Stomme paniekknol

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Stomme paniekknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 08:50

Af en toe ben ik zo boos op Pablo. Het is een irritante opgefokte panieknol.
Hij is echt het standaard voorbeeld van een vluchtdier: "eerst in paniek raken en pas daarna kijken of het echt zo eng is".
Ik word er soms echt niet goed van, hij is gewoon gevaarlijk af en toe.
Gisteren ook weer, ik had hem op de springwei gelaten om even lekker te rollen in het zand en misschien even een een sprintje te trekken. Als je van de springwei weer terug naar de stallen wil moet je langs een blauw zeil. Daar bewaren ze stro onder als de stroloods al vol is. Dat zeil ligt er nu toch al zeker een half jaar. We gaan er heel vaak langs. Hij kijkt altijd wel even, vooral als het waait maar het ging goed. Pablo heeft zelfs al aan het zeil gesnuffeld.
Gisteren durfde hij niet meer van de springwei naar stal, opeens was het zeil weer zo ontzettend eng. Toen ik hem eindelijk had overtuigd dat we er toch echt langs moesten liep hij dan toch mee. Snuif, snuif, staart omhoog. En toen we er langs gingen schrok hij zich weer helemaal kapot van het zeil, hij sprong de lucht in, sprong op zij, dat gaat dan echt van :"bang,boef,ie,schiet heen en weer, valt bijna om, springt nog even weg". In dat gekke gedoe sprong hij ook vol met met zijn hoef tegen mijn hiel aan. AU! Ik had een zweep bij me en heb hem dus een knal verkocht. Ik was zo kwaad: als hij dan zo nodig moet schrikken doet hij dat maar de andere kant op maar er wordt niet tegen mij aan gesprongen. Achterlijke rotknol. Mijn voet doet dus vandaag best zeer.
Vorige week schrok hij zich ook al een ongeluk, van rennende kindjes...Toen lag hij ook bijna op de grond maar gelukkig ontweek hij me toen keurig. Ik kon gewoon blijven staan terwijl hij van alles deed.
Maar in verloop van tijd dat ik hem heb heeft dit gedoe me wel al een flinke hersenschudding en later een spierscheur gegeven. En zelf heeft hij zijn voorknie helemaal open gehad omdat hij een keer op het beton uitgleed door een stomme schrikreactie (we stonden te grazen en hij schrok ook weer zo erg dat hij op zijn muil ging en doorschoof naar het beton). En als je ziet hoe idioot hij schrikt valt dit resultaat over de jaren nog mee (ook nog een paar halsters en touwen kapot).
En denk nu niet dat hij niets gewend is. Nee hoor, ik met alleen een halster om gaan wandelen (alleen doe ik dat meestal niet omdat ik dat toch wel link vind), hij is supergewend aan rennende kinderen langs zijn stal of als we aan het rijden zijn. Ze kunnen op skates achter hem langs. Met springen kijkt hij niet op of om van een wapperend zeiltje. Hij is verkeersmak, ik kan vliegenspray zo op zijn oren sprayen, hij snoept hooi uit plastic zakken. Er kunnen kinderen in skelters met wapperende vlaggetjes langs de bak rijden als we aan het rijden zijn. Ik kan met alleen een halster en touw door de wei in galop om andere paarden heen rijden. De DA mag hem overal prikken (alleen geen röntgenfoto's maken), hij loopt zo langs de grootste trekkers.
Maar hij kan dus ook opeens mega schrikken als hij een wandelaar ziet met een felrood jasje (of geel). Dan doet hij alsof hij het grootste ruimtewezen ooit ziet.
Mijn moeder grapt wel eens dat ik er maar beter alleen maar op kan zitten ipv hem aan de hand te hebben, ik geloof dat ze nog gelijk krijgt ook.
Het zal zijn bloed wel zijn (50% engels volbloed, 25% arabier en 25% welsh-cob). Zijn moeder ook soms zo gek doen, vooral als er een ieuw reclamebord in de manege hing, dan kan je er de eerste paar weken niet normaal langs rijden. Maar daar kijkt Pablo dus niet naar, ik heb zelfs wel eens gereden terwijl ze en nieuw bord aan het ophangen waren en ze dus met trap en boor en bord bezig waren, dat boeit Pablo niet.
Ik wil Pablo nooit kwijt hoor, daar is hij veel te leuk voor maar af en toe kan ik hem wel wat als hij zo schrikt. Vooral omdat hij enorm schrikt.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:15

