Melatonine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:12

hoi,

Ik kan al van kleins af aan niet goed inslapen.
Dus ik had bij de kruidvat Melatonine gehaald en dat geprobeert. Dit hielp echter niks.
Toen ben ik bij de dokter geweest en kreeg ik een recept voor melatonine. En dit gebruik ik nu nog steeds omdat het heel erg goed werkt. We snapte er niks van waarom die van de kruidvat nou niet werkte, dus hebben we de dokter nog een keer gebeld. Wat blijkt
in die tabletjes van de kruidvat zit maar 0.01 mg
en in die van de apotheek zit 1.0 mg
Ik slik 2 van die pilletjes per avond, dus 2 mg.
Dat betekend dat als ik het met die pilletjes van de kruidvat zou moeten doen ik er 200 moest slikken per avond.
Vandaar dus dat ze niet werkte.
dus even een tip voor mensen met slaapproblemen.
geen melatonine bij de kruidvat kopen want je word afgezet.
zijn er meer mensen die hier zijn achter gekomen ?

groetjes

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:21

dat is niet omdat je afgezet wordt, maar omdat er in zelfmedicatie wettelijk niet meer in mag zetten. Meer dan 5mg melatonine per dag is schadelijk, dus het lijkt me logisch dat je het dan niet zomaar bij het kruidvat kan kopen.

Bij sommige mensen werken die van de kruidvat/etos/tuinen e.d. wel, en waarom zou je dan meer melatonine nemen ;) Als die niet werken gaan mensen vanzelf wel naar de HA en dan kun je alsnog die met veel melatonine voorgeschreven krijgen.

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:26

Het is niet zo dat je afgezet word. Melatonine van de apotheek heeft een hogere dosering en wordt daarom alleen op recept meegegeven, melatonine bij de kruidvat wordt vrij verkocht omdat het een lage dosering is. Hier is dus echter over nagedacht en totaal niet van afzetterij te spreken. Het geldt voor meerdere geneesmiddelen dat zij in handverkoop (bijv. kruidvat) in lage doseringen verkocht worden en via de apotheek in hogere doseringen. En terecht.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:29

je kunt toch ook alleen maar lage doseringen paracetamol, ibuprofen, voltaren en andere pijnstillers bij het kruidvat kopen ;) Dat is toch ook geen afzetterij :D

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:30

Dat zijn inderdaad goede voorbeelden van andere geneesmiddelen. :j

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:33

sterkere paracetamol als 500mg heb je niet. Ibuprofen 400 is het meest gangbaar en die is ook vrij te verkrijgen

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:34

magriet schreef:
sterkere paracetamol als 500mg heb je niet. Ibuprofen 400 is het meest gangbaar en die is ook vrij te verkrijgen


wel paracetamol versterkt met codeïne e.d. Ibuprofen 600 kun je alleen maar krijgen bij de apotheek.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:38

ik had er ook last van!
ik had melatonine gekregen van een vriendin die had het ook!
ik heb het van het merk sleepz ofso werkt prima!

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:41

Wauw!Ik heb ook pilletjes,gewoon in de vrije verkoop gekocht(Frankrijk)en ik kijk net even naar de dosering:2,5 mg per tablet.
Met aanwijzing er 1 of 2 te nemen.(Ik neem er één)
Dan zit je dus aan de bovengrens(?)

Wat is het risico?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:59

Je mag max. 5 mg melatonine binnenkrijgen per etmaal :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:03

In Amerika hadden ze ook de hoge dosis Melatonine gewoon bij de supermarkt liggen, en daarvoor importeerde ik ze al vanuit Amerika, ik wist niet eens dat je ze ook bij de dokter kon krijgen :)

Ik slikte volgens mij wel meer dan 5 mg per dag, maar ik heb ze niet meer nodig.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:04

De melatonine van het kruidvat werkt voor mijn zoon wel degelijk,ben er erg blij mee en hij ook!

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:18

verootjoo schreef:
Je mag max. 5 mg melatonine binnenkrijgen per etmaal :)


Dat had ik al gelezen!
Maar wat is het risico? :+

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:28

Ik kon met geen mogelijkheid Melatonine krijgen bij de huisarts, hij wilde me eerst aan de slaaptabletjes hebben en als dat niet zou helpen, zouden we wel verder zien... de hufter!

Maar goed, de dingen van de Kruidvat zijn idd extreem licht, die hielpen bij mij niet.
Mijn buurvrouw haar vriend woont in Amerika en zij vertelde eens dat ze 3 mg uit Amerika gebruikt. Heb van haar een potje overgekocht en ik slaap als een roos. Vanaf toen laat ik haar een potje meenemen als ze naar Amerika gaat, of haar vriend als hij hierheen komt...

Werkt prima, daar wordt het gewoon zo verkocht. Ander voordeel is de prijs... die ligt hier véle malen hoger dan in amerika.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:52

Ik gebruikte het zelf ook, gekregen via de huisarts.
De tabletjes zijn ook 2.0 mg, zitten er 30 in een potje.
En een potje kost maar 3.15, dat is dus goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:56

In de VS kun je melatonine tabletten ook krijgen met veel hogere dosis. Gewoon in de supermarkt en de drugstore :)
Werkte super tegen jetlags, toen ik een maand lang dwars door de VS gevlogen ben in 2007

xTralala

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:00

wendely schreef:
Ik gebruikte het zelf ook, gekregen via de huisarts.
De tabletjes zijn ook 2.0 mg, zitten er 30 in een potje.
En een potje kost maar 3.15, dat is dus goed te doen.


