Wel of geen ijzers.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Wel of geen ijzers.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:22

Sinds kort rijd ik meer buiten met Pyra. Ze is nu 7 jaar en heeft in al die jaren nog nooit ijzers gehad. Ze heeft een hele goede kwaliteit hoeven en zelden scheurtjes of brokkelhoeven.

Echter nu ik zo af en toe met haar de straat op ga zie ik dat haar achterhoeven toch hard verslijten, er springen stukjes af en er zitten een paar scheurtjes is.

Ik overweeg om haar op ijzers te zetten, maar ja, dat moet dan wel vierkant... anders heeft het nog geen zin.

Ik zie er alleen erg tegenop omdat ze denk ik helemaal door het lint gaat als de smid gaat beslaan, door de rook etc. Het is toch al zo'n zenuwpees als het om vreemde dingen gaat Bloos!
( met rijden overigens helemaal niet hoor )

Daarnaast staat ze 24 u. per dag buiten en weet ik niet of ze d'r ijzers fatsoenlijk kan laten zitten...

Wat moet ik doen ??? Verward

( tja, de hoefsmid vragen idd. maar ik moet een nieuwe hoefsmid zoeken omdat Pyra nu in een andere plaats staat, dus ik wil eerst zelf bepalen wat het beste is... in mijn ogen. )

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:24

laat het in de winter nog maar even zitten. dat is alleen maar gladderen buiten op de weg. verzorg de hoeven goed, af en toe schoonmaken en vet eroverheen. en probeer zoveel mogelijk in de bermen te rijden! succes!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:29

Kun je geen hoefschoenen proberen anders voor het buitenrijden? Of anders op een andere manier laten bekappen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:31

Overweeg hoefschoenen. Gebruik de zoekfunkie maar even, er zijn bergen topics over geweest. Ga ook vooral eens kijken bij mensen die ervaring hebben hiermee. Dat artikel in de Bit van enige tijd terug zou ik niet al te serieus nemen. Ik ken diverse mensen die ze tot volle tevredenheid gebruiken.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 13:09

dat is misschien ook een optie ja !! niet eens aan gedacht...
Het verzorgen van de hoeven is echter een probleem bij mijn merrie, de voorbenen gaan prima, maar ik kan de achterbenen niet fatsoenlijk optillen ( heb ik laatst ook een topic over gehad by the way )
Ze slaat namelijk.... Maar goed, das een ander verhaal, dat moet ik maar op zien te lossen, is grotendeels angst van mij.....

Hoefschoenen, daar ga ik eens wat meer info over opzoeken, thanx !

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:40

ikke schreef:
Overweeg hoefschoenen. Gebruik de zoekfunkie maar even, er zijn bergen topics over geweest. Ga ook vooral eens kijken bij mensen die ervaring hebben hiermee. Dat artikel in de Bit van enige tijd terug zou ik niet al te serieus nemen. Ik ken diverse mensen die ze tot volle tevredenheid gebruiken.


ik zou geen hoefschoenen kopen als ik jou was, het schijnt dat paarden die op hoefschoenen lopen, hele verkeerde beenstanden kunnen krijgen! Een ijzer word precies op maat gemaakt of juist zo gemaakt dat het de beenstand corriseert en een hoefschoen dus absoluut niet.. Mijn hoefsmit heeft me ervoor gewaarschuwt, want ik wilde het toen ook kopen..

vraag het eerst eens aan je hoefsmit, hij zal het vast wel weten!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:26

ik ga inderdaad mijn hoefsmid raadplegen, misschien is vaker bekappen ook een optie, gewoon wat meer om het bij te houden.
Ik vind hoefschoenen wel interessant, maar ik vind ze veeeeel te duur.
Ik weet namelijk niet hoe lang ik Pyra nog heb, omdat ik haar toch weer wil gaan verkopen na de winter denk ik... dus dan vind ik het nogal een grote uitgave.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:41

Idd, eerst aan deh oefsmid vragen! Die kan wel zien of je pony het echt nodig heeft.
De mijne staat vierkant op ijzers en ik ga volgende week dus met de smid overleggen of ze er allemaal vanaf kunnen en eraf kunnen blijven. Ik heb namelijk een hekel aan die dingen. Ze trapt ze er achter per ongeluk af als ze door de wei sjeest. D'r hoeven groeien niet mooi vind ik en d'r benen zijn altijd heel warm. Ik denkdat het gewoon slecht beslagen is. Ik wil ze er dus af laten halen en ik vind het niet echt nodig om hem op ijzers te laten zetten als hij maar af en toe opde weg komt. Dat doet de mijne ook (heb haar vierkant beslagen gekocht) en ik vind het dus niet nodig.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:10

en? Heb je het al aan je smid gevraagt? Ben benieuwd wat die van jou ervan zegt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:11

Vraag ten eerste je smid om advies. Daarbij kunnen ze ook koud beslaan, dan heb je geen last van de rook. Misschien valt het ook wel reuze mee hoe ze reageert.