AUTCH....welkom bij de club van zwaar gekneusde hielbotjes Knipoog
Ik hoop dat de rest van jou blessures mij onbekend blijven...ieeeh.
Maar ik mag nu dus ook niet lopen met dat hielbot, ik zou er even naar laten kijken door de huisarts....
Ik zit er nu dus ook op (als het weer mee werkt, met veel wind is hij beetje knetter fris) ...dus ik duim duim duim dat donderdag de peesscan gunstig uitvalt en hij weer onder het zadel mag....
anders gaat ie aan de muisjes, heb 3 maanden zonder gedaan, maar tenzij hij op het gras gaat is hij haast net zo vervelend als een jonge hengst aan de hand! (gisteren naar vdl-stud geweest)

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:18

Waar ken ik dit nu toch van Schijnheilig

Je omschrijft precies hoe Kawa tot voor een jaar geleden was.
De ene keer is het niet eng de keer erop was hij zo maf dat ook Kawa verschillende malen op zijn bek gegaan is.
Moest je langs iets engs dan deed ie maf.
Was het een hindernis met hetzelfde engs en reed ik er in galop op af keek hij niet eens en sprong gewoon. Verward
Voetgangers of fietsers in het bos zijn idd heel mega eng, of een bankje of omgevallen boom.
Kawa moest eerst op buitenconcoursen altijd de eerste 10/15 min. met de staart erop in passage rond snurken.

Ik ben verder ook nooit met hem gaan wandelen simpel weg omdat als hij ergens bang van is het in eerste instantie niets laat merken maar ineens omdraait en de andere kant op rent. Ik hou hem an niet met een touwtje.
ik ging er idd altijg gewoon opzitten en mijn motto was als hij er dan van tussen gaat weet ik tenminste waar hij blijft. Haha!

Kawa is nu 10 en vorig jaar is hij ineens een stuk rustiger geworden.
Hij vind nog wel eens dingen eng, maar die overdreven reakties zijn er niet meer bij.
Maar het eertse buitenconcours dat ik volgene week heb vind ik nog steeds spannend. Kijken of het echt niet meer doet. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:22

runningkawa schreef:
Kawa is nu 10 en vorig jaar is hij ineens een stuk rustiger geworden.

Nog 2 jaartjes geduld hebben dus Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:27

Katrien"]
[quote="runningkawa schreef:
Kawa is nu 10 en vorig jaar is hij ineens een stuk rustiger geworden.

Nog 2 jaartjes geduld hebben dus Haha!
[/quote]

Nog 4 jaar geduld...aaaaaaaaaaaaaaaaaah }>
Ik vind dat overigens wel een goede...kawa, dat je dan tenminste weet waar hij blijft buiten dan.
Zo'n hoefijzer tegen je hielbot is namelijk niet lekker, ik kan nu heel moeilijk lopen buiten met hem.
Hij is al onderuit gegaan een maand terug met stappen aan de hand omdat erg schrok.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:39

