[HK] Fjorden klets topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:32

Dan kan ik jou deze deken wel aanraden, omdat het een dunne, ongevoerde deken is staan ze niet te broeien eronder. Lidar heeft ook gelukkig de stal bij de buitendeur die ook altijd open staat.

Rianne87
Berichten: 484
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:34

weten 1 van jullie hier of de punten van de wedstrijd van januari van fjorvrili meetellen?

Vandaag weer is foto;s van pontun gemaakt.( foto's staan op me hyves. http://www.ria87.hyves.nl) Volgende week heb ik weer wedstrijd sinds een half jaar :)

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:46

ja met rutger gaat het goed, nog wel wennen voor 'm. veel hinneken naar andere paardjes haha. maar hij moet gewoon langzaam wennen aan alles. ik heb helaas geen foto's van de verhuizing gemaakt omdat het superslecht weer was. misschien dat ik vanmiddag even foto's ga maken op z'n nieuwe plekkie.

mileintje83

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:22

Daar ben ik weer! Ben een beetje druk geweest...

Ik zag een mooie deken voorbij komen, lijkt een beetje op mijn deken :D

Rutger staat op zijn nieuwe plekje! heb je al foto's?

IVfotos
Berichten: 1158
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:47

Hye meiden,

Ik ben een heel tijdje weg geweest.
Wilden toch graag weer met jullie mee kletsen.
Is dat oke??

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:22

Hoi meiden,

Ik ben er toch serieus over aan het nadenken om Bella vroeg in het voorjaar naar Manus te brengen om gedekt te worden.
Omdat Bella zomerexceem heeft, kan ze niet later dan eind maart er naartoe, anders komt ze weer met jeuk terug.
Heeft iemand van jullie ervaring met het krijgen van een veulen zeg, eind februari???
Ik weet dat het een risico betekent om met een paard dat ZE heeft te fokken, maar het veulen is voor onszelf, Bella heeft hier bij ons totaal geen last, daarom durven we het wel aan.
Ik hoop op reacties...! *D
Paulien

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:14

paulien ik zou het niet weten, vraag het anders eens bij t stamboek na, Manus is wel stoer

Lindava1989

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-09

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:19

Ik zal het met de stal bespreken waar Manus staat, zij zullen vast goed opde hoogte zijn! (althans dat neem ik aan!)

Manus is wel een toppertje hé! :+:

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:07

Kind, ik vind hem zó mooi!!!
Het grappige is, dat Zibby's moeder een Havstad is, ook de vader van Manus, dus ik fantaseer al over een kleine Zibby :):)
Bella's moeder is een Orsta, zelf denk ik dat de combinatie een topper zou kunnen zijn. Pittig, maar koel in 't hoofd.
Manus staat al een jaar of twee boven aan mijn lijstje.
Maar het is best moeilijk een keuze te maken, al die toppers in aanmerking genomen.

Effe wat anders: ik moet nodig een paar foto's van Bella en Zibby plaatsen, dan kunnen jullie zien wat een leukerds het zijn en ook hoeveel Bella op Orsta lijkt met haar pikzwarte onderbenen en manen.
Maarrr: wat moet het formaat zijn wat je kan uploaden en hoe doe je dat??
Groetjes, Paulien

mileintje83

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:48

ilona21 schreef:
Hye meiden,

Ik ben een heel tijdje weg geweest.
Wilden toch graag weer met jullie mee kletsen.
Is dat oke??


Hoe meer zielen hoe meer vreugd :D

mileintje83

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:50

Zibby_Bella schreef:
Kind, ik vind hem zó mooi!!!
Het grappige is, dat Zibby's moeder een Havstad is, ook de vader van Manus, dus ik fantaseer al over een kleine Zibby :):)
Bella's moeder is een Orsta, zelf denk ik dat de combinatie een topper zou kunnen zijn. Pittig, maar koel in 't hoofd.
Manus staat al een jaar of twee boven aan mijn lijstje.
Maar het is best moeilijk een keuze te maken, al die toppers in aanmerking genomen.

Effe wat anders: ik moet nodig een paar foto's van Bella en Zibby plaatsen, dan kunnen jullie zien wat een leukerds het zijn en ook hoeveel Bella op Orsta lijkt met haar pikzwarte onderbenen en manen.
Maarrr: wat moet het formaat zijn wat je kan uploaden en hoe doe je dat??
Groetjes, Paulien


Als je bij help kijkt staat er precies beschreven hoe je een foto kan uploaden... :D

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:45

ja vrijdagavond ga ik foto's maken moet ook nog voor de kerstkaart :D

AmyvanLeiden

Berichten: 978
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:44

ik ging vandaag naar de knol :P
en toen ging hij na een snoepje heel zn stal schoonlikken xD
echt een sukkel :P

Zibby_Bella@ Manus is wel echt superstoer!
Ilona21@ tuurlijk! :D

IVfotos
Berichten: 1158
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:26

tanks meiden

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:19

Amieey@ Manus is een TOPPERRRR...yesss. :D
Zibby had een soort van zelfde aktie vandaag: de tuit van de gieter waarmee ik zijn waterbak mee vul opeten. Stak hem in zijn mond alsof die een pijp ging roken. :+
Ze moeten nodig naar de tandarts die twee, denk dat Zibby wat last heeft van haakjes.
Is bij jullie ruinen de ruinentand ook zo scherp?

