sporen met wieltjes

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

sporen met wieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:52

Wat vinden jullie van sporen met wieltjes?

Ik heb een verzorg haflinger en die word zo bereden?
En ik rijd zonder maar dat merk je wel...
Heb ze wel 1 geprobeert en het is wel heel erg fijn

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:00

Volgens mij is hier al een topic over
Gebruik anders de zoekfunctie even Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:07

zolang er goed mee gereden wordt heb ik er geen problemen mee. Alleen van die kleine dressuurwieltjes krijg ik de kriebels van, die zijn echt scherp

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 21:14

ownee dat zijn deze niet die zijn heel groot en bot haha maare werkt wel beter heb het 1x geprobeert

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 21:15

Mr_Mikey schreef:
Volgens mij is hier al een topic over
Gebruik anders de zoekfunctie even Knipoog


Ja dat zal wel maare maakt niet uit toch

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:35

qwinty schreef:
Ja dat zal wel maare maakt niet uit toch


dat maakt heel veel uit Knipoog
vaak worden zo'n toppics als dit ook gesloten.


[RT] sporen met wieltjes= eng, heb je niet snel wondjes

[VMR] werking verschillende sporen?

[RT] Wat vind jij van Sporen?

[VMR] Sporen met wieltjes, wel of niet paardvriendelijk?

[RT] sporen met/ zonder wiel

[VMR] wielsporen

[VMR] wielspoor vraagje

[VMR] sporen met glad wiel????

[VMR] Sporen met wieltje vriendelijker ?

nou ga je gang Haha!
er zijn nog duizende toppics over sporen,maar dat word teveel om hier bij te zetten.


ik heb mits goed gebruik niks tegen op deze sporen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:40

stef schreef:
zolang er goed mee gereden wordt heb ik er geen problemen mee. Alleen van die kleine dressuurwieltjes krijg ik de kriebels van, die zijn echt scherp


die heb ik dus....

maar dan is het voor Q wel heel duidelijk, wil hij staken dan voelt ie ze,. doet hij goed zn best, dan voelt ie alleen mn kuit Haha!

ik heb ze trouwens eigenlijk alleen om op wedstrijd en een enkele keer tijdens de les om bepaalde moeilijke dingen wat beter te kunnen oefenen, meestal heb ik korte rechte spoortjes

en ze pas gaan dragen toen ik bijna Z ging starten en Q het in zn kop kreeg om na het groeten stil te gaan staan en omhoog te komen, ik had er thuis nog niet mee gereden, op wedstrijd had ik ze voor t eerst om, Q stopt en wil omhoog komen en ik schopte alsof ik botte spoortjes had(was ik gewend..) en sindsdien heeft Q nooit meer gestaakt na het groeten Schijnheilig

ben alleen tegen wieltjes sporen als ze worden gebruikt omdat de pony 'sloom' is ofzo, kijk start je M/Z of weet je sowieos goed waar je mee bezig bent, dan heb ik er begrip voor, maar 'hobbel' je nog in de laagste klasse rond, geen stille kuit, en ook nog een zweep erbij, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

maar opzich bij goed gebruik is er niets mis met wieltjessporen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:54

ben ik ook met je eens. Ik veroordeel ook niemand die er GOED mee rijdt.
Als westernruiter krijg je nog weleens wat voor je kiezen ivm de grote stersporen (die dus voornamelijk door linedancers gebruikt worden, en niet door rijders) maar als ik mijn sporen (vergelijkbaar met grof dressuurwiel) naar zo'n fijn wieltje houdt, is mijn wiel veel minder scherp.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:39

Even mezelf gequot uit een van de duizende topics.

Okkie1 schreef:
Misschien er eens aan gedacht dat je met behulp van dat spoor het paard (tijdelijk kan rijden) om hem actiever te maken voor het been? Dat wilt echt niet zo veel zeggen als je er mee om kan gaan. Misschien handig om eerst op de hoogte te zijn van de werkelijke definitie van een spoor, voor je je in een discussie mengt.