hmm, ik herken het ook.
Ik kon op een gegeven moment niet eens meer in de bak rijden, in iedere hoek was wel een enge deur, hindernismateriaal, raam, of spiegel. Ik schoot van links naar rechts. Ook op de poetsplaats schrok hij vaak zomaar en ging dan hangen. Vaak als ik hem een schop onder zijn kont gaf, ging ie wel weer terug, maar hij heeft menig halster kapot getrokken. Ik zat er ook liever op dan ernaast, want dat was gewoon levensgevaarlijk met zijn rare sprongen.
Hij is ook een keer zo opgefokt geraakt door een stel rennende paarden, toen hij los in de buitenbak stond, dat hij over de bakrand is gesprongen. Hij bleef hangen met zijn achterbenen en is over de kop gevlogen. Weinig aan de hand, gelukkig. Wel een hoop schaafwonden.
Grappig was dat ik buiten langs de weg gewoon met een lange teugel kon rijden, niets aan de hand dan.
nou ja, ik heb em niet meer dus weet eigenlijk geen oplossing Scheve mond Sorry.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Stomme paniekknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:06

Katrien schreef:
In dat gekke gedoe sprong hij ook vol met met zijn hoef tegen mijn hiel aan. AU! Ik had een zweep bij me en heb hem dus een knal verkocht. Ik was zo kwaad: als hij dan zo nodig moet schrikken doet hij dat maar de andere kant op maar er wordt niet tegen mij aan gesprongen. Achterlijke rotknol. Mijn voet doet dus vandaag best zeer.

Ja met straffen kom je er natuurlijk helemaal niet.
het belangrijkste is de oorzaak van het probleem vinden.
waarom was hij die dag bang voor dat zeil?
was er meer wind, lag er iets onder wat hij niet kende etc etc.
zoals je zelf zegt is een paard een vluchtdier en ik vind dat je hem daar dus niet voor moet straffen, althans niet met de zweep erover.
ik heb vroeger zelf ook zo'n paard gehad die de bak bokkend doorvloog als er bv een jas over de omheining hing.
wat hebben we gedaan, heel de bak met dekens en jassen volgehangen. weg probleem.
het heeft uiteraard veel tijd nodig maar je moet je paard wel het gevoel geven dat hij JOU kan vertrouwen. Als je hem een opdonder geeft met de zweep dan weet hij helemaal niet meer waar hij aan toe is.

ik weet dat het moeilijk is maar probeer altijd rustig te blijven (tel tot 10) zodat je hem gerust kan stellen en er nog eens een keer langs kan gaan.
neem ook wat mee voor belonging.
met belonen kom je namelijk veel verder dan met straffen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:54

Als een paard bovenop je springt, wat de reden dan ook is, dan ga ik 'm toch echt niet belonen en geruststellen hoor! Kom zeg, hij doet mij ook pijn, kan 'ie een dreun terugkrijgen. Opzij springen mag best als iets eng is en daar zal ik ook niet voor straffen, maar die 600 kg moet goed in z'n oren knoppen dat er niet mijn kant op gesprongen wordt, hoeveel spoken er ook zijn. Kwestie van respect.

Nulla tenaci invia est via

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:55

2 dingen:
1. Mijns inziens kun je niet met een paard omgaan. Je wist van tevoren dat een paard een vluchtdier is en nu straf je hem voor zijn natuurlijke reactie.
2. Je paard heeft blijkbaar niet genoeg vertrouwen in je of je hebt geen overwicht, want anders zou hij veel meer op jou letten ondanks de schrik.

Verder vind ik jouw stukje niet echt getuigen van respect voor je paard :
Stomme paniekknol
Irritante opgefokte paniekknol
Achterlijke rotknol

Geen wonder dat het paard geen vertrouwen in je heeft.
Iemand die in drift, omdat het paard schrikt, en daarbij de eigenaar raakt, het paard nog een knal na geeft met de zweep, is in mijn opinie geen vertrouwen waard. Lips are sealed

Ik heb ook een schrikkerig paard, maar ik heb hem er nog nooit voor gestraft. Gewoon toespreken, en aan een lang touwtje meenemen is bij mijn paard voldoende

Goedgekeurd onderschrift :)

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:08

pfff, wat overdreven zeg..
ben jij nooit boos op je paard? Nou, ik ga helemaal met margreet mee, als hij zonodig met zijn logge lijf op me moet springen kan hij een rotschop krijgen.
Bah, "kan niet met paarden omgaan" en "geen vertrouwen waard".
Wat kunnen we weer lekker makkelijk oordelen.

