Rits in leren laarzen zetten, doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Rits in leren laarzen zetten, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 11:04

Sinds een paar weken heb ik ruzie met mijn leren laarzen. Ik kan er bijna niet meer inkomen Bloos! , waarsch. een combinatie van laat mijn laarzen op de dag gebruiken en wat dikkere kuiten.

Oprekken vind ik geen goed idee (is al een keertje gebeurd) en ik vroeg me af of het niet iets is om er ritsen in te laten zetten. Wie heeft daar ervaring mee en wat moet je wel en niet doen?
Waar moet de rits komen zitten (ik dacht aan de buitenkant van de balein) en tot hoever?

Hoe lang gaat dat duren voor ze ze erin kunnen maken en verklooi ik mijn mooie laarzen er niet mee?

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:59

Zelf heb ik geen ritsen in mijn laarzen, maar een paar mensen op mijn manege wel en die zijn er heel erg tevreden over. Zij hadden hetzelfde probleem en oprekken is maar tijdelijk (ze krimpen dan geloof ik weer ofzo). Volgens mij zit de rits altijd aan de achterkant (bij hun iig wel allemaal) en dan ietsje aan de buitenkant, zodat je je paard niet open haalt. Ze lopen ongeveer tot het gedeelte waar je laarzen inzakken zeg maar.

Hoe lang het duurt voor je je laarzen weer kunt ophalen verschilt denk ik per zaak, maar volgens mij valt dat wel mee (ongeveer een week ofzo).

Hoop dat je hier iets aan hebt! Succes ermee.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:48

Het beste kun je het bij een goede schoenmaker laten doen. Dan betaal je rond de 25 euro ipv 90 bij petri of divoza bv Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:41

Ik ken een aantal mensen die ze aan de buitenkant van de balein hebben zitten. Af en toe gaat de rits kapot en dan moet je hem weer laten vervangen.

Ik zit er aan te denken om een "polo-rits" in mijn bruine laarzen te laten zetten, aan de binnen-voorkant dus.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:58

Ik zit er aan te denken om een "polo-rits" in mijn bruine laarzen te laten zetten, aan de binnen-voorkant dus.[/quote]


Ik heb hier ook al eens over nagedacht, maar zou je dan je zadel niet beschadigen??
Aan de andere kant geloof ik dat Petrie nu ook iets dergelijks verkoopt

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:41

Ja je hebt ie nu waar Anky reclame voor maakt, de polo laars van petrie stond een advertentie in de hoefslag of het bit, btw, de rits zit niet aan de binnenkant maar aan de voorkant.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:32

doen OK dan! ik ben zo blij met mijn ritsen die ik er een paar weken terug in heb laten zetten

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:51

ik heb 2 weken terug rits n laarzen laten zetten, heb er geen spijt van.
Ik had het eigenlijk al veel eerder moeten doen

Afbeelding
Afbeelding

ik heb het bij de schoenmaker laten doen en was 49,- euro kwijt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:52

Blijft de balein dan zitten of halen ze die eruit?
Ik zit er nl ook aan te denken om ritsen ta laten zetten

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:39

Balein blijft zitten. PascalB, kan die rits ook dichter naar de balein gezet worden? Want dat vind ik eigenlijk wel mooier.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:48

Bij mijn laarzen zitten de ritzen ook aan de voorkant (aan de "binnenkant" van m´n scheenbeen). Echt super makkelijk!

*Maitu, je zadel wordt hier niet door beschadigd hoor!

Het ligt een beetje aan de reden waarom je de ritsen in je laarzen wilt hebben; ik heb bijv. een hoge wreef en kom met geen mogelijkheid in een laars zonder ritsen.
Ik wilde ze ook eerst aan de achterkant hebben, maar die mevrouw die mijn laarzen aangemeten heeft, adviseerde ze me voor, omdat ik anders alsnog moeilijk in m´n laarzen zou komen.
Als je de ritsen er gewoon voor "makkelijk" in laat zitten, maak het niet veel uit of ze voor- of achter komen te zitten.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:50

imker schreef:
Balein blijft zitten. PascalB, kan die rits ook dichter naar de balein gezet worden? Want dat vind ik eigenlijk wel mooier.


ik weet het niet , dat zou je aan de schoenmaker moeten vragen , maar alle laarzen met rits die ik heb gezien hadden de rits op de zelfde plaats zitten

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:11

Ik heb ook ritsen in mijn laarzen laten zetten, alleen zitten ze bij mij echt op de plaats van de balein, balein is er dus uitgehaald. Ik vond het echt niet mooi aan de buitenkant, en aan de binnenkant was ook geen optie.
Absoluut geen last gehad van het te ver inzakken van mijn laarzen, ze staan nog precies zo als toen de balein er nog inzat en ik ben nu meer dan een jaar verder. Die petries zijn net kachelpijpen, die blijven echt wel recht Haha! Bovendien valt het op die manier niet eens op dat er een rits in zit.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:35