Sommige paarden reageren (soms tijdelijk, soms altijd al) slecht op de kuit. Dan ga je een oplossing zoeken om dat te verbeteren. Bij het ene paard heb je aan dreigen en/of stemverheffen genoeg. Bij het andere paard moet je een andere oplossing zoeken waar hij van onder de indruk is. Of dat nu een zweep of een spoor, al dan niet wielspoor, is. Als je maar resultaat krijgt op een eerlijke manier.

Als je een paard voor de kuit gaat maken druk je je kuit aan, bij geen reactie kun je gebruik maken van dat hulpmiddel. Laten we even uitgaan van een paard wat absoluut niet snel onder de indruk is en een wielspoor nodig heeft.

Je geeft kuitdruk en je krijgt geen reactie, dan verduidelijk en ondersteun je je kuithulp door met je spoor even aan te tikken. Hoe erg je aan moet tikken ligt aan het paard, hoe snel de reactie is.
Als je het gewenste resultaat hebt leg je de sporen met een tevreden gezicht terug in de kast. En heeft het heel veel ellende en tijd bespaard. Tijd en energie die je beter in je training kunt stoppen waar je meer vooruitgang mee boekt.

Bij het ene paard duurt het een maand voor het hierin terug valt als je niet oplet, bij het andere paard heb je het misschien een jaar niet meer nodig. Maar vooral bij zwaardere types is het erg moeilijk om met hele secure en lichte hulpen zo veel mogelijk reactie te krijgen en dan kan het best voorkomen dat je weer eens je sporen zult moeten pakken.

Wat lijkt jou dan praktischer en fijner?

Je blijft nog wel even hannesen in de B, met een beetje geluk kom je verder maar blijf je tegen hetzelfde probleem aanlopen en wordt het een stuk minder leuk. Je paard én jij gaan er niet echt op vooruit.

óf

Je lost het probleem vlug op met wat handigheid (wat natuurlijk in het begin ook even tijd kost om dat te ontwikkelen), je gaat lekker door de klasses heen met een goed gevoel en jullie gaan lekker vooruit.

Hetzelfde als met een martingaal. Jeeh, wat kijken mensen daar negatief en bevooroordeeld naar. Soms kun je er de grootste problemen heel simpel mee oplossen. Ze helpen je iig bij het oplossen.

Voor alles geldt: Mits goed gebruikt kan het je in heel veel situaties veel bloed, zweet en tranen voorkomen!!

Misschien besef je het niet zo, maar zélfs een zadel kan héél veel schade aanrichten bij verkeerd gebruik.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:16

Ik rij met een glad klein dressuurwieltje, doe ik dat niet en rij ik met stompe sporen of sporen met een gekarteldwieltje dan kan ik elke keer na het rijden mijn paard insmeren met creme. Hij reageert juist heel goed op een glad wieltje integenstelling tot alle andere sporen die ik weleens heb geleend waar hij echt van open heeft gelegen!

Lizza
Berichten: 24
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:57

sporen met wieltjes?? niks voor mij, ik vind het persoonlijk niks, maar als je ermee om kunt gaan en je gebruikt ze op de juiste manier, dan is er denk ik niks verkeerd aan ( nogmaals mits goed gebruikt) Pling

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:10

Ik rij western en heb sporen met een groot grof wiel. Deze zijn zachter dan een rechte spoor of een knopspoor omdat de druk van de spoor over een groter oppervlakte verdeelt wordt. Een spoorwieltje moet altijd goed kunnen draaien, op het moment dat hij dat niet doet haal je idd je paard open.

tamiralover
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:26

ik vind het echt zielig als je met sporen rijdt doe dan gewoon met van die bollen want met wieltjes vind ik echt zielig.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:28

Heb tijdelijk met klein wiel gereden, dat was aan het einde van de M1, toen kreeg Patos soms wat vreemde plannen onder de proeven waardoor ik steeds rond de 145 zat. Na een wedstrijd of twee met deze sporen was ze daar plotseling...overheen Knipoog. Nu rijd ik met gewone grove wielsporen, ook in de Z verwacht ik niet meer dan dat nodig te hebben.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:34