Fijn dat jij nooit een rothumeur hebt.

Trouwens, ik wil nog even toevoegen dat veel paarden die vluchtreactie nogal graag 'gebruiken' om onder het werk uit te komen. Zoals ik al vertelde deed die van mij het alleen in de bak, terwijl ik buiten met een losse teugel kon rijden...
Laatst bijgewerkt door lies op 07-04-02 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:09

Knap Billy, dat je dit soort harde conclusies kunt trekken uit 1 berichtje van iemand die je niet persoonlijk kent. Een berichtje dat waarschijnlijk in een bui van woede en frustratie is geschreven en dus helemaal niet representatief is voor hoe de schrijfster in werkelijkheid is en hoe zij met haar paard om gaat. Vind ik niet erg fair tegenover Katrien.

Ik heb mijn paard 1x een dreun gegeven (en een harde!) toen ze bovenop mij sprong en ik moet zeggen dat ze daar erg van opgeknapt is. Ze schrikt nog steeds wel eens, maar ik kan gewoon blijven staan, ze raakt mij niet.
Overigens negeer ik dat schrikgedrag meestal gewoon, niet belonen, niet straffen, gewoon niet reageren. Voldoende lang touw meenemen en wachten tot ze uitgemeut zijn en er dan natuurlijk nog een langs lopen. 9 v/d 10 keer is er dan ineens niets meer aan de hand, dan uiteraard wel belonen.

En Katrien, het wordt echt beter als ze ouder worden, ik heb er eentje van 14 en die schrikt bijna nooit meer *LOL* (ze heeft alleen een tic voor afgewaaide takken, niet afgezaagd, alleen afgewaaide, daar blijft ze altijd naar loeren, al spurt ze er niet meer vandoor)

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:14

Als mijn paard schrikt dan springt hij wijdt uit met zijn 4 benen...
of draait, sluipt , wijkt, huppeld... achter me of iig zodat ik tussen hem en het enge in sta. Doordat hij naar buiten toe beweegt en we schouder aan schouder lopen, raakte hij dus mijn hiel, daarna is hij echter weer kalm.
Hij heeft heel rustig stil gestaan terwijl ik van alles aan het vervloeken was en half door mijn knieeen mijn pijnlijke hiel bekeek op schade.
Hij springt dus niet naar voren ofzo en slaat ook niet bewust.
Dezelfde schrikreactie heeft hij onder het zadel, dan is het meestal plotseling maar tevens niet een ernstige schrik.

Als hij iets echt heel heel eng vind dan staat hij stil en wil het liefst omdraaien en hard weg rennen. Maar als ik er dan eerst naar toe loop of een manier vind om het enge wat minder eng te maken....(vertellen aan kinderen die met touwen op de weg slaan, ermee te stoppen! vertellen aan een eigenaar met een zwarte loslopende hond, dat hij bang is voor zwarte honden sinds hij aangevallen is door een rottweiler...die lijnde de hond aan en zodoende kreeg ik mijn paard erlangs, vragen aan een kindje op een tractor-skelterachtig iets stil te staan tot we er langs waren omdat mijn paard het zo eng vind...)
dan loopt hij wel mee...maar half achter me, half sluip dravend en 5 mtr verder gaat hij mesten en is hij erg attent op wat er achter ons gebeurt.

