vuurkorf branden , wel of geen vergunning ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

heb je een vergunning nodig om in je eigen tuin de vuurkorf aan te steken?

Poll eindigt op

ja
1 (4%)
nee
17 (73%)
geen idee
5 (21%)

Totaal aantal stemmen: 23


nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

vuurkorf branden , wel of geen vergunning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 23:34

wisten jullie dat je een vergunning moet aan vragen om je vuurkorf te branden ???(ik niet dus...)ik stond echt te kijken of je water zag branden
toen de politie dit aan mij meededeelden

ik vraag me af hoe veel mensen dit nog meer niet weten

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:37

Nou, ik ook niet.
Ik liep zojuist met de hond buiten en toen zag ik hier een paar huizen verderop een brand in de tuin! Roken dat het deed. Ik dacht eerst dat het de garage was. Ik stond al op het punt om naar huis te rennen en de brandweer te bellen maar toen zag ik dat het uit zo'n korf kwam!

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:38

Nooit geweten, en wij doen dat al jaren.

Politie staat er dan vaak even bij (oud en nieuw onbekende politie, en de andere keren eentje die hier woont, en die heeft er nooit iets over gezegd))..

Maar goed, ze weten dan ook dat we altijd opletten, en alles goed doven enz...

[edit] zie dat het bericht wat verandert is: het is dan wel een tuin, maar een openbare....

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:40

Bijna iedereen heeft hier een vuurkorf banden. Voor grotere vreugde vuren heb je wel een vergunning nodig.
Je heb toch ook geen vergunning nodig om je openhaard te laten branden.
Had de politie niks te doen??? Boefjes vangen of zo? Wat een onzin. Je wordt gek gegooid met die vuurkorfen bij plantencentra's.

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:43

Voor grotere vuren (wel in een groot vat/bak van platen) hebben wij ook niks gehoord, en hetzelfde als bij korfen: politie komt langs en zegt niks etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:44

Ligt eraan hoe het in de APV (algemene plaatselijke verordening) staat, dat kan per gemeente verschillen.
Hier op de Veluwe is het vaak zo dat het bij code "Droog" (code van de brandweer bij erg droog weer) niet mag ivm (bos)brandgevaar.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:50

Deze zomer hadden wij haast elke avond wel onze vuurkorf branden.
Maar hier in de buurt wordt dat vaker gedaan. Dat ruik je wel goed als de wind een beetje onze richting in staat. Nagelbijten / Gniffelen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:52

Nooit geweten, we hebben er vorige week nog eentje aan gehad met het feest van m'n vader.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:57

Ilindra schreef:
Ligt eraan hoe het in de APV (algemene plaatselijke verordening) staat, dat kan per gemeente verschillen.
Hier op de Veluwe is het vaak zo dat het bij code "Droog" (code van de brandweer bij erg droog weer) niet mag ivm (bos)brandgevaar.


Bij een bosrijk gebied lijkt me normaal dat ze daar meer opletten.
Als je in je achtertuintje zo korf aansteekt is een vergunning onzin. Ik denk dat niemand een vergunning heeft of ooit zal aanvragen, laat staan weten. Bij tuincentra's moeten ze dat dan ook melden als je zo'n ding aanschaft.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:09

Dat ligt inderdaad aan de APV, hier in Brabant Zuid Oost verschilt het per gemeente zelfs nog of je dus een vergunning aan moet vragen, of dat je het alleen als melding aan de politie doogeeft, of dat je het dus gewoon mag, zonder enige waarschuwing vooraf.
Ze kijken dus ook naar dichte bebouwing en bebouwing in de buurt van bos ed.

Maar misschien niet echt een slcht idee om het erbij te vermelden door zo`n tuincentra. Bij een vuurkorf, tja micchien zien ze dat dus gewoon als hout verbranden en dat is geen bbq.
Laatst bijgewerkt door Sando op 12-09-04 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:16

Hier op het platteland van Noord-Holland stoken ze wat af zo op een zomeravond. Bij 1 van onze buren (buurman is motorgek) staat dat ding zo wat de hele zomer aan. Motormuizen van de politie komen daar. Nooit iets gehoord van vergunning o.i.d.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:21

Weet wel dat je hier niet zomaar fikkie mag stoken om takken o.i.d. te verbranden maar een vuurkorf... ja zoals Ilindra zegt op de Veluwe zelf is open vuur verboden bij droogte maar in de stad een vuurkorf? Dan kun je een barbeque ook wel gaan verbieden....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:22

