en wat verder de bedoeling is.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:54

@marieketencate; fijn dat je gaat bellen, jy kent haar beter als mij;)
En idd van dat geld he, wie zegt dat ie idd 1100 heeft betaald?

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 15:54

Het idee is volgens mij dat als ze de dief/diegene die het dier aan de "nieuwe" eigenaar heeft verkocht, dat die dan het geld aan haar moet teruggeven.

Maar goed, de vraag in dit topic was eigenlijk meer of het niet makkelijker gemaakt moet worden om te checken op de aanwezigheid van een chip en het uitlezen daarvan. Op plaatsen als paardenmarkten en slachthuizen lijkt me dat toch geen overbodige luxe.

Europe is our playground

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:56

Ik ben ook wel heel benieuwd.

Misschien moeten we toch vanuit de paardenwereld eens flink protesteren tegen die paardenmarkten...... toen ik kind was (en dat is al héél lang geleden Tong uitsteken ) was het al een bron van ellende en criminaliteit en er is blijkbaar nog niet veel veranderd!

Ik ben alleen allang blij dat paarden niets meer opbrengen bij de slacht..... vroeger vonden we de paarden nl. (bijna) nooit terug.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:57

Ten overvloede, het stamboekpapier bij de fjorden is TEVENS eigendomsbewijs, entingsboekje ed ineen. Als je als eigenaar geregistreerd staat op het stamboekpapier heb je dus wel degelijk ene waardevol papier in handen. Maar idd, in dit soort zaken (waar het dieren betreft) vind ik de wet een beetje te overdreven, immers een paard hoord gewoon in zn eigen stalletje.

Maar het blijft belachelijk dat je met aangifte en eigendomspapier in je hand je eigen paard terug moet kopen.

Overigens is 1100 euri ene hele normale prijs voor een fjord, maar NIET op de markt! Dus ik vraag me af of deze mensen dat er daadwerkelijk voor betaald hebben.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:59

Ja ok maar wel zonder papieren is 1100 dan als nog veel?

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:00

manic schreef:
Het idee is volgens mij dat als ze de dief/diegene die het dier aan de "nieuwe" eigenaar heeft verkocht, dat die dan het geld aan haar moet teruggeven.

.


Tsja die is alleen met de noorderzon vetrokken..... en het feit dat het dit keer gelukt is zal hem/haar zeker niet weerhouden het nogmaals te flikken, dus be aware!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 16:03

Steekproeven van de politie op die markten zouden mischien wel eens aardig zijn.

Europe is our playground


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Bernadth99, Bytespider, Cjuan, Fly_high, Maartje_M, MyWishMax, Pantykous, xRooss, Zinzi_jewel en 121 bezoekers