Ik praat er ook veel bij.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:17

ik heb zelf een paard van 600 kilo op mijn nek gehad, ben daardoor voor mijn leven lang werkeloos en kan 1 arm niet meer goed gebruiken dus ik weet wel waar ik overpraat.
Ik heb niets kunnen straffen omdat ik een black out heb gehad, had ik het wel kunnen doen dan had ik het niet gedaan, moest ik zelf maar uitkijken.
als je een springerig paard naast je heb of je weet dat hij angstig is, kijk zelf dan ook uit. het blijven dieren en je kan ze nooit voorspellen.

een paard kan je overigens op veel manieren straffen, maar wat ik dus aangaf in mijn bovenstaande stukje, daar bedoel ik dus mee dat als je een angstig paard wat in paniek is en wat perongelijk (ze springen toch niet met opzet op je nek?) tegen je aankomt, je niet af moet gaan ronselen met een zweep.
met je stem kan je straffen, je kunt hem een tik met je hand geven etc, maar een zweep is wel heel bruuts.
een paard in paniek heeft vaak niet eens in de gaten dat hij je heeft geraakt, laat staan dat hij begrijpt waarom hij van zijn baasje ook nog eens een zweepslag krijgt.
ik heb ook een paard die na durft te slaan na het uitkrabben van haar hoeven, in zo'n geval krijgt ze van mij ook een trap terug maar ik ga er zeker niet op staan inbeuken of er met de zweep over.

zoals ik al eerder zei, probeer in zo'n geval (hoe moeilijk dat ook zal zijn) surtig te blijven en praat tegen je paard, dan zal je zien dat hij meer vertrouwen in je zal krijgen en op den duur veel minder zal schrikken van vreemde dingen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:21

Als ze dit in een bui van woede en frustratie geschreven heeft, had ze moeten wachten tot ze afgekoeld was.
Ik hou er absoluut niet van, als er zo respectloos over paarden geschreven wordt, zeker als men ook nog pretendeert van het beest te houden.

Mijn paard is ook een druktemaker, schrikt vaak en is dan ook moeilijk in de hand te houden. Toch heeft hij geleerd om op mijn stem te reageren, en loopt dan een stuk rustiger weer mee.
Hij is nu 13, en blijft een heethoofd. Ik heb hem nog nooit geslagen om een schrikreactie, die nog steeds regelmatig voorkomen.
Hij is ook niet minder schrikkerig geworden, maar weet nu wel als ik er bij ben dat hij zich niet hoeft aan te stellen. Ik heb hem van de zomer 10 jaar, en hij is nog nooit bovenop me gesprongen.
Laatst bijgewerkt door Billy op 07-04-02 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goedgekeurd onderschrift :)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:31

Billy schreef:
Als ze dit in een bui van woede en frustratie geschreven heeft, had ze moeten wachten tot ze afgekoeld was.


Dus jij wilt nooit even je ei kwijt? Je frustraties uitten?

Het zal best je eigen fout zijn en blablabla maar toch kunnen die dieren soms het bloed onder je nagels vandaan halen en dan heb ik het ook gewoon over 'stomme knol'.
Het zal een paard echt een zorg zijn hoe je 'm noemt, als je een paard op vriendelijke toon de meest vreselijk dingen naar z'n hoofd slingert dan is hij nog blij.
Ik heb mijn paard wel eens uitgebreid vertelt hoe het er aan toe gaat bij de slager. Gewoon omdat ik even niet wist wat ik moest zeggen en ik toch haar aandacht er bij moest houden.

Ik vind jouw geneuzel over respectvol praten over paarden wel een beetje overdreven hoor, het zijn dieren met een beperkt brein en je zult hun gevoelens echt niet snel kwetsen.

Nulla tenaci invia est via

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:37

Ik blijf erbij dat als jij geen respect hebt voor je paard, hij het ook niet voor jou zal hebben.

Natuurlijk ben ik ook wel eens kwaad en scheld hem uit, maar ik zal nooit op bokt schrijven die rotknol dit en die rotknol dat. Je kunt je problemen ook anders formuleren. Natuurlijk weet ik dat een paard een beperkt brein heeft en niet hetzelfde snapt als jij en ik. Dat is juist reden voor mij om er geduldiger mee om te gaan omdat ik op een andere manier duidelijk moet maken wat ik bedoel. Dat is voor mij een van de uitdagingen wat betreft het omgaan met paarden.