Wij hebben 'm zo vaak aan, ik ga zelfs een vuurkuil grazen in het midden van ons gazon Haha! We letten wel goed op de droogte-waarschuwingen, maar we zitten nergens in de buurt waar het op over zou kunnen slaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:25

toscana schreef:
Weet wel dat je hier niet zomaar fikkie mag stoken om takken o.i.d. te verbranden maar een vuurkorf... ja zoals Ilindra zegt op de Veluwe zelf is open vuur verboden bij droogte maar in de stad een vuurkorf? Dan kun je een barbeque ook wel gaan verbieden....


Inderdaad is de BBQ ook fikkie steken en daarna lekker smullen. Dan zal de gemeente het heel druk krijgen bij het aanvragen van vergunningen voor een BBQ en een beetje warmte van een vuurkorf in de zomer. Ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:04

Wij hebben vorig jaar tijdens die hittegolf hier in een deel van mijn woonplaats wel een verbod gehad op bbq-en en vuurkorven maar daar vielen wij net buiten.
Verder is het in onze gemeente gewoon toegestaan.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 09:05

kijk in een bos oid kan ik het me voorstellen

maar wij hadden gisteren op ons landje dus een bbq
geen huis in de buurt , niemand die er last van heeft
allemaal tuintjes en verderop nog een stalletje

2 gezinnetjes dus 2 x man 2x vrouw en 3 kids
en besloten gelijk wat takken en een paar van die 40/40 vloer vlonders te verbranden , we hebben ze op de stenen achter een hek op ons land dus
vlak bij waar wij zaten en hebben het ook continu in de gaten gehouden

komt de politie met de vraag of we een vergunning hebben ???
om een vuurtje te maken ,

ik: uh nee moet dat dan
iedereen hier stook zo nu en dan hier oude troep op
agent: nou mevrouw zelfs al wou U een vuurkorf branden heeft U daar een vergunning voor nodig ???
ik: dat meent U niet
agent: Ja, dat is al jaren
ik: Oh nooit geweten heb thuis namelijk ook een vuurkorf
agent:nou als U die aan wilt doen moet U dus een vergunning aan vragen ...
ik: okee agent we zulllen t nooiit meer doen
agent : ik ga een rapport op maken en U kunt rekenen op een boete van 60 euro , dat is nog laag want t kan hoog oplopen als het vuur hoger was of bedrijfsmatig
ik: okee het zal wel niet anders zijn , ik zie de boete wel komen
nog een prettige dienst verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:12

Ben wel benieuwd op grond waarvan die bekeuring is, de milieuwetgeving of de APV.
Als je nl. afval verbrand op een onbeschermende vloer maak je je "schuldig" aan overtreding van de wet bodembescherming, maar ik begrijp dat je het vuurtje op een stenen vloer had en dat het schoon, niet geverfd, hout was.
Als ik jou was zou ik eens de gemeente bellen om te vragen hoe het stoken van een vuurtje in de APV geregeld is.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 09:18

ik wist dat je op het strand of andere openbare gronden volgens de APV
geen kampvuurtje mag hebben
maar dat dit ook niet mocht op eigen grond niet
de agent had het inderdaad over de wet bodem bescherming
(dan is mijn mesthoop die regelmatig over het land word uitgereden erger!!maar dat mag wel ) we hadden het vuurtje inderdaad op steen en
"schoon"hout dus geen geverfd hout of troep

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:29

Ik woon pal naast een bosje, en mijn vader is agent, maar we hebben hier zo vaak brandende vuurkorf (de inhoud dan he Tong uitsteken) Er is nooit een collega van mijn vader langs gekomen!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:34

de politie had osn meedegedeeld dat we moesten rekenen op een boete
alles tussen de 60 en de 500 euro , echt niet normaal

ik ga voor volgend jaar alvast vergunningen aanvragen voor 1 april 2 april 3 april t/m 1 november!!!
met dit weer in nederland weet je ook nooit of je een korf kunt branden die dag , als je nu een bbq plant voor zaterdag en die 3 dagen later past kunt houden ivm regen dus dan maar alvast voor elke mogelijke mooie dag een vergunning aanvragen!

(wedden dat ze helemaal gek van me worden op het gemeente huis Haha! )