Ervaring met (ver)huren van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Ervaring met (ver)huren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 17:13

Momenteel heb ik 2 paarden, 1 merrie die drachtig is en 1 ruin waarmee ik start. Ik heb geen tijd om 2 paarden te rijden/uitgebreid verzorgen. De ruin wil ik niet wegdoen omdat hij met training en wedstrijden heel lekker gaat. De merrie verwacht in juni haar veulen, ze zal dit jaar niet meer gedekt worden omdat het te laat in het jaar wordt. Eigenlijk wil ik haar niet verkopen omdat ze stermerrie is en een heel leuk type met goede gangen en prima afstamming. Wellicht wil ik over een jaar of 4 verder met haar fokken. Maar dan zit ik dus in de tussentijd...... Wellicht is 'verhuren' een optie. Wie heeft daar ervaringen mee?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:17

Ik heb ook 2 paardjes, en ook ik 'verhuur' m'n merrie. Nou ja, niet helemaal verhuren... De 'huurders' betalen een vast bedrag per maand. Verder staat ze gewoon bij ons thuis, en wij betalen het voer, smid, DA, enz...

Meer een soort betaalde bijrijders dus. Dat bevalt er goed. Soms kunnen we er zelf nog eens op klimmen (met z'n 2en naar het bos, bijvoorbeeld) en we hebben er ook nog zicht op.
Nadeel is dat ze dit jaar heel wat DA kosten heeft gehad, en dat wij dus niet 'kiet' draaiden met de huurders, maar dat wij moesten bijbetalen. Maar ja, daar hebben we zelf voor gekozen op deze manier.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:08

Ik heb geen ervaring in het (ver)huren, maar kan me niet voorstellen dat je niemand zou kunnen vinden. Het is een ideaal leerpaard en dat is voor veel mensen erg belangrijk.
Volgens mij moet het te doen zijn op de voorwaarden die jij wilt.

Navragen is beter dan afvragen.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:20

(Ver)huren komt steeds vaker voor.
En het leuke is: alles kan en mag als je het met elkaar eens kunt worden.

Ik heb een Fjord geleast voor de periode van september tot augustus. Mocht het dier bij mij thuis in de wei neerzetten en betaalde dan wel al het onderhoud. Verder geen huurkosten per maand.
Ideaal voor bedrijven zoals deze die de pony's alleen in de zomerperiode gebruiken in het vakantieseizoen. Ze hebben geen kosten van de pony en hebben er wel beschikking over in de periode dat ze hem nodig hebben.

Nu huur ik samen met iemand anders een Haf van onze stalhoudster.
Samen betalen we de stallingskosten. We kunnen dan gebruik maken van binnen- en buitenbak, longeercirkel, paddock, box en prachtige uitrijmogelijkheden. Wij kunnen in principe 7x in de week blijven rijden en zij hebben er tijdelijk geen kosten van.

Nu ben ik met iemand aan het overleggen die ook een paard heeft die ze niet kwijt wil en woont bij mij in de buurt. Ze wil het paard wel op mijn stal zetten (op haar kosten) en dat ik hem dan rijd en zijn onderhoudskosten betaal, zoals voer, hoefsmid en wormkuur. Ik mag er wedstrijden mee rijden waarvan we ook de kosten delen, omdat zij het paard uiteindelijk duurder kan verkopen als hij in bepaalde klasses gestart is.

Dus het is maar net wat je zelf wilt en wie je ervoor kunt vinden. Ook diegene zal waarschijnlijk voorwaarden hebben maar met overleggen en een contractje opstellen kom je vaak een heel eind!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 08:54

Ik betaal niets voor het rijden van paarden voor anderen, ga ermee op wedstrijden enz.
waarom zoek je niet gewoon een verzorger?? Dan heb je alles zelf in de hand en wordt het paard voor je gereden. De verzorger doet wat voor jou, uitmesten e.d. en jij hebt een paard dat beweging krijgt. Dat is mijn filosofie. Ik zou zelf niet zomaar betalen voor het mogen rijden van een paard. Ik betaal nu wel lessen, wedstrijden, maar de eigenaar betaalt ook 1 keer per week extra les en de startkaart. ook de auto kan ik zo meenemen naar wedstrijden.
Over hoefsmid e.d. kun je dan wel afspraken maken met je verzorger, of over het aanschaffen van nieuwe borstels, beenbeschermers enz. Zo doe ik het altijd.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 09:12

Jasmijn schreef:
Ik heb geen ervaring in het (ver)huren, maar kan me niet voorstellen dat je niemand zou kunnen vinden. Het is een ideaal leerpaard en dat is voor veel mensen erg belangrijk.


Nou of het echt zo'n goed leerpaard is daar twijfel ik aan Haha! . Door het ongeluk en de 1-zijdige belasting is er aardig wat trainingswerk nodig om haar weer een beetje fatsoenlijk (recht) aan het lopen te krijgen. Daarnaast is trainen nou niet bepaald haar hobby. Het mooiste voor haar zou zijn als voornamelijk als fokmerrie gebruikt zou worden en daarnaast veel aandacht (dt vind ze wel fijn) en dressuren als bijzaak. Nu rij ik haar af en toe en dat gaat prima, dan heeft ze er wel zin in. Voor het ongeluk heb ik haar een periode vrij intensief gereden en daar vond ze niets aan. NOu moet ik bekennen dat ik ook niet zo fanatiek ben en niet de zin had om haar erdoorheen te rijden (watje he Knipoog ).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:58

dan denk ik dat je een ervaren iemand moet zoeken die haar voor jou wil verzorgen inderdaad. ik al er geen geld voor vragen jij wil haar graag houden maar ook beweging een aandacht geven. misschien dat iemand er een uitdaging in ziet om haar er door heen te rijden.

ik rij zelf ook een merrie en de eigenaresse rijdt haar ruin. Bij haar is het hetzelfde verhaal geen tijd maar wil toch het beste voor haar paard. en ik wil graag paardrijden maar heb geen paard ideale combinatie.
in juli ga ik straten die kosten betaal ik zelf evenals de lessen maar de rest betaald zij.
als haar ruin straks z is dan gaat ze hem verhuren en daar vraagt ze wel geld voor omdat degen die erop komt er heel veel van kan leren. die merrie is nog jong en kan nog niet veel daarom mag ik haar gratis rijden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 10:02

Goed beschouwd huur ik Gamble ook. Ik betaal een afgesproken bedrag en daarvoor verzorg ik hem drie keer in de week en de keren dat de eigenaar niet kan. Ik mag alles met hem doen, mits redelijk natuurlijk.
Les al die dagen, kost niets extra. Wanneer ik drie keer in de week op de manege zou lessen ben ik ongeveer evenveel geld kwijt. Uit mezelf betaal ik ook de inentingen en wormenkuren gewoon omdat ik dat zelf heb aangeboden. Ben heel blij met deze optie van toch een beetje een eigen paard maar toch ook weer niet. Hoef dus niet 7 keer per week naar de manege want met een gezin van drie kleine kinderen en een baan en twee oppaskids lukt dat natuurlijk niet. Dus misschien is er wel iemand in de buurt die graag jouw paard voor een aantal dagen in de week wil huren. Wanneer je goede afspraken maakt moet dat lukken.

Veel succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 10:46

De paarden van anderen moeten ook eten en zo, en kosten dus ook geld Germie, ook al zijn ze niet van jou. Dan moet je er ook niet op willen rijden als je er financieel niets voor over hebt.
Bij mij op stal staat een meisje dat haar pony te lease heeft staan.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:08

Ik ben ook zo`n druif die haar paard voor niets laat rijden....
Ik rijde er niet meer op, in principe staat het paard volledig tot de beschikking van de verzorger, ik krijg er alleen geen biet voor.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:20

Desiree, als je het paard van een ander berijdt, dan help je toch de eigenaar ook met het in beweging houden?? Besteed dat eens uit aan een stal, kost veel meer. Ik rij de paarden altijd in voor de mensen waar ik rij, en ik train ze. Ook mest ik uit als ik er ben. Dat is de ideale oplossing, voor mij om m'n hobby uit te oefenen en voor de eigenaar om z'n paarden naar wedstrijden te krijgen en af en toe wat hulp met verzorging. Als de eigenaar een week weg is, dan doe ik alles hoor, ik heb al eens een week lang elke dag 20 paarden gevoerd en gemest. Alleen 's morgens werden ze door iemand anders die er ook woont gevoerd.
Verder heb ik al eens 3 weken lang 5 paarden verzorgd omdat de eigenaaren graag met vakantie wilden. Dan is het toch heel redelijk als je er gewoon op mag rijden???
Het is gewoon een wederdienst.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:23

En Desiree er niets voor over hebben?? Ik betaal lessen en inschrijfkosten voor wedstrijden. Een eigen paard zit er helaas niet in. En dit is ideaal. Ik meot er wel een halfuurtje voor in de auto zitten, maar hoef niet perse elke dag erheen. Daar heb ik de tijd niet voor.
Het is echt niet zo dat ik alleen maar rijd, ik mest ook, dus dan doe je vind ik een wederdienst. Rij ook paarden in, vraag ik niets voor, terwijl ik genoeg ken die daarvoor laten betalen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 18:20

Als ik iemand zou weten die haar op goed nivo zou rijden dan heb ik er geen probleem mee om de verzorging van het paard zelf te betalen. Ik zou haar zelfs in de winter in pension willen zetten (kosten 300 euro per maand Bloos ) maar ik ga er even vanuit dat ik die niet vind. Dan zat ik dus te denken dat iemand haar zou 'huren' en aan huis zou stallen om bijvoorbeeld een veulentje te fokken, dan ga ik natuurlijk niet de onderhoudskosten betalen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 36 bezoekers