En wat jij geneuzel vindt, kan voor een ander belangrijk zijn. Zelf het gebruik van een woord als geneuzel getuigt niet van respect voor een ander zijn mening.

Goedgekeurd onderschrift :)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:46

Billy schreef:
Ik blijf erbij dat als jij geen respect hebt voor je paard, hij het ook niet voor jou zal hebben.


ja tuurlijk is dat zo. maar Katrien heeft IMO echt wel respect voor haar paard en weet goed met hem om te gaan. Conclusie uit berichten die ik van haar gelezen heb. Toen het slecht ging met Pablo is zij er voor hem geweest, heeft zij alles met hem gedaan. Dan lijkt het mij dus wel dat je wat om hem geeft of niet dan?? anders had ze hem wel verkocht. En waaruit kan jij bij 1 berichtje concluderen dat zij geen respect voor haar paard heeft? ze mept hem imo niet ten onrechte in elkaar dacht ik zo. Als een paard bij mij op mn hiel zou springen kan ie ook een dreun krijgen. Dat heet respect voor je meerdere om het zo te zeggen. Jij bent de leider van je paard dus moet hij respect voor je hebben. Als een paard mij aan de kant probeert te beuken scheld ik ook op m en hij kan een tik krijgen als ie niet gauw ophoudt.


mag ik anders vragen hoe jij met je paarden omgaat als ze op je springen oid?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:52

Om nog even iets toe te voegen. Mijn paard heeft van veulen af aan geleerd dat bepaalde dingen niet mogen, hij mag niet voorbij zijn begeleider en niet er naar toe springen. Als hij schrikt, dan kan dat wel eens een keer gebeuren, maar het hoort niet. Nu heeft hij het geleerd en hij weet het heel goed en daarom moet ik hem daar ook op wijzen, omdat het anders steeds meer zijn richting op zal gaan en dat is niet de bedoeling. Hij hoeft geen klappen te krijgen, zolang hij maar weet dat ie uit de buurt blijft.
Tijdje terug liep die van mij ook te zeuren ergens over, tot het moment dat ik hem tot de orde riep en toen was het over. Geen gespring en gedoe aan een touwtje, punt uit. Dat is trouwens ook voor zijn en mijn veiligheid hoor. Zodra je dat gespring en getrek goed gaat vinden kom je op een gegeven moment het punt tegen dat ie zich dus niks meer van je aantrekt en dan is het einde zoek.
Als ie toevallig een keer iets wel eng vindt dan mag hij er best naar kijken, maar dan probeer ik wel de leiding te houden, dat zorgt ervoor dat er geen paniek ontstaat, wel zo veilig. En als ik het namelijk niet eng vind, dan valt het voor hem meestal reuze mee, zolang je zijn vertrouwen maar niet beschaamd. Soms moet je ze ook helpen. Als ik ergens een reiger zie zitten waarvan ik zeker weet dat die op gaat vliegen, dan zorg ik dat hij hem ook ziet. Zodra je binnen x meter van die reiger komt vliegt ie weg, dat weet ik maar dat weet mijn paard ook (dat kunnen paarden begrijpen, zit in hun natuur). Zodoende is hij daar dus niet bang voor, omdat ie weet dat ie wegvliegt. Dit is maar een voorbeeldje.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:56

Billy en Breyer Club :

Bah !!!! Boos!

Wat reageren jullie onredelijk zeg ! Misselijk

Lees het verhaal , ze heeft duidelijk omschreven hoe het paardje is ,

punt 1 was het gezeur dat 'ie er ineens van schrok ,
ze heeft het dier het zeil al aan alle kanten laten bekijken dus hij wist dat het niet eng was ,
"ineens" is het wel eng Verward

Dat 'ie ineens loopt te zeuren is al niet goed natuurlijk ,
maar daar straf je 'm niet voor (mag je overigens ook wel een beetje boos om worden hoor !)

