Hoe maak ik het geslachtsdeel van een ruin schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe maak ik het geslachtsdeel van een ruin schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 18:39

Het is echt erg vies bij Maddox, maar als hij zelf uitschacht en ik raakt het aan dan trekt hij het hele zaakje weer naar binnen of maakt aanstalten om zijn achterbenen op te trekken (dat kan ik wel afstraffen, maar dan weet ik zeker dat alles weer naar binnen gaat).

Het is erg hard nodig, hoe kan ik dit het beste schoonmaken en waarmee?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:07

Julius was daar helemaal niet makkelijk in. En heeft eens een ontsteking daar gehad. De dierenarts heeft hem toen verdooft en gewassen.

Hij vertelde dat je bij makkelijke ruinen gewoon het zaakje moet vastpakken en niet meer loslaten want dan schacht ie helemaal terug in en kun je niets meer vast houden.

De dierenarts waste julius met warm water en betadine shampoo. Gewoon lauw/warm water en met een zacht doekje of watten.

oh ja. je moet geen velletjes of dergelijke lostrekken want dat kunnen kleine wondjes ontstaan wat weer ontstekingen kunnen geven

Nu heb ik een merrie met hele vieze uiers. maar ik mag er niet goed aankomen. dat zijn we dus aan het oefenen. want ook daar kunnen ontstekingen komen van de vieze troep.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:26

ook veel problemen mee. bij Grass zitten er sinds ik hem heb al gele stukjes aan, het is echt vies.

ik heb al meedere malen geprobeerd om de boel schoon te maken maar dan gaat alles snel weer naar binnen Knipoog en erger nog, hij maakt aanstalten te slaan.

en tja, aangezien ik liever geen hoef tegen mijn hoofd heb..

ik blijf dappere pogingen doen, en ik hoop dat er nog meer mensen tips hebben !

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:35

die vraag had ik ook want ik had ook bijna een slag van mystery te pakken Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:39

Bloos ik durf het bijna niet te zeggen maar lot vind het heerlijk als ik het schoonmaak.
Gewoon met een doekje.
ik poets 'm altijd helemaal (schacht ie van uit want dat vind ie zo lekker) dan voorzichtig met een washandje(ik deed een droge maar ga het eens zoals de veearts van heike doen) z'n piemel vastpakken en er zachtjes langslaten het viezige laat los en de velletjes blijven zitten (anders krijg je kortjes) de koker zelf maak ik ook zo schoon.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:53

ik wil ook zo'n paard! bij mystery moet je alles uit de kast trekken om die piemel van hem naar buiten te laten komen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 20:31

Hij schacht wel makkelijk uit, maar als ik het vast zou pakken dan haalt ie volgens mij echt uit.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je de tuinslang in de koker kan doen en het dan kan uitspoelen.

En ja hoor, bij mij ook vieze gele stukjes, jakkie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:40

Kawa vind het geloof ik ook wel lekker.
Als ik de koker zuiver maak schacht hij daarna helemaal uit.
En ik maak alles dan zuiver met lauw water en een zuivere spons.

Met de waterslan erop werkt bij Kawa dus echt niet.
Lijkt me eerlijk gezegt ook niet fijn.

Voorheen deed Kawa het ook niet zo makkelijk.
Het is echt een kweste van gewenning.
maar nu weet hij dat het niet eng is.
eerst maakte ik dus ook alleen maar de koker zuiver, de rest ging niet.

Maar weet verder iemand hoe vaak je het zuiver moet maken?
ik ben namelijk bang dat je misschien te vaak zuiver maakt en de natuurlijke balans weg kunt halen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:42

Ieuw, met een tuinslang?? Dat voelt toch verschrikkelijk, met dat koude water?

Imker's pielemoos maak ik ook regelmatig schoon. Gaat redelijk makkelijk, want als ik op zijn billen roskam, gaat automatisch Moos naar buiten (koosnaamje is niet voor niets Pielemoosje Haha! ). Dan zorg ik dat ik een emmertje warm water met betadine en een emmertje warm water zonder spul erin heb staan en een washandje. Handschoenen aan (ik ga niet zo aan zijn dingetje zitten) en met mijn ene hand hou ik zijn moos vast en met de andere was ik hem. Het enige echt smerige eraan vind ik, als dat ding klopt.... BLEH, daar hou ik niet van....
De eerste keer heeft de DA Imker verdoofd, maar hij slaat niet als ik hem daar aanraak, dus is dat niet meer mogelijk.

Voordat ik Imker had, heb ik een merrie gehad, en deze vond het ook niet erg als ik tussen haar uier schoonmaakte. De eerste keer heb ik daar gewoon hele felgroene gore plakkaten uitgehaald. Naderhand heb ik het goed bijgehouden.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:54

Tja... wat zal ik zeggen... ik heb me hier nooit mee bezig hoeven houden en kijk er toch wel een beetje vreemd tegenaan. Ik weet dat het moet gebeuren, maar heb hier toch gemengde gevoelens/gedachten over en zie het mezelf niet gauw doen (mocht dit nodig zijn).

Is er iemand die dit ook heeft? Zo ja, hoe gaan jullie hier mee om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:02

Niet bij nadenken en toch doen Haha!
Het is in het begin wel raar, maar voor mij net zo wennen als voor kawa Haha! Maar merk ook dat je er zelf dus simpeler in word.

Ik maak het wel zuiver als ik weet dat de kleine kinderen van de stal houder er niet zijn.
Heb dus absoluut geen intresse in "waarom doe jij dat?" of "wat doe jij daar?"

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:23

kijk
dit probleem heb ik eigenlijk niet echt
het klinkt vies maar volgensmij houdt ie hem zefl schoon ofzo???
hij is namelijk nooit vies
Verward Verward wete iemand hoe fdat komt?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:45

ik heb 2 je weet wel hengsten Haha! en heb ze nog nooit schoongemaakt.

