longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 19:41

ik wil expensive gaan longeren, elastiek werd mij aangeraden..

waar hebben jullie het elastiek gekocht wat jullie gebruiken?

want ik heb het nog niet in mijn ruitersportzaak gezien (is ook wel een kleine zaak maar dan nog..)

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 19:55

Ik heb Golin gewoon met touwtjes gelongeert. Soms longeer ik hem met een slof of bijzets

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:06

ik denk dat ze met dat "elastiek" een halsverlenger bedoelen?
die doe je achter de oren van het paard door, door de bitringen en dan aan het zadel/longeer singel.
die kan je gewoon in de ruitersportzaak kopen hoor, ze zijn maar 25 gulden ofzo. (ehm 12,00 euro Verward )

verder heb je ook gewonen bijzetteugels waarmee je kan longeren maar daarmee staat je paard echt "vast" en met die halsverlenger zit er meer speling op om het zomaar te noemen.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:10

Daarom longeer ik met touwtjes of met slof, hierdoor staan ze niet gelijk vast.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 20:55

guidolover schreef:
ik denk dat ze met dat "elastiek" een halsverlenger bedoelen?
die doe je achter de oren van het paard door, door de bitringen en dan aan het zadel/longeer singel.
die kan je gewoon in de ruitersportzaak kopen hoor, ze zijn maar 25 gulden ofzo. (ehm 12,00 euro Verward )

verder heb je ook gewonen bijzetteugels waarmee je kan longeren maar daarmee staat je paard echt "vast" en met die halsverlenger zit er meer speling op om het zomaar te noemen.


eigenlijk gewoon elastiek, ook zo achter de oren en door de bitringen naar het zadel ja...

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:02

Euh, sorry Guidolover, maar hoezo staat een paard vast met bijzet's?
Klopt dus niets van als je ze goed gebruikt. Ze hangen namelijk los wanneer het paard de juiste houding aan neemt. Wanneer hij dit niet doet, staat hij nog steeds niet vast maar gebeurt er eigenlijk hetzelfde als wat jij met de teugels zou doen. De bijzet ontspant onmiddelijk wanneer het paard naar beneden komt. Door de bewegingen van het paard speelt de bijzet in op het bit zeg maar.
Maar een elastiek is idd een halsverlenger. Ik vind het een van de vriendelijkste hulpteugels. Je kunt ook longeren met dubbele lijn. Schijnt ook goed te zijn voor de spieren e.d. Ook zetten ze daarbij de achterhand er goed onder.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 15:19

Nathalie schreef:
Euh, sorry Guidolover, maar hoezo staat een paard vast met bijzet's?
Klopt dus niets van als je ze goed gebruikt. Ze hangen namelijk los wanneer het paard de juiste houding aan neemt. Wanneer hij dit niet doet, staat hij nog steeds niet vast maar gebeurt er eigenlijk hetzelfde als wat jij met de teugels zou doen. De bijzet ontspant onmiddelijk wanneer het paard naar beneden komt. Door de bewegingen van het paard speelt de bijzet in op het bit zeg maar.


Hier ben ik het niet mee eens. Een paard moet toch aanleuning zoeken? Als ze dat gaat doen zodra je met bijzet longeert, kan ze TE veel aanleuning zoeken en gaan hangen op de bijzet en dus zet het paard zich vast. Dit is natuurlijk per paard verschillend. (ik heb het wel heel erg zwart-wit getypt, maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik er mee bedoel)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:25

Ik begrijp wat je bedoeld idd. Maar als je je pony goed voorwaarts drijft gaat hij niet hangen. Dus als je goed longeert, kun je makkelijk met bijzets longeren.
Maar als je nou niet echt weet hoe dat moet e.d. kun je idd beter een elastiek gebruiken omdat deze meegeeft bij hangen.


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:40

Nathalie schreef:
omdat deze meegeeft


dit bedoel ik Yentl... Als je er een slof of touwtjes aan zet staat ie naar mijn mening vast, en elastiek geeft mee...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:06

Nathalie had het over de dubbele lijn, daar ben ik heel erg voor. Je kan je paard laag of hoog instellen, en idd komt de achterhand er goed onder. Ik longeer een 4 jarige merrie zo en dat gaat heel goed. Het is mijn bedoeling om haar zo laag en langzaam mogelijk te laten lopen, en dat begint ze al aardig door te krijgen. Aangezien ik nog maar een maand of twee begonnen ben, en natuurlijk niet iedere dag longeer ( ze is pas 4, en ik ben overnieuw begonnen met haar omdat een ander meisje haar eerst aan het beleren was en het helemaal de mist in ging en er niks meer met haar te beginnen was...) ben ik heel tevreden!!!!

Dus ik raad iedereen de dubbele longe aan!!
Alleen moet je het wel kunnen of iemand erbij vragen die het wel kan om je de eerste paar keer te helpen, want je moet het even in de vingers krijgen... Als je het eenmaal kan is het hartstikke simpel...

xxx Pneekz

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:38

pniekepnak schreef:
Nathalie had het over de dubbele lijn, daar ben ik heel erg voor. Je kan je paard laag of hoog instellen, en idd komt de achterhand er goed onder. Ik longeer een 4 jarige merrie zo en dat gaat heel goed. Het is mijn bedoeling om haar zo laag en langzaam mogelijk te laten lopen, en dat begint ze al aardig door te krijgen. Aangezien ik nog maar een maand of twee begonnen ben, en natuurlijk niet iedere dag longeer ( ze is pas 4, en ik ben overnieuw begonnen met haar omdat een ander meisje haar eerst aan het beleren was en het helemaal de mist in ging en er niks meer met haar te beginnen was...) ben ik heel tevreden!!!!

Dus ik raad iedereen de dubbele longe aan!!
Alleen moet je het wel kunnen of iemand erbij vragen die het wel kan om je de eerste paar keer te helpen, want je moet het even in de vingers krijgen... Als je het eenmaal kan is het hartstikke simpel...

xxx Pneekz


ej pneekz,
toch nog wat geleerd op school?hihi.....
kxs

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 19:04

Miez!!!!!!

Heeeeee!!!
Ja, die anderhalf jaar waren toch nog ergens goed voor!! Nou ja, jij zal volgend jaar wel de dubbele longe lessen van Aarts krijgen, dan heb je er na een tijdje wel genoeg van hoor!!!

Hoe is het met je? En op stage? En met je vriendje? Michael heet ie he?
Kom ff vaker op Bokt, ik ben er heel vaak nou!!!

He tof, eindelijk iemand op Bokt waarmee ik Deurne heeeelemaal kan afkraken als ik wil!! (hoezo, doen we nooit, toch???!!)

Ik mis je Miezje, snel weer wat afspreken, ok? Ik ga waarschijnlijk niet naar de volgende Impulz, want dan zijn er hier op Marken havenfeesten, en dan moet jij dus naar Marken komen. Maar ik wil wel graag 25 mei naar 4-elements in Ahoy, ga je mee?

Ik spreek je snel weer, tot mails in elk geval!!


xxxx Pneekz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sinnekinne en 12 bezoekers