16 jaar, klaar met school en nu?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

16 jaar, klaar met school en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 13:02

Ik ben 16 als ik klaar ben met de MAVO....
Ik wil hierna een opleiding gaan volgen, maar daar moet je min. 18 voor zijn, dus moet nog 1,5 jaar wachten.....
Wat kan ik in die tussentijd gaan doen!?!?
Hoeveel dagen per week moet je nog verplicht naar school als je 16 of 17 bent, en wat voor opleiding kun je dan volgen?
Ik ehb geen zin om nog een jaar havo te gaan doen ofzo....


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:58

Toen ik naar de MEAO ging was ik ook nog geen 18 hoor. Vraag maar eens na bij je decaan.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:00

Waar heb je die onzin vandaan dat je 18 moet zijn voor een opleiding?

De meeste mensen zijn nog geen 18 als ze van de middelbare school afkomen hoor.
Zeker niet als je mavo hebt gedaan.
Ik was zelf 17 toen ik van de havo afkwam.
Mijn vriendin was zelfs pas 15 toen ze van de mavo afkwam. Zij is toen meao gaan doen.

Er zullen misschien opleidingen zijn waar de minimumleeftijd 18 is. Maar dan zijn daar zeker ook nog andere eisen aan verbonden. Je zult dan waarschijnlijk minimaal havo/vwo moeten hebben of bijv. een jaar relevante werkervaring. Want als je van de mavo afkomt ben je nu eenmaal jonger dan 18.

Wat voor opleiding wil je gaan doen dan?

Ik ben zelf eerst MMO (middelbare middenstands opleiding) gaan doen (verkort versie omdat ik al havo had) en hierna heb ik nog een verkorte hbo-opleiding richting makelaardij gedaan.

Het ligt er helemaal aan welke kant je op wilt!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:24

Supersokje schreef:
Volgens mij las ik in een vorig topic dat ze politieschool wilt doen, en dan moet je wel degelijk 18 zijn!


nee volgens mij hoef hje daar ook geen 18 voor te zijn... mijn vriend doet dat (geloof ik) en die wordt de 25ste april 18

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:31

Voor de politieopleiding geldt wel degelijk een minimunleeftijd, dus dit verhaal zou best eens kunnen kloppen.

Qua leerplicht ligt het eraan hoeveel jaar onderwijs je genoten hebt. Ik zou in m'n leerboeken terug moeten kijken hoeveel het precies is en wat dan de eisen zijn Bloos Oeps dat hoor ik uit m'n hoofd te weten. Tender, heeeeelp! Als je het wilt weten, stuur me maar een PBtje dan zoek ik het voor je op. Je kunt het ook aan je decaan vragen, die weet het ook.

Qua tijdsvulling tussen Mavo en Politieschool.... misschien is het een optie om de Havo achter de Mavo aan te doen?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:47

Als het inderdaad om een baan bij de politie gaat dan moet je 18 zijn ja!

Tenminste, het ligt eraan welke functie je wilt gaan bekleden.

Maar waarom doe je dan niet tussendoor nog een jaartje havo?
Of ga wat werkervaring opdoen. Alleen is het moeilijk om daarna dan weer naar school te gaan.

Leerplicht geldt volgens mij tot minimaal zestien en je moet dacht ik tien jaar onderwijs hebben gevolgd.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:20

Ik was 15 (werd in de zomer 16) toen ik met de MAVO klaar was, toen heb ik een hele zomer zitten dubben over wat ik eigenlijk wou. Ik wou namelijk een opleiding in de paarden gaan volgen maar dat mocht niet van mijn ouders. Toen heb ik maar voor Internationale handel gekozen. Tja je moet wat. Als ik jou was zou ik toch voor een opleiding gaan en dan kiezen voor detailhandel (je had aangegeven dat je misschien een eigen ruitersport winkel zou willen beginnen). Zo heb je iig een basis om ondernemer te worden. Je zou ook kunnen gaan werken maar vaak is het dan moeilijk om terug naar school te gaan, ik weet niet eens of dat wel mag als je 16 bent? Misschien moet je dan wel in het leerlingwezen Verward .

Wat zijn je intresses en ook al mocht je op deze leeftijd wel naar de politieschool, zul je toch een alternatief nodig hebben want heel veel mensen vallen af tijdens de selectie. Dat is toch iets waar je rekenig mee moet houden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:29

Als je niet weet wat je wil raad ik je toch aan om de havo erachteraan te doen. Dan heb je zoveel meer keus en betere mogelijkheden. Niet doen omdat je 'geen zin' hebt? denk nog eens goed na, want het heeft wel een heleboel invloed in je verdere beroepskeuze etc.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:51

Havo.
Je kunt nooit genoeg vooropleiding gehad hebben.
Zeker als je niet weet wat je wilt gaan doen is havo echt de beste optie.
En als je het daarna nog niet weet kun je ook nog VWO gaan doen Haha!