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:11

Tandarts komt dinsdag; Zibby lijkt wel een baby die tanden krijgt; hij bijt op alles wat ie te pakken kan krijgen... ;)
Staat er nog net niet bij te kwijlen.

Van de week heeft Alex (mannie) zich helmaal in het zweet gewerkt om het onze pensionpaardjes weer helemaal naar de zin te maken:
Schotten geplaatst om de roundpen, paddock aangesleept, de hooiruiven naar de schuilstal versleept.
De dames en de heren lagen de volgende ochtend pontificaal allemaal gestrekt in de paddock :Z

Brengt me op een ander punt: Onze paarden staan allemaal buiten en er wordt bij ons in de buurt véél vuurwerk afgestoken om 12 uur oudejaarsnacht.
Één van onze klanten wil daarom zijn paard het liefst sederen; heeft iemand hier ervaring daarmee?
Ik moet er wel bij zeggen dat zijn paardje enorm kan flippen en gevaarlijke stunts uithaalt als hij bang is.

Vorig jaar hadden wij nog maar drie pensionpaarden hier, en toen hadden we de paddock afgesloten die is ongeveer 15 bij 20.
Ze hebben een drie kwartier lang rondjes gerend en toen het enigszins mogelijk werd om erbij te komen hebben Alex en ik ze zoveel mogelijk geknuffeld "getroost"zeg maar om ze weer een beetje kalm te laten worden.
Nu willen we hem openlaten zodat ze naar het land kunnen vluchten when the oliebol hits the fan...
Maar als ze ongelukken krijgen met het schrikdraad of in sloot belanden, of erger nog op de weg...

Één klant van ons wil kijken of we een soort van schriktraining/gewenningsoefeningen kunnen uitvoeren in de dagen ervoor, door rotjes af te steken, zodat ze in ieder geval van het geluid niet meer zo erg schrikken.
Ik vind het moeilijk om te bepalen, eerlijk gezegd.

IEMAND VAN JULLIE IDEEËN????

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:19

Tja, ik zou niet gaan sederen, als ze daar doorheen breken weet je helemaal niet meer waar je het zoeken moet. Ik zou kijken of ik dat paard voor een paar nachten ergens ander onder kan brengen waar minder vuurwerk afgestoken wordt.

Ik zou verder zorgen dat je het voerschema wat aanpast, en ze zo rond 10 voor 12 flink wat hooi geeft. Zo hebben ze wat meer trek en zullen ze sneller naar hun hooi gaan.

Ik heb als overbuurman een chinees restaurant met super vuurwerk. De paarden hebben hier ook wel tussen ons huis en dat van de chinees ingestaan. Ook hollen natuurlijk, maar na een kwartiertje hebben ze toch meer interesse voor het hooi.
Nu verhuizen we ze echter naar mijn oma, daar wordt voornamelijk carbid afgestoken en dat is een stuk rustiger.

Wat betreft het dekken, eind februari een veulen is echt te vroeg, zeker als het niet naar binnen kan. Breng je merrie lekker half/eind april daarheen, doe haar een goede exceemdeken over en vraag of ze evt. binnen kan blijven staan (hebben binnenstallen). Brengen op het moment dat de merrie hengstig toont en ophalen zodra ze afslaat. Dan thuis scannen. Je kunt ook wel vroeg willen dekken, de merrie moet dan ook maar net hengstig zijn. Ik vind de keuze voor die periode ook niet helemaal eerlijk. Je wilt wel een veulen de februarikou aandoen, maar je merrie een dag of 4/5 wat later in het seizoen laten dekken is geen optie ivm exceem. Nou snap ik wel dat exceem geen pretje is, maar met een deken en opstallen voor een paar dagen moet het toch wel controleerbaar blijven?