Ik heb 90 stuks van 5mg en dat kost rond de 40 euro :oo
Merken jullie ook dat het best verslavend is? Ik slaap niet meer zonder :n

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:11

Melatonine is niet verslavend, het is een lichaamseigen stof ;) Je hoofd maakt zelf melatonine aan maar soms te weinig of pas veel te laat waardoor jij dus niet in slaap komt, om je lichaam te helpen neem je dan dus melatonine op het moment dat je wil slapen.

Waarom de dosering van de drogisterij zo laag is is hier vaak genoeg gezegd, maar voor sommige mensen werkt het voldoende, de een heeft meer nodig dan de ander.

Ik had nog nooit over de grens van 5mg gehoord en schrik hier een beetje van want ik kreeg meteen 5mg tabletten voorgeschreven toen ik melatonine kreeg. Heb echter zelf alleen halve genomen omdat ik het wel erg hoog vond. Ik sliep daar op zich wel van ín, maar niet dóór (dat klopt ook voor melatonine) terwijl daar mijn grootste probleem lag. Daarbij werd ik er de volgende dat héél gejaagd van. Dat is een niet bekende bijwerking maar ik heb het een paar keer geprobeerd en ik reageer er dus echt zo op. Voor mij was de oplossing dus terug naar mijn andere ADHD medicatie omdat ik daar wel op slaap :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 04:27

Ik sliep idd ook niet meer zonder, ik heb toen gewoon heel lang volgehouden totdat ik wel weer kon slapen. Warm lichaam naast je in bed werkte bij mij prima ;)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 05:29

Ik heb het hier op recept, maar omdat het niet vergoed wordt neem ik het ook altijd mee uit Amerika. Je hebt daar ook gewoon potjes met 5 mg pilletjes bij de drogist staan. Ik neem zelf altijd die met 3 mg (zoals ook op recept), en daar mag ik er rustig twee van nemen van de dokter. Ik ken ook iemand die elke dag 10mg slikte, op recept. Dat is wel erg veel, maar die grens van 5 mg is dus niet zo strikt.

Ik vind die 0,1 mg in zoverre wel afzetterij dat het een nauwelijks werkzame dosis is. Dat is bijvoorbeeld bij de 400 mg Ibuprofen wel anders. Dat werkt gewoon. Het is bij Ibuprofen ook niet zo dat de lichtse apotheekversie gelijk 10 keer sterker is dan de drogistversie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:03

Melatonine is echt niet verslavend, nee. Wat wel kan bij lang gebruik is dat je lichaam ophoud met het aanmaken van deze stof. (is mij verteld, tenminste) Dus zonder het slikken van melatonine wordt je dan niet meer moe.

Ik heb tijden melatonine van de kruidvat gebruikt nadat ik gestopt was met echte slaapmedicatie en bij mij doet ie goed zijn werk hoor. Ze zijn idd 0,1 mg maar sommige avonden slikte ik er gewoon 5 tot 10. Dat gaat best, het zijn zo'n kleine pilletjes.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:10

Meis, ik zie dat je nog heel erg jong bent. Op jouw leeftijd moet je niet naar pilletjes grijpen. Zoek het anders, heb je een goed bed? Kraakt het als je je opdraait zodat je wakker wordt? Je matras, hoe is die? Kan je fijn liggen of moet je liggen woelen voor een goed plekje. Waar staat je bed? Heb je voldoende frisse lucht, of juist teveel kou? Schuif je bed eens naar de andere kant van de kamer enz.
Pas op om op jouw heel jeugdige leeftijd nu al met pilletjes te beginnen, straks is het einde zoek.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:23

Melatonine werkt het beste als je het niet zo vaak gebruikt. Ik heb het zelf ook op recept, maar ik heb het eens een week lang gebruikt en toen merkte ik dat ik uit 'mezelf' slechter begon te slapen. Nu gebruik ik het alleen na een drukke dag met veel prikkels of als ik gewoon voel dat ik waarschijnlijk slecht in slaap ga komen.

Alleen dagelijks gebruik zou ik wel afraden.. Ik zou het vooral af en toe gebruiken om een ritme op te bouwen. Elke avond om een vaste tijd naar bed en vaste tijd opstaan. En dan af en toe een pilletje zodat je ook op tijd in slaap komt, maar niet elke keer.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:19

@Storm, dit zijn geen pilletje in de zin die jij bedoeld. Melatonine is een lichaamseigen stof, die veel mensen tekort komen, waarvan slecht slapen het gevolg is. Het is niet verslavend en niet chemisch zoals slaaptabletten zijn.

Ik betaal uit Amerika voor een potje van 100 stuk 3 mg $6,99. Hier betaal je (als je ze al voorgeschreven krijgt van de HA, die proberen vaak slaaptabletjes te slijten) voor 80 stuks geloof ik 40 euro. Wordt niet vergoed, waardoor mensen vaak tóch naar gewone slaaptabletjes grijpen.. want ja.. die worden wél vergoed :+

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:23

Wetenschappelijk gezien is de werking van melatonine niet bewezen. Daarom worden ze in NL niet vergoed, en schrijven een hoop HA's het niet voor.

Dat het een lichaamseigen stof is, is geen argument om het niet 'naar pilletjes' grijpen te noemen. Prednison is ook een lichaamseigen stof. Ik hoor niemand zeggen dat dát geen kwaad kan...