Maar twee tot drie uurtjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Maar twee tot drie uurtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 19:53

Ik sprak vandaag een vrouwtje (verkoopster v/d woning) en die heeft ook paardjes.

Nou heb ik mijn oog laten vallen op haar mini shetlander. Schitterend!!!!

Maar nu vertelde ze me dat zij haar paardjes maar twee/drie uur op het land heeft staan omdat ze zich anders volvreten, zegt ze.

Is dit waar, en zo ja kan daar iets aan gedaan worden?

Ik wil straks mijn paarden zoveel/zo lang mogelijk op het land hebben namelijk. En ik vind het zielig als zij als enigste op stal staat.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:58

bij ons staan de paarden soms ook maar een uur of 5 buiten, maar dan moet het land wel aardig gevuld zijn (anders gewoon een uur of 8). Hier wordt het best vaak gemaaid, dat scheeld ook wel.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:08

Nou mijn vreetzak gaat gewoon dag en nacht het land op. Tijdens de periodes dat er echt veel eiwit in het gras zit wordt ze wel gelijk een stuk dikker, maar dat trekt wel bij.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:12

zet anders een stukje land af, als er geen gras meer is kunnen ze het ook niet eten, en ze staan wel lekker buiten....

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:16

Bij mij staan ze de hele dag buiten, dag en nacht. Als ze gewoon elke dag beweging krijgen is er niks aan de hand hoor, mijn bijrijdpaard staat strak in het vel Haha!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 20:20

tamaraatjuh schreef:
Als ze gewoon elke dag beweging krijgen is er niks aan de hand hoor Haha!


Het is echt maar een MIMI shetlandje, echt klein dus. Ik zou niet weten hoe ik die moet laten bewegen.
En ze heeft iet met haar achtervoetje door teveel eiwitten(?). Ik weet niet precies meer hoe die vrouw dat noemde.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:27

Hier staat een paard op een super schraal weitje met eiwitallergie en eentje die hoefbevangen is. Gaat beide goed, zoalng je maar heel matig bent met gras bij geven.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:54

Mijn verzorgpony's staan 24/7 buiten...
De Shet heeft wel een lekkere grasbuik, maar word ook niet veel mee gedaan, maar de Fjord krijgt wel veel beweging!

Je zou die Shet gewoon een beetje kunnen longeren, en mee wandelen enzo...

    If you can dream it, you can do it ...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 21:06

Ja maar, kunnen ze nou van teveel gras ziek worden?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:09

Arzu meot eigenlijk savond sgewoon van het land af, ze wordt weer veelste rond Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:10

Ylana schreef:
Ja maar, kunnen ze nou van teveel gras ziek worden?

In sommige grassen zitten teveel eiwitten, tevele eiwitten veroozaken hoefbevangenheid, waar ze aan dood kunnen gaan,

Shetlander worden soms al van een hap lucht dik, en een te dikke pony is ook niet goe,d het kan van alles aantasten...

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:26

mijn tinker is nog een beetje mager dus die staat de hele dag op hetland ook omdat ze een veulen heeft, en ik vind dat dat veulens de hele dag buiten moeten zijn. om veulen te KUNNEN zijn, mijn shet gaat alleen met heel mooi weer naar buiten. ze is vorige winter geopereed of hoe je dat ook mag schrijven!!

That awkward moment when someone asks you to tell more about yourself,and you're like: OH GOD, WHO AM I?!?

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:40

Tja het beste zou in zo'n geval zijn 2/3 uurtje op schraal land en de rest in een paddock met oud (weinig voedingsstoffen) hooi.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:35

omdat ik op een grote manege sta, is er alleen land in de zomer.
En dan staat ze iedere dag 3/4uur buiten en in het weekend 5 uur,

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:45

Ja chan, ze kunnen aan teveel gras dood gaan!
Shetlanders en pony's vaak zijn erg gevoelig om bevangen te raken, dan kanteld het hoefbeen en kunnen ze niet meer lopen.
Dus je kan hem als ie al gevoelig is heel schraal zetten, moet je maar zien als je bij ons thuis komt!
De pony van de buren staat ook zo schraal, om d'r eigen bestwil!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:23

Kun je ze niet in de bak of paddock zetten met een baal hooi erbij?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 11:39

Dan ga ik gewoon (samen met fresco?) iets verzinnen zodat ze wel lekker buiten kan!
Het is idee alleen al dat zij als enige binnen moest staan stond me gewoon tegen. Maar wie weet vraagt ze er wel een prijs voor dat ik denk......!
We zien wel.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:06

tamaraatjuh schreef:
Bij mij staan ze de hele dag buiten, dag en nacht. Als ze gewoon elke dag beweging krijgen is er niks aan de hand hoor, mijn bijrijdpaard staat strak in het vel Haha!


