Trillende en gebogen voorbenen normaal?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Trillende en gebogen voorbenen normaal?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 12:15

Ben een tijdje geleden wezen kijken bij een paard wat te koop stond. Het was een 8 jarige ruin.

Hij stond stil toen ik kwam met een ruiter op zijn rug en zijn 2 voorbenen waren licht naar voren gebogen. Zijn voor-onderbenen trilden ook. Ik dacht dat hij terplekke zou bezwijken, maar dat was niet het geval.

Volgens de eigenaar was dat heel normaal, heeft hij er geen last van en is hij ermee goedgekeurd.

Ik heb dit verschijnsel nog nooit gezien, dus mijn vraag aan jullie wat is het en wordt een paard er ECHT op goedgekeurd?

Heb het dier overigens niet gekocht, maar ik bleef het me afvragen.


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:39

Ik heb het meerder malen bij diverse paarden gezien en ik weet van 1 geval dat dat paard niet goed bekapt en beslagen was. Hij stond te stijl met een te klein ijzer. Eenmaal een andere hoefsmid, iets minder stijl en een groter ijzer en het geknik was weg

Verder weet ik van een ander paardje dat ze teveel is overbelast en dat ze artrose had in beide voorbenen, vandaar dat ze dus ook zo stond te knikken.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 20:57

napoleon schreef:
vandaar dat ze dus ook zo stond te knikken.



Hij was niet zo zeer aan het knikken. Zijn voorknieen stond naar voren gebogen, en zijn voor-onderbenen waren aan het trillen/rillen. Het was niet zo dat hij steeds aan het doorknikken was.

Klopt het dan nog met je omschrijving? Of is het dan iets anders?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:15

Rivano schreef:
Hij was niet zo zeer aan het knikken. Zijn voorknieen stond naar voren gebogen, en zijn voor-onderbenen waren aan het trillen/rillen. Het was niet zo dat hij steeds aan het doorknikken was.

Klopt het dan nog met je omschrijving? Of is het dan iets anders?


Ja ik denk wel dat we het over hetzelfde hebben

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 07:55

was hij net hard aan het werk geweest? Het kan ook een overbelasting van de spieren zijn.. of stress (al dan niet angst).. Zo'n paard kun je pas beoordelen als je er onverwachts naar toe gaat en dan laat rijden (of liever zelf rijden)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:59

Suzan1 schreef:
was hij net hard aan het werk geweest? Het kan ook een overbelasting van de spieren zijn.. of stress (al dan niet angst).. Zo'n paard kun je pas beoordelen als je er onverwachts naar toe gaat en dan laat rijden (of liever zelf rijden)


Hij was inderdaad al aan het werk geweest, de eigenaresse was hem aan het rijden in de bak. Toen we aankwamen was hij zelfs al BEZWEET!!! Vond ik erg opmerkelijk. (al was het best warm die dag, maar toch. Als potentiele koper zie je dat niet graag.)

Ze zeiden dat hij die beentjes altijd heeft als hij stilstaat, ook als hij net uit de stal komt. In draf/stap/galop zeiden ze dat hij het niet heeft, maar dat trillen is moeilijk te zien in beweging.

Het was verder een heel braaf en mak diertje. Liep zonder op of om te kijken de trailer in, en de kleine kinderen rende om hem heen en vond hij juist wel leuk. Hij was wel nieuwsgierig. Verder ben ik nog zo vals (of inventief) geweest om aan het 6 jarige dochtertje te vragen toen de ouders niet keken of hij altijd heel lief en braaf was. (kinderen spreken altijd de waarheid toch?) en dat was het geval. Stress lijkt me daarom ook niet. Heb een tijdje bij hem gestaan hij stond er rusitg ontspannen bij, zelfs toen 2 motoren langs kwamen crossen keek hij niet verschikt.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:27

als dit paard jou wat lijkt, zou je het beste terug kunnen gaan zonder dat hij werd gereden.

als hij ook beeft/trilt in rust (dus zonder dat hij iets heeft gedaan) vind ik toch wel een beetje vreemd. zoiets zou je zeker de DA moeten vragen, succes!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 08:34

Suzan1"]
als dit paard jou wat lijkt, zou je het beste terug kunnen gaan zonder dat hij werd gereden.

als hij ook beeft/trilt in rust (dus zonder dat hij iets heeft gedaan) vind ik toch wel een beetje vreemd. zoiets zou je zeker de DA moeten vragen, succes!
[/quote]

Aanstaande maandag ga ik naar kliniek Emmeloord voor een aankoopkeuring. (een ander paard dan bovenstaande) Dan kan ik daar meteen vragen hoe het met die benen zit.

[quote="Suzan1 schreef:
als hij ook beeft/trilt in rust (dus zonder dat hij iets heeft gedaan) vind ik toch wel een beetje vreemd


Volgens de eigenaresse heeft hij het ook in rust als hij niets gedaan heeft.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:47

Kan het zijn dat het paard soms bokbenig is?

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 12:22

taverno schreef:
Kan het zijn dat het paard soms bokbenig is?