Mijn pony is ook zo ,
ineens bang zijn voor dingen die ze eigenlijk helemaal niet eng vind ,
dus ik weet hoe strontvervelend dat dat soms is .

Ze moet gewoon niet zo zeuren en mag best wat bangig zijn ,
desnoods wat dribbelkonten als het per-se moet ,
maar ze mogen nevernooit bovenop je springen !!!!

De mijne krijgt dan ook een schop met het voetje hoor ,
anders staat ze de volgende keer weer bovenop me Boos!

Als ik het stukje zo lees gaat ze prima met haar paardje om Party!! Party!!

(hihi , ik ben het zowaar een keertje eens met Margreet ,
is meestal niet zo dacht ik....)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:12

Ik volg Katrien haar berichtjes altijd en weet echt 100% zeker dat ze heel gek met hem is hoor! Ze staat altijd voor hem klaar als er iets is en lijkt me al helemaaaal geen persoon die haar paard afronselt voor niks.
Jullie hebben het over geen respect voor het paard hebben.
Een paard moet anders ook respect voor het baasje hebben. Schrikken mag, tuurlijk, is een natuurlijke reactie, maar ook niet dwars over mij heen hoor. Aldira was in het begin ook zo'n zenuwpees dat ze mij helemaal niet zag staan. Dan wordt ik dus wel boos. Ouwehoeren en zenuwpezen mag, als ik er maar geen last van heb. Als een paard in de natuur bijna omver wordt gelopen door een soortgenoot die schrikt, dan deelt ie ook wel even een mep uit Verward
En de termen
Stomme paniekknol
Irritante opgefokte paniekknol
Achterlijke rotknol
Ach zo denkt iedereen toch wel eens? Als IJsco op m'n tenen ging staan hoefde je ook niet te horen wat ik dan allemaal zei, maar zulke dingen meen je dan niet. Je bent gefrustreerd en moet die frustratie kwijt. En die wordt echt niet afgereageerd op het paard want in mijn ogen was die tik wel terecht.


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:14

pmarena schreef:
Billy en Breyer Club :

Bah !!!! Boos!

Wat reageren jullie onredelijk zeg ! Misselijk

Lees het verhaal , ze heeft duidelijk omschreven hoe het paardje is ,

punt 1 was het gezeur dat 'ie er ineens van schrok ,
ze heeft het dier het zeil al aan alle kanten laten bekijken dus hij wist dat het niet eng was ,
"ineens" is het wel eng Verward

Dat 'ie ineens loopt te zeuren is al niet goed natuurlijk ,
maar daar straf je 'm niet voor (mag je overigens ook wel een beetje boos om worden hoor !)

Mijn pony is ook zo ,
ineens bang zijn voor dingen die ze eigenlijk helemaal niet eng vind ,
dus ik weet hoe strontvervelend dat dat soms is .

Ze moet gewoon niet zo zeuren en mag best wat bangig zijn ,
desnoods wat dribbelkonten als het per-se moet ,
maar ze mogen nevernooit bovenop je springen !!!!

De mijne krijgt dan ook een schop met het voetje hoor ,
anders staat ze de volgende keer weer bovenop me Boos!

Als ik het stukje zo lees gaat ze prima met haar paardje om Party!! Party!!

(hihi , ik ben het zowaar een keertje eens met Margreet ,
is meestal niet zo dacht ik....)