Ik vind dat je paard goed aan je been moet zijn.., zonder sporen, en dan al helemaal niet met wieltjes eraan.. Het paard moet gewoon attent aan je been zijn zonder dat je met van alles en nog wat in zn buik gaat prikken, en bovendien, als je vaak rijdt met sporen en je port heel vaak in zn buik (zie je ook dikwijls bij mensen die niet weten hoe ze met sporen moet rijden) luistert hij op een gegeven moment slecht als je zonder sporen rijdt.. En wat ik van sporen denk.. ze zijn eigenlijk een vervanging voor de zweep, en dus drijf je aan met je kuiten, luistert hij niet..? dan geef je hem even een porretje met je sporen om hem wakker te schudden als het ware.. en dan heb je aan knopjes echt wel genoeg hoor.. Maar ik vind zelf een zweep makkelijker.. Ik weet niet.. omdat ik waarschijnlijk nooit met sporen rijdt..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:54

Omdat je nooit met sporen rijdt weet je dus niet hoe een paard op sporen reageren kan. Sporen zijn er gerust niet voor gemaakt om een paard makkelijker te kunnen aandrijven, maar om je hulpen te verfijnen. Helaas worden sporen te vaak te vroeg en verkeerd gebruikt. Maar met een goed gebruik van de spoor kan deze zelfs nog fijner zijn dan een zweep (die je toch ook maar iedere keer van hand moet verwisselen)

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:10

Renske20 schreef:
die heb ik dus....

ben alleen tegen wieltjes sporen als ze worden gebruikt omdat de pony 'sloom' is ofzo, kijk start je M/Z of weet je sowieos goed waar je mee bezig bent, dan heb ik er begrip voor, maar 'hobbel' je nog in de laagste klasse rond, geen stille kuit, en ook nog een zweep erbij, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

maar opzich bij goed gebruik is er niets mis met wieltjessporen


Allemaal leuk en aardig maar een afgestompt paard dat door verkeerde spieropbouw en manier van rijden alle soeplesse kwijt is zul je toch echt ergens van onder de indruk moeten laten zijn. Zweep was bij ons geen oplossing in die zin hij vloog ervoor weg en vergat zijn benen. Ik heb toen andere sporen genomen (kleine wieltjes) en door de indruk die ze maakte is Gamble soepeler geworden en kan hij nu bepaalde spieren correct gebruiken, vooral zijn achterbenen eronder zetten. Ik heb nu grote wieltjes die naar mijn mening veel milder inwerken dan rechte sporen en gebruik aan het begin van de les even de zweep waar hij nu beter tegen kan. Er vallen dankzij de sporen nu allerlei kwartjes bij hem waardoor ik mijn sporen minder hoef te gebruiken. Maar in het begin heb ik ze toch echt gebruikt om voorwaarts te kunnen rijden en om hem zijn benen goed te laten gebruiken.
Gr desiree

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:00

Cassidy schreef:
Ik rij western en heb sporen met een groot grof wiel. Deze zijn zachter dan een knopspoor omdat de druk


Deze discussie zal ook al geweest zijn, maar dat lijkt me sterk.. als een wielspoor zoveel zachter is, waarom wordt er in de hogere dressuur dan niet massaal met knopspoor gereden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:31

gamble schreef:
Allemaal leuk en aardig maar een afgestompt paard dat door verkeerde spieropbouw en manier van rijden alle soeplesse kwijt is zul je toch echt ergens van onder de indruk moeten laten zijn. Zweep was bij ons geen oplossing in die zin hij vloog ervoor weg en vergat zijn benen. Ik heb toen andere sporen genomen (kleine wieltjes) en door de indruk die ze maakte is Gamble soepeler geworden en kan hij nu bepaalde spieren correct gebruiken, vooral zijn achterbenen eronder zetten. Ik heb nu grote wieltjes die naar mijn mening veel milder inwerken dan rechte sporen en gebruik aan het begin van de les even de zweep waar hij nu beter tegen kan. Er vallen dankzij de sporen nu allerlei kwartjes bij hem waardoor ik mijn sporen minder hoef te gebruiken. Maar in het begin heb ik ze toch echt gebruikt om voorwaarts te kunnen rijden en om hem zijn benen goed te laten gebruiken.
Gr desiree


