Aan de teugel, ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Aan de teugel?

Ja, alle foto's
7 (17%)
Nee (wat is het dan?)
23 (58%)
Foto 2 en 3
Geen stemmen
Foto 2 en 4
Geen stemmen
Foto 1 en 2
Geen stemmen
Foto 1 en 3
Geen stemmen
Foto 1 en 4
Geen stemmen
Foto 3 en 4
Geen stemmen
Foto 1, 2 en 3
Geen stemmen
Foto 1, 3 en 4
2 (5%)
Foto 1, 2 en 4
1 (2%)
Foto 2, 3 en 4
6 (15%)

Totaal aantal stemmen: 39


Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Aan de teugel, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 08:10

Omdat ik hier wat reacties kreeg, [ITP] Coen(tjuh) deed het super!!! dat sommigen dit niet aan de teugel vonden, wilde ik toch even hier nog wat foto's plaatsen en aan jullie vragen, waarom het nou niet aan de teugel is. Hij loopt vaak te diep, zoals je op de 1e (en misschien laatste) foto kunt zien.

Even de woorden gekopieerd van Stef, over Coen's halshouding etc;

Citaat:
Je kan veel zeggen, maar 1 ding is zeker, San trekt hem niet in de krul. Coen heeft "een probleem" (ze weten niet wat geloof ik) waardoor hij zelf zo gaat lopen. Al laat ze haar teugels bij wijze van los, dan nog krult ie zo op.
Het is idd niet aan de teugel, dat ben ik met iedereen eens, maar dan San zou trekken? No way!


Oja, ik hoop dat die poll een beetje klopt, was erg lastig Schijnheilig !!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:02

Coen lijkt id achter de teugel te lopen, dat los je op door heel veel overgangetjes te rijden, schijnovergangen (doen alsof je bijvoorbeeld van draf naar stap wilt en op het moment dat hij wil stappen rij je hem flink naar voren in draf) en ook in draf veel schakelen. Zo rij je hem van achteruit naar je hand toe.

Wel een leuke pony!


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:22

Ik mis een optie: nee, hij loopt niet aan de teugel, want natuurlijk weet ik wel wat dat is! Hij loopt achter de teugel en dat is iets heel anders.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:28

Paardje loopt idd achter de teugel... Heb je les???

keep calm, I'm engaged!!! <3

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:15

Ik heb gekozen voor nee. Niet omdat ik niet weet wat het is, maar het paard loopt achter de teugel ipv aan de teugel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:20

Heb ook nee gestemt, want de optie foto 3 alleen zat er niet bij. Dat is de enige foto waar je misschien van zou kunnen zeggen dat ie aan de teugel loopt.
Hij kruipt achter de teugel, mogelijk door een slecht rijverleden.
Zover dat van de foto's op te maken is, heb ik niet de indruk dat jij trekt.
Je moet je paard leren om het kontakt VOORWAARTS neerwaarts te zoeken. Hiervoor rijdt je 'm goed actief aan je been (ziet er redelijk goed uit op de foto's, best op de 4e) en geeft eerst lange teugel. Hierop moet ie z'n hals voorwaarts neerwaarts strekken, neus VOOR de loodlijn houden (spiegel of iemand van de grond kan hier erg handig voor zijn). Van hieruit kan je steeds iets teugel opnemen (buitenteugel eerst) en weer geven (binnenteugel eerst). Begin met kleine stukjes en hou in de gaten dat de neus voor de loodlijn blijft. Als die er weer achter kruipt, meteen been geven en iets teugel toegeven. Hier mee doorgaan totdat je 'm gewoon langere tijd met aanleuning in een 'gewone' houding kunt rijden. Wordt niet ongerust als het weken of zelfs langer duurt voor het 'krullen' er helemaal uit is, maar hou vol. Met geduld en consequent volhouden gaat het wel lukken.
Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:23

optie nee,
en om dezelfde redenen als sjuimpje,
denk dat je ook veel aan de uitleg van QQQQ kunt hebben Lachen
ik sluit me er iig bij aan Knipoog