Er is hier helemaal niemand onredelijk, iedereengeeft alleen zijn eigen mening en ik denk dat als je iets op bokt plaats dat je daar dan ook om vraagt toch?
ze heeft zeker haar paard het zeil laten bekijken, maar was dat voorheen?
volgens mij gewoon over dat afgelopen half jaar?
elke dag kan een paard weer ergens anders van schrikken of niet?en dat bovenop je springen is een beetje overdreven denk je ook niet?
hij is tegen haar hiel aan gekomen, en ik kan uit ervaring meepraten dat een hiel heel wat anders is dan een paard op je hoor!

wie zei er dat ze niet goed met haar paard omgaat???????
heb ik nergens kunnen vinden hoor.

hier zal heus niemand haar manier van doen af gaan kraken, maar zullen haar proberen advies te geven hoe je het misschien op een andere manier eens kan proberen?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:43

Als je geen kritiek wilt moet je zo'n verhaal niet op bokt zetten.
Maar er is nog nooit een paard op mij gesprongen simpelweg omdat ik hem gelijk ff laat voelen dat er met mij niet te spotten valt. Als ik met een vreemd paard moet lopen pak ik hem over en geef ik gelijk een paar rukjes aan het halster. Het paard let dan op mij, ipv op van alles anders, en zal dus minder snel schrikken. Ook hou ik bij paarden die ik niet vertrouw of ken mijn elleboog tegen de nek aan, dan voelt het paard waar je bent en kun je hem nog een klein beetje corrigeren. En voor mij werkt het, want ze lopen niet door me heen.
Er is dus nog simpelweg nooit een paard bovenop me gesprongen, en ik heb ook nog nooit een paard hoeven slaan omdat hij bang was. Daat voel ik me wel zo prettig bij.
Dit betekent niet dat ik nog nooit een paard een grote bek gegeven heb, maar vaak is het niet nodig op deze manier

Goedgekeurd onderschrift :)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 14:39

Billy schreef:
Als ik met een vreemd paard moet lopen pak ik hem over en geef ik gelijk een paar rukjes aan het halster.


Verward

Je rukt dus gelijk al aan z'n hoofd nog voordat hij iets doet? Maar je wordt wel boos als iemand z'n paard een dreun geeft als hij wel iets doet? Verward

Heel apart! Als je dat bij mijn paard zou doen, dan mocht je 'm gelijk teruggeven en heel ver uit de buurt blijven! Ik vind dat namelijk behoorlijk grof en onredelijk. Een paard zal dat ook niet begrijpen. Dat heet geen respect voor jou, maar angst voor jou en dat is heel iets anders!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 14:41

Billy schreef:
Natuurlijk ben ik ook wel eens kwaad en scheld hem uit, maar ik zal nooit op bokt schrijven die rotknol dit en die rotknol dat. Je kunt je problemen ook anders formuleren.


We zijn niet allemaal hetzelfde.

Nulla tenaci invia est via

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 14:42

Billy schreef:
Als je geen kritiek wilt moet je zo'n verhaal niet op bokt zetten.
Maar er is nog nooit een paard op mij gesprongen simpelweg omdat ik hem gelijk ff laat voelen dat er met mij niet te spotten valt. Als ik met een vreemd paard moet lopen pak ik hem over en geef ik gelijk een paar rukjes aan het halster. Het paard let dan op mij, ipv op van alles anders, en zal dus minder snel schrikken. Ook hou ik bij paarden die ik niet vertrouw of ken mijn elleboog tegen de nek aan, dan voelt het paard waar je bent en kun je hem nog een klein beetje corrigeren. En voor mij werkt het, want ze lopen niet door me heen.
Er is dus nog simpelweg nooit een paard bovenop me gesprongen, en ik heb ook nog nooit een paard hoeven slaan omdat hij bang was. Daat voel ik me wel zo prettig bij.
Dit betekent niet dat ik nog nooit een paard een grote bek gegeven heb, maar vaak is het niet nodig op deze manier


dus je wilt dat een paard dat jou niet kent gelijk respect voor je toont. lekker onredelijk. Aan t hoofd gaan rukken zonder dat er ook maar iets gebeurt is vind ik ook geen teken van respect van jouw kant naar het paard. Ik vind niet dat jij dus kan zeggen dat Katrien geen respect voor Pablo heeft maar goed dat is mijn mening hierover.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Annienke, BranwenGC, Femia, Maanon_, Mark0919, Myrthe_bz, Wil_Fem en 40 bezoekers