Nulla tenaci invia est via

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 20:38

Ik was 16 toen ik klaar was met de HAVO, 16,5 jaar eigenlijk.
Dus ook erg jong.
Ik ben naar de Hogeschool gegaan.. gelukkig wist ik wat ik wilde.
Maar er is toch ook een vooropleiding ofzo voor de Politieschool? Misschien kan je eerst die gaan doen?
Anders gewoon gaan werken.. wat eigenlijk wel zonde is hoor.. omdat je zo jong bent.
Ik zou eens gaan rondkijken voor een andere opleiding die korter duurt, bij de meeste speelt leeftijd geen rol.
maar bij de politie natuurlijk wel.

Succes
groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 08:22

Waarom ik geen havo wil doen is omdat ik hiervoor al vwo heb gedaan en daar 2x in ben blijven zitten, dus als ik nou havo ga doen gebeurt waarschijnlijk weer hetzelfde en is mijn moeder een heleboel geld kwijt voor niks....
Maar dat MMO lijkt me ook wel wat....
Politieschool mag je ook jonger doen, maar voor die opleiding die ik wil (allround) moet je wel 18 zijn. En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 08:52

Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:08

Als je mmo wilt doen omdat je zeker weet dat je daar iets mee wilt dan is dat een goede motivatie. Maar ik zou de opleiding zeker niet doen als een overbrugging!

Ten eerste duurt de opleiding toch nog drie jaar. Ik heb hem zelf in twee jaar gedaan omdat ik al een havo-diploma had en dan mag je in de tweede beginnen.
Daarnaast zat ik echt op een school met een hele goede naam, en toch heb ik nog steeds het gevoel dat daar vooral de mensen zaten die toch niets anders konden.
Ongemotiveerd, altijd slechte cijfers en alleen maar op school voor de lol.

Nou als jij ook met zo'n instelling wilt gaan kun je beter thuisblijven. Zonde van je tijd en geld. Want je wilt niet naar de havo omdat dat je moeder geld kost, maar denk je dat een mbo-opleiding goedkoper is?

Als iemand mij destijds had verteld hoe het er op die opleiding aan toe ging was ik nooit gegaan. Dan had ik misschien toch wel gelijk hbo gekozen. Een vriendin van mij deed ook mmo maar dan op een andere school, die was nog een graadje erger.
Echt alleen maar mensen die maar een beetje op school gingen hangen.

Het nieveau van de opleiding is redelijk laag. Ik heb zelf nooit hoeven leren en altijd goede cijfers gehad.
Dit is echter wel sterk demotiverend, vergis je niet!

Gelukkig heb ik hierna nog een verkorte hbo-opleiding gedaan, want anders had ik nu helemaal het idee dat ik niets gepresteerd had.

Kortom: als je echt alleen een opleiding ter overbrugging zoekt, ga dan havo doen!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: 16 jaar, klaar met school en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:23

vlieg schreef:
Ik ben 16 als ik klaar ben met de MAVO....
Ik wil hierna een opleiding gaan volgen, maar daar moet je min. 18 voor zijn, dus moet nog 1,5 jaar wachten.....
Wat kan ik in die tussentijd gaan doen!?!?


WERKEN!!!! CENTJES VERDIENEN! Knipoog Tong uitsteken Haha! }>

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:15

Laura schreef:
Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..


Nou nou nou, er zijn nog best wel goede opleidingen op het MBO, MBO staat trouwens gelijk aan Havo. Je hebt wel (vaak) een voordeel als je MBO hebt gedaan en je gaat dan naar het HBO. MBO is gerichter.
Dus ja, wat is beter Verward
O,ja, gaat ook nog eens op dat als je naar de Havo wilt door stromen je wel voldoende punten moet hebben. Dus je kan nog niet zo maar naar de Havo.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:55

chantal1"]
[quote="Laura schreef:
Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..


Nou nou nou, er zijn nog best wel goede opleidingen op het MBO, MBO staat trouwens gelijk aan Havo. Je hebt wel (vaak) een voordeel als je MBO hebt gedaan en je gaat dan naar het HBO. MBO is gerichter.
Dus ja, wat is beter Verward
O,ja, gaat ook nog eens op dat als je naar de Havo wilt door stromen je wel voldoende punten moet hebben. Dus je kan nog niet zo maar naar de Havo.
[/quote]

Dat mbo gelijk staat aan havo hoor ik wel vaker. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Ik heb zowel havo als mbo gedaan en het niveau was op mbo een stuk lager.
Niet alleen bij mijn opleiding (mijn beste vriendin deed destijds meao) maar ook andere mbo-opleidingen.