Dag lieve mama...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:28

hij heeft idd veel eigen houding, probeer ook wat meer te gaan schuiven aan de voorkant, daar wil ik dus mee zeggen dat je hem andere houdingen aan gaat laten nemen, dus afwisselen met halsstrekken , vwnw en de normale houding
hij loopt nu in een zgn nepkrul, veel overgangen en vooral veel tempowisselingen rijden zorgen voor meer gewicht in de hand
jouw rijsteil is IMO helemaal niet zo verkeerd!
je hebt de handen mooi voor je uit , zet ze niet echt vast op de hals oid, dus daar ligt het niet aan
er zijn veel paarden en pony's die in een eigen houding lopen, vooral van dit type bloed Knipoog
hoeft niet eens aan een slecht rijverleden te liggen, sommige paarden ,die vaak ook erg gevoelig zijn in de mond, en een hals hebben die al in een krulletje gebouwt is, doen dit al vanaf het eerste moment dat je erop zit
het zal jou ook vast wel lukken om met behulp van goede instructie , dit probleem eruit te rijden!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:44

ik ben wel benieuwd naar de motivatie die die 4 mensen geven die "ja op alle foto's "hebben gestemd Lachen

Dag lieve mama...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:27

Ik heb nog niet gestemd, maar ben het met bovenstaande eens dat het eruit ziet alsof hij uit zichzelf een prachtig krulletje maakt... (lijkt op valse knik en erg kort in de hals) Kun je hem elk moment voorwaarts rijden? Kun je die neus eruit rijden (met meer lengte in de hals) als hij zo opgericht loopt? Kun je hem laten zakken met die hals en voorwaarts neerwaarts of gewoon laag en beetje rond laten lopen? En halsstrekken met neus voor de loodlijn?
Meestal is het probleem met deze krulletjes dat ze je hand niet volgen en hun hals niet uit willen leggen. Dan raak je gelijk je aanleuning kwijt. Spelen met halshouding en stelling en buiging en daarbij steeds naar voren blijven denken/rijden naar je hand toen wil wel helpen... Je paard moet dan wel aan je been zijn.
Ben ook heel benieuwd naar de motivatie van de ja stemmers Knipoog
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-09-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:32

Ja , ik vind ook alleen 3 richting aan de teugel gaan, voor derest loopt ie erachter. Ik vind het sorry dat ik het zeg ,op de andere foto's heel irritant uitzien, je trekt m een beetje in de krul.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:37

Ik denk niet dat ze hem in de krul trekt, want ze heeft maar heel weinig druk op de teugels, denk eerder dat ze hem niet voldoende naar voren rijd terwijl hij zichzelf opkropt... Daar moet hij vervolgens natuurlijk wel de ruimte voor krijgen van voor... dus hand naar voren en met je been zorgen dat je daar dat contact krijgt...
Maar dit is van foto hoor...

Als je in mijn profiel kijkt bij Aranka, dan zit daar misschien ook nog wel een foto bij waarbij ze heel erg achter de teugel loopt... zij was daar heel handig in. Is overigens Een welsh k merrie, met Arabisch bloed... Dus misschien dat bloed inderdaad wel wat meespeelt Knipoog

Heb je ook les Coentjuh? Zo ja, wat zegt jou instructrice ervan?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:59

vind het een beetje een rare vraag, maar hij loopt er wel lekker door.
Het neusje mag er iets meer uit, beestje kan geloof ik leuk lopen

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:10

Kun je hem ook langer instellen? Laten halsstrekken? Zo nee, dan zul je daar ook aan moeten werken tijdens de les. In principe moet de ruiter het paard dieper, ronder, langer, enz. in kunnen stellen.

Verder wel een mooie pony hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:24

Ik heb ook nee gestemt... om de zelfde redenen als hierboven zijn genoemd Haha!
lager/langer proberen in te stellen (miss dmv goede les).
Veel overgangen, veel schakelen en veel figuren... de hele mikmak zeg maar Knipoog

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:56

Ik heb nee gestemd, die pony loopt in de krul, niet aan de teugel.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 17:15

obelix schreef:
Paardje loopt idd achter de teugel... Heb je les???


Ja, van een hele goede OK dan! instructeur, kan daar niet aan liggen!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:47

Coen loopt inderdaad niet aan de teugel (vind het alleen zo'n leuk paardje), als hij een goede aanleuning zou hebben, zou ie je handen volgen op het moment dat je meer teugel geeft.
Dat je hem niet in de krul trekt, bewijzen de losse teugels wel.
Hij moet inderdaad leren z'n bovenlijn langer te maken, door z'n hals te laten zakken en z'n neus voor de loodlijn te steken.
Longeer hem bijvoorbeeld met elastieken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, IASCrawler en 30 bezoekers