Paard met enorme galopade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Paard met enorme galopade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 07:24

M'n paard heeft een enorme galopade. Keurige drie tact en prachtig om te zien....maar een ramp om te sluiten. Hij galopeert bijna in slow motion en de afstand die hij aflegt in 1 galopsprong, doet een gemiddeld paard in 1,5 a 2 galopsprongen.

Het paard is inmiddels 6 en precies 1.70m. hoog. Hij is hoogbenig en elegant gebouwd. In het begin (toen ie 3 was) dacht ik, laat hem nog maar even in de wei omdat ie nog flink moest groeien. Als 4 jarige weer opgepakt, maar nog steed erg ongecontoleerd in z'n bewegingen. Wel een paar keer meegenomen naar een B wedstrijdje waar ie het perfect deed, maarja, dat is nog lekker simpel en er wordt nog niets gevraagd. Inmiddels is het dier 6 en nog steeds valt ie niet (of heel moeilijk een beetje) te sluiten in galop. Ik heb hem een paar maanden naar een springruiter gestuurd, in de hoop dat dat zijn galop zou helpen. Het heeft wat geholpen, maar toch blijft zijn galop, of eigenlijk het bewerken van zijn galop, een probleem.

Moet ik de moed maar opgeven en m'n energie in een ander paard steken? Ben je gedoemd te mislukken in de dressuur ring met een paard met een te grote galopade? Ik heb het wel een beetje gehad met deze. Of is het toch nog mogelijk dat paarden nog later gaan bloeien, hij is al 6.... Ik zie hem de komende jaren nog geen wissel springen, laat staan series! En als ie het al zo leren, dan zou ie met 4 galopsprongen om de pas alweer aan het einde van de diagonaal zijn! (okee das een beetje overdreven Cool Tong uitsteken )

Nog trainings tips?

Hij kan overigens heel apart draven en is goed bewerkbaar in draf.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 07:48

Ik denk dat de meeste mensen je toch weer zullen vervelen met tips waar je ws al die tijd al mee bezig bent geweest. Knipoog

Het enige wat ik kan bedenken is schakelen tot je een ons weegt en in het terug schakelen hem heel snel proberen te maken. Tik hem, net voor de beweging, aan met een spoortje of zweep.
De man van mijn instructeur heeft mijn 4 jarige nu 2 keer gereden en van hem mag ik niet met mijn tong klikken als ik zijn aandacht wil of een verruiming vraag, waar je toch snel naar geneigd bent. Ik moet van hem juist klikken in de overgangen terug en hem leren dat hij op die stemhulp snel wordt, ik moet zeggen, dat werkt wel ondersteunend.

Unesco
Berichten: 99
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 07:49

hoi hoi,
geen paniek. Mijn merrie van 4 galoppeerd ook graag groot, maar na gedege training begint dit helemaal goed te komen. In de galop veel schakel werk rijden, kleine stukjes terug laten komen in de galop, zodat ie leert ook kleiner te galoperen. Nooit te lang want dan wordt het te moeilijk, rustig opbouwen. Het schakelen moet hij in draf goed onder de knie hebben om het in galop ook uit te kunnen voeren.
Geen rechte lijnen galoperen maar op een volte werken en maar terug laten komen en weer ontspannen, terug komen en ontspannen. Moet lukken zo, je zult merken dat je resultaten boekt. Geef hem wel de tijd te leren hij loopt natuurlijk al enkele jaren zo!
Succes, gr. Marco

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:53

bij Raimaer en haar moeder Raimaer (beide ook enorme galoppeurs) heeft heel veel longeerwerk geholpen. En dan aan de longe gaan schakelen. Ik zal mijn moeder vragen te reageren, die weet er veel meer van.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:04

Kwestie van sterker maken en grote paarden hebben meer tijd nodig om sterk te worden, want die moeten meer spieren aanmaken.
Zoals gezegd veel schakelen, in-uitjes springen is ook heel goed, veel aanspringen, als ie het kan ook vanuit stap.
Heuvels in de buurt? Ideaal om omhoog te galoperen

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:34


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:38

Ik denk dat dat wel een heel erg duur geintje gaat worden Haha!

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:41

Dat valt best mee, kijk maar op de site .... is al mogelijk vanaf drie dagen Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:42

Dat weet ik wel,
alleen woont Pril aan de andere kant van de grote plas en heeft daar ook haar paarden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:42

Is ie alleen groot of ook traag?

Ik kreeg de tip mee om me over het brakke gevoel heen te zetten en hem toch gewoon zoveel mogelijk proberen te sluiten. Daarbij dan maar voor lief nemen dat ie wat trager word. Een aantal passen totdat je voelt dat hij echt bij elkaar komt en dan weer naar voor eruit.

Klinkt simpeler dan het is, weet ik.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:12

Raimaer had ook zo'n grote galop: in een paar galopsprongen had je de hele lengte v.d. bak gehad. Onder de man kreeg ik haar haast niet "klein" Knipoog Het schakelen lukte ook niet best; naar voren geweeeeldig, maar terug daar snapte ze niet veel van.
Toen ben ik gaan longeren. Op de grote volte aan laten springen , de rust er in houden, dan langzaam de volte sluiten. Niet te klein, je ziet vanzelf wanneer het moeilijk wordt, dan toch een paar voltes door laten galopperen, als hij/zij de galopsprong ook maar een beetje verkleint je paard de hemel in prijzen OK dan! met woorden die je later onder de man ook moet gaan gebruiken als hij/zij ook maar een beetje terug komt.
Je kunt op den duur de volte aan de longeerlijn steeds kleiner maken.
Ik kreeg de indruk dat ze het schakelen in galop makkelijker leerde zonder gewicht op haar rug, waarschijnlijk ook omdat ze een technisch heel goede galop had, maar achter nog niet sterk genoeg was.
Raimaer doet het nu zelfs heel goed.
Succes ermee.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 00:55

Ik zat gisteren nogal in een dip met hem. Ik ben gewoon al zo lang met dit paard aan het werk, en de vooruitgang gaat zooo langzaam! Op zich heb ik al heel wat met hem bereikt, maar alles duurt bij hem dus gewoon 10 keer langer dan een "normaal" paard. Al met al is ie bij elkaar opgeteld mischien 1,5 jaar onder het zadel, omdat ik heel veel pauses heb moeten inlassen waarin ie vaak maanden alleen maar in de wei stond. Daarbij komt dat het een helse klus was dit paard zadelmak te maken. Dat ie lastig was is zacht uitgedrukt. Ik ben zelfs een tijd mijn vertouwen in hem kwijtgeraakt omdat ie zo tekeer kon gaan. Mijn bak heeft her en der gebroken planken die fijn als aandenken functioneren voor de talloze keren dat ik met dit paard in het hek lag. De springruiter waar hij stond stuurde hem terug omdat ie niet te verkopen was (ik had hem daar voor de verkoop staan). Dus ja, dan zinkt de moed je wel in de schoenen! Inmiddels is ie wel berijdbaar, of laten we zeggen, ik heb z'n gebruikaanwijzing een beetje doorgekregen en ben ook absoluut niet bang meer om hem aan te pakken (ben je dat wel, dan ben je dus verloren met dit paard)

Ik dacht, als ik nou even kan horen dat er nog hoop is voor paarden die zo traag ontwikkelen en met dit "galops probleem" dan heb ik tenminste weer moed om er tegen aan te gaan!

Overigens liep ie vandaag opeens verassend goed, er is hoop!

Zep, hij is ook traag, alhoewel het ietsjes beter is geworden.

Merlijn/Lielle, Ik ben op het moment weer fanatiek aan het longeren en eindeloos veel overgangen aan het doen. Ben blij te horen dat het heeft geholpen bij jullie paard! Ik ga zeker door met longeren en zal proberen er naar toe te werken de voltes te sluiten.

Verder allemaal bedankt voor de reacties, ik heb weer een beetje moed OK dan! Het ziet er naar uit dat ik idd maar gewoon veel moet schakelen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 06:39

Max heeft ook een mega galopsprong maar die kan inmiddels aardig sluiten. Bij hem werkt op de volte heel goed, volte kleiner rijden. En dan in het terugkomen iets zweepje bovenop zijn billen laten landen (heel zachtjes hoor, is meer kietelen). Door dat zweepje kantelt hij het bekken wat waardoor hij enerzijds iets sneller wordt en er meer onder komt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:14

Lielle schreef:
bij Raimaer en haar moeder Raimaer (beide ook enorme galoppeurs) heeft heel veel longeerwerk geholpen. En dan aan de longe gaan schakelen. Ik zal mijn moeder vragen te reageren, die weet er veel meer van.