Het is inderdaad gerichter. Dus als je een vervolgopleiding op hbo-niveau gaat doen en het is precies dezelfde richting, dan is het handig. Maar ik mistte op de mbo-opleiding echt het eigen inzicht verhaal.

ik heb geen basisvorming en studiehuis gehad, dus ik weet niet wat het niveau van een havo nu is, maar toen ik van de havo afkwam lag het niveau echt wel hoger dan een mbo-opleiding.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 15:04

Citaat:
Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen.


Haha, Het is niet dat ik er geen zin meer in heb hoor (stiekem toch wel een beetje), maar gewoon omdat ik waarschijnlijk meer doe op een opleiding die me alleen dingen leren die ik later nodig heb.....Beetje lastig om uit te leggen, maargoed....Ik zit nu 5 jaar op de middelbare school en ik doe Mavo, dus een 6e jaar zie ik eigenlijk niet zo zitten....

Als ik die MMO ga doen ga ik natuurlijk niet naar de politieschool. Ik zit nog een beetje tussen die 2 kanten te twijfelen....dilemma!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 15:18

kaj"]
[quote="chantal1"][quote="Laura schreef:
Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..


Nou nou nou, er zijn nog best wel goede opleidingen op het MBO, MBO staat trouwens gelijk aan Havo. Je hebt wel (vaak) een voordeel als je MBO hebt gedaan en je gaat dan naar het HBO. MBO is gerichter.
Dus ja, wat is beter Verward
O,ja, gaat ook nog eens op dat als je naar de Havo wilt door stromen je wel voldoende punten moet hebben. Dus je kan nog niet zo maar naar de Havo.
[/quote]

Dat mbo gelijk staat aan havo hoor ik wel vaker. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Ik heb zowel havo als mbo gedaan en het niveau was op mbo een stuk lager.
[/quote]
Mooi Lachen Ik doe nu nog 4 havo (word volgende week 17) en ik slaag dus van de havo als 18-jarige (ben een jaartje blijven zitten). Ik ga dan dus ook een MBO opleiding doen in de paaden (hoefsmid). Dus klinkt als muziek dat het niveau lager ligt, ik wil het toch gaan doen, maar is wel een leuk bijkomertje dat het nog makkelijker zou kunnen zijn Haha!

Van je 16e tot je 18e moet je minimaal 1 dag in de week naar school. Als je helemaal niet meer naar school gaat, moet je vrijstelling vragen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:08

kaj"]
[quote="chantal1"][quote="Laura schreef:
Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..


Nou nou nou, er zijn nog best wel goede opleidingen op het MBO, MBO staat trouwens gelijk aan Havo. Je hebt wel (vaak) een voordeel als je MBO hebt gedaan en je gaat dan naar het HBO. MBO is gerichter.
Dus ja, wat is beter Verward
O,ja, gaat ook nog eens op dat als je naar de Havo wilt door stromen je wel voldoende punten moet hebben. Dus je kan nog niet zo maar naar de Havo.
[/quote]

Dat mbo gelijk staat aan havo hoor ik wel vaker. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Ik heb zowel havo als mbo gedaan en het niveau was op mbo een stuk lager.
Niet alleen bij mijn opleiding (mijn beste vriendin deed destijds meao) maar ook andere mbo-opleidingen.

Het is inderdaad gerichter. Dus als je een vervolgopleiding op hbo-niveau gaat doen en het is precies dezelfde richting, dan is het handig. Maar ik mistte op de mbo-opleiding echt het eigen inzicht verhaal.

ik heb geen basisvorming en studiehuis gehad, dus ik weet niet wat het niveau van een havo nu is, maar toen ik van de havo afkwam lag het niveau echt wel hoger dan een mbo-opleiding.
[/quote]

Hmm, jammer dat je mijn opleiding niet gevolgd hebt. Ik mocht zelfs op Larenstein een jaar over slaan als ik die opleiding zou volgen en ik geloof dat dit wel vaker mag als je MBO hebt gevolgd, wel lekker natuurlijk. Welke opleiding heb je gevolgd. Maakt niet uit ook, voor de wet mag je vanaf de Havo en het MBO naar het HBO. Zo is het nu eenmaal.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:13

chantal1"]
[quote="kaj"][quote="chantal1"]
[quote="Laura schreef:
Citaat:
En ik ga niet een jaar voor niks Havo zitten doen terwijl ik dan weet dat ik er toch geen flikker aan doe....

Nounou, wat een instelling... dat ligt natuurlijk helemaal bij jezelf he, of je je best gaat doen. Je één jaartje inspannen kan wel heel nuttig zijn hoor. Als ik zie wat een hoop opleidingen je niet kan doen als je mavo hebt...

Maarja, tis jouw feestje..


