Omsturen in de bocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:58

wat voor bocht je ook rijdt, je moet altijd sturen. dat heb ik tenminste geleerd. veel succes nog


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:26

het is een schande en schaam me diep dat ik ook instructeur ben die een collega heeft die zulke aanwijzingen geeft...
sturen doe je NOOIT met je binnen teugel!!! en zeker niet als je gewoon een wending rijd(hoek) je houd gewoon goed je binnen been erbij zodat ie niet naar binnenvalt en je makkelijk stelling houd tuurlijk mag je af en toe wel je binnen teugel maar ALLEEN voor stelling en buiging nooit voor sturen en voltes enz precies hetzelfde dan stuur je ook met je zit en BUITENteugel binnebeen zorgt weer voor de stelling en als het nodig is een klein beetje binnenteugel.

Ik zou als ik jou was maar een andere trainer gaan zoeken met deze zal je niet ver komen....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 16:05

Ik moet dat juist afleren, wil nog weleens panieken en echt gaan sturen, maar dat werkt niet echt, en bij veel paarden zelfs averechts...

Je moet met je zit sturen, kijk in de richting waar je wilt gaan en draai je navel mee, geef alleen wat stelling, maar ga niet sturen...
Voor de rest kun je het binnen been erbij houdt en het buitenbeen erachter zodat ie niet uitzwaait...

Makkelijker gezegd dan gedaan, afgelopen vrijdag raakte ik ook in paniek met galloperen toen paardje bleef plakken bij de andere paarden en ik hem zowat omtrok omdat meneer aan het bumperkleven was Knipoog , toen ik even rustig adem haalde en met mijn zit begon te werken ging ie wel van de hoefslag af bij de paardjes vandaan...

Ik heb 10 jaar les gehad, maar leer nu pas echt met de zit te werken, en het is gewoon geweldig Tong uitsteken


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:43

Ik heb het zo geleerd: de buitenteugel begrenst, de binnenteugel geeft de richting aan.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 06:55

Het kan aan mij liggen, maar wat hjij beschrijft, dus wat volgens jou je instructie zegt, klinkt mij meer als omtrekken.
Hup, binnenhand van de teugel en trekken maar, dan maakt ie vanzelf een bochtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 07:41

Als je je binnenteugel gaat gebruiken om te sturen, zal het paard z'n binnenschouder laten 'vallen', waardoor er binnenkort geen fatsoenlijke volte meer uitkomt.
Een binnenteugel heeft alleen de taak om stelling te vragen (dus vraag, en ontspan meteen als je krijgt wat je hebben wilt) en de buitenteugel is je tempo- en stuurteugel.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:16

sorry hoor maar. als je je binnenbeen eraan houd in de binnenbocht en af en toe met je binnenhand stelling vraagt, dan stuur je toch ook of heb ik dat nou verkeerd, ik weet niet hoe jullie dat anders willen noemen??

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:26

Bocht naar links is rechterbeen iets naar achteren om de buiging(rondstellen) van het lichaam te onderhouden en je rechterpols openen om de buiging in de hals toe te staan. Buitenschouder(v/d ruiter) gaat mee met de buitenschouder van het paard en je kijkt in de richting die je opgaat.
Zo heb ik het 10 jaar geleden geleerd van iemand die examineerde in Deurne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:47

Suleika schreef:
sorry hoor maar. als je je binnenbeen eraan houd in de binnenbocht en af en toe met je binnenhand stelling vraagt, dan stuur je toch ook of heb ik dat nou verkeerd, ik weet niet hoe jullie dat anders willen noemen??


Nope, de binnenhand stuurt niet, die vraagt alleen stelling. Sturen doe je met je buitenteugel; die bepaalt toch bijvoorbeeld ook de grootte van je volte, en of je paard uberhaupt wel van de hoefslag af mag als je stelling naar binnen vraagt.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 10:29

Nathalie schreef:
Het kan aan mij liggen, maar wat hjij beschrijft, dus wat volgens jou je instructie zegt, klinkt mij meer als omtrekken.
Hup, binnenhand van de teugel en trekken maar, dan maakt ie vanzelf een bochtje.


Hai, ik ga ervan uit dat je reageerde op mijn berichtje. Ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd, want richting aangeven (misschien is stelling vragen een betere omschrijving, want sturen doe je natuurlijk vooral met je zit en je benen) is toch wel iets anders dan de bocht om trekken. Je doet je binnenhand iets (een fractie maar) van de hals, opzij, dat is natuurlijk heel wat anders dan trekken. Als je doet wat ook verder beschreven staat (en wat is het moeilijk om altijd op te schrijven wat je precies doet!!), namelijk kijken in de richting waar je rijdt, je buitenschouder meenemen en je buitenbeen iets terug, binnenbeen iets meer druk, dan doe je dit dus vanzelf.

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:08

Ik heb ook geleerd dat je je binnenhand van de hals moet doen. Van de hals afdoen betekent niet dat je daaraan moet gaan zitten trekken, ook bij he van de hals afdoen moet je soepel blijven en niet gaan trekken. Vooral voor (jonge) paarden die nog niet zover in africhting zijn en niet goed in balans schijnt dit makkelijker te zijn. Bij oudere beter doorgereden paarden kun je de binnenhand wel meer op de plaats houden.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers