Te dikke jaarling..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Te dikke jaarling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 22:40

Mijn jaarling is echt veelste dik, en ik weet dat dat erg slecht is voor de gewrichten enzo. Maar veel mensen beweren dat het juist weer goed is als ze wat dikker zijn, want dat zou wel bijtrekken en dan groeien ze lekker door Verward
Maar goed, ik wil d'r dus op dieet zetten, ze staat in een gigantische wei met enorm veel gras en wordt bijgevoerd, ze krijgt gewoon basisbrok, iets van een halve kilo per dag..
Hoe ga ik haar op dieet zetten? Stukje weiland afzetten?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:09

Alleen een dikke buik? Jaarlingen hebben vaak een loei dikke buik, maar als je goed kijkt en even voelt, voel je vaak toch de ribben en blijkt het allemaal wel mee te vallen.
Je krijgt ze bijna niet vet gevoerd. Je moet ze vaak ook niet op dieet zetten, ze hebben stiekem toch heel wat voer nodig om te groeien.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:19

Het laatste wat ik zou doen is het dier op dieet doen... Ze heeft het echt nodig nu.

Je wil niet weten hoe een pens mijn merrie had toen ze een jaar was...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:28

Die basisbrok niet meer geven. Gewoon gras en verder niks. Zo zou ik het doen. Mijn jaarling kreeg vorig jaar zomer ook geen brok, maar leefde van het gras.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:33

Mijne kreeg ook alleen gras toen hij 24-7 op het land stond, soms iets bijvoer maar dat was 2 x in de week een beetje voor de extra's. Met dat bijvoeren ben ik op een gegeven moment wel gestopt omdat hij er echt tonnetje rond uit zag en het leek of zijn hoofdje er gewoon opgeplakt was. Nu staat hij alleen overdag buiten en krijgt per dag een halve kilo brok.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:03

Die van ons krijgen ook zomers geen bix als ze de hele dag en nacht op de weide staan.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:16

Ik zou haar van de brok afhalen, heeft ze niet echt nodig. Verder gewoon gras en mssn later hooi erbij ofzo. Of je kiest ervoor, om de weide af te zetten, en het brok te minderen, kan ook.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:22

Jaarlingen moeten nog zo veel groeien .
en die dikke buik zal wel van het gras zijn, lekker reserve voor de winter kan ook geen kwaad toch Haha!
toen Damian 1 was kreeg ie 1 kilo muesli over de dag verdeeld, en 24 uur op de wei.
hij was met 1 jaar 1.39 en hij is nu 2 en 1.58, dus dat voer heeft ie wel gebruikt
Annick

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:55

In het gras nu zit bijna alleen water.

Een oud spreekwoord zegt niet voor niks:
Wat je in het voorjaar voert aan gras met de pet, doe je in het najaar met een mand.

Is niet helemaal letterlijk, maar het geeft wel aan hoe de hoeveelheid voedingsstoffen nu ligt.
Dus brok is zeer zeker noodzakelijk.

Even wat plaatjes van jaarlingen(van marktplaats) En wat valt op?? Ze hebben bijna allemaal een dikke buik.
Zoals al eerder gezegd, vaak is de buik dik, maar krijg je ze niet vet gevoerd!!
(en als je kijkt, mits een niet te dikke vacht, zie je vaak zelfs de ribben!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is niet voor niks nog zon leuke uitdrukking, jaarling, naarling. Ze kloppen vaak niet, helemaal uit verhouding. Daarom verschijnen er ook zo weinig jaarlingen op de keuring.

Vanaf hier is moeilijk beoordelen en al helemaal zonder foto!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:01

Ik heb zelf een dikke jaarling. Ik heb van een trainingscentrum het advies gekregen om meer brok te gaan voeren. Wat ze aan brok eten, eten ze niet meer aan gras. En aangezien het een grasbuik betreft (boven gewoon dun zeg maar, en van onder een hangbuik) moet je ze dus meer brok gaan voeren. Overigens zou ik veulenbrok voeren ipv basisbrok. Het is niet voor niets voor veulentjes Haha!

Nog iets... Op de foto's hierboven zie ik geen dikke jaarlingen... Ik zal eens kijken of ik een foto van Sabiha met buik kan vinden... Knipoog

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:08

Klopt ze zijn niet dik. Ze hebben allemaal een buik, maar je ziet ribben. Of voor de rest zijn ze gewoon!
En die buik, dat zien veel mensen voor te dik aan.
Dat is eigenlijk wat ik met mijn hele verhaal duidelijk probeer te maken Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:10

En dan is ze hier alweer afgevallen doordat ze meer brok krijgt... Als ze rechtop gaat staan zakt haar buik dus nog wat verder richting de grond Haha!

[img]http://nl.msnusers.com/_Secure/0TQBRA7oWFWTgaWVs77AvXLfeCOWPANMVh44RHBovYtEejd3uiWif3UxndNXjEgAoMICE8I5hVD6CENItxPLNCVoA1BYu82b59pvqg3gPqYxnp6K4eZdeTg/Sabiha%20(134).jpg?dc=4675488932470565493[/img]

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:18

En hier van voren... Ze lijkt wel drachtig Haha!
Nogmaals, ze is hier al afgevallen...
[img]http://nl.msnusers.com/_Secure/0TADFGYwW7FTgaWVs77AvXJg8Kj1CagMIdwJ2KMoEIl66Iq5zhPX19xm2X17EVNGiNtSuF5A5ZB2pw9guG0hFX*zd3BJkozMSmQh72dyRvb01dgANZv1jEA/Sabiha%20(91).jpg?dc=4675488933233478943[/img]

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:20

Unity schreef:
Klopt ze zijn niet dik. Ze hebben allemaal een buik, maar je ziet ribben. Of voor de rest zijn ze gewoon!
En die buik, dat zien veel mensen voor te dik aan.
Dat is eigenlijk wat ik met mijn hele verhaal duidelijk probeer te maken Haha!


Ik zie ook geen buik op die foto's hoor...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


lovewally

Berichten: 1006
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:26

valt best meehj

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:53

Mijn jaarling was eerst ook mooi slank, maar zit nu behoorlijke buik aan. Geen zorgen maken.....dat is het begin van het uitgroeien. Ze moeten nu nog breed worden in alles. Meestal hebben jaarlingen vaak dunne nekjes etc. nog. Ze bouwen eerst vet op om daarna een groeispurt te ondergaan. Maak je geen zorgen het komt wel goed Lachen

Zoals op foto zo dik is mijn jaarling ook in verhouding. Als je wil kan ik wel foto's maken.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:08

mmijne is 6 maanden en dieh eeft een buikj oh !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker en 37 bezoekers