Nou nou nou, er zijn nog best wel goede opleidingen op het MBO, MBO staat trouwens gelijk aan Havo. Je hebt wel (vaak) een voordeel als je MBO hebt gedaan en je gaat dan naar het HBO. MBO is gerichter.
Dus ja, wat is beter Verward
O,ja, gaat ook nog eens op dat als je naar de Havo wilt door stromen je wel voldoende punten moet hebben. Dus je kan nog niet zo maar naar de Havo.
[/quote]

Dat mbo gelijk staat aan havo hoor ik wel vaker. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Ik heb zowel havo als mbo gedaan en het niveau was op mbo een stuk lager.
Niet alleen bij mijn opleiding (mijn beste vriendin deed destijds meao) maar ook andere mbo-opleidingen.

Het is inderdaad gerichter. Dus als je een vervolgopleiding op hbo-niveau gaat doen en het is precies dezelfde richting, dan is het handig. Maar ik mistte op de mbo-opleiding echt het eigen inzicht verhaal.

ik heb geen basisvorming en studiehuis gehad, dus ik weet niet wat het niveau van een havo nu is, maar toen ik van de havo afkwam lag het niveau echt wel hoger dan een mbo-opleiding.
[/quote]

Hmm, jammer dat je mijn opleiding niet gevolgd hebt. Ik mocht zelfs op Larenstein een jaar over slaan als ik die opleiding zou volgen en ik geloof dat dit wel vaker mag als je MBO hebt gevolgd, wel lekker natuurlijk. Welke opleiding heb je gevolgd. Maakt niet uit ook, voor de wet mag je vanaf de Havo en het MBO naar het HBO. Zo is het nu eenmaal.
[/quote]

Het is inderdaad zo dat je naar het hbo mag als je een mbo-opleiding hebt gedaan. Volg je een opleiding in dezelfde richting mag je vaak een jaar overslaan omdat je al gerichte vakken hebt gehad. Dit heeft echter niets met het niveau te maken!

Het enige wat ik zeg, is dat ik het niveau op de havo hoger vond dan op het mbo. Toen ik eenmaal hbo ging volgen konden degenen die van de havo kwamen vaak ook veel makkelijker door de stof heen komen. Veel mensen met een mbo-opleiding hadden weer een voorsprong in bepaalde vakken als marketing e.d omdat ze dat al eerder hadden gehad.
Maar als het om echt nieuwe stof ging liepen de havo/vwo'ers toch voor op de mbo'ers.

Hier is niets mis mee. Dat is niet wat ik wil zeggen. Ik wil alleen maar duidelijk maken wat mijn ervaringen zijn en dat ik het daarom niet eens ben met de stelling dat havo en mbo hetzelfde is.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:51

je bent verplicht om 1 dag in de week naar school te gaan je moet 17 jaar en 7 maanden zijn voordat je bij de politie mag gaan werken maar er is daarvoor nog een opleiding die je kan doen iets van de beveiliging ofzo hij duurt 2 jaar vraag maar eens na.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:56

kaj schreef:
Ik wil alleen maar duidelijk maken wat mijn ervaringen zijn en dat ik het daarom niet eens ben met de stelling dat havo en mbo hetzelfde is.


Welke opleiding heb jij dan gevolgd, zit nogal een verschil in...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:12

chantal1"]
[quote="kaj schreef:
Ik wil alleen maar duidelijk maken wat mijn ervaringen zijn en dat ik het daarom niet eens ben met de stelling dat havo en mbo hetzelfde is.


Welke opleiding heb jij dan gevolgd, zit nogal een verschil in...
[/quote]

Ik heb eerst havo gedaan, afgemaakt, daarna ben ik een mbo-opleiding gaan doen (mmo) ook afgemaakt en toen ben ik nog een hbo-opleiding gaan doen (makelaardij) nadat ik deze ook heb afgemaakt ben ik maar gaan werken.

Ik heb dus (zoals eerder al vermeld) zowel havo als mbo gedaan. En het niveauverschil was echt duidelijk.
Er zat bij mij nog een jongen in de klas (op het mbo) die ook van de havo afkwam. Wij hadden beiden een jaar overgeslagen op het mbo en ik had nog nooit economie en handel gehad toch staken wij met kop en schouders boven de anderen uit.

Begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel hier niet mee dat mbo slecht is of zo.
Mbo is vaak heel gericht, maar het niveau vind ik lager dan een havo.

Dus volg je een mbo-opleiding met een doel, dan is dat heel geschikt!
Maar als het gaat om een overbrugging en je stelt dat het niveau toch hetzelfde is dan ben ik het daarmee absoluut oneens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Fly_high, Hawkeye, IASCrawler, Kirrietje, Lipstick, Sjokki, Spike2019, xPabloBokt en 37 bezoekers