Pony verkopen of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Verkopen of niet???

Ja
22 (100%)

Totaal aantal stemmen: 22


snoeteke
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: arnhem

Pony verkopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 15:17

hallo allemaal,
ik zit echt met een super groot probleem. Ik heb een bijna 5-jarige pony, ik heb hem vanaf zijn derde. tot een paar maanden geleden vieli ik er vaak af en ik was bang geworden, ik ging vaak smoesjes bedenken om niet te rijden maar te longeren. Nu kan ik hem gewoon rijden maa de angst blijft. Bijvoorbeeld als er iets nieuws is of anders is. Ik vind het paardrijden niet echt meer leuk, maar het verzorgen wandelen longeren geniet ik van. Hij is met alles lief behalve met rijden, ik rij graag op pony's van anderen, maar op mijn eigen pony vind ik het niet meer zo leuk. Ik ben gek op hem, maar misschien is het beter voor mij om een oudere pony met meer ervaring te kopen.
Zal ik mijn pony verkopen of niet??? HELP!!!!!!

gr snoeteke

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 15:28

HAllo,

Tja, dat is iets heel moeilijks wat je vraagt. Natuurlijk ken ik jou en je paardje niet. Wat ik wel kan vertellen is mijn ervaring met zo'n pony.
Mijn eerste paard die ik kocht was een KWPN-er vanPion. Behoorlijk veel springbloed en temperament. Ik kon daar op dat moment niet mee omgaan. Een kennis heeft hij toen meegenomen naar haar stal om hem een soort van (her)opvoeding te geven. Al snel moest zij tot de conclusie komen dat ik er niet mee uit de voeten zou kunnen omdat ik gewoon ervaring te kort kwam. Ik heb dat paard toen weer verkocht met pijn in mijn hart. Maar niet te vergeten dat ik, net als jij, bang was geworden voor mijn eigen paard. Achteraf is de keuze voor mij persoonlijk heel goed geweest om dat paard te verkopen omdat ik er geen plezier meer in had maar er zeker ook wel een keer ongelukken gebeurd zouden zijn Huilen

Als ik jou zo hoor, kan je 2 dingen doen. Er dagelijks met iemand heen gaan en goed begeleid worden in het rijden met je paard. Een hele investering, absoluut, maar als jij zo gek met je paard bent is het dat zeker waard. W.s is jouw paard zo slim en voelt hij jouw angt zo goed, dat hij je gewoon aan het testen is. Jij geeft toe, hij heeft zijn zin en zo zit je al snel in een vicieus cirkeltje waar je niet makkelijk uitkomt.

Of je moet je paard inderdaad verkopen! Verward
Nooit leuk, je hebt er veel tijd ingestoken je w.s als je zelf heel consequent wordt in je rijden is het probleem met een paar weken grotendeels over. Kijk als het echt een gemeen paard is, dan is het wat anders. Maar als ik jou zo lees is dat niet het geval.

Ik wil niet vervelend of hard zijn, maar het geklier wat hij doet komt, denk ik, bij jouzelf vandaan. Je moet dus zelf de knop omzetten en ervoor gaan. Kan je dat niet of wil je dat niet, dan zou ik er inderdaad overdenken om hem te verkopen.

Is er niet iemand die je hier mee kan helpen?? Iemand op stal of zo??

heel veel succes en wees voorzichtig met jezelf!!!

Groetjes Cool

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 15:29

Als ik jou was zou ik het nog even een maandje of 2 aanzien. Kijken of jou angst verdwijnt. Want wanneer jou angst weg is en je pony ook al, dan heb je er spijt van dat je je pony hebt verkocht.
Je pony verkopen kan je altijd nog.

snoeteke
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 17:05

littleroosie schreef:
Als ik jou was zou ik het nog even een maandje of 2 aanzien. Kijken of jou angst verdwijnt. Want wanneer jou angst weg is en je pony ook al, dan heb je er spijt van dat je je pony hebt verkocht.
Je pony verkopen kan je altijd nog.