op dat moment weet je waar je mee bezig bent, en hebt wrsch begeleiding met het rijden, vind dat nogal wat anders dan dat een stuntelende ruiter zelf maar besluit dat ie een wieltje nodig heeft voor het 'slome paard' en 9 vd 10 x zal zo'n ruiter zn benen niet nog stil kunnen houden, iedere pas spoor in de buik, paard raakt nog verder afgestompt...dat is wat ik bedoelde, niet dat je persee een top-ruiter moet zijn voor je wieltjes mag gebruiken, zolang je maar een stille kuit hebt en weet waar je mee bezig bent, dan is er niet mis mee.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:33

Misser schreef:
Deze discussie zal ook al geweest zijn, maar dat lijkt me sterk.. als een wielspoor zoveel zachter is, waarom wordt er in de hogere dressuur dan niet massaal met knopspoor gereden?


omdat je een fijne precieze hulp wil geven, dat gaat beter met een klein spoortje dan met een grote grove spoor.

ik heb trouwens al mn sporen op mn handpalm 'uitgeprobeerd' en de sporen met de grootste knop voelden het vervelendst, de rechte spoortjes en de wieltjes gaven op een klein plekje wat druk, de knopspoor duwde op een grotere plaats en die deed eerder pijn dat een prik met het wiletje....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:38

Manuutje1990 schreef:
En wat ik van sporen denk.. ze zijn eigenlijk een vervanging voor de zweep, en dus drijf je aan met je kuiten, luistert hij niet..? dan geef je hem even een porretje met je sporen om hem wakker te schudden als het ware.. en dan heb je aan knopjes echt wel genoeg hoor.. Maar ik vind zelf een zweep makkelijker.. Ik weet niet.. omdat ik waarschijnlijk nooit met sporen rijdt..


Mijn paard rij je zoals ik al eerder zei met knopspoortjes open, wieltjes draaien mee op de huid en komen dus wat minder "prikkerig" over en hierdoor krijgt mijn paard dus geen schuurplekjes of irritatieplekjes.

Rijden met zweep vind ik niet altijd de oplossing, je kan er minder verfijnd een hulp mee geven en vaak zie je ruiters die erg met hun handen bezig zijn omdat ze naast de teugels ook nog eens een zweep moeten vasthouden wat vaak er toe lijdt dat je een rommelig beeld krijgt en een onrustige aanleuning.

Overigens is mijn paard erg gevoelig als ik hem met zweep rij, hij word er onrustig van en helemaal als ik de zweep overpak. Het geeft bij mijn paard dus meer onrust dan dat het wat opleverd, dus rij ik liever met spoortjes

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:43

ik rijd er mee en vind ze vriedelijker dan nopsporen.. sterretje ( grof) rollen weg als je aan spoort en knop sporen prik je er in

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:44

Misser schreef:
Deze discussie zal ook al geweest zijn, maar dat lijkt me sterk.. als een wielspoor zoveel zachter is, waarom wordt er in de hogere dressuur dan niet massaal met knopspoor gereden?

Omdat dat het ook paardenmensen zijn en weten wat het beste is voor je paard mischien??en het imago van beulerij wat je vaak hoort is lariekoek van de grote sportruiters!! want die rijden ook met wieltjes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:55

Misser schreef:
Deze discussie zal ook al geweest zijn, maar dat lijkt me sterk.. als een wielspoor zoveel zachter is, waarom wordt er in de hogere dressuur dan niet massaal met knopspoor gereden?


In de hogere dressuur rijdt met ook met wielspoor. Alleen is het wiel wat kleiner dus minder goed zichtbaar.

Er zit nogal toch weinig verschil tussen dit:

Afbeelding

en dit:

Afbeelding

Afbeelding

En de Balkenholsporen uit de dressuur hebben ook een grof wiel...Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-09-04 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:57

Ik hou het lekker bij een knopjes spoor van 20 mm, die zijn wat zachter en hij reageert er genoeg op. Met wieltjes verschil natuurlijk wel soort. Die met zo'n bot wielitje vind ik nog best kunnen maar die ene waarover stef het heeft zal ik niet snel gebruiken.