2e Raimaer = Issedy Bloos!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:26

Lachen Hoooi Pril,

Mijn Prixtje liep in het begin ook zo (1.80 hoog + 1/2 deel tuigbloed).

Toen hij sterker werd ging het steeds beter en beter enneuhhhhh ging hij opeens steeds beter sluiten (ook in galop). Het voorwaartse hebben we heel mooi kunnen omzetten in opwaarts! 2 jaar later kende ook hij de pirouette en de wissels.

Bij ons is de galop van niet te doen naar ---> aller beste gang OK dan! gegaan!

Volhouden dus!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:25

Merlijn schreef:
Toen ben ik gaan longeren. Op de grote volte aan laten springen , de rust er in houden, dan langzaam de volte sluiten. Niet te klein, je ziet vanzelf wanneer het moeilijk wordt, dan toch een paar voltes door laten galopperen, als hij/zij de galopsprong ook maar een beetje verkleint je paard de hemel in prijzen OK dan! met woorden die je later onder de man ook moet gaan gebruiken als hij/zij ook maar een beetje terug komt.
Je kunt op den duur de volte aan de longeerlijn steeds kleiner maken.


Dit doe ik dus ook met de merrie die ik rijd. Het nadeel is dat ze juist aan de longe heel heet en overstuur gaat bokken en springen als ik haar laat galoperen. Dus doe ik hetzelfde, maar dan onder het zadel.
Ik stap dan een volte 8 mtr en vlak voor ik op de hoefslag laat ik haar dan aangaloperen en galopeer dan een volte 15 meter. Zo ben ik begonnen. Daarna maakte ik de volte na het aanspringen steeds kleiner tot ong. 10 mtr. Nu galopeert ze steeds kleiner/ actiever en is ze dan meer te controleren. Overigens vroeg ik de volte wel met mijn handen overdreven ver naar voren, zodat er een waslijn in de teugels kwam. Hierdoor leerde ze echt op eigen benen te galoperen. Doe dit waslijntje uithangen, niet eerder dan wanneer de kleinere volte met aanleuning lukt. Anders ga je straks op je bek Bloos
Toen ik een volte 8 mtr. met aanleuning kon galoperen, begon ik weer van voren af aan, maar ging schakelen op de volte. Ook hierbij; eerst met aanleuning, later met waslijntjes voor het leren dragen in de galop.
Hierna begon ikw eer van voor af aan, maar vraag daarbij haar achterhand iets naar binnen te zetten, voorhand naar binnen zetten. Ook weer met waslijntje en later ook weer hierin schakelen.

Hierdoor is 'mijn' paard een stuk makkelijker in de galop geworden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:56

Pril schreef:
Ik zat gisteren nogal in een dip met hem. Ik ben gewoon al zo lang met dit paard aan het werk, en de vooruitgang gaat zooo langzaam! Op zich heb ik al heel wat met hem bereikt, maar alles duurt bij hem dus gewoon 10 keer langer dan een "normaal" paard. Al met al is ie bij elkaar opgeteld mischien 1,5 jaar onder het zadel, omdat ik heel veel pauses heb moeten inlassen waarin ie vaak maanden alleen maar in de wei stond..



Dan denk ik dat je op zich niet klagen mag met je paard... Knipoog Bij Obelix heeft het ook 3 jr geduurd voor dat ie fatsoenlijk sluiten kon en minder veel sprong ging nemen... Ik ben met hem voornamelijk veel aan het overgangen rijden geweest,dus ook schakelen in tempo.. Bij mij lag het ook nog aan het probleem dat hij niet aan mn been stond..Toen hij dat later wel stond werd het ineens allemaal duidelijker..(dat wil niet zeggen dat die v jou niet aan het been staat,wat ik ook niet weet? )De tip met het longeren vind ik ook heel goed.. OK dan! Dus ik denk dat je nog niet bij de pakken neer moet leggen hoor,Pril.. OK dan!