Ik heb dezelfde reactie!!!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:47

dat ligt er aan per paard. In de winter staan de meeste ook niet op t land.. dan is het ook niet zielig.. Zolang ze er voldoende uitkomen en voldoende beweging krijgen.. mijn paard staat meestal op n kaal stukje en anders ook maar n paar uur op t land.. anders zou je zweren dat ze drachtig is..

Het paard van een vriendin van mij heeft eiwitallergie.. dus als het weideseizoen net begonnen is en het eerste gras staat er nog.. moet hij nog binnenblijven..

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:53

mijn 3 shetjes staan ook de hele dag op het land.
in de zomer dag en nacht en in de winter s'nachts op stal.
2 van de shetjes zijn bij de vorige eigenaars hoefbevangen geweest,maar heb er nog nooit mee te maken gehad.
dus het kan wel hoor je minishet op het land,alleen in het voorjaar moet je een beetje opletten,dus rustig opbouwen en niet te veel tegelijk.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:01

Ylana schreef:
Het is echt maar een MIMI shetlandje, echt klein dus. Ik zou niet weten hoe ik die moet laten bewegen.
En ze heeft iet met haar achtervoetje door teveel eiwitten(?). Ik weet niet precies meer hoe die vrouw dat noemde.


noemde die vrouw het hoefbevangen?
dan mag je wel heel erg uitkijken, dan kan 1 sprietje gras al te veel zijn voor je pony.. natuurlijk een beetje overdreven, maar je pony kan wanneer het gras te eitwitrijk is (april/mei gras) heel snel weer last krijgen van hoefbevangenheid, en zoals hier al eerder is gezegd, kan hij er zelfs aan dood gaan. Zeker is dat hij dan heel veel pijn heeft en bijna niet kan lopen, en heel stijf word.. dus goed uitkijken!!

onze mini shetlander stond eerst ook gewoon dag en nacht op de wei, maar ze is onwijs dik geworden. Bloos!
nu staat ze samen met de pony van me zusje op het zand. (die pony mag nie top het gras i.v.m extreem gevoelig voor hoefbevangenheid) dus de pony van me zusje staat nu niet meer alleen op het zand terwijl de rest in de wei mag. En onze shetlander eet zich niet meer helemaal vol. natuurlijk krijgen ze wel hooi en wortels bij gevoerd, want ze moeten wel wat eten!

maar misschien is het dus voor jou ook een idee om je shetlander op het zand te zetten, is hij toch buiten, en toch ken hij ook niet eten..

succes!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14


Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 13:06

_Margarita_ schreef:
noemde die vrouw het hoefbevangen?


Nee, ze noemde het niet hoefbevangen, dat ken ik wel.
Is er voor hoefbevangen nog een andere naam misschien?
Kan een paard blijvend hoefbevangen zijn? Is daar anders een naam voor?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:10

Paarden die niet op het gras komen staan bij ons heel de dag in een paddock. Kunnen ze hun benen strekken en hebben sociaal contact.
Als de weilanden nog vol gras staan, gaan de andere paarden ook maar een paar uurtjes op het gras, en de rest in paddocks.
Gewoon een stukje wei afzetten, waar weinig gras staat, en als je paard daar dan elke middag staat, is het zo een paddock. Eventueel wat hooi/stro dat hij wat te knabbelen heeft.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3474
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:19

Mijn shet staat per dag ook hooguit 2 of 3 uur in de wei wegens heel gevoelig voor bevangenheid. Tis niet anders de rest van de dag staat ze in de paddock met Natasja. hoop dat als de ergste eiwitten uit het gras zijn ik de uren ken opbouwen. Ze werkt namelijk ook. Het lijkt erg zielig zo weinig in de wei, maar kunnen die minishet ook niet lekker op een zandpaddock buiten staan inplaats van alleen op stal.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3474
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:20

Ylana schreef:
Kan een paard blijvend hoefbevangen zijn? Is daar anders een naam voor?


Ja chronische hoefbevanhenheid.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _San87_, BlueStocking, ChanelR, Clmr, Colien, F_inley, Flubberboot, Goldwynn, journee, lovelance, meniekske, Nickolay, Plus_en_Min, Rainer, SentiBot, Sky_As, tengeltje11, xSabineW en 121 bezoekers