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:33

Fjordnina@ Dekken lijkt mij idd bij nader inzien in april beter; de mugjes zijn dan ook nog niet zo aktief.
Had half juni van dit jaar contact met Jan Dolfing, hij was op zich enthousiast over de combinatie (had net een halfzus van Bella, Sumela drachtig afgeleverd), over de exceem zei hij toen: beter niet in deze periode hierheen komen, dan liever vroeg in het jaar.
(Ja hoe vroeg... :+ )
Met deken+hals moet dat gewoon goed gaan; ik maak me er weer veel te swiebel over... ;)

Bij ons krijgen de paarden 24/7 hooi aanvoer, maar het is wellicht een optie om ze een paar uur van tevoren bij het hooi vandaan te houden zodat ze flink trek hebben gekregen tegen de tijd dat het losbarst; ga ik eens overleggen met de eigenaren.
Vorig jaar ook een flinke berg hooi neergelegd, en alleen een 11/2 jarige Tinker die we hadden staan dook erop; die was dan ook niet onder de indruk van het flitsen en het lawaai :D

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:47

Hmm lastig. Punt 1 zou ik geen nakomeling gaan fokken met een gebrek. Niet eerlijk t.o. het dier lijkt me.
2x manus zo kort in de bloedlijn zou voor mij ook geen optie zijn, hoe mooi de hengst verder ook is. Weet niet of het stamboek dit accepteert.

Wat oud en nieuw betreft, zeker niet op het land gooien, dan nog liever gewoon in de boxen houden, dat dempt al veel geluid en geeft meer bescherming. Sederen ook niet doen (oorproppen werken beter). Lekker wat te eten geven vlak voor het geweld los barst, radiootje aan op stal, rustige paarden weerszijde van de stresskip en in de gaten houden maar niet de hele tijd voor zn box hangen (dat levert al mee stress op dan het hele vuurwerkgebeuren).

Of idd verplaatsen voor een nachtje naar andere stal in de buurt.

AmyvanLeiden

Berichten: 978
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:12

ik zie net dat Manus een zoon is van Havstad en Havstad is de vader van mijn Mark ( Marstad )
duss zijn Manus en Mark halfbroertjes :D

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:54

@Vippie: Hoe bedoel je twee keer Manus zo kort in de bloedlijn, heb ik iets gemist? :?
Zibby en Bella zijn beide van Kventin, Zibby's moeder is Noordje, vader Havstad.
Bella is van Pamela, vader Orsta.

Zibby_Bella
Berichten: 37
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Camperduin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:02

Vippie schreef:
Wat oud en nieuw betreft, zeker niet op het land gooien, dan nog liever gewoon in de boxen houden, dat dempt al veel geluid en geeft meer bescherming. Sederen ook niet doen (oorproppen werken beter). Lekker wat te eten geven vlak voor het geweld los barst, radiootje aan op stal, rustige paarden weerszijde van de stresskip en in de gaten houden maar niet de hele tijd voor zn box hangen (dat levert al mee stress op dan het hele vuurwerkgebeuren).

Of idd verplaatsen voor een nachtje naar andere stal in de buurt.


Ik denk dat het het laatste wordt, wij hebben nl alleen schuilstallen, de boxen hebben we allemaal gesloopt.
Dank je voor het advies *D

Lindava1989

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-09

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:07

@ Zibby:

Dat werkt wel het beste hoor, even een nachtje op stal.
Mijn paard stond ook altijd buiten en alleen met oud & nieuw op stal. Met een flinke voorraad hooi. Af en toe schrok hij, maar het is erg meegevallen!

mileintje83

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:16

Hallo allemaal!

Ben even druk geweest.. Mijn onopgevoede fjord ;) word nu toch steeds vervelender.. Gaat continu in staking met stappen. Hij blijft dan als een ezel staan |o
Hij word het stappen zo zat dat ik het toch ook bijna zielig ga vinden om hem dan af te straffen. Van de week heb ik hem even laten draven aan de hand en daar fleurde hij toch weer een beetje van op. Nog een maandje moeten we wachten voor de echo maar ik weet niet of ik nog wel zo lang wil wachten. Misschien probeer ik eerder een afspraak te maken....

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:37

Zibby_Bella schreef:
@Vippie: Hoe bedoel je twee keer Manus zo kort in de bloedlijn, heb ik iets gemist? :?
Zibby en Bella zijn beide van Kventin, Zibby's moeder is Noordje, vader Havstad.
Bella is van Pamela, vader Orsta.


Ik heb ook even moeten puzzelen, het stond er alsof Bella ook Havstad in de lijn had.

Ook mijn Orsta merrie gaat hoogstwaarschijnlijk richting Manus, al heb ik nu ook wel een andere, hele nieuwe combi op het oog. Wij gaan eind april/begin mei die hoek in.

Vroeg in het jaar is de maand april, dan heb je namelijk in maart een veulen. Daarom vind ik het zelf ook prettiger om met een lege merrie eind april/begin mei te dekken. Ben je lekker bijtijds, maar niet te vroeg.