Hij staat bokbenig, maar volgens mij veroorzaakt bokbenigheid niet dat hij in rust ook trilt. Of het is zo erg dat hij gewoon niet eens fatsoenlijk meer kan staan. Ben erg benieuwd wat de dierenarts ervan zegt. (afgaande op mijn omschrijving)

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:36

Nou ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Ik vind het niet normaal en als ik toch een nieuw paard koop dan wil ik graag een beetje goede beenstand en normaal beenwerk. En iets afwijkende stand maakt niet zo uit geen enkel paard staat helemaal recht maat het trillen staat me niet aan.
Het kan zijn dat het paard de voorbenen overbelast doordat het veel op de voorhand loopt. Als je het dier toch wil kopen zou ik er absoluut foto's van willen hebben!!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 14:29

Riant schreef:
Nou ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Ik vind het niet normaal en als ik toch een nieuw paard koop dan wil ik graag een beetje goede beenstand en normaal beenwerk. En iets afwijkende stand maakt niet zo uit geen enkel paard staat helemaal recht maat het trillen staat me niet aan.
Het kan zijn dat het paard de voorbenen overbelast doordat het veel op de voorhand loopt. Als je het dier toch wil kopen zou ik er absoluut foto's van willen hebben!!


Ga maandag een ander paard (zonder uiterlijke gebreken) laten keuren voor een aankoopkeuring. Het was voor mij ook een reden om het niet te doen. Maar vond het zo vreemd dat ze zeiden dat het normaal was, en hij er niet op afgekeurd wordt. Zo'n spierspanning kan nooit goed zijn lijkt me. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke moeilijkheden tijdens wedstrijden en dergelijke. Dat je uit de ring gesleurd wordt omdat je paard bij het groeten bijna door zijn benen zakt... Krijg je zo de dierenbescherming achter je aan.

Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:32

Ik ken ook een paard die dit had. Paard is volledig binnenste buiten gekeerd en ze konden niks vinden. Van DA, naar manueel, naar fysio, naqar trainen onder begeleiding van de fysiotherapeute.
Paard is zonder problemen volledig goedgekeurd.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:47

Ja het blijft dubbel, een paard met een krampbeen kan ook best goedgekeurd worden maar ook dat kan later best voor problemen zorgen. Laat ik een ding zeggen die mense die zeggen dat het normaal is willen misschien dat paard graag verkopen maar het is beslist NIET normaal.. een normaal paard staat normaal op zijn benen zonder te trillen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:42

mijn paard doet het ook in lichte mate, en heeft artrose fase 4!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:43

Ik ken ook een paard die het doet als hij niet helemaal lekker op zijn voeten staat.
Is bij hem toch wel een aanwijzing dat hij pijn heeft maar ik weet dat het in veel gevallen niet als probleem wordt gezien.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:29

Mijn eerste verzorgpaard heeft het ook gehad. Maar die heeft daarna 3 weken in Utrecht gestaan. Maar dat was ineens gekomen na een ernstige koliekaanval. Ze zeiden in Utrecht dat het EMND was (grass sickness), maar het gaat nu weer goed met haar. Ze heeft het nog een poos gehad dat trillen, maar is nu weg.
Mocht je overwegen om het paard te kopen, zou ik hem wel klinisch en rontgenologisch laten keuren.

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:47

Een bokbenige stand kan onstaan doordat de pezen van de onderbenen niet lang genoeg zijn. Als er dan van die pezen zware arbeid wordt gevraagd, heb je een vergrootte kans op peesblessures. Een peesblessure zorgt er weer voor dat er litteken weefsel ontstaat op de pees, waardoor de pees weer verkort.......

Als een paard met een bokbenige stand trilt op de pezen, zit hij in die cirkel en zal het alleen maar verergeren als die cirkel niet wordt doorbroken. Dit kan alleen met een geheel ander trainingsschema en een ander hoefbeslag, waardoor de pezen VOORZICHTIG worden opgerekt en de bokbenige stand in de loop van een jaar vermindert.

Het uiteindelijke resultaat zal nooit een echt recht voorbeen geven, maar het zit er dicht tegen aan en vooral...... het trilt niet. Knipoog

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:01

Is het paard goedgekeurd?

En kon je nog vragen over dat wat je daar gezien hebt?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:36

Heb je foto's van zijn hoeven? Ik ben erg benieuwd of het soms daar aan zou kunnen liggen. Kun je foto's maken van de voorkant af en van de zijkant af?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:50

lienet"]
Is het paard goedgekeurd?
[/quote]

Mijn zwarte ros is goedgekeurd en staat ondertussen lekker te genieten in zijn nieuwe stal.

[quote="lienet schreef:
En kon je nog vragen over dat wat je daar gezien hebt?


Stom, stom, stom. Het was allemaal zo spannend dat ik het niet gevraagd heb. De veearts was ook erg druk dus kon, toen ik er wel aan dacht tussen de rontgen fotos en de buigproef in, niet het juiste moment vinden.
Erg jammer.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:52

Arabesk schreef:
Heb je foto's van zijn hoeven? Ik ben erg benieuwd of het soms daar aan zou kunnen liggen. Kun je foto's maken van de voorkant af en van de zijkant af?


Ik heb het paard niet gekocht. Hij staat in Limburg en daar kom ik zo snel niet meer in de buurt.

Wel heb ik de foto's die ik had naar je gestuurd. Niet echt duidelijk... maar misschien helpt het.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, germie, GrapeshotBot, mvermeulen1, ramasso en 20 bezoekers