Ik heb hem nu al 2 haar dus eigenlijk wacht ik al hel lang, ik denk niet dat mijn angst verdwijnt, doe erg ik het ook vind. Ik hoop op nog meer reacties.
groetjes snoeteke

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:21

Ik vind het heel goed van je, dat je eerlijk toegeeft dat je bang bent om op je pony te rijden en niet alleen je pony de schuld geeft! Het probleem zie je in, dat is al een begin, nu nog een oplossing.

Ik ga mee met het advies van Dimple. Er zijn idd 2 opties. Afwachten is in elk geval GEEN optie. Je bent nu al 2 jaar lang met je pony bezig, dus dat lijkt me een aardige tijd om je pony te leren kennen. Dus langer afwachten zou geen oplossing brengen.

Ga eerst goed bedenken hoeveel tijd, geld en moeite je er in wilt steken. Ga eens goed rondkijken en opzoek naar iemand die jouw zeer intensief bij het rijden kan begeleiden, die je erbij kan helpen vertrouwen in je pony te krijgen en dat jullie een eenheid gaan vormen. Dat zal je waarschijnlijk niet kado krijgen, en kost tijd en geld. Als je iemand kan vinden die jou daarbij op de juiste manier kan helpen en je bent zelf gemotiveerd: ga er dan voor.

Is dat niet het geval, dan is het misschien beter om verkoop te overwegen. Tenzij het je niet tegen gaat staan dat je zelf niet prettig op je eigen pony kan rijden en alleen op andere manieren met hem bezig bent. Maar je gaf zelf al aan dat je het rijden op andere pony's wel leuk vindt.

succes ermee!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:41

hoi je hebt een aardig probleem.
ik heb zelf al een aantal keer een ruiter/ amazone geholpen, die niet meer op zijn/ haar paard durfde.
ik zou dan dus ook zeggen, zoek iemand die je paardje in eerste instantie voor je rijd. en dus niet bang voor hem is.
ga dan na ong. 2 á 3 weken onder zijn/ haar begeleiding zelf weer rijden, je hebt in de tussentijd gezien hoe het gaat, en dat het, hoop ik, beter gaat.
na verloop van een aantal weken, maanden kun je dan je paardje weer helemaal zelf rijden. ondertussen leert je paardje het een en ander bij en wordt het rijden voor jouw ook weer gemakkelijker.
ik zelf rijd zo'n paard meestal zo'n 3 á 4 maand en dan neemt de eigenaar het paardje zelf weer over.
en denk nu niet dat je nooit meer lekker rustig met je pony kunt rijden, of dat je toch bang zult blijven. de ruiters die ik geholpen heb rijden allemaal weer met plezier en zijn niet meer bang. alleen het duurt wel een poos voordat de angst over is.

mijn advies is dus.
maak de keuze of je ziet dit niet zitten, of je denkt dat er toch geen verbetering zal komen. doe je paard en jezelf een lol en verkoop hem. iemand anders zal er misschien wel iets mee kunnen.
als je dit wel wilt proberen. zoek dan een goede ruiter/ amazone die je wil helpen met hem. zorg er overigens dan wel voordat je een vergevorderde ruiter hebt, die zoiets ook aankan.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:09

als een redelijk beginnende ruiter moet je NOOIT een paard blijven rijden waar je bang voor bent. Je gaat zo slechte gewoontes aanleren, met tegenzin rijden, en de pony benadelen. Ik ben absoluut voor verkopen, en dan een OUDERE LEERPONY kopen...

Groen op groen kan meestal niet

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

wij hebben(hadden)zelfde probleem....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:47