Ik heb ook ritsen in mijn laarzen laten zetten, kwam er ook niet meer in. Het is super je kunt ze zonder laarzentrekkers aantrekken en uittrekken ik heb ze hetzelfde als PascalB. heb het bij mijn schoenmaker laten doen en was ook iets van € 40,- kwijt.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:22

Lydiia schreef:
Het beste kun je het bij een goede schoenmaker laten doen. Dan betaal je rond de 25 euro ipv 90 bij petri of divoza bv Lachen



Niet doen!!!!!! heb ik dus vorig jaar gedaan, mijn laarzen zijn er helemaal van naar de kl*ten gegaan....Op een gegeven moment kwam ik ook niet meer in mn laarzen, bij een goede schoenmaker ritsen erin gezet (kost geen 25 maar ruim 50 euro!) en dat was heel lelijk. Maargoed, ik kon weer rijden, maar na een tijdje werden ze ook met rits te klein (scheelt maar iets van 1-hoogstens 2 cm) en bovendien waren mn ritsen na n maand kapot...

Toen maar nieuwe gekocht, maatje breder, die nu dus ook niet meer passen ( Boos!) maargoed.

Ik raad je aan om je laarzen te koop te zetten nu ze nog goed zijn, en van het geld dat je daaraan overhoudt nieuwe kopen (of bijleggen)

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:36

Ik zou het ook niet doen, maar dat is vanuit mijn ervaring van leren chaps met ritsen. Die dingen gaan zo vaak stuk en dan zit je weer. Ik dacht dat je laarzen vaker kon laten oprekken??

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:25

Ik heb nu zo'n anderhalve maand ritsen in mijn laarzen (dus laten zetten). Het bevalt mij echt supergoed. Ik heb het wel bij een schoenmaker laten doen, kostte wel €79,- , maar nieuwe laarzen zijn veel duurder. Bij mij is de balein eruit gehaald, staat mooier en ik merk geen verschil. Doordat de balein eruit is gehaald, zijn er wel meer 'manuren' voor nodig, dat zie je terug in de prijs.
Wij hebben een hele goede schoenmaker, werd mij juist aangeraden toen ik de ruitersportzaak belde voor advies. Dus een beetje 'mazzel' hebben met schoenmaker. Mijn laarzen waren binnen 1 dag klaar (schoenmaker is kennis van ouder Haha! )

[edit] Onze schoenmaker doet het alleen op deze manier; de balein eruit. Volgens hem bleef de schacht er steviger van [/edit]

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:23

maar dan maak je de laars toch niet breder als de balein eruit gaat?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:10

Misschien is dat bij Piaffe niet nodig?

Jammer genoeg was de schoenmaker niet open vandaag, dus breng ik ze morgen weg.

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:56

Als ze nu te strak zijn dan maakt zo'n rits toch weinig uit? Alleen maar kans dat die dan stuk gaat of open gaat.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:01

imker schreef:
Misschien is dat bij Piaffe niet nodig?

Jammer genoeg was de schoenmaker niet open vandaag, dus breng ik ze morgen weg.


En of dat nodig was Bloos!

De balein is gewoon een stukje stevig leer over 2 stukken leer die samen de schacht vormen. Als je dat stuk leer eraf haalt en een rits tussen die twee stukken leer zet, verbreed je de schacht dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:43

Iemand die weet of er een garantie op de originele rits zit? Nee zeker? Mijn rits heeft het vandaag begeven *huil*. Wat raden jullie aan, opsturen naar Cavallo of gewoon een goede schoenmaker?

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:45

Jurga schreef:
Iemand die weet of er een garantie op de originele rits zit? Nee zeker? Mijn rits heeft het vandaag begeven *huil*. Wat raden jullie aan, opsturen naar Cavallo of gewoon een goede schoenmaker?


ik denk dat een schoenmaker het wel kan doen. bij mij is er 1 ingezet maar het zit er netjes uit

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:57

Ik heb het ook gedaan, en ze gaan veel makkelijker aan, en door de rits is er natuurlijk een stukje extra gekomen waardoor ze iets ruimer zitten!

Mijn rits zit vlak naast de balein, en niemand ziet het zowat! Ideaal!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:09

Jurga schreef:
Iemand die weet of er een garantie op de originele rits zit? Nee zeker? Mijn rits heeft het vandaag begeven *huil*. Wat raden jullie aan, opsturen naar Cavallo of gewoon een goede schoenmaker?

Ik zou het zeker proberen bij Cavallo !
Ik weet niet hoelang je je laarzen al hebt ? Is er niet zoiets als een 2-jaar-garantie-regeling ??
Nee heb je, ja kan je krijgen Knipoog ! Naar de schoenmaker kan je ze alsnog doen Clown !