*artrose bij 5 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

*artrose bij 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:31

is dit een uniek geval of komt het bij meerdere vor. heb pas en hele goede 5 jarige klinisch laten keuren en die bleek artrose te hebben. zijn verder geen foto's van gemaakt.

groetjes [naam]


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:14

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

-

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:46

geen uniek geval, helaas. en nog NIEUWSGIERIGER ben ik naar het verhaal waarop de dierenarts deze diagnose heeft gebaseerd. wat heeft hij/zij gezien, gevoeld en noem maar op. kan bijna niet wachten op antwoord

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:18

Komt inderdaad vaker voor dan wenselijk...

Niet altijd heeft dat een erfelijke oorzaak, ook een klap van buitenaf op een paardengewicht kan een ontsteking in gang zetten, de artrose is dan geboren....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:02

Nee helaas is het geen uniek geval. Ook ik ken een 5 jarige en de eigenaar neemt een heel rigoreus besluit heb ik van horen vertellen. Zelf heb ik hem nog niet gesproken, dus weet niet of hij op zijn besluit is terug gekomen.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:23

XAndor die nu bij ons op stal staat is nog geen 5 (word hij dit jaar)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:26

Ik vind wel dat er onderscheid met worden gemaakt in paarden met artrose. Zo is de een zo vastgeroest van de Artrose als wat terwijl het niet een stap kreupel doet, en een ander paard heeft een piepklein probleempje en is klaar voor de slacht.....
Niet elk paard dat artrose heeft, is kompleet negens meer goed voor.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:49

het paard word dit jaar 5 jaar. hij werd met de buigproef erg onreglematig. de veearts zei toen meteen: artrose. heeft verder niks speciaals gedaan. nu ben ik gisteren op stal geweest en was er een andere veearts geweest. die heeft het vloeistof wat tussen de gewrichten zat eruitlaten lopen en er iets ingespoten tegen ontsteking nu staat ie in een soort plakbandage. ,orgen weet ik wat de andere veearts ervan vind. en dan weet ik meer,

groetjes [naam]

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 18:17

Als een paard met de buigproef kreupel loopt betekend dat niet dat ie atrose heeft. Dat weet je pas zeker na foto's. Bij welke buigproef liep hij kreupel? (kogel of knie? om het maar ff makkelijk uit te drukken)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 23:46

Degeneratie noemen ze dat.
De kwaliteit van het paardenbestand wordt gewoon minder heb ik het idee.

Nulla tenaci invia est via

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:28

Margreet schreef:
Degeneratie noemen ze dat.
De kwaliteit van het paardenbestand wordt gewoon minder heb ik het idee.


Volgens mij ook, ik heb trouwens het idee dat het ook met opfok (vaak te weinig beweging) te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:50

vandaag heb ik de veearts gesproken. hij zei dat het paardje er over een maand of 4 overheen gegroeid zal zijn omdat hij er nog niet kreupel aan is. dus nog ff 4/5 maanden afwachten en dan op de foto en dan weet ik meer!

groetjes [naam]


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:38

Dat vind ik nou een rare reactie van je dierenarts. Ik heb zelf een 4 jarige gehad met arthrose. We hebben een jaar van alles en nog wat geprobeerd, het was een lijdensweg en het is niet meer goed gekomen.
Dus om maar klakkeloos te zeggen dat hij er nog overheen groeit, helaas heb ik daar andere ervaringen mee.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:39

Atrose is slijtage.... En slijtage kun je alleen stopzetten en niet genezen. Zeker niet zonder medicijnen! Beetje vreem dus!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 15:14

heb mijn veearts vandaag nog aan de telefon gehad en er schijnen dus verschillende soorten van artrose te zijn. slijtvaste en niet slijtvaste kreupele en niet kreupele artrose. de artrose bij dit paardje ( een rossini trouwens)was niet slijtvast en niet kreupel. de artrose kwam voort uit een ontsteking tussen de gewrichten. de symptomen bij een klinische keurong hetzelfde emaar pas bij een rontgenologische keuring kunnen ze het verschil zien.

groetjes [naam]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Unleash en 33 bezoekers