tja wat moet je dan....door klooien,tobben hopen op betere tijden.
en vooral als het al "een tijd" rijtechnisch niet goed zit,moet je je afvragen inderdaad of je er werkelijk mee door moet gaan.
ten op zichte van jou maar ook van je paard.(wat moet ie met een bange ruiter)
Tuurlijk je kan alles uit de kast halen om weer die poging te wagen.
hoelang moeten die :pogingen doorgaan,als het niet gaat!!
en misschien op den duur ten koste zou kunnen gaan van je eigen veiligheid
ja je moet toch ook een team kunnen zijn met t rijden!!
***
Jou dilemma klinkt my zoooo bekend.heb de hele moeilijke knoop doorgehakt....notabene sinds een maand beslist dat ik mijn paard zal verkopen....(morgen komt de koper hem ophalen)super paard in de omgang....echt top...je kent je paard al zolang!
in het rijden ging het al een tijd niet lekker...
paard vaak te temperamentvol voor mij.en te slim!
veel energie ingestoken, t hielp weinig.moeilijke keus uiteindelijk,verkopen!
maar in mijn geval wel de beste oplossing.
heb een nieuwe fijne eigenaar gevonden voor mijn paard gelukkig,
waarover ik een goed gevoel heb,
ik kijk uit naar een nieuw paard
(kan niet zonder)
maar kijk zeker naar een paard die volledig bij mij past!!
veel succes bij je keuze! angelique *LOL*

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:56

Ik denk dat je probleem minder groot is dan het lijkt, maar je hebt zeker hulp nodig, en snel ook !
Kom je met hulp ook niet snel van de angst af, dan toch maar stoppen en verkopen. Anders verpest de situatie van nu ook je plezier voor de toekomst met mogelijke andere paarden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:02

Ook andere ponies hebben wel eens spatjes, en je zelfvertrouwen is nu zo zwaar aangetast dat je op een nieuwe pony weer zo bang wordt. Doorbijten en doorgaan dus. Alleen dan krijg je geleidelijk aan je zelfvertrouwen weer terug en leer je te rijden. Echt waar, ik weet het bij ondervinding. Ik was ook bang voor Iones in het begin. En nu heb ik een fantastisch paard aan hem, hij is onvervangbaar!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 16:58

Je kan ook een shetlander kopen, daar kan je al die dingen meedoen die je leuk vind en kan je pony verkocht worden naar iemand die niet bang is of meer ervaring heeft. Kan je niet samen met iemand een pony gaan rijden om te kijken of je dat wel leuk vind en durft? Zou zonde zijn als je helemaal zou stoppen. Suc6!

snoeteke
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-02 13:57

haike schreef:
Je kan ook een shetlander kopen, daar kan je al die dingen meedoen die je leuk vind en kan je pony verkocht worden naar iemand die niet bang is of meer ervaring heeft. Kan je niet samen met iemand een pony gaan rijden om te kijken of je dat wel leuk vind en durft? Zou zonde zijn als je helemaal zou stoppen. Suc6!

Hoi,
ik ben 14 en ik kan best rijden, maar ik vind het door al dat geklooi gewoon niet meer leuk.

groetjes snoeteke

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 19:32

Als het niet meer klikt en je voelt je er niet prettig op, dan zou ik hem verkopen aan iemand die er reuze blij mee is.
Klinkt hard, maar zo hebben jullie er allebei niets aan!

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 19:36

Anke schreef:
Als het niet meer klikt en je voelt je er niet prettig op, dan zou ik hem verkopen aan iemand die er reuze blij mee is.
Klinkt hard, maar zo hebben jullie er allebei niets aan!


ja, precies Haha! ik ga met anke mee.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 21:19

hoi...heb je de pony gekocht om erop te rijden??
zo ja..twijvel niet verkopen
zo nee...tja overleg het met een intructeur ..

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 21:42

Kee laten we eens bij het begin beginnen je hebt in ieder geval toegegeven dat je bang bent dat is een begin. En dan moet je nu nog eerlijker zijn. Wat denk je dat het beste is voor je pony? dat jij nog een tijdje blijft proberen of dat je het na 2 jaar opgeeft (alhoewel ik het niet opgeven vind maar het een dappere beslissing vind)
Wat is eerlijk voor je paardje?
* Hem laten verpieteren (in de wei of op stal)
* Of een goed tehuis zoeken waar hij gewoon lekker met plezier gereden word

Goede raad is natuurlijk altijd welkom maar het blijft jouw beslissing persoonlijk zou ik na 2 jaar toch de knoop doorhakken en een goed tehuis voor hem zoeken.

Bekijk het eens vanuit zijn positie.......