Nog steeds losstappen als ze op het land staan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Nog steeds losstappen als ze op het land staan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-02 17:21

Ik zie heel vaak dat mensen paarden van het land afhalen en dan gaan rijden en dat ze dan niet losstappen. Als ik dan vraag waarom niet dan krijg ik als antwoord: ze lopen zich zelf al los op het land. Is dat waar? Kan je gewoon aandraven als ze van het land komen?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:25

het instappen is niet alleen maar stappen. Als het goed is zet je hem dan al aan de hulpen. laat hem wat inbuigen etc. waardoor ie soepeler wordt. Al die dingen horen bij het instappen.

Meteen vanuit het land laten aandraven zou voor mij dus geen optie zijn

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:29

Precies wat Heike zegt plus dat een paard echt niet 10 minuten voordat jij met het zadel en hoofdstel aan komt lopen alvast gaat losstappen hoor. Of ik moet elke keer toevallig van die luie beesten hebben, maar die wandelen af en toe eens wat rond maar doen echt geen warming-up hoor Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:38

Nou in principe rij je zelf natuurlijk gewoon los ,
begin je rustig zodat je paardje zich eerst goed ontspant enz.

Maar die van mij loopt vaak te springen en te vliegen ,
super-gestoorde gedraaide rengalop-stop-akelig hoge bokken ,
die die komt dan echt wel los de wei uit Haha!

Als ik dan alleen even een rondje ga rijden met veel draven en
gewoon lekker relaxed voorwaarts rijden zonder dat ze verder veel hoeft
te doen die dag , dan ga ik al wel eens na 200 meter ofzo aandraven.

Ik heb haar dan al zo zien tekeergaan dat ze bij mij ook wel lekker aan het werk kan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 17:42

Ja ik ga ook met heike mee.
In stap maak ik hem idd al goed aan de hulpen.
Midden stap, wijken, schouderbinnenwaarts.
Ff korter in de hals dan weer lange teugel en weer terug.

Het is dan wel zo als hij meteen op de hulpen is, ik wel iets eerder ga draven omdat hij idd buiten gestaan heeft.
Normaal stap ik toch echt 10 min. dan misschien 8

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:41

en tijdens het losstappen warm je en rek je vast wat spieren op die een paard niet in de wei gebruikt voorkomt blessureleed ookal hebben ze in het land gestaan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:08

Precies, echt losstappen is toch iets heel anders als wat de paarden uit zichzelf in de wei doen.
Wel is het zo dat ik vaak wat tijd win doordat m'n paard al een tijd buiten gestaan heeft.
Dan heeft ie wat minder last van gekke kuren enzo, en dan kan ik meteen met hem aan het werk !
Tijdens het loswerken maak ik overigens niet alleen gebruik van de stap, ik combineer het vaak met een kort stukje draf, en soms bijv. door het uit stap aanspringen in galop.
Dan weer terug naar de stap en verder loswerken.
Uiteraard is het voor elk paard verschillend hoe je het beste los kunt werken, maar het is geen vaststaand feit dat je een paard alleen maar los kunt krijgen door er mee te stappen.
De afwisseling naar draf en galop gebruik ik vnl. om hem attent te houden, en zodat hij wat sneller aan het been is.


pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:17

Wij gebruiken het losstappen meestal om
Of ff bij te kletsen met je paard of iemand anders
Even kijken hoe je paard is
Je paard laten merken hoe jij bent
Om blessures te voorkomen
Het is voor ons geen noodzakelijk kwaad maar meer net als goed uistappen een gezellig onderdeel van de training en ook nog eens belangrijk om blessures te voorkomen
En ik gelof niet dat een paard zichzelf heeft lossgestapt in de wei zeker niet als hij daarna nog een kwartier of langer heeft stilgestaan tijdens een poetsbuert en opzadelen!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 15:25

ik ga ook met Heike mee.
maar ik vind dat een paard vanuit stal wel langer moet instappen dan een paard van de wei.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:36

losstappen vind ik een beetje een verkeerd woord, ik gebruik liever het woord losrijden.

als mijn paardje uit de wei komt, kan het ook wel zijn dat ik maar eventjes stap en daarna aandraaf, aangezien draf en galop bij mij ook bij het losrijden hoort.

niet teveel vragen, gewoon ff de drie gangen laten zien, daarna teugels op maat maken, aan de teugel, stelling en aan het werk.
maar dit kan dus ook zo zijn als ze uit de stal komt, alleen is ze vaak dan wat frisser doordat ze die dag dan nog niet op de wei is geweest (en die van mij komt swinters en zomers buiten).

als ze op de wei heeft gestaan is ze al wat energie kwijt en idd minder stram, als ze uit de stal komt, moet ze als ware haar lichaam weer ff ontdekken en uitvouwen en de strammigheid eruit lopen, daarom moet je ook goed losrijden om blessures te voorkomen, maar dit hoeft niet perse in stap hoor.

en in de winter stap ik altijd ff een rondje ofzo en begin vrij snel met draven (uit wei of stal) voordat ze het koud krijgt en gekkigheid gaat uitspoken.
in/uit stappen gebeurt dan altijd wel met een dekentje.

maar vaak wordt het uit stappen/rijden vergeten, die vindt ik des te belangrijker.
dat doe ik meestal wel in stap (en laat de draf en galop voor wat ze zijn), en dan niet alleen tot ze droog/minder warm is, maar ook nog daarna.
dat weet ze ook precies, dan is ze ook echt rustig (al was ze de hele tijd daarvoor dat niet, zodra wij aan het stappen zijn met een dekentje erachterop wel), en je bouwt daarmee meteen de conditie een beetje meer bij op.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:55

BIj mij is het land een stuk verder dan de bak (ong. 10 min stappen) en dan haal ik haar uit het land, en dan rijd ik onder tussen lekker los en inbuigen en zo....Als in de bak kom stap ik nog een paar rondjes en dat gaat perfect. En als ze op stal staat probeer ik altijd eerst 10 min in te stappen. We hebben ook iemand op stal die uit stal gelijk aandraft zonder 1 rondje te stappen en dan daarna na 1 rondje draven gaat ze keihard galloperen! dat mens is echt niet wijs. En zij blijft ook maar volhouden dat ze met paarden kan praten!!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:11

Boogie*Girl schreef:
ik ga ook met Heike mee.
maar ik vind dat een paard vanuit stal wel langer moet instappen dan een paard van de wei.


Ik ben geen ruiter, dus kom maar weer eens met mijn eigen logica: Is het geen betere optie om een paard dat van stal komt eerst even de gelegenheid tegeven om zichzelf los te maken in een bak of stukje wei ?

Bertus.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:46

Gewoon losrijden!!!
Desnoods eerst even aan de longeerlijn (als je namelijk gewoon de paarden losgooit in de bak/wei moet je daarna nog zadelen en in vele gevallen ook poetsen).
Na wat stappen aan de lange teugeleen tot enkele rondjes) de teugels op maat maken en wendingen rijden/halthouden.
Daarna in draf losrijden en zo rol (of rijdt Haha! ) je vanzelf naar de geplande training toe.

Paarden bewegen wel veel in de wei, maar ja...een warming-up is wel zo eerlijk om blessures te voorkomen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, IASCrawler en 34 bezoekers