Soms hangen er vellen aan maar de dag erna zijn ze brandschoon.
Alhoewel ik wel eens het vermoeden heb dat Danno ze reinigt bij Bloos Bloos een merrie Lips are sealed en hij duikt ook nog wel eens op een ... Lips are sealed
Haha! Haha!

Volgensmij hangen ze hem regelmatig te luchten, en als andere paarden de schoonmaak taak overnemen sta ik er ook niet van te kijken want ik heb het dus wel eens gezien(ja weer met danno)

iemand die nog een homo paard zoekt? Haha! Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:54

Sjipz. Ik heb nu dus ook een ruintje. Ze zien me aankomen op stal, en helemaal de boer Haha! Even zn dingesje schoonmaken. Denk niet dat Maxie dat leuk vind. Maar is het echt zo belangrijk? Concordes uier maakte ik soms wel schoon. Maar om nou aan Maxie zn piemel te gaan zitten. Verward Mmm. Moet er nog effies over nadenken! Tong uitsteken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:55

De eerste keren vond ik het ook heel vreemd. Maar het hoort er bij netzo als uitmesten enzo.
Ik heb dan wel geen ruin maar zit wel met het zelfde probleem Haha! .
Dennis z'n koker schoon maken is geen probleem, ik mag d'r aan zitten. Vind het niet vervelender of lekkerder dan poetsen. Alleen uitschachten om het schoon te maken zal hij niet doen. Ik moet al het geluk hebben dat meneer d'r mee loopt te zwaaien(doet hij serieus wel eens, lijkt wel ochtend gym). Kijken of hij schoon is is geen probleem, ik kan helemaal onder z'n buik gaan hangen als dat nodig is maar ik moet er niet aan gaan zitten. Dan is tie heel snel weg. Maar omdat Den z'n 'gereedschap' graag gebruikt en bij iedere merrie al in de aanslag heeft hangen is hij meestal netjes schoon.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:01

Woehaa, ik heb ook zo'n homo paard!!!! (eigenlijk 2)
Ik heb hem ook nog nooit schoongemaakt en ik heb Kevin al 5 jaar.... Als ik zijn kont borstel (lekker hard) schacht hij helemaal uit maar als ik ook maar die richting in denk trekt hij alles weer snel in!!
Bij Kevin is hij eigenlijk nooit echt vies, dat komt denk ik omdat Mambo hem schoonmaakt als ze samen los in de bak staan.....
Mambo heeft volgens mij een moeder complex of zo want bij ieder paard waar hij bij in de bak staat probeert hij te drinken (tenminste, dat denk ik) zo ook bij Kevin, ik denk dat hij daarom altijd zo schoon is of het zijn echt homo's, Mambo probeert Kevin ook regelmatig te dekken (toch een hele klim hoor, een Welsh A op een KWPNer van 1.75m)
Bij Mambo mag ik er gewoon aan zitten, hij schijnt het lekker te vinden maar bij hem is het ook niet nodig want die van hem is echt brandschoon!! Maar toch zit ik er af en toe aan Haha! om hem er aan te laten wennen voor wanneer het wel nodig mocht zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:17

ja Danno ook, als ik borstel komt alles eruit en vanmiddag stond hij zich helemaal op te fokken de smeerlap Haha! . Maar ik heb eigenlijk nooit geprobeerd om er aan te komen, zal eens kijken morgen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:24

Ik maak de boel dus wel schoon (misschien 3 keer per jaar?) duw er een spons in -in de koker- betadine en hij duwt er hem zelf weer uit. De harde korstjes worden dan zacht en even later kun je ze met de spons er zachtjes uithalen... ik zal niet in details treden... Haha! maar smerig ach ja... je eigen "ding" maak je toch ook schoon?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:28

Wij wassen het met babyshampoo.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:30

Citaat:
... je eigen "ding" maak je toch ook schoon?


ik heb geen"ding" hoor. Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:49

wodan hangt z'n slurfje er nu steeds vaker uit tijdens het poetsen hij is dan ook nog een hengst eerst raakte ik het aan en ze hup wodan sluf in en ging hij weer naar binnen,maar ja hij is nu bijna 1 jaar en dus ook 'dek klaar' dus nu vind hij het ook helemaal niet erg als ik eraan zit,maar heb het nog nooit gewassen ofzo en hij ziet er schoon uit dus dan ga ik er ook niet aan zitten.
En in de natuur gebruiken ze ook geen handdoekjes enzo om het schoon te maken dus waarom zou het nu wel moeten Verward . Geen idee eigenlijk.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 23:30

wodan schreef:
En in de natuur gebruiken ze ook geen handdoekjes enzo om het schoon te maken dus waarom zou het nu wel moeten Verward . Geen idee eigenlijk.


Maar in de natuur komt er ook geen hoefsmid langs. En ook geen dierenarts. Daar sterven ze gewoon als ze zwakker worden of niet meer mee kunnen in de kudde

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 00:08

In de natuur kunnen ze dekken en daar blijft ie schoon van.

Maar ik weet nu nog steeds niet wat ik moet doen als ie weer terugtrekt. De enige tip die ik heb gelezen is spons erin en dan er weer uit laten komen, ik kan het natuurlijk proberen...

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 00:11

Ik heb de volgende tip gekregen: ga met een flesje baby-olie in de aanslag staan. Komt ie eruit, spriets je de olie er op. Werkt verder zelfreinigend en die velletjes ben je ook kwijt.
Kwam ik laatst bij de smid met mijn paarden, staat d'r een z'n tuinslang te showen. Vraagt de smid: sjemighee hoe krijg je die zo schoon? *LOL*