Bloedneus bij een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Bloedneus bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 15:31

Afgelopen weekend had mijn merrie plotseling een bloedneus. Onmiddelijk de dierenarts er bij geroepen, die ook niet veel meer kon doen dan constateren dat het inderdaad een bloedneus was, waarschijnlijk een paar adertjes gesprongen. Ik moest de merrie maar een paar dagen niet rijden, lekker in het land laten lopen, daarna weer oppakken en afwachten of het wel of niet terug kwam.

Nu vroeg ik me of iemand hier ook wel eens een bloedneus bij een paard gehad heeft, en zo ja, of het inderdaad bij een keer bleef, of dat het toch weer terug kwam.


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:26

Is al vaak zat wat over geplaatst (ook door mij), probeer het eens met de zoekfunctie. Suc6!

Nulla tenaci invia est via

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:45

Mijn paard heeft nog nooit een bloedneus gehad, maar ik heb vroeger op een draversstal gewerkt en daar hadden sommige paarden wel vaak een bloedneus.
Maar dat was voornamelijk nadat ze zo hard getraint hadden en dan was het meestal longbloeden ipv een paar addertjes in de neus gesprongen. Dat is vele malen erger. Maar je dierenarts zou het wel weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 17:49

Hoe gevaarlijk bloedneuzen kunnen zijn ligt er inderdaad aan waar de bloeding precies zit. Een oppervlakkig adertje in de neus dat om de haverklap bij inspanning knapt kan door een dierenarts in een dierenkliniek dichtgebrand worden. In dat geval komt het dus niet meer voor.

Longbloedingen komen voor bij hele zware inspanning. Wat heb je precies met je paard gedaan voordat ze die bloedneus kreeg? Had ze haar hoofd gestoten of was ze verkouden? Was je erg hard aan het trainen?

Je suis Charlie.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:42

Heb mijn 'eigen' stukje even voor je opgezocht.

In Bit nummer 22 staat een heel artikel over bloedneuzen. Zal proberen wat belangrijke puntjes eruit te halen, misschien dat je het complete artikel van iemand kunt kopieren, helemaal overtypen vind ik echt te veel werk.

In de draf- en rensport is een bloedneus een bekend verschijnsel, in de meest gevallen wijst dit op EIPH, Exercies Induced Pulmonary Haemorrhage. Letterlijk vertaald: een bloeding vanuit het longweefsel als gevolg van arbeid. Niet dodelijk, wel vervelend. Door de krachtinspanning stijgt de bloeddruk en knapt er een vaatje. De aandoening treft vooral volbloeden. EIPH is de meest waarschijnlijke diagnose bij een bloedneus, komt vooral voor bij explosief bewegen, bv. de start van een ren of een eindsprint. EIPH kan ook optreden bij paarden die een luchtweginfectie doormaken en vervolgens aan het werk gaan.
Op zich is de aandoening geen groot probleem. Het stellen van de diagnose is wel een probleem omdat de symptomen niet exclusief zijn. Een bloedneus kan ook duiden op andere, meer ernstige aandoeningen. In ieder geval houden de bloedingen bij EIPH altijd verband met arbeid. Bij dressuurpaarden treedt het verschijnsel meestal op na het werk, bij dravers en volbloeden na het werk.
De veterinair zal in de eerste instantie niets doen bij een paard dat voor het eerst last heeft van EIPH. Keert het vaker terug dan schrijft de veterinair slechts rust voor. Een geknapt vaatje is net een wondje dat tijd nodig heeft om goed te herstellen. Dat gaat niet als de bloeddruk steeds weer wordt verhoogd omdat het paard moet werken.

De tweede soort bloedneus is de 'gewone' bloedneus; het bloed is vrijgekomen door een beschadiging van de neusgang. Het paard kan in dit geval iets hebben opgesnoven dat het slijmvlies in de neuswand heeft beschadigd.

De derde soort bloedneus wordt veroorzaakt door een trauma. Het dier heeft bijvoorbeeld een klap op het hoofd gehad, met als gevolg een fractuur van het neusbeen.

De vierde soort bloedneus belooft weinig goeds. Aan deze bloedneus ligt een ethmoïdaal hematoom ten grondslag. (ethmoïd=zeefbeen). Bij een hematoom is sprake van een tumoreuze woekering van het slijmvlies. De prognose bij deze paarden is altijd slecht. De dieren die aan deze aandoening lijden gaan meestal dood of worden afgemaakt. Neusbloedingen vanuit een hematoom zijn altijd neusgat-gebonden.

De vijfde en laatste soort bloedneus is een gevolg van bloedingen vanuit de bijholten en de luchtzak. Het laatstgenoemde komt nog wel eens voor. De luchtzak in de keel vult zich daarbij met bloed, bijvoorbeeld door een beschadiging. Buigt het paard voorover dan stroomt het bloed uit de luchtzak naar de neus.

Nulla tenaci invia est via

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 21:55

als de neus uit een neusgat bloed, gewoon afwachten en pas een dierenarts bellen als het na een poosje nog niet over is, is bijna nooit een probleem. Als de neus uit 2 neusgaten bloed direct dierenarts bellen, kan een serieus probleem zijn (longbloeding)

Mijn paard een engels volbloed heeft bij zware inspanning soms een bloedneus uit een gat wat vanzelf overgaat.

Stralend de dag door.


Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 08:51

Margreet, sorry, ik had inderdaad even moeten zoeken. Heb ik nu alsnog maar even gedaan, en ik kom idd een heleboel tegen over bloedneuzen bij paarden. Stelt me weer wat geruster, ik zie een heleboel berichtjes waarbij het eenmalig of in ieder geval niet ernstig was.

Hopelijk is het bij mijn paard slechts optie twee in het stukje uit BIT. Gezien de ziektegeschiedenis van mijn paard (een tijd in Utrecht gestaan vanwege ontstoken holtes, nog steeds niet helemaal over), schrok ik best wel toen ik haar uit het land haalde en ze had een bloedneus. Vandaar dat ik meteen de dierenarts heb gebeld.
Tot nu toe heeft ze het gelukkig niet opnieuw gehad, gisteren heb ik zelfs voorzichtig weer een beetje gereden en dat ging goed. Nu is het een kwestie van afwachten of het terug komt of niet...

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:37

Mijn oude verzorgpaardje Dancer heeft ook weleens een bloedneus gehad. Ik stond hem te poetsen en toen gaf ik hem een aaitje over zijn neusje, toen ik er ineens achter kwam dat er bloed op mijn hand zat dat niet van mij afkomstig was. Toen ik naar beneden keek lagen er allemaal bloeddruppels op de grond. Ik meteen iemand van de manege erbij gehaald, die even in zijn neusje had gekeken en gevoeld. Hij kon alleen niets vinden en vertelde mij dat het waarschijnlijk wel een wondje zou zijn die wat dieper in zijn neus zat. Ze vertelden me verder dat als het erger werd of nog eens zou gebeuren dat ze er een dierenarts bij zouden halen. Het bloeden stopte wel vrij snel, maar 1,5 week later heeft hij wel een hartstilstand gehad. Volgens de manege had het niets met elkaar te maken. Ik denk eerlijk gezegd dat beide voorvallen door de hitte kwamen, want het was zó warm in die stallen, dat de paarden helemaal bezweet op stal stonden. Dancer was ook kletsnat van het zweet.
De bloedneus op zich zal dus vrij onschuldig zijn geweest. 't Hoeft niets te betekenen, maar hou het wel goed in de gaten!

Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, cent, Ferera, GrapeshotBot, mayadeby, Nancy01 en 124 bezoekers